Slaapproblemen door zuivel en koolhydraten?

marjolein6983

New member
Ik ben nu bezig mijn koolhydraten drastisch te minderen en daarvoor in de plaats meer kwark/melk in te voeren (eieren en vlees at ik al veel, dus dat laat ik eerst maar zo...)

Nu merk ik dat ik sinds ik de KH afbouw ik heel slecht slaap (ondanks de hoeveelheden magnesium 600 mg magnesiumtauraat). Slaap moeilijk in en wordt ron 1 uur weer wakker en kom dan niet meer in slaap als ik dan eindelijk ruim een uur later toch in slaap val, is dat heel licht en wordt ik steeds weer wakker... Ik 'doezel' meer dan dat ik echt goed slaap... Daarbij merk ik dat ik vrij verkrampt in bed lig en ook continue met mijn voeten aan het bewegen/wrijven/trekken ben...

Nu vraag ik me af of dat kan liggen aan een tekort aan kh of dat het komt doordat ik de zuivel heb opgevoerd en dat mijn lichaam daar (nog) niet goed tegen kan en daardoor onrustig wordt...

Uit een sportverleden weet ik dat ik toen ook altijd onrustig werd en heel slecht sliep als ik te weinig koolhydraten at; zodra ik dan weer mijn kh opvoerde of 's nachts nog muesli/rozijnen oid at, was het weg... Merk nu ook dat ik 's nachts dorstig ben en dan zin heb in zoetig drinken... Krijg naarmate de dag vordert ook lichte hoofdpijn... Zou het kunnen dat ik nu toch te weinig kh binnenkrijg? Of ligt dit aan de zuivel?

Zou het helpen wanneer ik vet nog verder verhoog? En heeft iemand mss anders een idee hoe ik nu mijn nachtrust nog kan bevorderen... (gebruik nu dus rescue remedie van Bach om tot rust te komen en veel magnesium (misschien teveel??)).

Ben inmiddels ook het e-book over bijnieren aan het lezen en begrijp nu dat veel zo niet alles voortkomt uit bijnieruitputting... Wil daarna het boek van wilson gaan lezen.

 
Ik zat steeds met de zelfde vragen als jij. Ik merk zelf dat ik nu steeds rustiger wordt snachts nu ik bijne geen koolydraten meer eet. Het blijft een kwestie van proberen en afwisselen en je zelf heel goed in de gaten houden. Sommige dagen voel ik me wat minder maar andere dagen gaat het weer super goed.

Ik merk zelf dat ik soms een half uurtje met wat geknepen ogen zit. Dat is al een signaal dat ik op dat moment wat zwakker ben. Juist die momenten zou men niks moeten eten. Als ik rust dan gaat het snel weer weg.

Je zou eigenlijk na iedere maaltijd moeten kijken hoe je je voelt. Als je je rustig voelt zonder inpulsen dan is het goed.

Ik kan dus niet tegen koolydraten maar zo kan het bij jou weer zijn dat je ze juist een beetje nodig hebt. Probeer het heel rustig uit met lage koolydraten.

Laats at ik een keer patat en voelde me 3 dagen zwak en de hele dag had ik geknepen oogjes. Ook zonlicht verdraag ik op sommige momenten slecht. Maar omdat het steeds beter gaat denk ik altijd terug aan goede momenten en dat helpt. En meditatie help ook, omdat je je gedachten even uit kan schakelen en dat is fijn als je niet kan slapen.

 
Oh ja nog een kleine toevoeging... Ik merk ook altijd dat ik op verschillende plekken wat lichte jeuk krijg zodra ik meer zuivel neem... Misschien teken dat mijn lichaam het toch niet goed verteert?

 
Misschien eens een paar dagen stoppen met melk drinken. Als je je dan beter voelt dan kan je misschien beter gaan minderen.

Zo krijg ik altijd puisten van noten maar sommige mensen voelen zich er goed bij. Ik merk dat ik me heel goed voel bij melk en krijg er een soort energieboost.

Hoe voel je je overdag? Heb je veel energie? Sta je met een lach op? Als dat niet zo is zou je er aan kunnen werken. Er zijn mensen die nauwelijk slapen maar toch genoeg hebben aan die paar uurtjes.

 
Sommige mensen krijgen opgefokte bijnieren van te weinig koolhydraten. Dus dan kan het goed dat je niet zo goed slaapt op minder.

 
Nou voel me nu alles behalve fit, juist sloom en traag, verzuurd... Benen voelen als lood... Heb al vaker gemerkt dat teveel zuivel zorgt voor verzuring in mijn spieren en dat ik er echt sloom van werd. Ook toen ik nog hardlopen deed, ging echt zooooo zwaar als ik kwark at en dan at ik maar 200 gr. per dag... Eet nu dus meer en is misschien toch niet zo goed voor me... Misschien dat geiten/schapen zuivel beter gaat...

 
Eet ook niet te weinig op een dag anders blijf je tekorten houden. Als je 3 goede maaltijden per dag eet dan is dat voldoende. Ik eet om 7uur, 12uur, en rond een uur of 17uur. Ik eet tussendoor niks.

Soms als ik weinig honger heb eet/drink ik een halve liter rauwe melk opgewarmt tot 40graden. Zoalang je je zelf niet overeet is blijven eten goed. Heb je een vol gevoel dan eet je misschien te veel. Alles waar je verslaaft aan bent zou ik mijden.

Melk, eiren, vis en diverse groenten hebben geen verslavende werking op mij, want ik kan gemakkelijk zonder deze voeding. Als ik bijvoorbeeld noten eet dan wil ik er altijd meer van eten net zoals granen. Op de een of ander manier geeft bepaalde voeding de maag een prikkel waardoor je er meer van wilt eten. Nu eet ik voeding die voor mij geen reacties uitlokken om aan eten te denken, of die me emoties beinvloeden. Ik weet een beetje wat voeding bij mij doet maar dat wil niet zeggen dat wat ik eet ook goed is voor andere. Ik vind een diatist en dieten daarom ook grappig. Het werkt pas als je zelf je voelsprieten laat werken. Soms moet je terug naar de basis en begin met simpel eten. Simpel eten is voedzaam en onbewerkt eten die je niet triggeren. Als je je beter voelt dan voeg je wat anders er aan toe.

 
Beste Marjolein,

Het verhaal komt heel herkenbaar op me over. Ik sluit me aan bij de opmerking van Charade om met mate en in het slechtste geval geen melk te consumeren. Zelf consumeer ik er geen melk om de reden dat ik een allergie heb voor zowel rauwe als gepasteuriseerde koeienmelk. Geitenmelk lukt wel, maar met mate.

Consumeer je veel melk in de late namiddag ? Uit een boek over voedselovergevoeligheden haalde ik dat mensen met een overgevoeligheid voor melkproducten 8 uur na gebruik last kunnen krijgen van slapeloosheid. Als blijkt dat dit het geval is, is het advies om enkel in de ochtend melk te consumeren.

 
Bedankt voor jullie reacties!

Blij dat ik dus toch niet de enige ben die op melk reageert... Wel jammer want vind kwark en rauwe melk echt lekker... Nou ja dan maar wat anders zoeken...

Misschien dat geiten/schapen zuivel beter gaat, ga het testen.

@Charade,

Heb altijd veel honger, dus eet zo'n 6 keer per dag en ook echt veel voor een vrouw... En dan nog kan ik vaak wel meer op...

@Vivianne,

Dat is mooi dat je dat schrijft. At de laatste twee dagen rond 1 uur 's middags en rond 5 uur 's middags zuivel Beide keren dan 150 tot 200 gr. en dan steeds rond 1 uur/2 uur 's nachts wakker en heel onrustig... Ik eet al heel lang geen zuivel meer voor slapen gaan want merkte steeds dat ik dan echt slecht sliep... Dacht dat ik dan onrustig werd door de lactose, dus de kh die me actief zouden maken... Had dit nl ook toen ik 's avonds laat haver at... ook zo onrustig van... Eet nu dus alleen nog ei, kaas, en evt tahin als ik 's avonds nog trek krijg..

Uit welk boek heb je dat trouwens en staat er ook in waarom die slapeloosheid dan optreedt, wat het veroorzaakt? Ben ik nl heel benieuwd naar.

Trouwens toevallig mijn kwark vanmorgen als ontbijt gehad; had zelf nl al bedacht dat als er iets 'in zit' wat mij onrustig maakt, dat vast wel is uitgewerkt tegen de tij dat ik ga slapen... Ben benieuwd...

 
Veel honger hebben en veel eten is denk ik een teken van ondervoeding, of van een verlaving aan koolydraten. Het is niet goed als je na een maaltijd nog honger hebt.

Ik ben van dat vaak honger hebben af gekomen door structueel meer te eten volgens westonprice. Veel eiren, groenten, vet, rauwe melk. Eet op vaste tijden en eet absoluut niet te weinig.

In het begin was het zeer tegenstrijdig met de gedachten dat ik over voeding had maar ik merk dat het werkt. 3 keer per dag een bord vol eten zonder koolydraten en halve liter melk en alles gaat steeds beter. In deze wereld is het gewoon moeilijk om niet gehersenspoeld te worden door de tv.

 
Hoi charade pak je bij iedere maaltijd dan een halve liter melk.

 
Ik eet ongeveer een halve liter rauwe melk op een dag en dan opgewarmt.

Ik kijk gewoon of ik voor 3/4 vol zit na een maaltijd. En soms begin ik met melk voor de maaltijd. Bijna overal staat dat melk slecht is maar ik voel me er juist zeer goed bij.

 
Hmmm... Vannacht stuk beter geslapen! Gisteren als ontbijt dus zuivel gehad en verdere hele dag geen zuivel meer... LIjkt dus toch te werken om eerder op de dag zuivel te eten en de dosering heb ik dus ook gehalveerd...

Verder gistermiddag ook wat meer koolhydraten genomen en dat voelde stuk rustiger voor mij, had later op de avond ook geen zin meer in zoet (chocolade, rozijntjes etc etc), wat ik normaal dus wel heb.

@Pink-Lady,

Wat betreft de opgefokte bijnieren; zou dit dan betekenen dat ik altijd een grotere behoefte aan koolhydraten heb of verdwijnt dat als ik meer in de vetverbranding kom of is dat toch gewoon weer voor mezelf uit vinden ;-)

 
Marjolein,

Je verkeert in een staat van ondervoeding en ondervoeding = stress. Hierdoor stijgt de behoefte aan suikers. Op dit moment je kh minimaliseren is daarom geen goed idee. Beter is het om geleidelijk je kh-inname te verlagen en je vet- en eiwitinname te verhogen. Je dient je lichaam een te grote schok toe als je dit ineens heel drastisch doet. Voeg dus glutenvrije granen, honing en zoete aardappelen toe aan je maaltijden, maar probeer niet meer dan 100 gram kh (droog gewicht, voor het koken) per dag in te nemen. Maak ondertussen steeds meer dierlijke vetten en eiwitten (van de allerbeste kwaliteit die je maar kunt vinden) de ster van je bord. Minimaliseer, in jouw geval, je inname van onverteerbare plantenvezels. Ik zou, als ik jou was, de grens trekken bij een blaadje sla en alles wat taaier en meer leerachtig is dan dat laten staan.

Mike

 
De informatie haalde ik uit het boek Eetwaar = eetbaar van J. Kamsteeg en M.I.A. Baas. Hierin worden alle vormen van voedselallergie beschreven. Melkproducten wordt apart behandeld en bleek in mijn geval ook de oorzaak te zijn van duizeligheid en altijd verstopte sinussen.

Ik zag het in de bieb staan en vond het zodanig interessant dat ik het inmiddels als 2e handsboek aanschafte bij bol.com.

 
Mike@

Is havermoutpap volgens price aan te bevelen? Het zijn dan wel weer granen. Het zijn voor mij nu veilige koolydraten dus zonder bijwerkingen. De enigste koolydraten die ik nu eet komen van de melk en één maal per week probeer ik havermoutpap op waterbasis er bij te eten. Ik merk dat bepaalde bladgroente slecht verteren. Spinazie en boerenkool worden bijna niet verteerd. Als je slechte ontlasting hebt voel je je ook minder goed.

 
Vivianne, mocht je wel de voordelen van melk willen gebruiken ---> ik kan ook geen rauwe melk drinken. Maar rauwe melkkefir gaat wel !!! Heb je dat al eens geprobeerd ?

 
Ja dat verbaasd me helaas niets, ondervoeding... Als ik zie wat ik op een dag naar binnen werk en hoeveel moeite ik heb om aan te komen.... Lukt gewoon niet... dan denk ik idd dat mijn lichaam niet al teveel voeding opneemt en dat ik dus ook niet goed doorvoed ben... Dat blijkt ook al uit het feit dat ik op bepaalde voeding, supplementen etc extreem reageer... nu ook weer met de zuivel... Mijn lichaam kan heel weinig hebben en kan ook slecht tegen veranderingen... Alles moet rustig ingevoerd/veranderd worden aders is alles gelijk van slag... Zo ook met het keltisch zeezout. Had vanmorgen (niet eens meer op de nuchtere maag, maar zo'n 2 uur na het eten) glas water met keltisch zeezout genomen.... Werd me daar toch duizelig en lichtjes van in mijn hoofd... ook vol en opgeblazen in mijn maag. snap er niets van... waar kan dat dan van komen... Dacht eerst dat ik het me verbeeldde, maar later op de middag nog een keer hetzelfde, heel vreemd... Zijn er meer mensen die duizelig/beroerd worden vn keltisch zeezout met water. Heb ook het gevoel dat ik er een opgezette buik vn krijg of is dat niet mogelijk?

Bedankt Viviane voor de titel zal het eens opzoeken!

 
Hallo Marjolein,

Ik denk dat het boek van Wilson goed is om te lezen, heb het zelf ook gelezen en heb er veel baat bij gehad. Ik had zelf ook veel slaap problemen, maar dat is nu fors minder. Na het uitproberen van vele dingen gebruik ik nu 2 supplementen. Het eerste voedingssupplement is een bijnier extract en het 2e is een magnesium supplement, ik zal van het magnesium supplement even een link bijvoegen, aangezien het mij persoonlijk veel moeite heeft gekost om deze te vinden, heb vele magnesium voedingssupplementen geprobeerd, maar geen had het gewenste resultaat. Dit supplement is een combi supplement.

Link: Orthica magnesium 400

Weet trouwens iemand hoe ik mijn display naam kan wijzigen, had alles wat te snel ingevuld, dit was mijn wachtwoord :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan