Soyamelk en afgeleiden

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Kaat
  • Startdatum Startdatum

Kaat

New member
Hallo,

Ik las het boek van James Wilson én de uiteenzetting van Mike, maar er is toch één verwarrend item en dat is Soyamelk. James raadt het aan in zijn boek als melkalternatief (bij lactose-intolerantie), Mike noemt het een een zeer beruchte schildkliersloper en hormoonverstoorder.... Wie moet ik nu geloven?

Nog een paar andere vragen: het Keltisch zout... ik gebruik al een tijdje Himalaya-zout, is dit een waardig alternatief? En wat suiker betreft... wat te denken van kokosbloesemsuiker en tagatose?

Mijn bijnieren waren/zijn al even uitgeput én mijn schildklier is zeer zeker het noorden kwijt. Nog geen week terug ben ik gestart met de Aman Prana olie en wauw wat een boost, wat een verschil, wat een opluchting. Ik heb toch nog een bijnier- en schildklierconcentraat besteld bij Biotics, dat kan alleen maar extra ondersteuning bieden, denk ik dan.

Enige respons over bovenstaande zou heerlijk verhelderd zijn... Dank alvast.

 
Hoi Kaat, welkom

Lees op mijn site maar eens over soja. Onder aan de pagina staat een interview met Mike over soja. Het is ook wat je wilt geloven. Ik zou gaan voor de schildkliersloper en hormoonverstoorder. :mrgreen:

Himalaya zout is een waardig alternatief. Maar het is of je voor een alternatief wilt gaan. Keltisch zeezout heeft ook blootgestaan aan volspectrum zonlicht en dat ontbeert Himalayazout.

Suiker, de kokosbloemsuiker kan, tagatose zegt mij niets. Maar voor alle suikers geldt: met mate gebruiken, liever helemaal niet.

Het is niet goed voor je lever. En als je uiteindelijk in een vetverbranding wilt komen zijn suikers taboe.

Wel moet/mag je koolhydraten, 100 gram drooggewicht per dag gebruiken om als vuurtje te gebruiken om de vetten te verbranden.

De Aman Prana olie is dat de kokosolie of een andere van dat merk?

In ieder geval ga het alleen lezen forum eens tot je nemen.

En op mijn site staat heel veel informatie van dit forum. Daar het hier een ware worstelpartij is voor nieuwe mensen om door heen te komen heb ik een aantal belangrijke items overzichtelijk bij elkaar gezet. www.voedingisgezondheid.nl

Lia

 
Dr Wilson heeft een fantastisch en informatief boek geschreven over bijnieruitputting, maar van voeding heeft hij overduidelijk geen kaas gegeten. Neem zijn informatie over bijnieruitputting uiterst serieus, maar hecht geen waarde aan zijn informatie over voeding. Soja is inderdaad een beruchte schildkliersloper en hormoonverstoorder.

Wat betreft je vraag over Himalayazout vs. Keltisch zeezout, lees hierover meer over op deze pagina:

http://www.keltischzeezout.com/vraag_en_antwoord.aspx

Kokosbloesemsuiker is, mits met mate gebruikt, prima. Tagatose is, zoals alle zoetmiddelen die eindigen op -ose, foute boel.

Mike

 
Dag Lia,

Dank voor je antwoord. Ga het zeker eens lezen wat de soya betreft... Wat het zout betreft, nee, ik ben niet op zoek naar een alternatief, 't is maar dat ik dit kostbare Himalayazout niet in de vuilbak wil dumpen. Ik sta zeker open voor het Keltisch zout. Ik gebruik heel weinig suiker, hoor, maar om al eens een zelfgemaakte pudding te zoeten is zo'n alternatief best wel fijn.

De Aman Prana olie die ik neem is de Happy Perilla Special (die bevat perillaolie, hennep-, nigella-, walnoot-, pompoenpit-, rode palmolie, tarwekiem- en teunisbloemolie)

Nogmaals dankjewel voor de info...

 
Je kunt suiker prima vervangen door honing, overal in hoor.

Ik zou gaan voor de pure kokosolie van aman prana, hier kun je in bakken, dit kun je in smoothies doen of zo in de mond, gebruiken ipv tandpasta of als deo en handcreme.

 
Ik moet zeggen dat ik niet zo hou van die kokossmaak, vandaar... en voor het bakken gebruik ik dan maar palmpitboter of extra vierge olijfolie van de 1e persing... Wat de honing betreft, de GI index daarvan is toch vrij hoog !?

 
Kaat,

Je kunt ook gewoon roomboter gebruiken hoor, dat kun je ook prima verhitten en is errug lekker.

En het is een dierlijk vet, in principe beter dan een plantaardig vet.

Lia

 
Ik ben erg blij met deze topic, want er bestaat veel verwarring over soja. Mike onderstreept overal dat één van de nadelen van de inname van soja bestaat uit de aanwezige oestrogenen. Nu wil het feit dat mijn huisarts mij om die reden aanraadde om dagelijks soja te gaan gebruiken. Dit om de hormonale schommelingen (overgang) door de teruggang van het eigen oestrogeen, weer wat op te krikken. Mijn klachten waren namelijk aanzienlijk, naast de gewone ongemakkeen ook onverklaarbare somberheidsklachten en flauwvallen. Ik heb die klachten nu niet meer, maar voel er ook niet veel voor om nu andere problemen op te lopen via die soja.

Dus sja, wat nu gedaan. Iemand een idee?

 
Een veelgehoord misverstand is dat men denkt dat bij vrouwen in de overgang de oestrogeenspiegel terugloopt, terwijl het vaak de progesteron is die afneemt en porgesteron houdt oestrogeen in bedwang! Je krijgt dan dus ongecontroleerde oestrogeenvorming en oestrogeen is een bouwhormoon. Dit kan leiden tot kanker, bijv. borstkanker of eierstokkanker. Het gaat dus om het aanvullen van de progesteron, niet oestrogeen. Oestrogeen is het LAATSTE wat je zou moeten innemen!

Mike

 
Zelfs op de schildkliersite www.hypomaarniethappy.nl staat geschreven over de gevaren van soja:
Quote:
In een groot aantal onderzoeken is gevonden dat in sojabonen stoffen zitten (isoflavonen) die de productie van schildklierhormoon belemmeren.

Mensen met een vegetarisch dieet die veel vleesvervangers eten met soja, en vooral zuigelingen die met sojamelk als vervanger voor moedermelk of babyvoeding worden gevoed, lopen het risico te veel van deze stoffen binnen te krijgen.

Onderzoek heeft aangetoond dat onder kinderen die met sojamelk zijn opgevoed significant meer hypothyreoïdie voorkomt dan bij kinderen die andere voeding kregen.

De conclusie van dit onderzoek was dat bij kinderen met aangeboren hypothyreoïdie die soja-voeding krijgen de dosis thyroxine tijdelijk verhoogd moet worden.

In de voetnoten is verwezen naar de (zeer technische) onderzoeken die dit nader beschrijven.

Er is ook een uitgebreide Engelstalige website over de gevaren van soja.


http://www.hypomaarniethappy.nl/

Via allerlei tests van ook de huisarts ben ik erachter dat ik allergisch ben voor soja en bijv. ook voor tarwe.

Eerst dacht ik: dat ligt aan mij, ik reageer gewoon niet goed op die stoffen. Punt.

Maar in feite blijken dit soort producten gewoon toxisch te zijn voor ons als mens.

Zelfde geldt ook voor bijv. msg (smaakstof): dat stopt men gewoon in het eten zonder dat mensen het door hebben.

Zelfde geldt voor geraffineerde suiker: dat wordt ook toxisch omdat de mineralen eraf geraffineerd zijn.

Kun je dan wel spreken nog van een allergie denk ik nu.

Het is gewoon toxisch.

 
Ellie,

Je zou een hormonenzalf kunnen gebruiken. Dirtsa weet daar meer van. Ze zal vast wel reageren.

Mike heeft in het 'alleen lezen forum' een goed stuk staan over 'de hormonale hiërarchie'. Het gaat niet specifiek over overgang maar ik denk dat er toch wel een aantal dingen van toepassing zijn. Vooral goede voeding. Minder granen, meet verzadigde vetten.

MIke, misschien kun je ook eens in een 'alleen lezen stuk' uit de doeken doen hoe voeding van invloed is op 'de overgang'.

Lia

 
Lia, Ik ben op je site wat gaan surfen en vind best wel heel wat boeiende items (soms ook ontmoedigend, want jeetje, straks mag niets meer en voor wat mag/aangeraden wordt, zin er enkel verkooppunten in Nederland terug te vinden. Als Belg wordt het zoeken, zoeken, zoeken).

Waar ik eerst op de site naar op zoek ging (alvorens dit hier in vraag te stellen)is de alternatieven voor andere melk dan soya én de gebruikelijke supermarkt-melk.. Ik vond ze echter niet op de site. Is bio Rijstmelk, bio geitemelk, amandelmelk -zoals James Wilson adviseert- of nog een andere -makkelijk te verkrijgen- een goed alternatief? Koeiemelk blijft voor mij een moeilijke. Ik heb indertijd heel wat studies gelezen (oa. van de arts Roy Martina over "melk het witte vergif") waardoor ik hier niet happig voor ben. De rauwe melk is dan misschien een ander gegeven, maar toch...

 
Wat verschrikkelijk dat het zo is dat men adviseert om er nog een schepje bovenop te doen: extra oestrogeen, terwijl je in feite juist al te veel last kan krijgt van oestrogeendominantie door te weinig progesteron in de overgang: we zitten in een wereld waarin alles omgekeerd wordt om ons nog verder bij gezondheid weg te houden. Veel mensen zien dit niet en geloven dit niet.

Overigens wil ik nog zeggen dat James Wilson ook volgens deze site wel bij het rechte eind heeft als het gaat om toch juist wel ook granen gebruiken bij bijnieruitputting (exclusief de glutengranen met aan kop de schadelijke tarwe - spelt heeft wel gluten, maar minder schadelijke gluten). hier op de site wordt gedacht aan max 100 gram glutenvrije granen per dag bij bijnieruitputting (wat zeer vaak voorkomt).

Hier op de site wordt ook verwezen naar een boek dat onlangs in vertaalde versie uitkwam bij succesboeken over de overgang dat volgens lezers een must is.

 
Roy Martina en zijn anti-melk-propganda is volkomen simplistisch en ongenuanceerd. Hij maakt inderdaad geen enkel verschil tussen bewerkte en onbewerkte melk. Ik heb geen zin om nog meer woorden te verspillen aan de onzin van meneer Martina. Kijk naar zijn site: het is een op Amerikaanse leest geschoeide gladjanus eerste klas.

Rijstmelk, amandelmelk, het is allemaal zwaar bewerkte rommel. Als koeienmelk niet goed valt, kun je er altijd een rauw eigeel doorheen roeren voor een betere vertering of er zelf kefir van maken.

Of je moet op zoek naar rauwe geitenmelk. Bedenk wel dat geiten, ook biologische, verplicht gevaccineerd moeten voor Q-koorts en maar al te vaak binnen staan op hooi en krachtvoer.

Mike

 
Dag Kaat,

Ik kan me voorstellen dat je door de bomen het bos eventjes niet meer ziet.

Ik kan je gerust stellen met betrekking tot beschikbaarheid van goede producten. Keltisch zout wordt in Vlaanderen in een grotere Delhaizevestiging standaard aangeboden.

Zelf zou ik gaan voor de geitenmelk. Lees maar even met me mee.

Volgens mij is er in België nog geen Q-koortsepidemie bij geitjes geweest. Het verhaal van de inentingen speelt hier dus niet. Google even op geitenmelk. Veel van de boeren hebben een e-mailadres en reageren vrij snel als je ze benadert. Bij sommigen staat er een telefoonnummer op de site en kan je eventjes bellen. Ik heb er hier de Eikenhof in Lokeren gevonden die me het volgende terug mailde :

Quote:
Je kan hier verse geitenmelk kopen op de dagen dat de winkel open is of op afspraak. Surf maar eens naar www.voedselteams.be misschien vind je daar het adres van het depot bij je in de buurt.


Bio is helaas vaak niet de oplossing. Bij de melk mag er niet gepasteuriseerd worden of de werking van de voedingsbestanddelen wordt door dit proces teniet gedaan.

Het is cruciaal dat het gaat om rauwe melk die afkomstig is van grasgevoerde dieren en dat de weiden niet met mest geïnjecteerd worden. Voor aanschaf van de melk dien je te achterhalen of de dieren al dan niet maïs hebben gekregen en in Vlaanderen is het bijna allemaal maïs wat de klok slaat. Maïs is nl. heel discutabele voedingsbron die heel wat ziektebeelden bij de mens met zich meebrengd. Koop dus geen melk van maïsgevoerde dieren. Reden : ook genetisch gemanipuleerd zoals tarwegraan en soja.

Moest je niet te ver van Zeeuws-Vlaanderen woonachtig zijn dan heb je daar een overaanbod van reformwinkels die heel wat producten in hun gamma hebben. Zelf heb ik hier goede ervaring met Polderman (speltkiembrood,...), van der Linde en de Groene Luifel.

In Evergem zit er een boer die spelt verbouwt en verhandelt. Spelt groeit enkel op arme gronden en het heeft geen zin om dit oergraan genetisch te manipuleren. Je hebt dus het graan nodig en dient dit te laten kiemen en daar kan je zelf brood van bakken. Wij bakken inmiddels zelf al speltbrood en willen niet anders meer. Het zit hier in onze planning om in 1 van de komende weken deze speltboer zelf te gaan benaderen.

Veel succes !

 
Quote:
is de alternatieven voor andere melk dan soya én de gebruikelijke supermarkt-melk



Soja en de supermarktmelk zijn juist de (verkeerde) alternatieven voor rauwe melk.

Het is ondertussen toch wel een omgedraaide wereld aan het worden als echte rauwe biologische melk al als alternatief wordt gezien.

Dus Kaat, ga de boer op. Bij jou in de buurt zit zeker een (biologische) boer die rauwe melk verkoopt. En als hij/zij niet biologisch is ga dan vragen stellen. Wat voor voer krijgen de dieren, lopen ze buiten, zijn ze grasgevoerd, ook in de winter. Worden er pesticiden gebruikt op de landerijen, krijgen de koeien antibiotica, etc......

En als die boer geen rauwe melk wil of kan leveren dan weet hij vast een boer die dit wel doet. Ja, je moet er iets voor doen om aan goede producten te komen. Teveel mensen zoeken het gemak in de supermarkt maar je moet gewoon de boer op gaan.

Wij komen ook bij een boer die niet biologisch is maar die wel zo werkt, alleen zonder het keurmerk.

We hebben vorige week de melk getest van deze boer, door het 4 dagen op onze aanrecht te zetten in een afgesloten pot, en de melk verzuurde prachtig en rotte niet.

Lia

 
Hoi Kaatje, Mike zegt dat rijstmelk uit de winkel zwaar bewerkt is: maar dan nog: als je hem zelf zou maken dan blijft staat dat het een koolhydratenproduct is. Je zou het zelf kunnen maken met een blender: rijst met water en een beetje keltisch zeezout blenden en dan zeven met een zeefzak. Dat is hoe ik kokosmelk maak (maar dat moet dan met gekookt water) om te voorkomen dat ik kokosmelk uit van die blikken moet eten met aan de binnenkant het hormoonverstorende bpa (in dit verband niet onbelangrijk te noemen!).

 
Vivianne, dankjewel, een hart onder de riem! Dit zijn nu eens goeie tips waar ik wat mee kan! By the way, ik woon in het Gentse.

 
Vivianne,

Wat grappig, we hebben net een beetje hetzelfde verteld over wel of niet biologisch wat betreft de rauwe melk.

Lia

 
Beste Lievergezond, je hebt het over hormoonverstorende bpa aan de binnenkant van kokosmelk uit blik... Nochthans in Mike's Curry recept op de site, ziet hij er precies geen graten in, er staat duidelijk "Tomaten en tomatensaus/puree vervangen door 2 blikjes kokosmelk". Kokosmelk uit tetrapak de voorkeur geven? Ik moet misschien leren die kokossmaak de appreciëren, kokosmelk is blijkbaar toch heel gezond (heb ik daar ergens gelezen met het doorklikken op al de aangeraden sites...). Juist?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan