sesamolie

Rapunzel

New member
Sesamolie is een olie die ik eigenlijk nooit gebruik. Ik lees in het pdf boekje dat je sesamolie nooit mag verhitten maar toe kunt voegen wanneer het eten klaar is. Wordt sesamolie niet veel gebruikt bij het wokken?

 
Sesamolie is een enkelvoudig onverzadigd vet, net als olijfolie en pindaolie. Deze vetten kunnen wel degelijk verhit worden, maar kunnen niet de extreme temperaturen aan die verzadigde vetten wel kunnen hebben. Een truc is om te beginnen met een beetje water en dan pas de olie toe te voegen, om te voorkomen dat deze verbrandt. Sesamolie is rijk aan omega-6 vetzuren, maar ook aan vitamine E. Er zijn dus voor- en nadelen aan verbonden.

Mike

 
Als sesamolie rijk is aan omega-6, dan is het toch juist een meervoudig onverzadigd vet? En dus absoluut niet geschikt om in te bakken dan? :?:

Ik gebruik het alleen voor oil-pulling, vind het beter smaken dan olijfolie.

Evan

 
Scherp gezien, Evan! Sesamolie is stabiel genoeg vanwege de aanwezigheid van omega-3 vetten om verhit te worden, maar bevat ook de nodige omega-6. Uitkijken dus met die sesam! Wel zit er veel vit. E in. Ik eet sesam vooral als Tahin, meestal verwerkt in Indische gerechten.

Mike

 
In sesamolie zitten bepaalde anti-oxidanten (mogelijk de stof sesamine) die er voor zorgen dat de olie niet snel oxideert, ondanks 43% linolzuur (omega-6, meervoudig onverzadigd vetzuur).

Mike, gebruik je nog wel ooit tahin in je gerechten, omdat het zo'n hoog gehalte aan fytinezuur heeft?

 
Ja, maar net als pindakaas (waar ik het vaak mee combineer) slechts sporadisch (enkele keren per jaar), dus het mag geen naam hebben.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.749
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan