Soja-vrij vlees

Iklustvet

New member
Ik wil eens even horen of er hier mensen zijn die zelf vlees produceren, voor zichzelf of op grotere schaal, en in hoeverre je dat soja vrij kunt houden. En dit vooral voor konijnen, eenden, kippen, varken.
Puur gras gevoerd vraagt om enorme hoeveelheden grond en weinig rendement in verhouding. Zo gauw je wat rendement moet halen moeten er eiwitten gevoerd worden en dat komt in welk voer dan ook uit op soja en soja-afval. Ook de biovoeren. Er is bijv geen (bio)kuikenmeel voor vleeskuikens te vinden dat niet voornamelijk bestaat uit soja. We zijn met allerlei alternatieven bezig, insecten kweken, bierbostel, eendenkroos, luzerne. Zijn er betere ideeen? Zijn er boeren in NL die bijv kippen kweken en soja vrij voeren?
 
Iklustvet het kan zeker!

Ik weet niet waar je woont maar ga als je kan eens een kijkje nemen op de Graasboerderij in Sondel.
Puur grasgevoerd en biologisch dynamisch.
 
Ik heb even gekeken, natuurlijk kun je een koe jaarrond op gras houden, als je zoveel grond hebt. Maar ook al zitten kippen op gras dan nog krijgen die een (bio)legmeel bij, en mijn kop er af als dat niet grotendeels uit soja bestaat.
 
Dank u voor de tips :) Bio-ron heeft geen sojavrij opfok voer voor kuikens en ook geen sojavrij legmeel. Hij kan dat wel mengen, maar tegen de tijd dat je kip dan klaar is voor de slacht heeft ie voor 30 euro voer op. Het andere voer van bio-ron is trouwens ook allemachtig duur. Geen optie.

Die meneer daar onder, sja, je kunt wel wat zelf mengen natuurlijk maar met alleen een handje erwten krijg je geen kuiken groot. Erwten zijn wel bio te krijgen maar alleen per ton. Zelfde met andere bio-granen.

Zelfs iemand als Joel Salatin zijn huisgemaakt kippenvoer bestaat voor de helft uit mais en 30% soja.
In amerika kun je wel soja vrije kant en klaar voeders kopen maar hier niet. Je kunt ook nog vismeel bij geven maar daar wordt je kip en eieren niet lekkerder van. En wat voor vis dat is?
Ik weet niet goed of ik nu tunnelvisie heb of niet met dat soja vermijden maar het is toch wel huilen met de pet op, dat er in heel NL en heel BE geen kip of ei te krijgen is dat niet grotendeels soja gegeten heeft.
 
Klopt hoor, nagenoeg onmogelijk om soja-vrij kippenvoer te krijgen. Hier ook al benoemd:
https://schotsehooglanders.nl/so-ja-of-so-nee/

Onder andere omdat onze kippen dus geen diermeel meer mogen eten blijkbaar, want plantaardig is uiteraard altijd beter.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan