Silicium

G

Guest

Guest
Ik zie hier en daar silicium genoemd worden. Ook in samenhang met calcium te veel en dan silicium tekort waardoor calcificatie ontstaat. En ook dat silicium door het lichaam zelf in calcium omgezet kan worden.

Silicium als belangrijke bouwsteen voor huid, haar, nagels etc. is dus aan te vullen met heermoes/kattestaart/paardestaart. Maar ook met brandnetelpoeder (wat tevens bloedzuiverend is). Ik zie echter her en daar diatomeeenaarde/kiezelgoer/kiezelzuur op internet staan als supplement in poedervorm of als verdunde vloeistof.

Zijn er mensen die mij kunnen vertellen hoeveel je per dag nodig hebt? Daarnaast kan ik me voorstellen dat het in de sole zit, maar is dat voldoende? Kun je silicium ook overdoseren en wat zijn daar dan de gevolgen van?

 
ik heb een tijdje kiezelaarde poeder van Fluger genomen. Dit is makkelijk op te lossen in water en het heeft geen smaak.

Bij andere pilletjes en poedertjes ben ik altijd bang voor allerlei toevoegingen :(

 
Diatomeeenaarde, of kiezelaarde, is aarde die veel skeletten bevat van miniscule oude kreeftachtige beestjes die diatomeeen worden genoemd. Deze komen niet meer in levende vorm voor op de aarde, maar hun skeletjes (die rijk zijn aan silicium) liggen nog volop verspreid in opgedroogde rivierbeddingen. Dit maakt deze aarde rijk aan silicium en een ander voordeel verbonden aan de piepkleine skeletjes is dat wormen en andere parasieten zich aan de scherpe uiteindes ervan snijden en daardoor het loodje leggen. Van kiezelaarde mag je maximaal een eetlepel per dag nemen. Vroeger kocht je het van het merk Flugge, tegenwoordig is dat Salus:

http://www.deonlinedrogist.nl/salus...&utm_medium=site&utm_source=affiliate

Makkelijk om toe te voegen aan je smoothies.

Mike

 
Bedankt Mike. Ik had de achtergrond informatie ook elkders gelezen, maar voor anderen wel goed om te weten natuurlijk.

Ik kom hier dus ook kiezelgoer tegen:

http://www.pyro-stuff.com/kiezelgoer.html

Ten opzichte van Salus dus wel enorm goedkoop. Het wordt ook gebruikt om ongedierte te bestrijden, dus elders zal het nog wel goedkoper zijn. Aangezien het op bovenstaande site gaat om ingredienten voor vuurwerk zal het ongetwijfeld fijn gepoederd zijn en daarnaast heel erg zuiver van kwaliteit.

Aschwin

 
Kan het lichaam uit kiezelaarde (SiO2) silicum (Si) opnemen of dient het alleen als darmreiniger?

Is het veilig te gebruiken? Brengt het geen schade toe aan je darmwand, omdat het wel uitwendige skeletten van insecten aantast en bijv. irriterend is voor de longen (in stofvorm)?

 
Is "Orgono Living Silica" een goede vorm van Silica? (Zie: [URL]http://www.orgonosilica.com/t-faq.aspx[/URL] Volgens de productsite is de silica uit de vorm van monomethylsilantriol, CH3 (Si OH)3, makkelijk opneembaar.

Er zit 3mg silica per 15ml dosis in dit product. Het lijk mij dat je door voeding (oa bronwater) nog meer binnen krijg, of is de silica dan minder opneembaar omdat je je maagzuur dan verdunt?

Is het ook mogelijk om kiezelaarde 1 tot 2 dagen in een glas water te laten staan en dan enkel het water op te drinken? Bevat dit water dan echt meer silica? Het lijkt mij sterk omdat de aarde, waar water wat je drinkt overheen stoomt, toch genoeg silica bevat? Of zou je in een glas water met een beetje appelazijn en water silica uit kiezelaarde kunnen oplossen?

 
Diatomeënaarde/siliciumdioxide/kiezelgoer/kiezelaarde is in tegenstelling tot wat je zou verwachten, niet beter oplosbaar in zure vloeistoffen, met uitzondering van waterstoffluoride, geen goedje om in je lijf te hebben en gebruikt in de industrie om glas te etsen. Kiezelaarde is daarentegen oplosbaar in alkalische omstandigheden zoals hete natronloog, ook niet iets wat je in je lichaam tegenkomt. De kiezelaarde in water laten staan, met of zonder ACV, zal dan ook nauwelijks opgeloste silicium oplevern. Door de aarde zelf in te nemen kan het door hogere concentratie en de langere aanwezigheid in je spijsverteringssysteem toch in bepaalde mate opgenomen worden.

 
Colonquixote, het wordt op de website wel aanbevolen om het door het voer te mengen dan dieren, om allerlei beestjes het hoofd te bieden, ik was van plan om het te bestellen en aan mijn kippen te voeren. Nou hebben die een andere spijsvertering als wij, ze malen met steentjes in hun maag harde dingen.

Zou het voor de dieren wel voordelen bieden dan, ik bedoel ook katten, honden enz.? Wat denk jij?

De website: http://www.diatomeeenaarde.nl/

 
Wat dachten jullie van lavameel? Dit bestaat niet alleen voor 40% uit silicium, maar bevat hiernaast ook nog vele andere gezonde mineralen, waaronder magnesium, zwavel, chroom, selenium etc.

Ik heb dit een tijdje genomen icm sole. Dan combineer je het allerbeste van het land met het allerbeste uit de zee!

En dat voor €0.60 per kilo!

http://www.lavabv.nl/index.php?id=9

 
@marijan: gezien de werkingswijze van kiezelaarde op parasieten en de algemene veiligheid van het product, lijkt me er geen bezwaar tegen te zijn om het door het voer te mengen. Kippen krijgen door de wijze waarop ze zich voeden toch al relatief veel inorganische stoffen binnen, dus daar zijn geen problemen te verwachten. Voor honden en katten wordt het ook toegepast, extern tegen kruipend ongedierte en intern tegen wormen/parasieten. Ook hier geen problemen te verwachten. Het wordt in Europa minder gebruikt, geloof ik, dan in bijvoorbeeld Noord-Amerika, waar grote deposits zijn, dus informatie komt ook vaak uit die hoek. Ondanks een uitgebreide literatuurstudie (ik werk graag met het product) geen serieus te nemen bijwerkingen tegen gekomen.

Wel er op letten dat het niet de kristallijne vorm is die voor filters van zwembaden gebruikt wordt en toxisch is. Altijd op de term amorphous letten, dat is de 'niet kristallijne' vorm.

@janse: lavameel vind ik een fascinerend onderwerp, in het licht van mijn belangstelling voor natuurlijke vervuiling van voedingssubstanties met zware metalen. Veel landbouwproducten uit het verre oosten zijn bijvoorbeeld verontreinigd met arseen, niet door industriële vervuiling, maar door water uit gecontamineerde watervoerende lagen, door geologische omstandigheden. Bangladesh is hier berucht om. Ook onderwatervulkanen blijken een bron van bijvoorbeeld arseen te kunnen zijn en mensen in bepaalde regio's die een hoge consumptie van vis en schaaldieren hebben, kunnen erg hoge concentraties in hun lichaam hebben. De samenstelling van lava is over de hele wereld niet constant, dus ik durf geen uitspraak te doen over de geschiktheid van bepaalde soorten lavameel. De enige tabel met een samenstelling er bij, vermeldde geen zware metalenconcentraties, maar die zal een leverancier (i.c. Eifelgold) er ook niet snel bij zetten, ook als die wel beschikbaar zoude zijn. Wie complete, objectieve cijfers heeft mag het zeggen.

 
Hoe zit het met de silicium waarden in verschillende soorten melk?

Volgens een tabel (zonder eenheden) op deze site, bevat geitenmelk 100x minder silicium dan kalium. Geitenmelk bevat ongeveer 190mg Kalium per 100gr dus dan waarschijnlijk ongeveer 1,90mg silicium per 100 gr.

Koemelk bevat volgens een andere site slechts 0,07mg silicium per 100gr.

Resumé:

Geitenmelk...1,90mg silicium per 100gr

Koemelk.......0,07mg silicium per 100gr

Geitenmelk zou dan 27x zoveel silicum bevatten als koemelk? Dat klinkt toch bijna onwaarschijnlijk??

 
Ik vond hier dat kokosnoot een bron van silica is:http://drlwilson.com/ARTICLES/SILICON.htm

Helaas kan ik nergens op internet vinden hoeveel silica er in kokosnoot vlees zit? Heeft iemand hier gegevens over?

Ik heb wel gegevens kunnen vinden over de silica waarde van eieren:
Quote:
Little information is available on the silicon content of eggs. The total silicon content of a hen's egg is found to be about 50 µg. The silicon concentration (dry weight) in the yolk is about 3 µg/g and in the white 10 µg/g. However about two-thirds of the total silicon content of the egg is contributed by the yolk because of its greater weight.


 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.677
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan