Spirituele voeding

G

Guest

Guest
Bij deze wil ik iedereen bedanken bij wie ik mocht oefenen! Ik ben afgelopen weekend met vlag en wimpel geslaagd voor het 'Mentorship Programme' van Mavis Pittilla in Engeland.



Ik geloof, uit eigen ervaring, in de invloed van goede voeding op je lichamelijke gezondheid. Ik geloof ook dat je manier van denken invloed heeft op je fysieke gesteldheid.



Vanaf nu heb ik een praktijk voor Healings, Psychic readings en Mediamieke consulten, ButterflySound, voor wie zich naast fysieke voeding ook met spirituele voeding wil bezighouden.



Fattymama

 
Ik kom ook steeds meer tot de conclusie dat voeding een basis, een fundament, is om hoger te kunnen groeien. Met fysieke voeding alleen kom je er niet, we zijn hemel en aarde. Veel succes met je praktijk, fattymama!

Mike

 
Heel erg hartelijk gefeliciteerd fattymama. Hoop dat je veel mensen kunt helpen.

 
Dank je wel voor de reacties. Ik ga het concept 'Spirituele voeding' nog meer uitwerken. Daar bedoel ik o.a. mee de delicate wisselwerking tussen 'body-mind-spirit'.

Fattymama

 
Van harte gefeliciteerd fattymama, dat je maar veel mensen mag helen.

Ik heb net een linkje naar jouw site geplaatst op onze site.

Lia

 
Gefeliciteerd! Er bestaat ook een boekje "Voeding en spiritualiteit" van Fons Delnooz @ Patricia Martinot. Best een goed boek, maar over bepaalde dingen had ik toch mijn bedenkingen (bv. bakken in zonnebloemolie) en daarover had ik ze gemaild. Ik kreeg een reactie terug dat ze vooral een algemeen beeld over de spirituele kanten van voeding wilde schetsen en verder ook niet dermate deskundig waren op het gebied van de voeding zelf. Misschien of wellicht ken je het boekje al.

 
@ Dennis:

Haha, moet je dan dat boekje wel schrijven? :p

Van harte en veel succes fattymama!

 
Dennis,

Ik ken dat boekje. Waardeloos, 1 groot promotieboek voor veganisme. Niets spiritueels aan! Ik noem hem altijd Fons Delnoozem...

Mike

 
Ik heb het boekje er nog eens bij gepakt en het is inderdaad erg pro-vega. Dat was me er niet zo van bijgebleven. Het is al weer jaren geleden dat ik het eens gelezen heb. Waarom me bijgebleven is dat het wel een goed boekje is? Waarschijnlijk omdat er wellicht met respect voor voeding en het menselijk lichaam geschreven is, pro-bio en pro-BD. Maar de bedenkingen die ik toen had, heb ik nu wel veel sterker.

 
@Dennis: ja ik ken dit boekje en kan er niet achterstaan.

Spirituele voeding gaat bij mij ook verder dan voedsel alleen. Ik geloof in de delicate balans tussen lichaam, geest en ziel en dat je voor alle lagen goed moet zorgen. Je lichaam is je tempel, je vervoermiddel op aarde en je lichaam heeft dus ook de beste kwaliteit voeding nodig om optimaal te kunnen functioneren. Je staat van gezondheid bepaalt o.a. ook hoe je brein functioneert. Je gedachtes en emoties hebben èn creëren een energieveld en beïnvloeden ook weer je lichaam en dus je gezondheid. Je ziel is je werkelijke ik... uniek en toch verbonden met het grote geheel, welke naam je daar ook aan wilt geven.

fattymama

 
Hallo allemaal, het is zeker belangrijk dat / als er een goed boek zou komen over de relatie van voeding / lichaam met onze ziel.

Ik heb wel eens een boek in de bibliotheek gezien dat van elk voedingsmiddel ook de spirituele kant schetst.

Zo is er ook een encyclopedie over de spirituele kant van kruiden.

Maar dan ben je er natuurlijk ook nog niet: de bereiding van voeding: daar hoort ook ziel in te zitten, evenals bij de intentie met welke iemand voeding eet of uberhaupts iemands manier van in het leven staan en hoe die persoon zichzelf en naasten/anderen ervaart.

Dat heeft allemaal consequenties.

Simpelweg vaststellen dat het lichaam de tempel van de ziel is, daar ben je er niet mee.

De concrete vormgeving daarbij maakt alle verschil en is allerindividueelst.

We hebben per mens toch weer net een andere invliegroute.

De weg naar de bewustwording daarover die zou mensen alleen ook al aan kunnen trekken omdat het je veel gedoe om niks in het leven scheelt: die vulling die mag er allemaal uit.

Ik heb een soort psychologische opleiding gevolgd en we kregen ook les van een arts in opleiding.

Die werd compleet uitgejouwd gemiddeld door de mensen van mijn opleidingsjaar.

Nu blijkt deze arts toevalligerwijze ook nog de huisarts van een naaste van me.

En die persoon is in mijn ogen erg ziek en die beseft het maar nauwelijks omdat die zichzelf met behulp van medicijnen aardig op de been houdt.

Die arts helpt de patient die ik ook ken in mijn ogen nauwelijks, behalve met vriendelijkheid (wat ook al heel wat is), maar heeft vast op de opleiding die ik deed geleerd dat het leuk staat als die tegen de patienten zegt: "het lichaam is de tempel van de ziel".

Dit vertelt die naaste van mij dan trots aan mij, dat deze huisarts dit zo zegt over het lichaam van die tempel van de ziel.

Ondertussen wordt de patient door deze arts in mijn ogen nauwelijks goed begeleid zoals het hoort.

De patient denkt daar zelf overigens anders over.

Mijn punt hier is: dat de concrete invulling van het begrip "het lichaam is de tempel van de ziel" erg belangrijk is.

We hebben als mens een blauwdruk wat qua voeding goed voor ons is, net als wat onze geest nodig heeft (we putten daarbij uit het collectieve in persoonlijke onbewuste), maar tegelijk hebben we ook onze eigen invliegroute van wat we op deze aarde komen doen, al is het diepe besef belangrijk dat we met elkaar verbonden zijn.

Het valt niet altijd mee echter om de eigen invliegroute te verenigen met het grote geheel: daar gaat het leven van veel mensen uiteindelijk als het goed is wel heen via de soms/vaak broodnodige schade en de schande desnoods en met vallen en opstaan.

In mijn ogen zijn het persoonlijke trauma's die een aanslag hierop kunnen zijn (zowel lichamelijk en geestelijke), te beginnen met het geboortetrauma.

 
Quote:
Maar dan ben je er natuurlijk ook nog niet: de bereiding van voeding: daar hoort ook ziel in te zitten, evenals bij de intentie met welke iemand voeding eet of uberhaupts iemands manier van in het leven staan en hoe die persoon zichzelf en naasten/anderen ervaart.

Dat heeft allemaal consequenties.

Simpelweg vaststellen dat het lichaam de tempel van de ziel is, daar ben je er niet mee.

De concrete vormgeving daarbij maakt alle verschil en is allerindividueelst.


EXACT, helemaal mee eens! En 3 keer raden wat je hiervoor nodig hebt? EGO! Ego is de focus van bewustzijn. Ik word echt dood- en doodmoe van lui die maar blijven beweren dat het ego er niet toe doet. Ego = intentie. Ego = groei. Ego = focus. Ego = daadkracht. Daarom moeten we ook goed zijn voor ons lichaam. We hebben een materiele belevenis hier op aarde en dat is op zich al een focus van bewustzijn, het is gevangen lichtenergie! Dit ontkennen en je enkel focusen op Het Hoge is totaal 'missing the point'!

Mike

 
Hallo Mike, Ja, ik heb daar wel last van gehad in mijn leven.

Dat ik niet eens wist dat ik een ego had/heb.

Dus ik heb dat eerst bewust moeten beleven en ernaar leven, ook al kreeg ik dan botsingen, die ik meestal uiteindelijk liever schuw.

Echter, juist door dat ego te herkennen en te erkennen, kon ik mijn ego ook (pas) ontstijgen soms, vanaf dat ik doorkreeg dat mijn echte groei zit in mijn streven naar opgaan in het geheel.

Maar dit laatste kan heel makkelijk een holle frase worden als het het uitgangspunt wordt zonder dat egoproblemen genoeg zijn uitgewerkt (ik heb nog zat persoonlijke onuitgewerkte egoproblemen).

 
Ach, als we het ego niet nodig zouden hebben, zouden we het niet hebben toch? ;-]

Ik ben van mening dat mensen dan eigenlijk willen zeggen:

stap over je reptielenbrein heen.

Daar vinden alle overlevingsmechanismen plaats. En het is dat brein dat je in een continue staat van angst ("ik heb te weinig...") houdt.

Nuttig bij levensbedreigende situaties, contraproductief in het dagelijks leven.

 
Quote:
Echter, juist door dat ego te herkennen en te erkennen, kon ik mijn ego ook (pas) ontstijgen soms, vanaf dat ik doorkreeg dat mijn echte groei zit in mijn streven naar opgaan in het geheel.


Wat is dit toch voor hardnekkige New Age-pseudoreligie? Je hoeft je ego helemaal niet te 'ontstijgen', je ego helpt je opstijgen! Dit wordt gesymboliseerd door de slang die zich omhoogkronkelt rondom een staf. Het is regelrechte kundalini-energie, die zich omhoog beweegt via je ruggengraat. En waar kennen we die slang van? Juist ja, het Paradijs! En waar bevond die slang zich? Juist ja, in een boom! Adam en Eva moesten de vruchten eten van de Boom des Levens, alleen dan konden ze groeien. Doordat ze voorheen opgingen in het geheel was er geen enkele mogelijkheid tot groei. Opgaan in het geheel is nl. GEEN EGO. Dat is nihilistisch. Het ego breekt los van het geheel en vertegenwoordigt de mannelijke energie van afscheiding. Het is beseffen dat je een belangrijke druppel bent in een grote oceaan.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.626
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan