Struma - graag advies

Oker

New member
Ik heb gisteren ontdekt dat ik (waarschijnlijk) een struma heb. Het is een kleine zwelling (half ei) aan de linkerkant van mijn hals, naast het strottehoofd.

Ik ben nog maar 26 en voel me mentaal en fysiek prima. Struma's komen voor in mijn familie, maar ik weet niet of het iets erfelijks is. Mijn vader heeft er een, een oudtante en mijn overgrootmoeder hadden ook struma', aan beide kanten van het strottehoofd. Bij hen ontstond het echter pas op veel latere leeftijd.

Op wikipedia las ik dat struma's worden gerelateerd aan een jodiumtekort. Dit kan ik me van mezelf niet goed voorstellen, omdat ik vis en keltisch zeezout gebruik.

Wat kunnen jullie mij aanraden. Bloed laten testen?

 
Het is nooit een goed teken als een orgaan opzwelt, want dit is een teken dat het orgaan het moeilijk heeft en te hard moet werken. Je hebt dus een onderactieve (trage) schildklier en dat al op zo'n jonge leeftijd. Bloed laten testen is zinloos, want je moet zo onderhand met een half kropgezwel de huisartspraktijk binnen lopen, willen ze erkennen dat er iets mis is met je schildklier. Tot die tijd heb je 'normale' bloedwaarden. Jodium, selenium en veel verzadigd vet, eiwitten en mineralen, dat is waar je schildklier om vraagt. Daarnaast speciale aandacht besteden aan de darmen en de lever, voor de omzetting van T4 naar T3.

Mike

 
Dankje Mike, ik ga onderzoeken welke supplementen ik moet gaan aanschaffen. Ik heb nog een gerelateerde vraag. De overgrootmoeder en oudtante die ik hierboven noem, hadden ook last van galstenen en hebben hun galblaas operatief laten verwijderen. Het gekke is, dat ik ook galstenen heb, die af en toe pijnaanvallen opleveren. Ik vraag me nu af op wat voor manier galblaas en schilklier aan elkaar gerelateerd zijn. Het is toch te toevallig dat wij alle drie juist deze aandoeningen samen hebben.

 
Quote:
Op wikipedia las ik dat struma's worden gerelateerd aan een jodiumtekort. Dit kan ik me van mezelf niet goed voorstellen, omdat ik vis en keltisch zeezout gebruik



Ook dan kan je makkelijk een gebrek aan jodium hebben omdat de andere zgn haloïden te weten fluor, chloor en broom overal aanwezig zijn. Deze nemen als het ware de plaats in van de jodium.

Het is waarschijnlijk zo dat daardoor de behoefte aan jodium vandaag de dag veel groter is. En dan bij sommige mensen weer meer dan anderen.

Als je extra jodium gaat nemen dan zou deze de andere haloïden weer het lichaam uitwerken.

Jodium en selenium werken met elkaar dus als je het ene (extra)neemt moet je ook het andere nemen.

 
Maar verder op dit forum lees ik dat sommige websites zeer terughoudend zijn mbt tot het nemen van jodium:

Quote:
Het gebruik van extra jodium kan de schildklierfunctie ernstig ontregelen.

Jodium kan zelfs een beginnende (onopgemerkte) schildklierontsteking verergeren tot de ziekte van Hashimoto. Ook mensen met een overactieve schildklier moeten extra jodium mijden. Alleen als er geen ‘restfunctie’ van de schildklier meer is dan kan jodiumgebruik geen kwaad, alleen is het dan tevens nutteloos.


Geldt dit niet voor mij, omdat ik juist een trage schildklier heb?

Kun je me een webwinkel aanraden die natuurlijke supplementen van jodium en selenium aanbiedt?

 
Veel dank, Mike! Kun je ook nog antwoord geven op bovenstaande vraag? Ik quote em hieronder:

Quote:
De overgrootmoeder en oudtante die ik hierboven noem, hadden ook last van galstenen en hebben hun galblaas operatief laten verwijderen. Het gekke is, dat ik ook galstenen heb, die af en toe pijnaanvallen opleveren. Ik vraag me nu af op wat voor manier galblaas en schilklier aan elkaar gerelateerd zijn. Het is toch te toevallig dat wij alle drie juist deze aandoeningen samen hebben.


 
Quote:
Geldt dit niet voor mij, omdat ik juist een trage schildklier heb?



Voor een trage schildklier wordt het juist wel aangeraden. Niet in het door jou aangehaalde citaat maar daar wordt ervan uitgegaan dat het nooit enig nut kan hebben en dan gaan ze toch voorbij aan het feit dat er heel veel mensen wel enorm veel voordeel hebben bij extra jodium.

Maar je hebt gelijk enige voorzichtigheid is hierbij zeker aan te bevelen.

Sowieso dus altijd ook extra selenium nemen en een test om te kijken of je geen Hashimoto's hebt (anti TPO test) kan ook nooit kwaad.

Tenminste als je denkt dat dat ook wel eens aan de hand zou kunnen zijn.

 
De evt. samenhang tussen galstenen en een trage schildklier, hmmm...even denken. Een trage schildklier is ook een trage spijsvertering en dus ook een trage opname van voedingsstoffen. Hierdoor wordt alles traag, inclusief de galstroom. Gal die te lang blijft hangen in de galblaas kan uiteindelijk verkalken en stenen vormen. Ziedaar je link met de schildklier!

Mike

 
@ Oker

Mike geeft terecht aan dat je uit de zee (wildwaterzalm, kabeljauw, hollandse nieuwe, haring, mosselen en oesters) jodium kan halen. Hier goede ervaringen met 2 maal in de week op het menu zetten van 1 deze varianten in combinatie met 4 tot 5 eieren van grasgevoerde kippen.

Ik zou het eerst op deze manier proberen vooraleer aan de Lugol's te gaan. Als je het dan toch doet, begin dan met de variant in de lichtste concentratie in een lichte dosering.

Er zijn inderdaad mensen die op het forum gemeld hebben dat Lugol's voor hen te heftig was. Voorzichtig zijn is dus de boodschap.

 
Ik weet niet of het je wat zal helpen maar ik heb hetzelfde probleem (knobbel in de schildklier, ook links, die laatste tijd hard is geworden, daarvoor zacht en met vocht gevuld) en loop bij een mesotherapeute die zegt dat mijn primair probleem de lever is. Ik kreeg van haar aangereaden: Liv 52 en Alsem van Clark voor de lever. Daarnaast selenium met vitamines a, c en k geloof ik. Over het laatste ben ik niet zo blij, heb liever geen synthetische vitamines, maar ik geef haar ideeën een kans. Ik raad je deze supplementen niet aan, maar misschien is het wel goed om een therapeut te vinden die je vertrouwt en die wil meedenken ook over je voeding etc. Ook gaf ze aan dat uit haar metingen blijkt dat de therapie die ze aanraadt ook voor de schildklier gunstig zal zijn.

Wat ik heb gelezen is dat de omzetting van t4 naar t3 in de lever gebeurt. Daarnaast produceert de schildklier ook zelf een kleine hoeveelheid t3. Dus mijn redenering was: als er iets mis is met de lever gebeurt de omzetting van t4 niet optimaal waardoor de schildklier zelf harder moet werken om voldoende t3 te maken.

Bij mij is TSH altijd aan de lage kant maar wel binnen de norm wat zou suggereren dat de schildklier eerder te snel werkt dan te traag maar mijn symptomen zijn vaker die van een trage schildklier. Daarom denk ik dat ja, de schildklier werk hard, maar er is niet genoeg t3 waardoor klachten van trage schildklier.

Hashimoto zou ik inderdaad ook willen uitsluiten voor jodium suppletie, heb ik ondertussen geleerd.

 
Catalina en Oker, doen jullie al de grote gal- en leverreinigingen?

Ik ben even te lui om te zoeken op jullie voorsteltopic.

Als omzettingen in de lever moet gebeuren voor je T3 naar T4 (of andersom?) dan lukt dat alleen maar goed als de lever schoon is in mijn redenering.

Dus dat ook in overweging nemen.

 
Inderdaad, dat is ook mijn gedachte. Ik heb al een paar reinigingen achter de rug, ben de volgende aan het plannen. Dat zou ik ook aanraden, vergat het net even te noemen.

 
Hier een video over jodium suppletie en jodium in het algemeen:

http://iodineresearch.com/

 
Hier ook de combinatie trage schildklier en galsteenproblemen... Denk niet dat het toeval is... Bij mij komt er uit b loedonderzoek geen schildklierafwijkng tot nu toe, maar ik heb alle symptomen. Mijn zussen, moeder, tantes hebben ook schildklierpoblemen en wel in het bloed aangetoond zijn: Hashimoto en Graves. Beide zussen hebben galblaas eruit gekregen, vader alvleesklierontsteking door galstenen.

Ook ik heb af en toe pijnen die duiden op galstenen. Ik doe nu dagelijks de milde reiniging en ik heb mijn vet opname opgevoerd. Ik herken dus zeker iets Oker!

 
@Angela en Marijan: Ik heb weken aan een stuk de milde leverreiniging gedaan, waar ik overigens niet echt iets van merkte. Nu zijn de citroenen veel duurder (want buiten het seizoen), maar als het weer in het seizoen is, ga ik de milde reiniging weer doen. De grote wil ik ook wel, maar lastig want ik slaap samen met mijn zoontje, en die wordt wakker als ik 's nachts naar de wc moet.

 
Ik ben vanavond bij de huisarts geweest, en die heeft bloed afgenomen om te checken of het echt een struma is, en geen cyste of kanker. Morgen ga ik een echo laten maken voor verdere uitsluiting. Maar het is vrijwel zeker een struma.

De huisarts beweerde dat mijn lichaam mijn schildklier aanvalt omdat deze te weinig hormonen uitscheidt. Hij zegt dat mijn schildklier langzaam maar zeker steeds minder hormonen af zal geven, waardoor de struma steeds harder groeit. Volgens hem de enige oplossing: hormonen bijslikken zodat het lichaam 'weet' dat het niet hoeft te vechten tegen de schildklier. Maar dit betekent dat ik vanaf nu tot aan mijn dood hormonen voor mijn schildklier zal moeten slikken.

Dit lijkt me nogal een extreem verhaal. Bovendien wil hij me radioactieve jodium geven zodat de jodium getrackt kan worden terwijl het in mijn lichaam is, en ze zo meer duidelijkheid hebben over de toestand van mijn schildklier. Bij het woord radioactief gingen er natuurlijk belletjes rinkelen bij mij, maar hij beweert dat het om een extreem lage, veilige dosis gaat.

Ik ga sowieso voor een second opinion, maar de vraag is, waar? En wat te maken van het verhaal van de huisarts?

 
Klinkt als Hashimoto's ben ik bang. Heeft hij dat niet gezegd?
Quote:
WHAT IS HASHIMOTOS? According to most information, Hashimoto’s Thyroiditis is an autoimmune thyroid disease based on a dysfunctional immune system in which your thyroid is being attacked by your immune system via antibodies, attempting to destroy your gland as if it’s some vile enemy. It may start out silently, but the attack will eventually cause an inflammation and gradual destruction of your thyroid gland and can go on for years with miserable side effects to match. It can also cause nodules or lumps. It may be the most common thyroid disease, especially with women. Gut problems can go along with Hashimotos disease, and should be addressed.



http://www.stopthethyroidmadness.com/hashimotos/

Quote:
Bovendien wil hij me radioactieve jodium geven zodat de jodium getrackt kan worden terwijl het in mijn lichaam is, en ze zo meer duidelijkheid hebben over de toestand van mijn schildklier



Dit klinkt een beetje als de zgn "radioactieve slok" die ze aan mensen geven om een overactieve schildklier af te remmen. ?!

Dat zal wel niet maar ik vind het toch een vreemde procedure.

 
Quote:
Dit klinkt een beetje als de zgn "radioactieve slok" die ze aan mensen geven om een overactieve schildklier af te remmen. ?!


Nee, dat ken ik. Dat is het zeker niet. Dat zou ik ook nooit doen natuurlijk.

Op wikipedia heb ik gelezen dat 90% van de schildklierzwellingen door een jodiumtekort komen, dus Hashimoto's lijkt me een veel kleinere kans. Maar de huisarts beweert dat jodiumtekort in de Westerse wereld nauwelijks meer voorkomt.... niet dat ik dat geloof. Hij doet deze aanname op basis van even aan de zwelling voelen.

Maar jij denkt dus ook dat het Hashimoto's is?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan