Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ja, je wordt er soms zoooo moe(deloos) van.....Dat is hetzelfde type antwoord als wanneer je spreekt over de zogenaamde 15 minuten steden:
- lekker handig alles dichtbij
- alles wat ik hier nodig heb is al op 15 minuten afstand.
- minder rijden is goed voor het millieu.
Etcetera
Vroeger had je in iedere wijk een melkboer, bakker, slager en kruidenier.Dat is hetzelfde type antwoord als wanneer je spreekt over de zogenaamde 15 minuten steden:
- lekker handig alles dichtbij
- alles wat ik hier nodig heb is al op 15 minuten afstand.
- minder rijden is goed voor het millieu.
Etcetera
In deze aflevering van de NieuweTijd Podcast gaat Niels Lunsing in gesprek met Wesley Feijth, oprichter van Proprivacy. Wesley onthult hoe we ons stap voor stap kunnen losmaken uit de greep van Big Tech. We bespreken de Edward Snowden telefoon, een volledig privacygerichte smartphone die jou de volledige controle over je digitale leven teruggeeft.Het gesprek gaat dieper dan techniek alleen.
We onderzoeken wat de invoering van de digitale ID werkelijk betekent voor onze vrijheid, autonomie en menselijke waardigheid. Wat gebeurt er als onze identiteit, gezondheid en financiën allemaal digitaal gekoppeld worden?
En hoe kun jij je nu al voorbereiden op deze verschuiving naar een wereld waarin data macht is?
Wesley deelt praktische stappen om je privacy te beschermen — van veilige communicatie en alternatieve apps tot digitale bewustwording. Dit is geen gesprek over angst, maar over keuzevrijheid, verantwoordelijkheid en het herwinnen van soevereiniteit in de digitale tijd. Leef de NieuweTijd!
Er wordt gesproken over de cryptomunt Monero die volledig vrij van controle is en waarmee je kan betalen.
Het is nodig dat je je opnieuw identificeert.
De komende tijd vragen we een groot deel van onze klanten zich opnieuw te identificeren met de ID-check. Ook aan jou. Dit doen we omdat we je eerder hebben geïdentificeerd op een manier die is verouderd, bijvoorbeeld met een 1-cent storting vanuit een andere bank. Of omdat we gegevens van je missen die we verplicht zijn op te slaan, zoals je volledige naam. In dit bericht lees je er meer over.
Zo kun je je opnieuw identificeren
Je kunt je identificeren met de ID-check die nu voor je klaarstaat in ASN Online Bankieren. Hiervoor werken we samen met Ockto. In een paar stappen ben je klaar:
Log in op ASN Online Bankieren via onze website. Start de ID-check via de melding op je overzicht of via het bericht hierover bij Contact > Berichten.
Volg de stappen om de extensie van Ockto aan je browser toe te voegen. Zo kun je makkelijk en veilig je gegevens met ons delen. Daarna wordt dit weer vanzelf verwijderd. Start je de ID-check op je telefoon? Dan download je eerst de Ockto-app.
Log in met je DigiD op MijnOverheid om de benodigde persoonsgegevens te verzamelen.
Log in met iDIN bij je andere bank om je identiteit te bevestigen. Dit kan alleen bij ABN AMRO, ING, Rabobank of Bunq. Heb je daar geen betaalrekening? Dan kun je je later op een andere manier identificeren. Je krijgt dan vanzelf nog een uitnodiging.
Geef toestemming om je gegevens eenmalig met ons te delen. Versturen en klaar!
Veilig en betrouwbaar
Omdat je zelf inlogt in je eigen, vertrouwde ASN Online Bankieren en niet via een link in de mail, weet je zeker dat het bericht van ons is. Wij vragen nooit toegang tot je persoonlijke bankomgeving om je te helpen met de ID-check, niet aan de telefoon en niet bij je aan de deur. Uiteraard gaan we zorgvuldig met je gegevens om. Hierover lees je meer in ons privacyreglement.
Verwerking van je gegevens door Ockto
Met Ockto kun je makkelijk en veilig je persoonsgegevens delen, bijvoorbeeld als je je identificeert bij een hypotheekaanvraag. Ockto haalt je gegevens op, verwerkt deze en deelt daarvan alleen de gegevens die nodig zijn met ons. Je kunt precies zien welke gegevens zijn opgehaald. Na jouw toestemming worden de benodigde gegevens versleuteld verstuurd. Daarna verwijdert Ockto je gegevens weer. Lees hier meer over op onze website. Daar vind je ook waar je de privacyverklaring van Ockto kunt vinden.
Waarom opnieuw identificeren?
Als bank zijn we verplicht je op de juiste manier te identificeren en regelmatig te controleren of we de juiste gegevens van je hebben. Dit hebben we ook met elkaar afgesproken in de Algemene Bankvoorwaarden. Zo weten we zeker dat jij het bent. Daarom is het belangrijk dat je de ID-check doet. Lukt het niet om de ID-check te doen? Of identificeer je je liever op een andere manier? Dan krijg je later vanzelf nog een uitnodiging.
Perplexity AI:Kreeg van ASN bank het volgende bericht. Opmaat naar.......?
Wat zou er gebeuren als ik niet mee werk?
Hebben jullie ook zoiets ontvangen?
Een paar jaar geleden had ik ook zoiets met de ING, ik kan het me niet goed meer herinneren. Ik weet wel dat ik toen naar het kantoor ging met ID. Het was achteraf niet iets om bang voor te zijn. Maar of het exact dezelfde situatie is wat jij hebt weet ik niet zeker. Maar houd het hoofd koel, we moeten niet overal een opmaat naar 'iets' achter zoeken.Perplexity AI:
Wat gebeurt er als ik niet meewerk aan de ID check van de ASN bank?
Als je niet meewerkt aan de ID‑check van ASN, dan mag de bank je uiteindelijk geen klant meer laten zijn en kan zij je rekeningen (stapsgewijs) beperken en uiteindelijk sluiten.
Waarom ASN dit mag (en moet)
Banken zijn wettelijk verplicht hun klanten goed te identificeren en hun gegevens up‑to‑date te houden (Wwft en andere toezichtregels).
Als jouw identificatie niet (meer) aan die regels voldoet, moet de bank je vragen opnieuw je ID te tonen of een ID‑check via app/filiaal te doen.
Mogelijke gevolgen als je niet meewerkt
In de praktijk gebeurt meestal het volgende (stapsgewijs, vaak na meerdere herinneringen):
Beperkingen op je rekening(en), bijvoorbeeld geen nieuwe producten meer, soms beperkingen op betalingen/opnames.
Uitschakelen of beperken van internetbankieren en de app.
Als je structureel weigert of te lang niets doet, kan de bank de klantrelatie beëindigen en je rekening(en) opzeggen met een opzegtermijn. Je geld moet dan naar een andere bankrekening worden overgemaakt.
Wat je nu het beste kunt doen
Lees de brief/mail goed: daar staat meestal een termijn in en wat de concrete gevolgen zijn als je niets doet.
Vind je de manier van ID‑check (via app, selfie, etc.) niet prettig? Neem contact op met ASN en vraag naar een alternatief, zoals identificatie in een winkel/kantoor of per post.
Heb je principiële of privacy‑bezwaren? Leg die duidelijk aan ASN uit en vraag wat er minimaal vereist is om je rekening open te houden.
Hoe kwam dat ''bericht'' tot jou?Kreeg van ASN bank het volgende bericht. Opmaat naar.......?
Wat zou er gebeuren als ik niet mee werk?
Hebben jullie ook zoiets ontvangen?
Kwam idd via mail maar ook op internetbankieren van ASN kreeg ik een melding.Hoe kwam dat ''bericht'' tot jou?
Email o.i.d.?
Als ik mails zie van banken/verzekeringen o.i.d. denk ik gelijk: ''o spam''.