Sonja B, Noord-Holland

Poekie

Administrator
Op www.leefbewust.com is door Ron Fonteine een nieuwe rubriek geopend: Vraag het aan Mike. (zijn ook 4 letters) :lol:

Hier stond al een eerste vraag aan Mike in en ook zijn antwoord, dat wilde ik jullie niet onthouden:

Een verkapte, humoristische boodschap hoe het wel moet, qua goede voeding en gezondheid.


Beste Mike,

Ik wil mijn hele leven al slanker zijn en heb altijd crashdieėten gevolgd en bedacht. Minder vet is meer pret is mijn stelling. Hoe denk jij over vet bij het afslanken? Moet ik calorieėn blijven tellen en meer light / magere produkten gebruiken?

Sonja B, Noord Holland

Het antwoord:

Beste Sonja,

Het volgen van crashdiëten op basis van zo weinig mogelijk vet en het tellen van calorieën werkt contraproductief. Vaak wordt hier ook nog het verbranden van calorieën aan gekoppeld d.m.v. lichaamsbeweging. In feite ben je jezelf dan aan het uithongeren en uitputten. Toegegeven, daarvan val je zeer zeker af, maar gezond is het allerminst! Bovendien houd je dit op lange termijn niet vol en verval je dan in je oude eetpatroon, waardoor je de verloren kilo's weer terugkrijgt en vaak zelfs met nog wat extra gewicht erbij.

De reden hiervoor is dat het lichaam uithongering en uitputting interpreteert als 'schaarste'. Op het moment dat je je lichaam dan weer gaat voeden, omdat je het op een gegeven moment verdomt om nog te letten op vet of calorieën, interpreteert je lichaam dit als 'overvloed' en zal daarmee willen compenseren voor de periode van 'schaarste' door het aanleggen van extra vetvoorraden. Vandaar dat je niet alleen terugkomt op je oude gewicht, maar vaak zelfs nog zwaarder wordt.

Bedenkers van dergelijke diëten, zoals jij, en de fabrikanten van de producten die hieraan verbonden zijn, worden hier alleen maar beter van, maar degene die 'lijnt' allerminst. Wie echter niet wijzer wordt, zal eeuwig in dezelfde valkuil blijven vallen. Zo zijn er ook weer andere diëten die bijv. de nadruk leggen op eiwitten, om het hongergevoel tegen te gaan. Eiwitshakes (met vaak allerlei schadelijke toevoegingen, zoals het kankerverwekkende zoetmiddel aspartaam) drinken biedt eveneens geen oplossing. Ook hier zie je dat vetten geschuwd worden en vaak ook koolhydraten, waardoor het lichaam de eiwitten gaat omzetten in suiker (glucose) en je alsnog dikker wordt. Het is nl. suiker die dikmaakt, niet vetten!

Telkens zie je dat het lichaam suikers omzet in vetvoorraden als reactie op tekorten ('schaarste') in de voeding en dus ook in dergelijke diëten. Men ontwikkelt dus overgewicht door ondervoeding, een uniek verschijnsel in de menselijke evolutie! Kijk naar hoe het lichaam reageert op 'schaarste' als er weer wel voeding beschikbaar komt: het creëert 'overvloed' door het aanleggen van vetvoorraden. Waarom zou het lichaam kiezen voor vetopslag? Omdat dit energie is voor de lange termijn! Suiker geeft slechts korte-termijnenergie. Vandaar dat je na een broodmaaltijd (granen zijn suikers, alle koolhydraten zijn suikers) na 2 uur alweer honger hebt. Ooit een Engels ontbijt gegeten van gebakken eieren in roomboter met spek? Hoe lang duurde het voordat je weer honger had? Een halve dag? Sommigen kunnen op die ene maaltijd zelfs een hele dag doorbrengen!

Vet stabiliseert de bloedsuikerspiegel, waardoor je lichaam tot rust komt. Suikerconsumptie wordt nl. met stress in verband gebracht, omdat de lever in tijden van stress meer glucose vrijmaakt, zodat je hersenen alerter worden en je spieren sterker, zodat je gevaar tegemoet kan treden (vechten) of ervan weg kan lopen (vluchten). De mens hoort helemaal geen voortdurende overdaad aan suiker in zijn bloedstroom te hebben. Waarom zou het lichaam je een orgaan ter grootte van een voetbal hebben gegeven, dat als een van zijn voornaamste taken heeft om vetten te verbranden? Dit orgaan is de lever en deze is van vitaal belang voor het totale functioneren van je gestel. De mens is dus van nature een vetverbrander en geen suikerverbrander.

Je leest het goed: vetverbrander. Wie vetten verbrandt, kan niet dik worden van vetten. Vet maakt dus niet vet. En over de calorieën in vet voedsel hoef je je niet druk te maken. Zie het voorbeeld van dat Engelse ontbijt. Je werkt dan weliswaar ineens heel veel calorieën naar binnen, maar je doet er dan ook veel langer mee, waardoor je per saldo minder eet! Het gaat nl. totaal niet om calorieën, maar om de voedingswaarde van het voedsel dat je inneemt. Vetten vullen en voeden tegelijk, zetmeelrijke koolhydraten vullen vaak alleen maar, zonder voldoende te voeden. Geen vulling maar voeding dus. Precies wat al die diëten ook voorschrijven!

Kies wel voor de juiste vetten, te weten dierlijke vetten in de vorm van vet biologisch vlees, biologische eieren, wilde, vette vis en volle biologische zuivel; extra vergine (eerste koude persing) biologische kokosolie (niet ontgeurd); extra vergine olijfolie (geen zgn. 'bakolijfolie'). Je lever heeft met al die koolhydraten veel te weinig te doen. Maak van je lever geen overlever! Kies verder voor matige lichaamsbeweging. Wandelen is nog altijd de beste vorm van lichaamsbeweging voor de mens. De mens is niet gemaakt voor cardiofitness of krachtsport. Zorg ervoor dat je voedsel zo volledig en volwaardig mogelijk is, dan hoef je nooit meer op een dieet, want je wordt vanzelf slank en gezond. Voor de suikers en koolhydraten in verse, biologische groente hoef je niet op te passen, want deze zijn te verwaarlozen. Fruit is echter vaak te zoet en dus te rijk aan suikers. Kies liever voor zuur fruit en eet dit met room, het is om je vingers bij af te likken!

Ik hoop dat ik je de ogen geopend heb, Sonja. Misschien tijd voor een nieuw boek op basis van deze inzichten, zodat je nu eindelijk de mensen niet van de wal in de sloot helpt, maar een structurele bijdrage levert aan een gezondere bevolking i.p.v. een magere maar ziekere? Het is maar een idee.

Mike

 
Mike, ik heb vergeten deze topic in het juiste vakje te plaatsen, kun jij het s.v.p. even aanpassen?

 
Nog een leuk nieuws uit de nieuwsbrief van Ron:


Quote:
Dit zijn geen 10 geboden maar zaken die je gericht kunnen helpen

bij het gezonder maken van zowel je lichaam als je geest.

Wat te doen?

Stap 1 is in kaart brengen wat je dagelijks eet, smeert,

drinkt of inademt.

Stap 2 is kijken welke toxines je kunt vermijden door andere

keuzes te maken

Stap 3 is het detoxen van het lichaam met produkten die zware

metalen en gifstoffen binden, je lever, darmen en nieren helpen

Stap 4 is het verlagen van het stress niveau en het verbeteren

van je slaap, het zoeken van ontspanning

Stap 5 is het vergroten van je bewustwording en het doorgeven van

kennis aan je omgeving, de mensen die ervoor openstaan

Stap 6 is het loslaten van zaken die jouw ontwikkeling afremmen,

dus de mensen die jouw keuze niet respecteren of je negatief benaderen

Stap 7 is beginnen met lichte inspanning zoals het dagelijks wan-

delen, fietsen, zwemmen etc.....

Stap 8 is het uitbreiden van je sociale netwerk zodat je minder

kwetsbaar wordt en altijd een luisterend oor kunt vinden

Stap 9 is het kijken naar je rol in jouw omgeving. Wil je bijv

iets voor de ander gaan doen/betekenen en bijv eens denken aan

vrijwilligerswerk voor organisaties die wel integer zijn.

Stap 10 is het loslaten van de main stream media die iedere dag

je hersenen bombarderen met negatieve informatie en je het gevoel

geven dat het toch niet meer uitmaakt wat je doet/wilt

Zoveel mensen denken dat alleen een gezonde maaltijd genoeg zal

zijn. Helaas niet. Het gaat om een holistisch samenspel waarbij

de beide lichamen voedt. Dus je fysieke lichaam met gezonde

vetten, mineralen, zouten, schoon water, natuurlijke vitamines

en je energetische lichaam met (zon)licht, liefde, muziek en

creatieve inspanningen.


 
Top.

Wat zal jij het druk hebben/krijgen, Mike.

Volgens mij is dat wel kicken, mensen helpen om gezond en/of beter te worden.

Dat geeft denk ik heel veel voldoening.

 
Vanavond heb ik zomaar een keer het aantal calorieën van mijn maaltijd geteld. Ik denk dat iedere diëtist van zijn of haar stoel valt bij het zien van deze cijfers :)

75 gram roomboter: 550 kcal

140 gram nier: 160 kcal

120 gram varkenslever: 160 kcal

2 eieren: 240 kcal

150 gram 48+ kaas: 580 kcal

400 ml kefir: 250 kcal

200 gram slagroom: 680 kcal

Het smaakte goed hoor, die 2620 kcals in 1 maaltijd :)

 
nu dus wachten (voor het grote publiek) op het nieuwe boek van Sonja, eet vet wordt slank (II) :D

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan