Studie: De rol van de nervus vagus en darmbacterien

G

Guest

Guest
Dierstudie: probiotica reguleren emotioneel gedrag

Quote:
Onderzoekers vonden dat de Nervus vagus een hoofdrol heeft in de communicatie tussen de darm en het brein. De darmbacteriën zijn hier ook bij betrokken.

Geïnduceerde stress alsook angstig en depressief gedrag namen met het probioticum L. rhamnosus (JB-1) af. Het signaal via de Nervus vagus gaf in de hersenen op verschillende plaatsen, waaronder de amygdala, een verandering in de expressie van receptoren voor de neurotransmitter GABA.

GABA is de belangrijkste inhiberende neurotransmitter en is betrokken bij de regulatie van zowel fysieke als psychische processen. Een verminderde werking van GABA leidt tot een toename van angst. Wanneer de Nervus vagus werd uitgeschakeld, werd er geen gedragsverandering waargenomen.

Muizen die voeding zonder de darmbacterie kregen, hadden echter nog dezelfde stressklachten wanneer ze door smalle gangetjes moesten lopen of een open ruimte moesten verkennen.


 
Het onderzoek naar de invloed van darmmileu op niet alleen fysieke ziekte maar ook emotionele problemen is erg interessant. Het viel me op toen ik naar wetenschappelijke vacatures keek gister dat er toenemende vraag is naar onderzoekers op dit gebied. Hopelijk zal dit met sprongen vooruitgaan - vooral ook in de rol van voeding, beweging en stress hierop.

 
Waarom heb ik zomaar het idee dat hierin het bewijs ligt voor ADHD enz. in relatie met voeding?

 
Niet gek dat je dat denkt. Daar zijn ook studies over gepubliceerd zoals deze in de Lancet. Eliminatie dieeten beginnen nu over te nemen in de behandeling van ADD en ADHD.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.065
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan