Secundair tandbeen

Webmaster

New member
In het boek van Price valt te lezen dat natuurvolkeren met afgesleten kiezen secundair tandbeen aanmaakten. Hierdoor hadden ze geen wortelkanaalbehandelingen nodig, omdat een glazige laag secundair tandbeen de open zenuw afdekte en beschermde. Ik heb een kies die in het verleden is uitgeboord en waar een witte vulling is ingezet.

In 2009 brak een stuk vulling af en sindsdien is de vulling alsmaar verder afgebrokkeld. In december 2012 leverde dit nog een behoorlijk pijnlijke ontsteking op i.v.m. een open zenuw en ik ben toen bijna naar de tandarts gegaan. Ik heb toch volgehouden en inmiddels kan ik met mijn tong voelen dat bijna de complete vulling is verdwenen. Ik heb echter geen pijn en kan eveneens voelen dat er zich ook in mijn kiesholte een laag secundair tandbeen heeft gevormd! De rest van de vulling zat mettertijd ook afbreken en verdwijnen, ik ben er niet bang voor. Geen tandarts meer voor mij!

Mike

 
Mooi verhaal Mike.

Ik ken ook iemand die de gaten in haar kiezen zonder vullingen gewoon laat en niet meer laat hervullen.

Ik weet wel dat de biotandarts die ik het laatst sprak zich in dat geval druk maakte over het afwezige kauwoppervlak van een kies met een uitgeboord gat zonder vulling.

Of dat een probleem is weet ik niet: geen ervaring mee.

Ik wil het ook wel eens afkijken als het bij mij zover is dat 1 van de vele vullingen afbrokkelen: hoe dat is.

 
Voor der het gat volledig gevuld is ben je wel wat jaren verder, heb je lang veel pijn gehad of viel't mee.

Mooi om mee.te.maken dat het prima zelf oplost als het het benodigde bouw materiaal maar krijgt :)

 
Quote:
In december 2012 leverde dit nog een behoorlijk pijnlijke ontsteking op i.v.m. een open zenuw en ik ben toen bijna naar de tandarts gegaan. Ik heb toch volgehouden en inmiddels kan ik met mijn tong voelen dat bijna de complete vulling is verdwenen.