Sole

Misschien wel leuk om mijn ervaringen met Sole en KZZ te melden: ik gebruik eigenlijk geen 'normaal' keukenzout meer. Alleen nog maar KZZ. Terwijl ik, durf ik wel te zeggen, zoutverslaafd was. Sinds ik alleen nog maar KZZ gebruik, heb ik nog maar heel weinig hartkloppingen. Die had ik hiervoor regelmatig en soms best heftig. Dat weet ik voornl. aan de overgang en mijn cyclus. Ik heb nu nog weleens hartkloppingen maar heel matig en minder vaak. En, wat ik wel 'grappig' vond: een paar weken geleden aten we biologische Unox rookworst, bij gebrek aan.... nou die hoef ik echt niet meer, de volgende dag had ik de hele dag dorst en ik vroeg me echt af, wat ik toch gegeten had, dat ik zo'n dorst had. En ik drink soms een liter sole per dag, puur naar behoefte, daar zou ik dan toch ook dorstig van moeten worden? O ja, ik ga Unox nog een mail sturen, hopelijk zijn er meer die dat doen. Ik vind het gewoon crimineel, dat er zoveel zout in voedsel wordt gedaan.

Thineke
 
Mike, ik ben zo vrij om je bericht hier nog een keer te plakken:



Pascal Pichon van Breizh Import stuurde me het volgende artikel over Himalayazout:

https://www.iamafoodie.nl/labtest-de-uitslag-wat-zit-er-in-himalayazout/

Het was hem doorgestuurd door een klant en Pascal vroeg mij om een reactie. Ik wil jullie echter niet mijn antwoord hierop onthouden, dus bij deze:

Reactie Mike Donkers op het artikel over Himalayazout op I’m A Foodie:

Een snelle blik op de About-pagina maakt al meteen duidelijk waar we mee te maken hebben, nl. een team van regulier opgeleide diëtisten die, afgaand op de inhoud van het artikel, in hun opleiding hebben meegekregen dat natriuminname kan leiden tot een verhoogde bloeddruk. Dit is een AANNAME die we in de reguliere medische ‘wetenschap’ wel vaker tegenkomen. Aannames zijn geen wetenschap, klinische bewijzen die voortdurend overal ter wereld kunnen worden herhaald met telkens dezelfde uitkomst, dat is wetenschap!

Het is dezelfde aanname als dat verzadigd vet en cholesterol hart- en vaatziekten in de hand kunnen werken. Vind je het niet interessant dat de medische wetenschap uitsluitend negatieve eigenschappen van voeding belicht, maar als er AANTOONBARE positieve effecten van voeding zijn op de gezondheid voortdurend zegt dat voeding hier niets mee te maken heeft? En hoe interessant is het om te zien dat juist die voedingsmiddelen die aan de BASIS liggen van een goede gezondheid, nl. verzadigd vet, cholesterol en zout, voortdurend gedemoniseerd worden!

So what als je met 2 theelepels Sole aan bijna 70% van de ADH voor natrium komt! Heb je enig idee hoeveel zout vooroorlogse generaties, die geen koelkast hadden en dus voedingsmiddelen conserveerden met zout, innamen? Deze mensen waren gezonder en langlevender dan de naoorlogse generaties, wat er ook beweerd wordt in de medische wereld en in de media (‘weleven langer dan ooit’ en ‘we zijn gezonder dan ooit’ – allemaal propaganda van de pillenindustrie, die de arrogantie heeft dat ze de natuur wel even kunnen verbeteren). Zo gezien is de ADH voor natrium allesbehalve toereikend, net zo goed als dat de ADH voor vit. C net genoeg is om scheurbuik te voorkomen, niet meer en niet minder.

En natuurlijk zien we weer het sprookje de revue passeren dat er geen verschil is tussen geraffineerd keukenzout en ongeraffineerd zout, zoals bijv. Himalayazout. En dat terwijl hun iegen labtest uitwijst dat ongeraffineerd zout boordevol mineralen en spoorelementen zit die ontbreken in keukenzout! Tot overmaat van ramp bevelen ze nog natriumarm zout aan ook. Opnieuw die arrogantie die uitgaat van het verbeteren van de natuur zelf.

Het nooit overtroffen onderzoek van Weston Price toont klip en klaar aan dat al vele duizenden jaren mensen over de hele wereld wisten te gedijen op een HOGE INNAME van verzadigd, dierlijk vet en cholesterol en zout. Wat deze over het paard getilde diëtisten beweren is pas 30 jaar oud en het was oorspronkelijk bedoeld om het hart- en vaatziektenspook uit te bannen. En, heeft het gewerkt? Hebben we nu minder hart- en vaatziekten 30 jaar later met al dat magere en zoutarme voedsel? Nee, integendeel. We zijn nu zieker dan ooit, bijna de helft van de Nederlandse bevolking is chronisch ziek! Hart- en vaatziekten en kanker waren zeldzaam bij vooroorlogse generaties, ook in dit land. Het werd niet eens onderwezen op medische universiteiten. Om maar te zwijgen over andere chronische ziektes die toegeschreven worden aan de ouderdom, maar ondertussenn op steeds jongere leeftijd voorkomen, waaronder dementie!

Kortom, laat je niet gekmaken door deze ‘diëtisten’ en eet naar hartelust verzadigd vet, cholesterol en zout. Je lichaam vertelt je precies wanneer je genoeg hebt, want als je teveel vet eet word je misselijk en als je teveel zout eet krijg je dorst!

Mike


 
Tanja, dank hier voor! Had al zo'n vermoeden dat er meer achter zat omdat het van een reguliere diëtiste kwam. Ik ben i.i.g weer gerustgesteld en ga lekker door met mijn dagelijkse portie sole ;-)
 
Juglen stelt het minder scherp dan ik, maar zijn artikel geeft weer andere, even waardevolle tegenargumenten en vormt een mooie aanvulling op mijn reactie.

Mike
 
Drinken jullie nog sole, heeft dit wel meerwaarde als je voldoende keltisch zeezout neemt bij iedere maaltijd? Heb het nooit gebruikt omdat ik genoeg keltisch zeezout neem. Zou het wel eens willen weten.
 
Eerlijk gezegd drink ik geen sole meer, maar alleen kangenwater...

ik laat het keltisch zeezout nu weg bij de maaltijden, misschien moet ik dit weer eens gaan toevoegen...
 
Het versterkt maagzuur voor een betere vertering. Bovendien is het een bron van mineralen.
Ik ben er trouwens achter gekomen dat wanneer er een histamine probleem is alleen versterken van maagzuur niet werkt. De oplossing voor mij was eerst de histamine aanpakken. Met DAO enzymen uit nierorgaan. Alleen maagzuur versterken maakte het probleem alleen maar erger. Daarom nam ik ook geen sole omdat ik er last van kreeg. Misschien dat jij wel baat hebt bij alleen sole om maagzuur te versterken. Kwestie van uitproberen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.427
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan