Steeds simpeler eten...

Iklustvet

New member
Hebben jullie dat ook dat je steeds simpeler dingen gaat eten? Ik heb vanavond stoofvlees met ui in grasboter gegeten (6 uur opgestaan in de slowcooker) met wat basmatirijst met een grote lepel kokosolie. Verder niks, gewoon peper en keltisch zeezout op het stoofvlees, geen laurierblaadjes, kruidnagels, tijm, bier, boterhammen met mosterd op het vlees, geen frieten met mayo erbij etc etc. En lekker dat het was! Ik was eigenlijk van plan om er nog groenten bij te maken maar ik had twee vermoeide kinderen in de auto die niet alleen in de auto wilden blijven zitten als ik stopte bij de groentenboer en ik wist toch al niet wat ik moest halen. Dan maar geen extra groenten en ik heb het niet gemist.

 
Wij eten al 5 dagen (vandaag de laatste) hachee van riblappen+ui+kruiden en rode kool met appeltjes.

De eerste dag aten we rijst met hachee en rode kool - de volgende dag aten we rijst met rode kool en hachee - de dag daarna aten we rode kool met rijst en hachee - de vierde dag aten we rode kool met hachee en rijst - en vandaag het ressie.

Lekker joh.

Maar inderdaad iklustvet, we gaan steeds eenvoudiger eten. We starten vaak met onze smoothie ergens tussen 10-11 uur en als we al trek krijgen doen we rond 14uur een stukje kaas en een beetje zelfgemaakte leverworst en dan eten we pas zo rond 19uur bijv. dan die hachee.

Waarom zou je moeilijk doen als het ook makkelijk kan, en lekker.

Lia

 
Ik eet niet eenvoudig. Koken is mijn grootste passie en ik hou van uitgebreide gerechten en complexe smaken. Eenvoudige maaltijden kan ik ook waarderen, maar ook regelmatig ga ik voor een rijk smaakpallet.

 
Ik ben ook gek op koken, heb gisteren weer een zelfverzonnen oosters gerecht in elkaar gedraaid met groenten, garnalen, ei, rijstmie veel kruiden, gember, kukuma, koriander, limoensap en grote klodders palm en kokosvet, heerlijk. Ik merk wel dat ik steeds meer naar de eenpans gerechten toe ga, hoewel ik altijd wat apart moet houden voor de kinderen die niet zo dol zijn op al die exotische smaken en een mildere versie krijgen. Dus dan toch 2 pannen helaas.

 
Pffff, eerlijk gezegd? Ik was er gisteren over aan het denken om een topic te openen over het feit dat ik me een slag in de rondte werk met deze nieuwe voedingsstijl. 8O

Wij eten dus absoluut niet simpeler.

Ik blijf maar soep maken van beestenbotten en die invriezen. En ik smooth me wat af.

Ik sta praktisch alleen nog maar in de keuken ( vind ik niet zo erg want koken is ook mijn passie Tanja :wink:).

Eerst "verzorg" ik mijn zoon 's morgens naar zijn werk ( hij begint om 12:00). Smoothie voor hem maken, deze wijkt af van die van ons omdat hij hem alleen op een bepaalde manier wil. Dan de smoothie voor ons maken.

Dan iets WAPPERIGS voor hem bedenken wat hij kan eten vóór dat hij gaat werken en iets WAPPERIGS bedenken wat hij mee kan nemen om op zijn werk te eten. :idea:

Ik doe dit voor hem omdat ik weet dat het er anders toch( nog) niet van gaat komen.

En ik wil hier rust in de tent dus ik heb het er graag voor over. :D

Zoals iemand anders al eens hier op het forum schreef: "Ik heb nu een zonnetje in huis " :)

Als hij de deur uit is kan ik me langzaam weer gaan buigen over het avondeten. Wat eten we vandaag?

Ik snij bergen groenten. Aangezien we alles vers eten blíjf ik boodschappen doen, als ik de laatste ronde heb gedaan kan ik weer van voren af aan beginnen omdat verse produkten nu eenmaal niet lang houdbaar zijn.

Ik vraag me dan ook af hoe jullie dit alles managen met een gezin ( vooral die mensen die ook nog werken). RESPECT :!:

Of maak ik het mezelf nu te moeilijk? Ik vind dat ik iedere dag groenten moet eten dat zit zó in mijn systeem gebrand. Maar het liefst zou ik ook wel iets simpeler willen eten maar ben dan toch weer bang dat ik te weinig groenten binnen krijg. :|

 
Ik houd wel van suddervlees met laurierblaadjes, kaneelstokje, kruidnagel en andere kruiden. Niet simpeler dus. Ik houd ook van rijst met linzen, simpel, maar dan weer flink gekruid met kurkuma, kardemom, peper, komijn, etc. Mijn zoontje houdt ook van lekker kruidig. Ik kom er bij hem niet vanaf met wat peper en keltisch zeezout.

@ Food en mood; tja... ik herken het niet helemaal aangezien wij maar met zijn 3en zijn en ik niet fulltime werk, dus wel tijd heb...

 
Food en Mood: ik herken het helemaal! Ik sta nu veel meer uren in de keuken dan voorheen. Wat ik wel doe is een grotere portie maken en daar dan 2 dagen van eten of een deel invriezen voor later. Maandag is mijn vrije dag en die sta ik grotendeels in de keuken, om alvast vanalles voor te bereiden en te plannen voor de rest van de week.

In het begin dacht ik vaak: waar ben ik aan begonnen, maar het went, je wordt steeds handiger en het belangrijkste: het werpt zijn vruchten af.

 
Het is veel werk maar ik wil inderdaad ook even benadrukken dat het de moeite meer dan waard is. Ik ( en de mijnen) worden zóóóó blij van deze voeding :D

Dus het werpt zijn vruchten zeer zeker af.

Daarbij voel ik me een echte OERVROUW. Ik kan op sommige momenten ( als ik zo sta te kokkerellen) mijn vrouwelijke voorvaderen ( zeg ik dit zo goed?) helemaal voelen :wink:

Ik werk trouwens ook niet Lay en neem me er ook echt de tijd voor.

Dit is een bewuste keuze geweest.

 
Heel herkenbaar, sole + h2o2, rauwe melk, waterkefir, stuk vet vlees, beetje rijst, groente en klaar.

Uiteraard komen er wel eens andere (volwaardige) dingen tussendoor maar dit is wel mijn basis.

 
Ik kook ook graag en vind het leuk om zelf 'nieuwe' gerechten te bedenken.

Zeker met mijn orthomoleculaire achtergrond gebruiken wij bewust dagelijks voedingsbronnen die gezondheidsbevorderende effecten hebben.

Daarnaast geniet ik ervan om 'normale' gerechten in een 'veilige' versie te remixen op zo'n manier dat mensen die er niet zo diep inzitten maar wel mee willen doen ook gezond kunnen smullen. Ik merk dat weinig variatie hier doet snakken naar andere (ongezondere) dingen dus dan moeten we maar creatief zijn!

 
Al zet ik elke dag soep, vlees, aardappelen en groente op tafel dan hoor ik hier geen klachten, gelukkig, want daar voel ik mezelf ook het prettigst bij.

Alleen sinds kort (weer), geen soep want ik wil eerst beestenbouillon maken en aardappelen zijn voor de rest van het gezin, die eet ik ook niet meer sinds ik een paar jaren geleden atkins heb gedaan.

Maar verse groente bewaren vind ik geen probleem hoor Food en Mood, als ik bij de eko winkel ben haal ik voor de hele week verse groente. Lukt jou dat niet?

 
Het eten wordt steeds simpeler. Ik heb bijna geen behoefte meer aan de smaak zoet. Ik kan gewoon rustig eten zonder drang naar meer eten en meer suiker. Ik wissel af en kijk waar ik zin in heb. Zo had ik een paar dagen veel eieren gegeten maar vandaag weer niet.

Morgen gaat de haan de pan in en maak ik soep. Alle botten gaan er in en laat dat een paar uur koken. Ook ga ik weer wat zaad zaaien in de groentekas.

Het kost allemaal wat meer tijd maar ik vind het eten er een stuk smakkelijker op worden.

Me moeder kan het niet geloven dat ik kan koken zonder pakjes. Ik geniet nu als me moeder een pudding op eet, want ben dan blij dat ik van de suikerverslaving af ben.

 
@Food en Mood ik ga 1 keer per week naar de markt en maak van te voren een weekmenu, zo koken wij, iedereen weet precies wat hij/zij eet de hele week.

We eten de groenten die het minst lang zijn te bewaren zoals bv. paksoy het eerst en aan het einde van de week de prei of de kool. Ik maak van restanten soep en gooi eigenlijk nooit iets weg meer.

Geeft rust voor allen, dan blijven alleen de "vaste " dingen/boodschapen over.

Ik vries melk in zodat de dames elke ochtend melk hebben ook na 5 dagen, ik haal eens per week melk bij de boer.Op woensdag haal ik dan 2 potten uit de vriezer en zo ook donderdag, het went hees snel als je er een vast patroon in krijgt denk ik.

Wanneer wij nasi maken maken wij expres teveel en vriezen dat in net als de soep, als je dan een keer druk bent of geen zin hebt, ideaal.

Moet zeggen dat ik ook soms een biefstuk eet als avondmaal en dan genoeg heb tot de volgende morgen.

Dit eet ik als de rest patatjes scoort.

Wanneer er bv stampot boerenkool wordt gegeten maak ik apart rijst of roerbak het of pureer het met een zoete aardappel.

In het begin was het moeilijk te regelen allemaal, maar nu niet meer, het is een soort gewoonte, de soep staat nu op en vanavond eten we shoarma, ik met sla, paps met zo'n droog wit broodje ;-)

Ik werk 4 dagen per week, waarvan 2 halve dagen, we zijn met 5 personen, waarvan er eentje niet wapft (papa) en eentje half (pubber)en de andere 2 voor 75% omdat mama die in de hand heeft ;-)

 
Rateltje,

Mag ik weten wat jij per week aan boodschappen kwijt bent?

Wij zijn met zijn 6 en

De jongste van 1 tel ik niet helemaal mee die eet nog niet zo veel

Ik bedoel echt de boodschappen zoals vlees,groente,fruit,melk,boter,slagroom,etc etc

Niet de suplementen als vitaminen of levertraan

 
ff denken hoor, ik denk tussen de 100 en 150 euro?

Ik zou het voor de aardigheid wel eens kunnen bij houden, wellicht schrik ik dan nog....

 
Ja ik ook hoor,en dan koop ik echt geen rare dingen,heel simpel,en ik tel luiers al niet mee

Was jij voor wapf minder kwijt?

Ik ongeveer hetzelfde want toen kocht ik best veel zoetigheid,vla koekjes dat soort dingen,zakjes pakjes

 
Wij zijn met een gezin van 4 ( twee pubers erbij) ongeveer 130 à 140 euro per week kwijt. Voor wapf was het wel wat minder ,dan heb je het over 15 à 20 euro per week .

 
haha hier dito, ook zakjes pakjes enz.

Nu alleen als de pubers er allemaal zijn komt er chips in huis en fris.

Ik rook helaas nog wel ook dat tikt aan, er is dus nog een weg te gaan hier....

nu de kids aan de kefir zijn en rauwe melk merk ik dat ook zij geen of minder tussendoorbehoeftes hebben, alleen het fruit van de ochtend willen ze nog wel steeds hebben.

het koekje van 3 uur is een spelkoekje en ik hoor ze daarna niet meer, ja voor een beker kefir of warme melk.

ik denk dat ik qua prijs wellicht nog minder kwijt ben dan eerst.

Dan reken ik de suplementen niet mee, dan ben ik meer kwijt.

Ik zelf leef op yoghurt, soep, eieren, kefir, haring, melk en vlees met 2 groenten op een dag, thats it.

voorheen brood, fruit in de ochtend, brood in de middag, warm s'avonds met de vele tussendoortjes en worst en toastjes, chips enz in de avonduurtjes.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.759
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan