Stoofrecept

G

Guest

Guest
Ik heb nog nooit een stoofrecept gemaakt. En wil dit graag een keer maken.

Weet alleen niet zo goed hoe ik het moet doen. Wat voor pan en hoe lang, welk vlees. Wij eten vaak tartaarjes, gehaktballen, kip etc en ik wil wel eens iets anders. Zijn er bepaalde technieken waar ik rekening mee moet houden.

Ik vind het t lekkerst als het stukjes vlees zijn die heel mals zijn.

Heeft iemand voor mij een succesrecept. (die niet te mislukken is :D)

 
hoi debsy,

een succesrecept stoofpot is altijd met peper,zout,kruidnagel,laurier, paar uien en wat appelazijn of scheut wijn (voor malsheid van vlees).

Je kan het met riblap, dikke rib, maar ook met gehakt is het heerlijk. De stukken vlees moeten zeker 4 tot 6 uur heel zachtjes garen.

Je kan natuurlijk naar behoeft varieren en experimenteren met kruiden.

Persoonlijk vind ik daarbij ook kaneel, karwei en komijn super lekker.

Vet (niervet/roomboter/kokosboter of combi ervan) smelten in pan (niet te hard), vlees even om en om braden, rustig afwachten tot vlees "los" komt van de panbodem, uien erbij (ook even mee braden), daarna kruiden pas (kruiden verbranden snel) en daarna doe ik een flinke scheut van de BBB (bouillon) bij en dan rustig op klein vuurtje of in oven laten garen.

Het kost niet veel tijd, het garen gaat vanzelf en heel af en toe roer ik een keer om, ook om te kijken of alles goed gaat. Op het laatst na minstens 4 uur proef ik of het vlees al gaar is.

Eet smakelijk.

 
Ok ik wil hier gaan verzamelen, want nu eten wij biefstuk, hamburgers, tartaartjes en gehaktballen en het wordt een beetje saai en wil dus mijn skills uitbreiden. Voel je vrij om hier je stoof- en curryrecepten neer te zetten zonder teveel conversatie.

RENDANG

INGREDIËNTEN

6 rode Spaanse pepers, zaadjes verwijderd, fijngehakt

3 cm gemberwortel, geschild, grof gehakt

6 sjalotjes, in dunne ringen

2 blikjes kokosmelk à 400 g

1 kg sukadevlees, in blokjes van 2 x 2 cm

4 salamblaadjes (evt te vervangen door djeruk poeroet)

1 gespleten steel sereh (citroengras)

2 cm verse laoswortel, grof gehakt

4 knoflookteentjes, fijngehakt

2 tl koenjit (geelwortelpoeder)

3 tl zout

Extra: wadjan of wok

BEREIDING

Blend peper en gember met de sjalotten en 4 el kokosmelk in de keukenmachine tot een gladde pasta. Schep deze in een grote, voorverwarmde wadjan of wok met de rest van de kokosmelk. Voeg vlees, salamblaadjes, sereh, laos, knoflook, koenjit en het zout toe – zorg dat alles onderstaat. Breng de rendang op middelhoog vuur onafgedekt aan de kook. Laat alles 2 uur zachtjes koken, en schep regelmatig om zodat er niets aanbakt.

Na ca 1½ uur is de kokosmelk zeer dik en grotendeels verdampt; blijf dan nog ca 30 min regelmatig roeren tot er alleen olie overblijft. Laat het vlees daar dan nog 15 min in bakken – blijf omscheppen. Verwijder salam en sereh en serveer de rendang zonder groente of andere bijgerechten maar wel met een royale portie rijst. Neem een eenvoudige fruitsalade toe.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan