Dat slaapproblematiek samen gaat met een bijnieruitputting is me allang duidelijk. Een verstoring in de cortisol-melatonine balans.
Een half jaar geleden begon al deze slaap-ellende bij me, en wist ik nog niet van het bestaan van een bijnieruitputting.
Toen ik eenmaal diagnose burn-out kreeg besefte ik me iets meer 'dat moeilijk slapen dus te verklaren was', al snapte ik nog steeds niet waarom.
Niemand kon het me vertellen! Alleen de 'wijsheid' dat slapen dan echt 'een ding' wordt.
Na lang zoeken kwam ik er dan zelf achter dat een burn-out een bijnieruitputting is.
Inmiddels ben ik al maanden lang thuis en herstellende van de burn-out (ik noem 't liever bijnieruitputting, al klinken ze beide niet vriendelijk ;-), dat lijkt me meer te kloppen).
Slapen kwam weer in wat rustiger vaarwater en leek wat meer te lukken. Dit betekende overigens niet dat slapen fijn was, want tot op heden ervaar ik niet het 'ooh wat lekker, ik lig in bed en ontspan zo' gevoel. Ik kan aardig in slaap vallen (vooral als vriendjelief rug kietelt - wat 'ie braaf elke avond doet), maar wanneer ik 's ochtends wakker word (rond 7u) ben ik altijd klaar wakker, terwijl ik dan weet dat ik nog niet voldoende geslapen heb om aan te sterken. Het gaat bij mij dus niet op: het 's ochtends niet uit bed kunnen komen (typerend bij bijnieruitputting). Ik ben direct hyper-alert.
Eigenlijk, voel ik altijd een soort van adrenaline. Zowel bij in slaap vallen, als bij wakker worden. En als ik ''s nachts wakker word ben ik ook direct alert: 'ik ben wakker, nee toch! -ogen op m'n hoofd idee-'.
Afgelopen nachten is het weer meer dan raak. In slaap vallen is lastig, met daarbij komend zelfs hartkloppingen. Vannacht was zelfs zo erg dat ik om 03u nog lag te draaien.. Ik werd zo wanhopig, en dat terwijl ik echt veel melatonine naar binnen had gewerkt voor het slapen! (Paar pilletjes van 5mg), en 400 mg magnesium citraat. Uiteindelijk viel ik rond 4u in slaap en werd ik, zoals bekend voor me, weer hyper-alert wakker om 08u.
Ik ga mezelf dan ook niet meer pushen om te slapen, maar ik baal natuurlijk wel. Ik zie er al zo slecht uit in m'n gezicht met kringen onder m'n ogen.. Daar doet dit slaapfestijn geen goed gaan.
Kan iemand er de vinger op leggen waar het nou fout gaat bij me?