Somatiseren??

Cowgirl

New member
In mijn voorsteltopic schreef ik dat ik wegens burnout thuis ben. Ongeveer drie maanden.

Gisteren moest ik naar een psycholoog voor een "expertise" dit was een onderzoek naar de belastbaarheid. Zo werd het omschreven.

Heb daar twee uur gezeten. Het ging van kindertijd tot aan nu en de voorzichtige eindconclusie was dat angsttherapie mij wellicht zou helpen. Zo diagnosticeerde zij even snel dat ik een angststoornis zou hebben met compulsieve/obsessieve neigingen. En uiteraard schrijft angsttherapie voor dat je de werkzaamheden weer langzaam gaat opbouwen.

Ik vertelde ook over mijn lichamelijke klachten; vermoeidheid, darmen, slaap, duizelingen. Zij zou mij nog vragenlijsten toe mailen.

Heb net de lijst bekeken en een paar vragen beantwoord om vervolgens te besluiten dat ik dit niet ga invullen. Of ik weleens lieg als ik ergens geen zin in heb?

dit soort vragen werden er gesteld.

Ik word hier eigenlijk heel boos van. Voel me afhankelijk van sukkels uit de reguliere zorg (ik was/ben zelf een sukkel, werkzaam in de reguliere zorg!)die alleen denken in protocollen en je ziek noemen als je niet aan de norm voldoet.

Ik heb meer gelezen van mensen die in de medische wereld tegen ongeloof en onbegrip oplopen. Hoe is dat in de wereld van de psyche?

Ik heb het idee dat ik aan de beterende hand ben wb de stemming maar dit gooit mijn energie weer een paar trapjes naar beneden..

de (toch) zonnige groeten van Cowgirl

 
Ik ken dit maar al te goed. Maak je eigen keuzes, je weet zelf het beste wat goed voor je is.

Omdat men door een gekleurde bril kijkt, dan wel in hokjes denkt of protocollen volgt, is er geen werkelijke aandacht voor wat jou nu belemmert om te gaan werken, dat zou ook een flink onderzoek vereisen en dat is er in onze "samenleving" niet meer bij. Kies dus je eigen weg en zorg er voor dat de instanties iets de horen krijgen wat in jouw voordeel uitpakt (rugpijn, slapeloosheid, van het minste geringste enorm gespannen raken, kortom, wat je nu al hebt maar dan 10 x erger, om het duidelijk te maken, onder het motto "overdrijven maakt de zaak duidelijk".

Als je een andere psycholoog (= verleden tijd van psycholiegen)zou hebben gehad, was er vast wel een ander verhaal uit de bus gekomen. Glad ijs die psychologie!

Ik herken ook de energie die je weg voelt stromen door dit soort dingen. Ze maken je nog zieker!!!!!! Dat kan toch niet echt de bedoeling zijn? Of willen ze je graag aan de pillen dwingen?

Zonnige groeten van mij, het is er ook echt weer voor!

 
Hallo Cowgirl, terecht dat je hier boos van wordt.

Dit zijn de kampartsen van weleer.

Je wordt in een hokje gestopt dat ook nog eens totaal niet bij je past en dat is het dan.

De oplossing die men aandraagt slaat kant noch wal, maar dat kan ook niet anders.

Je lichamelijke klachten worden weggeredeneerd.

Helemaal foetsie: alsof ze er niet zijn!

Wie verdraait hier de werkelijkheid?

Het is niet aan psychologen om je lichamelijke klachten te beoordelen.

Net zomin als dat het niet aan lijfartsen is om je psyche te beoordelen.

Zij psychologiseren lichamelijke klachten.

In mijn geval wilde men de artsen die mijn problemen lichamelijk konden verklaren niet consulteren: nogmaals: wie verdraait er dan de werkelijkheid?

 
Dag Gerard en Lievergezond,

dank voor jullie ondersteunende reacties!

Dit zijn dingen die ik als een mantra door me heen moet laten gaan; eigen keuzes maken, zelf weten wat goed voor mij is en inderdaad ook wie verdraait nu de werkelijkheid. Want twijfel aan mezelf ligt op de loer.

Verleden van psycholoog, psycholiegen! fantastisch! en de kampartsen!

Dank jullie wel, dit is heilzamer dan een pil! (want daar willen ze me inderdaad aan hebben).

Ik ga maar even buiten met de zon samen zijn.

 
Niet aan jezelf gaan twijfelen! ik heb dit ook meegemaakt..was doodziek door mn darmen..moest ook van die stomme testen invullen.Conclusie was dat mijn klachten somatisch zouden zijn door mn verleden etc. Terwijl er een 3x zo hoge ontstekingswaarde uit de ontlastingtest kwam..maarja ze konden het niet vinden en deze diagnose was makkelijker..

 
Weet je... Psychologie is een prachtig vak, zolang de schoenmaker zich maar bij zijn leest houdt. En dat is weer heel moeilijk, omdat men in de psychologie nog steeds wil werken met gedragsuitingen en niet met organische (in de hersenen/het lichaam terug te vinden) afwijkingen. Als een alternatief arts o.b.v. vage criteria diagnoses stelt, heet het een kwakzalver. Als de psycholoog het doet, heeft hij of zij gelijk.

Psychologen kunnen zich prima bezighouden met voorspellen van gedrag (dat wat psychologie oorspronkelijk is), maar met (het genezen/behandelen van) stoornissen in het denken, kunnen ze zich beter niet bemoeien, want daar weten ze weinig van.

 
Jeetje l-lady, wat een gemakkelijkheid en een lef dat ze je klachten niet onderkenden..

Het klopt pinklady dat ik de psychologie als iets negatiefs begin te zien en dit komt waarschijnlijk door de invulling die er vaak aan wordt gegeven. Dat zag ik in mijn werk, in de omgang met patienten maar voel ik nu zelf, als patient..

Je hebt het mooi omschreven..

Dank jullie wel!

 
Mike,

Ik weet niet wat het is, maar ik kan de nuance bij jou vandaag even niet vinden. In het topic insulineresistentie heb ik me verbaasd over je wens om iemand een toontje lager te laten zingen en nu wordt in staat zijn tot voorspellen meteen mind control?

Het zal aan mijn domheid liggen, maar voorspelling is inderdaad een voorwaarde voor mind control. Er bestaan daarnaast ook andere toepassingen van gedrag voorspellen. Verdiep je er eens in. Je kunt er vast iets van leren.

 
Ik denk dat jij nog moet leren inzien dat het 'vak' dat jij bestudeert/beoefent werkelijk niets met wetenschap te maken heeft, noch met de ziel, laat staan met een wetenschap van de ziel. Niet voor niets spreken we over 'zielenknijpers' of 'shrinks': ze knijpen de ziel af en krimpen deze! Waarom ben je trouwens verbaasd? Je kent mijn positie in deze toch? Doe nou niet net of je verbaasd bent hierover!

Mike

 
Mike,

Ik doe niet alsof ik verbaasd ben: ik ben echt verbaasd. Inderdaad, ik ken je standpunt omtrent calorieën tellen. Dat is ook absoluut niet waar ik verbaasd over was.

Wat mij vooral verbaast, is dat jij in Indigo een bedreiging lijkt te zien voor het forum. Ze hanteert een iets milder, maar vergelijkbaar standpunt als jijzelf en dat doet jou besluiten om nog maar eens goed duidelijk te maken wie hier de toon bepaalt ("jij, en niemand anders"). Overigens dacht ik dat dat vooral wijlen Weston Price zou moeten zijn, maar daar kan ik me in vergissen.

Hoe dan ook: ik zie genoeg mensen hier op het forum die veel meer posten dan Indigo en de een praat jou iets meer na dan de ander, maar (vrijwel) niemand wordt verteld dat hij of zij "dominant" of "de huistherapeut" aan het worden is en dus "teruggefloten" moet worden.

Dus het verbaast me nogal dat dat met Indigo wel gebeurde.

Het verbaast me inderdaad niet dat jij oprecht niet lijkt te weten wat psychologie eigenlijk is: het verklaren en voorspellen van menselijk gedrag. Ik heb je nog nooit in een andere context over psychologie zien schrijven dan in de vorm van therapeut (daar hoef je me echt niet van te overtuigen: lees anders even een paar posts terug wat ik zelf over stoornissen heb geschreven), big pharma (dat is géén psychologie, maar psychiatrie) of over mind control (we zouden als psychologen willen dat we zo veel over de menselijke geest zouden weten dat we in staat zouden zijn tot mind control. En om misverstanden te voorkomen: dat betekent dus NIET dat psychologen ook meteen mind control gaan uitvoeren).

Psychologie is vele malen breder. Vak of niet, wetenschap of niet, en noem me vervolgens ook nog zielenknijper of niet (ik word geen therapeut, maar wat je wilt): voor mij blijven gedachte-, gevoels- en gedragsprocessen interessant.

 
Cowgirl, ik heb ooit in een periode dat ik moeilijke beslissingen moest nemen boeken gelezen, eerst over relaties en later iets in de geest van "de kracht in jezelf".

Veel van opgestoken en ook echt kracht gekregen. Ik verslond die boeken. Nu heb ik ze niet meer nodig en ben met gezondheid bezig. Laat je niet klein krijgen. Voordat je het weet wordt je in een hokje geplaatst en hou je een stempel dat nergens op slaat. doe iets wat je leuk vind om weer in de goede balans te komen, beloon jezelf met een bos bloemen of zo. Je bent goed zoals je bent, je hebt/had een burn out, nou en??

Sterkte cowgirl, hoop dat het spoedig weer beter met je gaat.

 
Ik zou eerst aan je zelf denken, het systeem bestrijden komt later wel. Ik stel een pragmatische houding voor :wink:

1. wat wil je bereiken? (tijd en financiële middelen om te herstellen, vermoed ik)

2. wat willen zij bereiken? (een verslagje produceren voor hun opdrachtgever waaruit blijkt dat er voortuitgang wordt geboekt om aan financial damage control te kunnen doen)

3. wat is daar voor nodig? Hoe kan je 1. bereiken? Door eerst aan 2. te werken. Dus benadruk vooral dat je graag wil herstellen, ook zoals boven genoemd: dat het echt heel slecht met je gaat, en dat je alles wil proberen (zodat ze niet kunnen opschrijven dat je niet mee werkt)

Nou, vervolgens moet je hen gewoon in de waan laten dat ze hun werk goed doen. Dus pillen gewoon AANnemen (niet INnemen), maar helaas...je ontwikkelt overal bijwerkingen bij (even in de bijsluiter speuren, meer dan voldoende inspiratie!). :lol:

Ik doe nu wel lollig maar het is natuurlijk heel vervelend allemaal, en ook dat het zo moet werken. Maar mijn advies is echt, pragmatisch benaderen. Ook met die vragenlijsten kan je spelen, ze zijn vaak zo doorzichtig als wat.

sterkte!

 
Hoi Clara,

het is soms zeker lachwekkend en op dagen dat ik zelf beter in mijn vel zit, kan ik er ook echt om lachen en de betrekkelijkheid ervan in zien.

Goede tip, van de medicatie en de vragenlijsten... Eens kijken of ik nog over fantasie beschik :) Dat werkt voor mij nu waarschijnlijk beter dan op de barricade te gaan staan..

Hoi Liesje,

Mooi dat jou dat toen heeft geholpen! Ik heb Eckhart Tolle en de Dalai Lama ook een tijd als mijn beste vrienden gehad..Ben ook blij dat ik nu gesprekken heb met iemand die mij echt hoort en helpt te helen.

dank jullie!

 
Hoi Cowgirl,

Ik kan mij helemaal voorstellen hoe je je voelt! Ik zat nog niet zo heel lang geleden in hetzelfde schuitje! Echt niet leuk.

Allemaal goede tips hoor en ik heb een beetje hetzelfde gedaan door een beetje mee te praten en er niet teveel tegenin te gaan. Om het 'herstel' niet te 'belemmeren' haha.

Maar waar ik je wel voor waarschuwen is om niet te snel te 'kiezen' voor een of andere angststoornis of zoiets. (En dan de pillen niet nemen natuurlijk)

Het lijkt mij dat zoiets op een gegeven moment tegen je kan worden gebruikt. Dan ben je "die met die angststoornis" of zo.

Ik heb destijds bewust gekozen voor een mildere aandoening namelijk het chronisch vermoeidheid syndroom.

Ik was ook chronisch vermoeid dus dat was makkelijk.

Het voordeel was dat ik hier geen pillen voor hoefde te slikken maar 1 keer per week therapie bij de psycholoog.

De vermoeidheid was dan 100% psychisch volgens hun en makkelijk op te lossen met wat handvatten om je leven beter in te delen en niet zo negatief te denken of zo :lol:

Ik ben even de naam kwijt, het is pure kwakzalverij maar het verschafte mij de nodige tijd om aan mijn lichamelijke problemen te werken.

 
Bij psychelogen geef je soms antwoord terwijl dat je geen antwoord hebt. Niet alle antwoorden vallen binnen een bepaald kade en dus word je op een dwaalspoor gezet. De enigste persoon die jou echt kan begrijpen dat ben je zelf, want uiteindelijk ben je ook die gene die de beslissingen maakt, maar sommige mensen ontdekken het niet bij zich zelf. Zoek de waarheden over je zelf uit en blijf zoveel mogelijk achtief bezig. Burnout krijg je door niet te doen wat je zelf echt wilt.

Het belangrijkste is de rust bewaren en te vinden en je niet gek laten maken door andere. Hoe beter je hierin wordt hoe meer je aan kunt.

 
Mind-control kun je ook je zelf aanleren. Als je dat kunt dan hoef je niet naar een pschycholoog. Het grappige vind ik is dat pchygologen er een mooi verhaal bij kunnen verzinnen en dus verdraaien ze de werkelijke waarheid in hun waarheid. Het zijn truucjes die ik altijd gelijk door heb daarom kan ik ze niet serieus nemen. Net zo als de huisarts die denkt mij te kunnen uit testen, maar zijn pschygelogische truucjes werken al helemaal niet op mij. Veel mensen gaan er in mee en dan krijg je gelijk een stempel. Als de pschygologen nu eens meer op gevoel zouden handelen.

In deze commerciele maatschappij spelen veel mensen steeds een pschygologisch spelletje. We doen vaak mee en dat slurpt energie, omdat je antwoord geeft dat niet bij je past.

Mensen die in een burnout zitten hebben hier vaak mee te maken. Geef daarom gewoon het domste antwoord wat er is en of geef antwoord wat die persoon graag wil horen.

Ik ben een gevoelsmens en merk dat ik me beter kan uiten bij wat meer introverte personen, of gevoels mensen. Op een of ander manier luisteren zij beter naar mij.

 
Het komt allemaal neer op mensenkennis en daar heb je helemaal geen 'psycholoog' voor nodig. In de volksmond zegt men vaak: je vrienden zijn je beste psychologen. Helemaal waar en dit forum is een goede tweede! :wink:

Mike

 
Bij je vrienden ben je vaak je zelf dus zij weten dan ook wie je bent. Maar er zijn ook veel mensen die zelfs geen echte vrienden hebben. Deze mensen zijn dan niet zich zelfbij die vrienden. Als ik om me heen kijk dan worden mensen steeds eenzamer ook al denken ze zoveel vrienden te hebben.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan