slijmvorming en kefir

zilvervisje

New member
Hallo,

Voor het eerst op het forum maar al wel een tijd bezig met het invoeren van het Weston price voedingspatroon. En daar een vraag over. Mijn man, ikzelf en onze zoon drinken sinds een half jaar dagelijks 2 porties kefir. Mijn man en ik beiden nogal gevoelig voor slijmvorming: mijn man heeft snel last van ontstoken holtes en heeft ook vorig jaar longontsteking gehad. Ik heb astmatische bronchitis waar ik in principe weinig last van heb. Maar mijn man heeft s ochtends echt erg veel last van slijm, verkouden of niet, het is er altijd. Ik merk dat de astmatische aanleg weer meer op de voorgrond komt (als ik hard loop (ben echt matige hard loper maar nu al binnen aantal minute benauwd) en ook meer slijmvorming (neus en keel).

Vraag is wat te doen met kefir? Melk is slijmvormend. Maar kefir van rauwe melk is gezond. Overstappen naar waterkefir? Wel jammer, we zijn net gewend aan de kefir en is ook lekker. Toch zit slijmvorming mij niet lekker...
 
Zou kunnen dat de kefir ontgiftend werkt en het slijm naar buiten duwt. Ik denk dat het een kwestie is van uitproberen of het de zuivel is, schakel over op komboucha/bietenkvass/ waterkefir en kijk of het verbeterd.
 
maar als het daadwerkelijk ontgifting zou zijn dan is het ook iets om blij mee te zijn. Maar dan zou je bv het kefirgebruik kunnen minderen zodat je er minder last van hebt.
 
Rauwe melk en kefir daarvan geeft slijm dat makkelijk ophoestbaar is. Dit is positief.

Ik heb tijdens of vlak na een kefirmaaltijd vaak wat slijm, dat ik deels uitspuug en soms doorslik. Verder niet.
De laatste tijd wordt het denk ik minder. (na ruim 2 jaar en veeel kefir)
Er zijn er hier meer die echte slijmfabrieken waren.

Toen ik nog supermarktmelk dronk had ik last van een milde vorm van vastzittend slijm. (Hier spelen mogelijk meerdere factoren mee)
 
Benauwdheid/astmatische bronchitis is geen ontgiftingsreactie, dit duidt op histamine. Jij en je man doen er verstandig aan je lever, nieren en bijnieren te ondersteunen. Dit zou wel eens de reden kunnen zijn waarom zuivel bij jullie zo verslijmend werkt, ook rauwmelkse. Stoppen met hardlopen, zou ik zeggen, ook al is dat volgens jou 'matig'.

Mike
 
Dank voor de reacties! En ja Mike, ik denk ook dat er meer aan de hand is op ander fronten. Bij mij in ieder geval: ook regelmatig beetje jeuk op hoofd en bij ogen. Ik gebruik ook regelmatig vitamine b12 zuigtabeltten.

We zijn met Weston price gestart na longonsteking van mijn man, weerstand verhogen. Kan ik over praktische tips versterken lever, nieren en bijnieren meer info over vinden op het forum?
Wij doen al sole s ochtends en s avonds + ciroensap en water s ochtends.
In huis (maar niet altijd praktizerend): vitavie levertraan, magnesiumcitraat, arolabespoeder en vitamine c (asorbine enzovoort). Ook zilver colloidal in huis.

Wat lastig is (want ja gaat niet allemaal in een keer): koffie helemaal laten staan en voor mijn man biertje drinken laten staan.
 
Zilvervisje,

Ik krijg de indruk dat je nog niet door hebt wat het de gedachte is achter het eetpatroon volgens Weston Price. Daarom geef ik je dit filmpje, het is sowieso interessant voor mensen met longproblemen.
&list=PLs0gb1dVLzd_kq_ElHa9bxN31ZkDzIbvs
En om de nieren, bijnieren en lever te ondersteunen is hier op het forum genoeg te vinden.
 
Kaas kan lekker zijn,

Ja daar moest ik even over nadenken. Dank voor je reactive. Ik heb vorig jaar heel veel tijd besteed aan het lezen van artikelen op deze website en vraag/antwoorden op het forum. En wat wij nu doen met voeding is duidelijk nog niet voldoende. En inderdaad niet de link naar de bijnieren, nieren en lever gelegd als het gaat om slijm en allergische reacties. Er was veel vooruitgang, maar laatste tijd meer klachten. Ook ineens hooikoorts, nooit last van gehad. En, oude klacht, veel hoofdpijn.

Ik ga mij nu eerst op de bijnieren richten (daar ligt een problem) en kijken naar extra ondersteuning. En hoewel we al heel veel doen kan er ook nog wel geschrapt worden in het eten/drinkpatroon.

En ik ga mij voorstellen op het forum!
 
kefir van rauwe melk is gezond.

Dat is geen wet van meden en perzen. Als je allergisch aangelegd bent om wat voor reden dan ook, dan is het oppassen geblazen met ook afgeleide producten van melk.
Astma, hooikoorts, longontsteking, slijm: ik zou drie keer nadenken in jouw geval Zilvervisje of je melk(producten) in je dieet houdt.
Als je twijfelt: laat een voedselallergie op je bloed doen bij je huisarts of bijv. via electro-acupunctuur: ik heb het hier http://www.totalhealthclinic.nl/ laten doen.
Volgens mijn acupuncturist moet ik, met verstoringen op de longmeridiaan (daar horen hooikoorts en allergieen zeker bij) bij melkprodukten uit de buurt blijven.
En ook een holistische arts die ik pas consulteerde vertelde me dat ik met alle melkproducten moest stoppen om enigszins rustige sinusholten te krijgen en dat hielp mij enorm gelukkig.
 
Lievergezond: Weet jouw acupuncturist de verschillen tussen supermarkt melk, rauwe wel of niet grasgevoerde melk, goeie kant en klare kefir en de misschien nog betere zelfgemaakte kefir?
Tussen die laatste twee weet ik het verschil ook niet precies hoor. Wel dat er verschil is, het is o.a. zuurder en waarschijnlijk nog iets verder/beter gefermenteerd.

Ik ben het met je eens dat er een groep is die zelfs kefir niet kan verdragen.
Aan de andere kant wil ik een kleine waarschuwing doen tegen het volledig stoppen met zuivel. Bij mij zijn de problemen pas echt begonnen een paar jaar na het stoppen met supermarkt melk. Waarschijnlijk daardoor heb ik een lactose intolerantie ontwikkeld enzovoorts. (dit was voordat WAPF in beeld kwam)
 
Ik twijfel nog steeds als ik deze berichten lees. Ik blijf gewoon doorgaan met kefir, als ik stop mis ik het echt, en tegelijkertijd weet ik niet zeker of het gezien astmatische aanleg wel goed voor mij is.
Dank voor tip over de test liever gezond, daar ga ik zeker naar kijken. Ik heb jaren melk vermeden, melk ik voor kalfjes, en nu is consumptie enorm.

Maar hou nu aan dat ik met de bijnieren aan de slag ga, de vraag is dan weer hoe, er lijken zoveel mogelijkheden te zijn en is adrenal slikken zonder bijwerkingen of risico's? Ik ga hier op het forum zoeken naar informatie.

En Jhanne, heb je ook aan b12 zuigtablette gedacht? Ik heb ook last van paradontitis gehad en met b12 opgelost, zuigtabletten. Doet zo wie zo heel veel voor je energie en welbevinden! Ik gebruik de tabletten van biovitaal, goed merk. Dat b12 tekort is dan weer terug te leiden op niet goed werkende bijnieren...
 
Ik twijfel nog steeds als ik deze berichten lees. Ik blijf gewoon doorgaan met kefir, als ik stop mis ik het echt, en tegelijkertijd weet ik niet zeker of het gezien astmatische aanleg wel goed voor mij is.

Zonder astmatische aanleg te hebben word ik kortademig als ik kefir neem.



Ik gebruik de tabletten van biovitaal, goed merk.

Vulstoffen: dextrose, sorbitol, micorkristallijne cellulose, rijstzetmeel, carboxymethylcellulose. Antiklontermiddelen: plantaardig magnesiumstearaat, siliciumdioxide

Over deze ingrediënten is veel geschreven op het internet en dit forum. Het is een lijstje waarbij ik mijn twijfels zet of je dit wel wilt innemen.

Er zijn ook sprays met vitamine B12 waar al deze overbodige ingrediënten niet in zitten, je mist dan alleen wel het feit dat er verschillende vormen B12 worden aangeboden, echter is methylcobalamin al een zeer opneembare vorm van B12, dus ik betwijfel of je de andere vormen nodig hebt.

In een spray zit -veelal- geen foliumzuur. Door foliumzuur zou de B12 beter opneembaar zijn. Ik ben er helaas nog niet achter of dit daadwerkelijk ook zo is. Foliumzuur zit echter natuurlijk ook in voeding, alleen is er de vraag of dit voldoende is en of iemand het wel genoeg opneemt. Tevens vraag ik me af of je kan over-suppleren met folaat/foliumzuur. Hier ben ik wel eens benieuwd naar dus zal ik eens naar kijken de komende tijd.

 
Ik heb ook de laatste 15 jaar veel suplementen geslikt. Wel op advies van natuurdietiste. Ik las zelf wel periodes in, als ik mij goed voel, zonder ook maar iets te slikken. En op een gegeven moment komt moeheid of jeuk weer terug en begin ik in ieder geval weer met b12. Dat schijnt toch wel de belangrijskte b vitamine te zijn voor je welbevinden. Maar ik ga zeker ook eens nu, dat kan in Rotterdam bij het PMC, welke stoffen ik teveel heb.

En ik dacht dat supplementen op advies van natuurdietiste gewoon goed waren, er is tenslotte ook veel rommel via de drogist te koop.

Ik heb nu weer dagen achter de rug om over na te denken. Allereerst dingen gegeten die ik eigenlijk nooit meer eet, zoals champignons. en een keer bij de thai gegeten, was in berlijn zo goed bevallen, maar daar zat dus veel te veel ketjap of ik weet niet precies in. Echt zo ziek geweest, histamine effect. En dan in combinatie met een antwoord van Mike dat slijm ook naar histamine en bijnieren, nieren en lever verwijst... En afgelopen dagen veel kokosolie in de thee gedaan, en toen echt zere keel en slikproblemen. Gelukkig gevonden dat dit kan komen door overactivering van de schildklier. Het bewijst ook hoe gevoelig ik ben voor alles (of gevoelig ben geworden inmiddels). Ik ga wel door met kokosolie maar nu gematigd.

Bij mij blijft kefir toch een product waar ik mee door wil gaan. Het slijm ga ik nu via versterken bijnieren aanpakken. Van Vivianne (bij voorstellen van mijzelf) kreeg ik de tip om zwarte bes, ribes negrum gemno, te nemen. http://www.naturafoundation.co.uk/monografie/Ribes_nigrum_berries.html
 
Vegetariers hebben een zwaar B12-tekort, wat resulteert in tanduitval en andere gebits- en tandvleesklachten. Tandarts Peter Dros in Kerkdriel kan je verhalen genoeg vertellen van vegetarische vrouwen met allerlei gebits- en tandvleesellende. Wellicht is het zinvol voor jou om tijdelijk B12 te suppleren?

Mike
 
hoi jhanne: de bloedwaarden zijn zeer hoog

Er wordt vaak spastisch gedaan over te hoge bloedwaarden van b12, maar in feite kan er nauwelijks overdosering plaatsvinden van b12 als ik het goed begrijp van een alternatieve arts die rijkelijk b12 in mijn aderen liet spuiten: het is nauwelijks toxisch: althans als je de goede varianten te pakken hebt.

Zie hier info van het Linus Pauling instituut over de mogelijkheid van b12-vergiftiging:

Toxicity

No toxic or adverse effects have been associated with large intakes of vitamin B12 from food or supplements in healthy people. Doses as high as 2 mg (2,000 mcg) daily by mouth or 1 mg monthly by intramuscular (IM) injection have been used to treat pernicious anemia without significant side effects (84). When high doses of vitamin B12 are given orally, only a small percentage can be absorbed, which may explain the low toxicity (4). Because of the low toxicity of vitamin B12, no tolerable upper intake level (UL) has been set by the US Food and Nutrition Board (17). http://lpi.oregonstate.edu/mic/vitamins/vitamin-B12
 
Weinig mis met supplementeren om tekorten versneld weg te werken, maar pas altijd op met lange tijd hoge doseringen: Deden ze 10.000 jaar geleden ook niet.

B12 overmaat --> overmaat histamine:
http://www.kritischepatient.nl/vitamine-b12/
Bij een bestaand histamine probleem kan injecteren tot een anafylactische reactie lijden.
 
Een update:
Ik ben bij Marijn geweest, balans balans, en was met dit topic gestart. Bij Marijn, nu 2 weken geleden, is er uit gekomen dat ik geen zuivel verdraag. Althans niet op dit moment. En mag ook geen gluten.
Gestart met verschillende supplementen en over 2 weken ga ik weer terug en volgt een test hoe het er dan voor staat.
Voel mij stuk beter, ik had erg last van hormonale disbalans en allerlei klachten, en dat gaat nu al heel snel de goede kant op.
Wel gek, half jaar geleden gestart met kefir want dacht dat het zo gezond voor mij was... Maar zit heel ander probleem onder waardoor ik zuivel niet goed verwerk.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan