sterk verminderde spierkracht en hoe kan ik dit herstellen.

fatsnotbad

Administrator
Forumleiding
ruim een jaar geleden ben ik begonnen met steeds meer te eten volgen wp principes. Sinds afgelopen januari daarnaast ook terry wahls aanbevelingen.

3 x per dag groente, geen granen, geen rijst ed, wel rauwe melk/yoghurt/appelsmoothies/ruim vet.

Nu heb ik een probleem, het gaat al enkele weken absoluut niet goed met mij, eerst dacht ik dat de MS ook links had toegeslaan, omdat mijn goede kant zo enorm achteruit ging, dat is dus echt een probleem, want daardoor kan ik amper nog bij het toilet komen, haast niet meer wat te eten klaarmaken, want pannen worden te zwaar, jas aantrekken gaat nauwelijks nog etc.

Maar het vreemde is dat het proces totaal anders is dan toen de MS rechts begon, toen kon ik alleen nog op buitenkant voet lopen met regelmatig verzwikken, kon ik tenen niet meer bewegen of voet naar mij toe trekken. Veel onrust/tintelingen in been.

Links kan ik gewoon mijn tenen wiebelen, voet bewegen en de vreemde gevoelens in mijn benen zijn juist verminderd tot regelmatig helemaal weg.

Het is volgens mij sterk verminderde spierkracht in al mijn spieren wat het probleem is.

Hoe krijg ik mijn spierkracht weer terug?

 
Hoi Dirtsa,

Helaas weet ik het antwoord niet, maar ik wilde toch even reageren.

Erg vervelend om te lezen dat het minder gaat. Ik vind je juist altijd zo enorm positief en behulpzaam. Ik wil je daarom sterkte wensen! Hopelijk kan iemand je wel op de goede weg helpen!!!

 
Dirtsa wat naar voor je. Ik heb een tijdje gegoogeld. Maar dat zul je zelf vast ook gedaan hebben. Wat ik tegen kwam is dat de opname van magnesium wellicht onvoldoende is. Ook las ik een misschien interessant artikel, MS bekeken vanuit de Chinese geneeskunde: http://www.sangha.nl/ms/watismsoostersdiagnose.html (ik weet niet of ik de link goed heb geplaatst)

Misschien heb je er wat aan, misschien ook niet.

Ik hoop dat Mike je een goed advies kan geven. En dat je snel weer wat meer spierkracht mag ervaren.

Veel sterkte Dirtsa.

 
Ik vind het heel erg voor je dat het zoveel minder gaat ineens. Ik heb zitten googelen en kwam inderdaad ook dat Magnesium verhaal tegen. Verder vond ik dit: http://www.livestrong.com/article/174657-the-best-foods-to-increase-muscular-strength/

Het valt mij op dat volle granen hier worden genoemd. En waar ben je mee gestopt? Met de granen.... Dus misschien geldt voor jou ook: meer koolhydraten?? Het is maar een gok natuurlijk maar toch... voorheen ging het beter met je. Ik heb ook eens ergens over Terry Wahls gelezen dat haar dieet haar helemaal niet genezen heeft maar die elektrische stimulatie die ze erbij doet. Het lijkt erop dat je het Terry Wahls dieet moet laten vallen en weer terug moet naar Weston Price. Of zou het een vorm van detox zijn?

 
Rapunzel, ik heb inderdaad hetzelfde al gedacht, meer granen. ik weet nog niet waar ik dan aan moet denken. Met magnesiumsulfaat was ik net een paar weken geleden begonnen, werkte steeds beter voor mijn darmen, maar juist toen kreeg ik last van mijn spieren(verminderde kracht) dus weer gestopt met het bitterzout, nu echter weer slappe spieren.

Boschje, ik ga zeker de link even bestuderen hoor.

En ik hoop ook dat Mike nog wat tips heeft.

Het vreemde is dat ik mij wel goed voel, ms achtige lastige klachten zijn juist minder, maar nu is het dus weer de spierkracht :x

Ook aan detox heb ik gedacht, want ik heb ook weer verzuring van mijn spieren, vooral als ik wakker wordt. Ik slaap overigens erg goed, diep, maar dan word ik wakker met hele zware spieren.

Het is zo'n dilemma, want door dit dieet, wp en meer groente en geen andere koolhydraten dan uit groente, heb ik geen last meer van lever/darmen.

Ik ben bang dat die pijn/last weer terug komt als ik weer granen ga toevoegen.

 
Ja ik snap het helemaal en ik weet er alles van! En koolhydraten uit fruit? Dat mag toch van Terry Wahls? En ook van GAPS.

 
Fruit ik iedere dag, de appelsmoothie(grapefruit/zure appels/citroenen) daar voel ik mij ook erg goed bij. En 3 x groente heb ik teruggebracht naar 's morgens en 's avonds / Want anders was ik alleen maar aan het snijden/bakken/eten, en die tussen de middag ging mij echt tegen staan. Dan neem ik dus de appelsmoothie.

 
Hoi Dirtsa, ik wil graag ook iets zinnigs zeggen omdat ik het naar voor je vind dat krachtverlies bij jou heeft ingezet recent.

Ik kwam uit bij het woord polyneuropathie en ik herkende er ook wel dingen van: tintelingen (die heb ik de laatste tijd ineens weer).

http://www.leerwiki.nl/Wat_is_polyneuropathie?

Er staat ook bij de oorzaken dat je dit soort klachten kan krijgen van "vergiftigingen".

Misschien dat je met ontgiften ( bijv. h202) zo je best aan het doen was (in de zin van te veel loskomend gif tegelijk), dat het ook te veel van het goede is geworden voor je?

Ook herxheimerreacties kunnen tegen je werken en moeten echt gedoseerd worden voor ze je vijand worden.

Je lichaam moet het ook allemaal gelijk maar af weten te voeren wat je los weet te weken.

Dus dan zou een tandje minder met ontgiften je misschien kunnen helpen als die hypothese van mij klopt.

Ik ben de laatste tijd weer aan het meer water drinken geraakt en mij doet het goed, ook tegen de verzuurde spieren in de ochtend die ik soms ook heb als ik niet goed doorspoel.

 
Dank jullie voor het meedenken, water drink ik voldoende en ook nog lever/galthee. H202 zit ik op onderhoudsdosering, al een poosje. Ik ben al meer dan een jaar bezig en doe alles geleidelijk aan. Ik denk ook niet dat het echt ernstige ontgifting is.

Aangezien ik verder geen klachten heb als alleen de spierkrachttvermindering, deze is echter wel erg lasig.

Ik kan nog natriumbicarbonaat proberen in voetenbadje, maar dan moet ik wel de energie en mogelijkheid hebben deze te maken.

 
Je voelde je goed op je voedingspatroon van voor het Terry Wahls-protocol. Dat bevatte kh in de vorm van glutenvrije granen en dingen als gebakken pastinaak en zo. Het lijkt er achteraf gezien op dat dat een winner was. Nu haal je je kh uitsluitend uit groente en fruit en je bent niet de eerste vrouw hier die hier hopeloos op strandt. Terug naar je voedinspatroon van voorheen dus.

Mike

 
Ik ben daar langzamerhand mee begonnen Mike. En af en toe zuurdesemboterham, dit is niet glutenvrij, maar dit valt bij mij wel erg goed. Erik bakt er 2 van per week, want de jongste vind dit heel erg lekker brood. Ik heb het tweede plakje gehad, in 3 weken, geroosterd met een kop heerlijke bouillon.

Paar dagen terug heb ik lepeltje rijst genomen, maar 3 dagen last gehad van lever? (rechts onder de ribbenboog/drukkend zeurend gevoel).

Daar heb ik totaal geen last van bij het brood.

Maar denk jij dat verminderde spierkracht te maken kan hebben met het gemis aan de granen?

 
Quote:
Maar denk jij dat verminderde spierkracht te maken kan hebben met het gemis aan de granen?


Ik denk eerder dat het te maken heeft met een te lage metabolische activiteit. De (glutenvrije) granen leverden een bruikbare bron van energie op die je nu onvoldoende uit groente en fruit kunt halen. Het gevolg is dat je lichaam uit nood eiwitten gaat lenen uit je spieren om deze om te zetten in glucose, waardoor je spiermassa wordt aangevreten. Foute boel dus!

Je lost dit op door bruikbare, directe vormen van kh te consumeren. Je bent overduidelijk nog niet klaar voor een vetverbranding. Misschien dat Terry Wahl een minder verzwakte lever had, waardoor ze wel relatief snel in de vetverbranding terechtkwam. Dit heeft haar geheeld, terwijl het bij jou juist averechts werkt. Terug naar WAPF dus!

Mike

 
Zou kunnen Mike, wat je zegt.

Mijn persoonlijke achterdocht bij MS is eerder toch dat het niet noodzakelijk iets met de stofwisseling te maken heeft in directe zin als het om spierkrachtverlies gaat, maar om een neurologisch fenomeen.

 
Maar Lievergezond, Dirtsa zegt volgens mij niet dat ze zeker weet dat dit onderdeel van MS is. Ze koppelt het juist los.

Overigens is MS inderdaad een neurologisch probleem (afbraak van myeline om de zenuwen: geleiding gaat daardoor minder snel, maar zenuwen zijn ook minder goed beschermd), maar als je onvoldoende vet hebt om die myeline aan te maken (om het proces om te keren of in ieder geval te stoppen)... Toch metabolische activiteit voor nodig dus.

 
Het is ook een neurologische aandoening, daarover geen twijfel. Vaak zie je echter bij neurologische klachten ook spierklachten, die twee hangen met elkaar samen. Men spreekt dan ook over een 'neuromusculair systeem', omdat er veel zenuwen door de spieren lopen.

We hebben het echter over 2 verschillende dingen. Wat ik constateer bij Dirtsa is dat haar lichaam bij gebrek aan glucose haar spiermassa (die al verzwakt is) is gaat aanvreten.

Mike

 
Het is ook echt niet zo gemakkelijk allemaal hoor :? MS is een enorme hoeveelheid/verzameling symptomen. en ik denk dat de neurologische klachten het gevolg zijn van de andere klachten/tekortkomingen/problemen.

Dus het blijft wegwerken van de symptomen, 1 voor 1. en soms is iets goed voor de ene klacht en dan krijg ik juist weer ergens anders meer last.

Nog een vraag: welk hormoon is er de oorzaak van of hoort actief te zijn zo'n 2 weken voor de menstruatie. Ik ben dus altijd op mijn slechtst 2 weken voor de menstruatie, en zo'n 2 a 3 dagen voor de menstruatie begint dan gaat het langzamerhand juist weer beter. Niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal.

 
Zoals je zelf al schrijft, het is de ene na de andere klacht wegwerken. Het woord 'patient' betekent: geduldige.

Mike

 
Die link leg jij, als leraar Engels, natuurlijk meteen :D

Ik ben ook nog "maar" 4 jaar bezig... ik zal proberen nog more patient te zijn.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.834
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan