slokdarm ontsteking

angelica

New member
hi Mike, heb behoorlijk al wat gelezen over maagzuur en ben al jaren bezig om mijn chronische gastritus aan te pakken op natuurlijke wijze. Ik heb wel nog wat maagpijn maar weinig last van maagzuur meer en af en toe nog een opgezwollen buik. Ontlasting was heel goed nu keutelig. Bijnieren, alvleesklier schildklier en enzymen aanvullingen noem maar op ik heb het aangepakt. Gefrustreerd was ik des te groter dat mijn KNO arts me vertelde dat mijn slokdarm nog ontstoken is, hoe kan dat nu na zoveel goed voedsel en gezond bezig zijn. Mijn probleem blijft namelijk het produceren van veel slijm in de keel. De KNO arts zei dat dit door maagzuur kwam en schreef me natuurlijk weer Losec voor die ik niet heb ingenomen, maar ik word er wel moedeloos van. Kun jij mij zeggen waar het nu aan schort? Alvast dank voor je reactie.

 
Ik raad je het boek Waarom maagzuur goed voor je is van van Jonathan Wright. Hij legt ook de link met een onstoken slokdarm en zelfs slokdarmkanker. Onze maag en darmen hebben nl. een beschermende slijmvlieslaag, maar de slokdarm heeft deze niet. Hieruit kun je afleiden dat opkomend maagzuur een relatief nieuw probleem is, de slokdarm heeft zich nooit hoeven beschermen tegen maagzuur. Slijmvorming is een poging om alsnog d.m.v. basisch slijm het maagzuur te neutraliseren.

Mike

 
Hoi angelica.

Wat heb je allemaal al geprobeerd tegen je gastritis? Ik heb zelf een maagontsteking, en ook constant slijm in de keel. Ik ben de hele dag aan het slikken. Tegen de maagontsteking gebruik ik propolis, dat helpt wel goed, en appelazijn. Ik heb het boek wat Mike aanraadt in bestelling, hoop daar nog veel uit te halen.

 
Angelica,

Wij willen altijd graag weten wat iemand eet en drinkt, dan kunnen we daar onze adviezen beter op afstemmen.

Zou je het even neer willen 'pennen'?

Lia

 
Hallo,

Ik heb het boek gisteren binnen gekregen en een gedeelte inmiddels gelezen. Wat ik lastig vind is dat er advies instaat hoe ongemakken tot minimum te beperken en je kunt verteringsenzymen gebruiken ter ondersteuning en appenazijn hierbij maar er wordt ook gezegd dat dit de zuurtegraad niet hersteld. Dan wordt er gesproken over hci met pepsine (met de nuancering dat dit niet bij iedereen helpt). Nu heb ik deze laatste in huis maar die mag je weer niet gebruiken bij een zweer, ontsteking. Dan wordt je geadviseerd professionele hulp in te schakelen. Maar ik zou niet weten waar. Heb eerder homeopaat, acapuncturist, ortomolucair voedingsdeskundige geraadpleegd maar was daar niet tevreden over. Jammer dat er geen behandeling in nl is zoals in het boek met verschillende behandelingen zoals zink en seleniuminfuus voor een eerste start op weg naar genezing. Daatnaast wordt ook weer het belang van goede b12 aangegeven. Nou in nl krijg ik het masr niet voor elkaar een arts te vinden want ondaks dat mijn waarde laag-normaal is, is deze normaal. Naar het feit van neurologische klachten feit dat maag niet goed voedingsstoffen opneemt wordt niet geluisterd.

Mijn logische gedachte zegt eerst ontsteking aanpakken, dus met dieet, weinig belastend voor de maag wellicht vloeibaar enkele dagen en wanneer die ontstekingen weg zijn met de hci beginnen. Maar ik vraag mij af of die ontstekingen wel ooit weg gaan. Let wel bij mij zijn ze ontstaan na het nemen van biopten tijdens een gastro. En daarbij ook nog eens een beschadiging van mijn slokdarmbewegingen opgelopen.

Nu mijn vragen, vet eten ook vette bouillion wordt ontraden bij maagontstekingen. Wat is jullie ervaring advies. Zal de sole bij maagontstekingen juist niet extra inwerken op de ontstekingen?

Fijn om de goede ervaring over propolis te lezen, die wilde ik zelf ook aanschaffen. In het boek wordt trouwens niet gesproken over middelen als sole en propolis (tenzij het net in het stuk staat wat ik nog niet god gelezen heb, maar bij het globaal doornemen heb ik het nog niet gezien).

 
Quote:
vet eten ook vette bouillion wordt ontraden bij maagontstekingen.


In dat boek of in het algemeen?

 
Niet in het boek, wanneer ik info opzoek bij natuurgeneeskundigen en 'reguliere' geneeskunde. Uitgangspunt is dat het zo licht mogelijk verteerbaar voedsel is om de maag rust te geven.

 
@rotterdam: dus je krijgt in het boek niet echt een eenduidig antwoord op het probleem? Jammer daar had ik wel op gehoopt. Ik weet dat Ron Veldhuis te Zutphen wel infusen geeft, maar geen idee of hij ook de door jou genoemde aanbiedt. Hier in NL zijn ze nog wat achter met bepaalde methodes helaas, en pas als je halfdood bent mag je in actie komen volgens mij.

Waar wordt het vette eten afgeraden? Bij mij werkt het heel goed, vet eten, merk dat het de maag kalmeert. Brood, salades, snoep en rauwe groente vallen bij mij enorm zwaar. Het is juist helend voor de maag, en dat voel ik ook echt als ik vette soep eet. Sole bevat chloride, wat helpt maagzuur aan te maken. Vroeger als ik keelpijn had moest ik van mijn moeder gorgelen met zout water, dat hielp goed: voor mij is het dan ook logisch dat (het juiste) zout helpt tegen ontstekingen. Ik had eens keelontsteking, toen naturel zoute chips gegeten, en het werd minder (dit zou ik nu natuurlijk NOOIT meer doen, dit alleen als voorbeeld dat zout goed werkt).

Propolis werkt heel fijn, gebruik het nu 3 weken, en merk echt veel verschil. Je kunt het beste even kijken op Propolis.nl, daar verkopen ze zuivere propolis uit Nederland. Vaak wordt het nl. zwaar verhit als het uit het buitenland komt, en dan heb je er weinig meer aan.

 
Quote:
Niet in het boek, wanneer ik info opzoek bij natuurgeneeskundigen en 'reguliere' geneeskunde. Uitgangspunt is dat het zo licht mogelijk verteerbaar voedsel is om de maag rust te geven.


Dit advies heeft mij persoonlijk aan de rand van de afgrond gebracht. Pas toen ik vol aan de vetten ging knapte ik met de dag op. Mijn probleem was lever, galblaas en alvleesklier. Maar de voortekenen waren achteraf gezien een te kort aan maagzuur.

 
bij mij hetzelfde, in de vakantie iets de hand gelicht met het WAPF voedsel met als gevolg erg veel last van zuurbranden (teveel koolhydraten in de vorm van brood vermoed ik)

Thuis volop aan de slag met veel vet, geen brood en veel melk. Voor mij de oplossing.

Vooral melk kalmeert mijn zuurbranden direct.

 
beste allemaal, dank jullie voor jullie feedback. Ik zie ik ben niet de enige :) !! Ik snap dat het opsommen van voedsel en dranken helpt om een goede analyse te maken, maar ik heb zoveel gelaten en gedaan en ik door het commentaar van de KNO arts zo gefrustreerd ben geraakt dat ik gewoon probeer alles weer te eten maar met mate. Ik drink niet veel koffie misschien 3 koppen per week heel af en toe met melk maar thuis ipv melk soja en amandelmelk maar las nu dat soja ook niet goed is. Ik ken propolis niet maar eet wel veel honing om de keel te verzachten. Gekke is dat ik mij tijdens de leverreiniging zo goed heb gevoeld dat ik dacht dat ik geen eiwitten meer moest nemen omdat ik zoveel energie had en eigenlijk geen last van mijn maag. maar dat is bijna niet vol te houden vooral als je veel reist zoals ik. Ik Ik heb appelazijn gedronken en hci betaine maar daar kreeg ik enorme maagpijn van terwijl ik toch een tekort aan maagzuur heb? Toen ben ik begonnen met het innemen van Natriumbicarbonaat, mijn speeksel dagelijk getest op basisch en acide, etc. maar dat hielp niet echt. Ik neem ook sinds 2002 geregeld B12 in. na een groot tekort vanwege helicobacter (ben een van een verloren tweelinghelft) en neem nu weer B12 in en heb sinds vorige week pankreaoflat, dat is voor de alvleesklier en enzymen voor vertering. Ik kan er nog niets over zeggen. Ik heb zeker 5 maanden heilaarde (dus groene klei) ingenomen vorig jaar dat help mij wel nog steeds als ik zwaar getafeld heb maar het slijm ging er niet mee weg. Ik merk dat ik geen wijn meer kan drinken, drink nu sowieso weinig alcohol ook vanwege menopauze.

Ik eet bijna geen brood meer, wel crackers of havermout. Ik drink iedere ochtend vers geperst appelsap met wortel, ananas, gember, olijfolie of kokosolie, havermout met kurkuma, kaneel, tarwegras en lijnzaad. Dit bevalt me goed. Ik begrijp dus dat het aanmaken van het slijm nodig is maar ik zou toch graag helemaal genezen. Mijn jaarlijkse checkups bij de Internest doe ik al 2 jaar niet meer, ben bang dat door de onderzoeken de slokdarm verder wordt beschadigd. Voor mij is dit proces erg belangrijk vooral omdat mijn moeder 14 jaar geleden is overleden aan slokdarmkanker, nooit gerookt, nooit gedronken, maar altijd maagpijn. Ze kreeg toen veel Losec. Nu las ik wel dat bloedgroep A mensen weinig maagzuur aanmaken. Mijn vader eens vragen of zij ook bloedgroep A had. Ik zal dit forum blijven volgen wellicht dat er iemand bij zit die met het ultieme antwoord komt. Succes jullie allemaal.

 
Vergeet het bloedgroepenverhaal, dit is pure flauwekul. Je bent nog van het typisch Nederlandse 'overal waar TE voor staat' en vindt dat je alles 'met mate' moet kunnen eten. Jammer, maar daar ga je je ontstekingen niet mee verhelpen! Als ik zie wat je dan wel eet, word ik ook niet vrolijk.

Maar ik snap je probleem wel. Zuren werken niet goed, want je kampt met ontstekingen en zweren en die worden op deze manier alleen maar extra geprikkeld. En dat terwijl je wel kampt met een maagzuurtekort. De uitweg uit deze patstelling is, zoals al eerder voorgesteld, vette bouillons op basis van gelatinerijke dierlijke ingredienten. Kippeklauwen zijn het rijkst aan gelatine en je zou dus eens kunnen informeren bij een goede slager of poelier of je hier aan kunt komen. Gelatine lijkt als twee druppels water op de beschermende slijmvlieslaag van je maag en darmen en het is deze laag die hersteld moet worden, want deze is nu flink aangetast.

Een goede tweede, van plantaardige oorsprong, is pectine. Je zou dus naast de bouillons met dierlijke gelatine ook zure appels in stukken kunnen snijden en in een kom vermengen met honing en kaneel en deze in flink veel roomboter tot snot kunnen bakken, waardoor je een slijmerige (maar zeer smakelijke) brei krijgt. Die brei is de pectine.

Ik weet dat bepaalde zaden, zoals lijnzaad maar ook haver en gerst, eveneens heilzaam kunnen zijn vanwege dezelfde slijmachtige eigenschappen als deze worden gekookt, maar ik heb je zojuist twee veel betere alternatieven gegeven, die weinig of geen antinutrienten (zoals fytinezuur en scherpe en harde vezels) bevatten.

Dan heel belangrijk: geen vloeibare suikers! Appelsap met wortel en ananas is suiker met suiker en suiker. Dit is een vloeibaar recept voor diabetes! En het is suiker die de ontstekingen en zweren in stand houdt en verergert. En weinig eiwitten? Hoe denk je dan dat je beschadigde weefsels kunt herstellen? Ons materiele lichaam is gemaakt van eiwitten!

De H. Pylori pak je zeer effectief aan met zoethout, die je als verse thee kunt kopen in natuurvoedingswinkels van het merk Piramide. Als je geen artsen kunt vinden die je B12-injecties willen geven, schaf dan zelf sublinguale B12-tabletten aan, tabletten die je onder de tong moet laten smelten.

Dit lijkt me voorlopig genoeg info voor je om aan de slag te gaan!

Mike

 
oke dank je wel Mike, ik ga maar eens aan de slag met je adviezen en die van de andere deelnemers. Wordt vervolgd!

 
Mike, wel eens van agar agar gehoord? wordt gemaakt van zeewier. (macrobiotisch?) Is volgens mij ook een soort pectine. Ik heb het in huis voor eventueel jam te binden.

Lijkt me een lekker recept van die appels voor maagontsteking en zweren. Hoe kom je aan dit recept? Lijkt me zo,n recept van vroeger van onze oma,s. Beter dan welke pil dan ook.

 
Quote:
Een goede tweede, van plantaardige oorsprong, is pectine. Je zou dus naast de bouillons met dierlijke gelatine ook zure appels in stukken kunnen snijden en in een kom vermengen met honing en kaneel en deze in flink veel roomboter tot snot kunnen bakken, waardoor je een slijmerige (maar zeer smakelijke) brei krijgt. Die brei is de pectine.


Groene appels zijn zuur toch?

Is deze pectine ook mogelijk zonder kaneel?(ik heb nog moeite met histamine)

En ipv romboter ghee?

 
Codexx de pectine zit in de appel en komt vrij door het te verwarmen, de kaneel is denk ik vooral voor de smaak, net als de honing. En ghee ipv roomboter kan natuurlijk ook, of kokosolie. Goudrenette, boskoop of een andere ouderwetse zure appel.

 
Ok! Ik krijg trouwens vaak last van een stekende maag bij kokosproducten, heeft dit ook met ern zwak maagslijmvlies te maken?

 
Dank voor al jullie reacties. Ik ben nu ook aan de zoethout en zelfgemaakte kippenbouillion. Alfa Liponzuur moet ik nog bestellen maar ik las dat deze ook goed is bij neuropatie wat ik vermoedelijk ook heb.

@Mike,

Ben je bekendt met achalasia en weet je toevallig wat je daar voor zou kunnen gebruiken? Op internet vind ik info over extra vitamine b6 inname en over natuurlijke combinaties in bijvoorbeeld de achnical pil enz.. Kan het zijn dat alfa liponzuur hier ook goed voor is?

@San,

Dank voor jouw reactie. Ik heb inderdaad een flesje besteld bij de zelfe leverancier. Welke verbetering merkte jij met Propolis?

 
Hoi rotterdam,

Ik ben volgens mij vergeten te zeggen dat je het beste de capsules kunt gebruiken. Misschien kun je die nog omruilen als je tinctuur hebt besteld. Anders kun je zelf lege capsules aanschaffen en ze vullen. Ik heb gemaild met iemand van propolis.nl, en toen kreeg ik dat advies, de capsules bereiken de maag zonder stuk te gaan.

Ik ben gebruik het nu 3,5 week, en eigenlijk heb ik geen maagpijn meer. Kan bijna niet geloven dat het zo snel al verminderd is nu ik dit schrijf, maar het is zo! Ik merk wel dat stress nog direct op mijn maag slaat, dan komt er een soort knoop in. Maar de pijn is weg, en moest er toch wel regelmatig voor op de bank gaan liggen de afgelopen tijd. Een zeer geslaagd product voor mij, en hopelijk ook voor jou. Ik blijf het nog een tijd gebruiken, dan weet ik zeker dat het lang genoeg is. Succes!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.458
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan