Stofwisselingsvragen

ruud

New member
Weet iemand antwoord op de volgende vragen?

Wat gebeurt er met vet als we dat eten?

Waarnaar toe wordt het omgezet in ons lichaam?

Van suiker weet ik dacht ik dat het vet wordt in ons lichaam.

En van eiwit weet ik het niet, wel dat een lichaam het soms ook kan omzetten naar suiker geloof ik of vet?

Geen idee zeg.

Zit ik hier al een paar maanden op dit forum rond te hangen en haak ik al snel af als iemand mij zegt dat alles in het lichaam naar suiker wordt omgezet.

(dit als reactie op dat ik zeg dat suiker kanker voedt).

 
Vet gaat naar alle cellen in ons lichaam. Het communicatiecentrum van cellen zit niet in de kern, maar aan de buitenkant, de celwand. Daar zitten alle receptoren ('docking stations') voor hormonen, de chemische boodschappers van ons lichaam. Het is daarom van belang dat we beschikken over stevige en krachtige celwanden. Hiervoor gebruikt het lichaam vet. Wist je dat 50% van de celwanden bestaat uit verzadigd vet? Longcellen bestaan zelfs voor 100% uit verzadigd vet! Bij gebrek aan voldoende verzadigd vet zal het lichaam de bewerkte, plantaardige vetten in margarine, halvarine, frituurvet etc. gaan gebruiken, waardoor de celwanden verslappen en daarmee ook de receptoren op die celwanden, waardoor de hormonale communicatie naar de cellen niet optimaal verloopt. Hoe dan ook gebruiken de celwanden vet om zichzelf mee op te bouwen, dus we kunnen maar beter het juiste vet tot ons nemen, aangezien ons hele lichaam uit cellen bestaat. Dat juiste vet is verzadigd vet.

Eiwitten worden gevormd uit aminozuren. Het lichaam gebruikt eiwitten vooral om enzymen en hormonen, maar ook om botten, kraakbeen, spieren, huid en bloed van te maken. Als je een ketogeen voedingspatroon aanhoudt dat laag is in koolhydraten, zal het lichaam zijn glucose vervaardigen door eiwitten om te zetten in suiker. Dit gebeurt bijv. bij mij en iedereen die in de vetverbranding zit.

Koolhydraten worden opgenomen in het bloed en voorzien dit van glucose, dat de cellen, spieren en hersenen voedt. Bij een teveel aan suiker in het bloed, duwt het hormoon insuline (afgegeven door de alvleesklier) de suiker in de cellen, waar deze wordt omgezet in vet. Hierdoor zetten de cellen uit en vervetten ze op termijn (overgewicht). Aangezien het lichaam ook eiwitten kan omzetten in glucose is er geen enkele reden om veel koolhydraten te eten. Koolhydraten zijn geen bouwstenen, vetten en eiwitten zijn dat wel. Er bestaan essentiele vetzuren en essentiele aminozuren. Er bestaan geen essentiele koolhydraten.

Mike

 
Hoi Mike, dank je!

Wel vraag ik me af: een koe bijv. of welke herbivoor dan ook heeft die dan bijv niet zulke longen als wij met 100% verzadigd vet?

Die moet ze dan toch ook kunnen onderhouden?

En hoe doet die dat dan met plantaardige voeding?

 
Quote:
Aangezien het lichaam ook eiwitten kan omzetten in glucose is er geen enkele reden om veel koolhydraten te eten


Maar wat dan als het lichaam teveel eiwitten krijgt? worden deze dan ook opgeslagen in de cellen en dus= vervetting,

of gaan dit teveel aan eiwit ergens anders naartoe?

 
Quote:
Longcellen bestaan zelfs voor 100% uit verzadigd vet!


Misschien een rare vraag, maar als onze longen voor 100% uit verzadigd vet bestaan en we hebben een lichaamstemperatuur van ongeveer 37 graden. Dan zouden onze longen vloeibaar moeten zijn toch??

 
Goede uitleg Mike!

@lievergezond:
Quote:
Wel vraag ik me af: een koe bijv. of welke herbivoor dan ook heeft die dan bijv niet zulke longen als wij met 100% verzadigd vet? Die moet ze dan toch ook kunnen onderhouden? En hoe doet die dat dan met plantaardige voeding?


Grass en andere groen dat een koe eet wordt omgezet in vetzuren door micro-organismen in de darmen (colon) van herbivoren. Zie bijvoorbeeld hier.

 
Quote:
Er bestaan geen essentiele koolhydraten.


Ons lichaam kan toch zelf glucose aanmaken uit vetten en eiwitten?

Dus in feite zouden we dan toch eigenlijk ook zonder koolhydraten uit de voeding moeten kunnen leven? Waarom doen we dit niet?

Als koolhydraten vluchtige brandstof is en vet duurzame brandstof, wat is dan de positie van eiwitten als brandstof?

 
We hebben ook geen enkele vorm van koolhydraten nodig uit voeding. Theoretisch althans. de praktijk wijst uit dat de moderne mens wel degelijk een zekere mate van kh nodig heeft, simpelweg omdat zijn lichaam hier van jongs af aan op is ingesteld geraakt. Vandaar dat ik aanraad om nooit minder dan 50 gram per dag kh te consumeren, velen van ons komen hierdoor onnodig in de problemen.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.782
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan