slijmbeursontsteking en maag ....

Zonne

New member
Hoi,

Omdat ik waarschijnlijk een slijmvliesontsteking heb zit er daarop een beetje te googlen en kwam ik het volgende tegen :

Dr. Wright advises that bursitis is nearly always a sign that the stomach is not producing enough hydrochloric acid and intrinsic factor which is needed to absorb B12. Because B12 injections bypass normal gastric absorption by going directly into the blood stream they are able to resolve bursitis even though there is flawed B12 absorption. He strongly recommends that all persons with bursitis have a gastric analysis. In his experience 95 % of these patients have exhibited reduced quantities of acid[1] or no acid at all. Patients with no or low production of hydrochloric acid are routinely found to have diminished amounts of essential amino acids and low levels of nearly all minerals.

 
Jammer, nog geen reacties.

Ik vond het verband wel opmerkelijk.

B12 zou dus een slijmbeursontsteking kunnen helpen genezen. En mensen met een slijmbeursontsteking moeten volgens deze arts ook altijd eens nadenken over maagzuur en intrinsic factor.

 
Ik snap het volgende niet zo;
Quote:
Because B12 injections bypass normal gastric absorption by going directly into the blood stream they are able to resolve bursitis even though there is flawed B12 absorption



Dus niet zozeer het gebrek aan maagzuur zorgt voor de ontsteking maar het gebrek aan B12?

m.a.w. extra B12 is in principe ook al genoeg?

 
Zonne,

jij kunt dit vrij gemakkelijk testen door een potje met hoog gedoseerde B12 pillen te kopen. Eentje die gemaakt is om onder de tong te doen zodat deze ook min of meer de maag overslaat en direct in het bloed komt.

Het proberen waard denk ik

 
Quote:
Dus niet zozeer het gebrek aan maagzuur zorgt voor de ontsteking maar het gebrek aan B12?



veroorzaakt door een tekort aan maagzuur!

 
Ja dat snap ik dat het B12 gebrek in dat geval door het gebrek aan maagzuur komt. Maar als je dan B12 injecties neemt en je slijmbeursontsteking verdwijnt dan heb je nog steeds te weinig maagzuur dus volgens deze theorie veroorzaakt het B12 tekort de slijmbeursontsteking en niet het gebrek aan maagzuur an sich.

 
ja, maar je krijgt geen slijmbeursontsteking als je voldoende maagzuur hebt en zodoende voldoende voedingsstoffen kan opnemen, zoals o.a. B12.

En als je zo verder kijkt is maagzuurtekort niet het probleem maar ondervoeding als oorzaak :D

 
Het is gebrek aan maagzuur, waardoor je te weinig voedingsstoffen opneemt, waaronder B-vitamines en mineralen. Dit leidt tot ondervoeding, waabij inname geen opname is.

Mike

 
Zoals ik hierboven lees ontstaat een slijmbeursontsteking door een tekort aan maagzuur, waardoor je o.a. de B-vitamines te kort komt.

Een oplossing zou kunnen zijn je maagzuur versterken door appelazijn en evt. B-vitamines te supplementeren.

Maar is een chronische ontsteking ook niet een gevolg van een cortisol tekort? Oftewel bijnieruitputting. Zou het slikken van adrenal ook kunnen helpen bij een chronische slijmbeursontsteking?

 
Gif-vrij, heb je last van een chronische slijmbeursontsteking ? Probeer dan de B12 zuigtabletten eens, ze helpen echt heel goed !

 
@Zonne,

Nee ik heb zelf hier geen last van. Mijn moeder kampt hier mee en ze heeft inderdaad ook regelmatig last van haar maag.

De ontsteking gaat ineens opspelen en eind volgende week gaat ze mee naar China. Ik weet dat het niet 1, 2, 3 op te lossen is, maar wie weet iets om te verlichten.

Ik zal dat van de B12 zuigtabletten aan haar doorgeven.

 
Ik heb net mijn moeder gesproken. 1,5 jaar geleden heeft ze een lange tijd B100 complex, tezamen met zoethout en alfa liponzuur geslikt i.v.m. haar maagzweren. Die zijn toen verdwenen. En inderdaad, rond die tijd heeft ze een hele periode lang geen last gehad van haar chronische slijmbeursontsteking. Dus waarschijnlijk heeft de B100 toen wel geholpen.

Was benieuwd of iemand nog een antwoord heeft op onderstaande vraag. Kan me herinneren iets gelezen te hebben op het forum om ontstekingen te ondersteunen met bijniersupplement. Kan het alleen niet terugvinden.
Quote:
Maar is een chronische ontsteking ook niet een gevolg van een cortisol tekort? Oftewel bijnieruitputting. Zou het slikken van adrenal ook kunnen helpen bij een chronische slijmbeursontsteking?


 
Ik dacht dat juist een teveel aan cortisol ontstekingen veroorzaakt ? Maar ik kan het mis hebben ....

p.s. ik merkte al binnen een paar uur na inname van een B12 zuigtabletje verschil in de pijn ivm de slijmbeursontsteking !

 
bij chronische ontstekingen raken je bijnieren uitgeput die dus over de nodige hoeveelheid cortisol zouden moeten beschikken. Bij uitputting van bijnieren ontstaat dus een tekort, dus bijniersupplement zou kunnen helpen.

 
@Zonne,

Ik zal inderdaad ook de B12 zuigtabletten kopen. Welk merk gebruik jij?

@Marijan

Zoals jij het omschrijft, zo denk ik ook dat het is, maar wist het niet zeker. Dus dan moet een bijniersupplement kunnen helpen. Ik heb nog voldoende adrenal, dus die kan ze dan proberen.

 
@Zonne

Nog bedankt voor je tip over de B12 zuigtabletten bij slijmbeursontsteking.

Mijn moeder had hier erg last van. Ik kon de zuigtabletten niet zo gauw vinden, dus heb ik de B12 spray voor haar gekocht. Na een paar dagen al werden de klachten minder, na 1 week helemaal weg. Omdat ze toen pijnvrij was is ze het een paar dagen vergeten en prompt kwamen de klachten weer langzaam opzetten. Dus nu gebruikt ze het weer trouw.

Namens mijn moeder nogmaals bedankt, ze heeft samen met ons nu pijnvrij de chinese muur kunnen beklimmen.

 
Hee Zonne,

Ik heb 10 jaar geleden een slijmbeursontsteking in mijn knie gehad. Dat was ook net het moment waarop ik moest beginnen met de maagbeschermer omeprazol, interessant! En ik krijg al 7 en half jaar B12 injecties van mijn man.

groetjes Mayk

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan