Secundair tandbeen

Webmaster

New member
In het boek van Price valt te lezen dat natuurvolkeren met afgesleten kiezen secundair tandbeen aanmaakten. Hierdoor hadden ze geen wortelkanaalbehandelingen nodig, omdat een glazige laag secundair tandbeen de open zenuw afdekte en beschermde. Ik heb een kies die in het verleden is uitgeboord en waar een witte vulling is ingezet.

In 2009 brak een stuk vulling af en sindsdien is de vulling alsmaar verder afgebrokkeld. In december 2012 leverde dit nog een behoorlijk pijnlijke ontsteking op i.v.m. een open zenuw en ik ben toen bijna naar de tandarts gegaan. Ik heb toch volgehouden en inmiddels kan ik met mijn tong voelen dat bijna de complete vulling is verdwenen. Ik heb echter geen pijn en kan eveneens voelen dat er zich ook in mijn kiesholte een laag secundair tandbeen heeft gevormd! De rest van de vulling zat mettertijd ook afbreken en verdwijnen, ik ben er niet bang voor. Geen tandarts meer voor mij!

Mike

 
Mooi verhaal Mike.

Ik ken ook iemand die de gaten in haar kiezen zonder vullingen gewoon laat en niet meer laat hervullen.

Ik weet wel dat de biotandarts die ik het laatst sprak zich in dat geval druk maakte over het afwezige kauwoppervlak van een kies met een uitgeboord gat zonder vulling.

Of dat een probleem is weet ik niet: geen ervaring mee.

Ik wil het ook wel eens afkijken als het bij mij zover is dat 1 van de vele vullingen afbrokkelen: hoe dat is.

 
Voor der het gat volledig gevuld is ben je wel wat jaren verder, heb je lang veel pijn gehad of viel't mee.

Mooi om mee.te.maken dat het prima zelf oplost als het het benodigde bouw materiaal maar krijgt :)

 
Quote:
In december 2012 leverde dit nog een behoorlijk pijnlijke ontsteking op i.v.m. een open zenuw en ik ben toen bijna naar de tandarts gegaan. Ik heb toch volgehouden en inmiddels kan ik met mijn tong voelen dat bijna de complete vulling is verdwenen.


Is de pijn vanzelf overgegaan? Was het gewoon een kwestie van de pijn uitzitten? Een ontstoken kies is toch ontzettend pijnlijk?

Wat heb je toen tegen de pijn gedaan en wanneer was het 'over'?

Ik vraag dit voor het geval het mij ooit treft :(

 
Overgenomen van ozontandzorg.nl

Tandbederf

Tandbederf is fermentatie van koolhydraten. Het is een cultureel bepaalde voedingsgerelateerde aandoening. Zetmeel en andere suikers zijn koolhydraten. In een zuurstof arme omgeving worden deze door bacterien omgezet in glucose wat vervolgens uiteenvalt in citroenzuur: het sterkste zuur wat vrij in de natuur voorkomt. Bij stofwisselingsafbraak van koolwaterstofverbindingen komen er elektronen en protonen vrij die door zuurstof worden opgevangen en afgevoerd. Bij zuurstof tekort hoopt negativiteit en zuur zich op. Dit is schadelijk voor het gebit en veroorzaakt kiespijn en ontstekingen. Ophoping van zuren en negatieve elektrolyten komen vrij in een zuurstofarme omgeving (de tandwortel) bij de afbraak van koolhydraatbestanddelen (afkomstig uit zetmeelproducten van brood, aardappelen, groente en fruit) uit ons voedsel. Elektronen en protonen die niet snel genoeg worden afgevoerd door zuurstof hopen zich op en tasten het gebit en parodontium aan. Anaerobe bacterien nemen de stofwisselingsafbraak al dan niet tijdelijk over en vormen glucose. Het hardnekkigst speelt zich dit af in tubili van de tandwortel wat aanleiding is tot halitosis - slechte adem. Deze glucose valt vervolgens uiteen in citroenzuur, het sterkste natuurlijke zuur dat er bestaat. Bovendien komen er elektronen vrij. Als deze elektronenen en protonen niet snel genoeg kunnen worden afgevoerd (Stagnatie van electron transport chain) treedt het proces van tandbederf in werking. Het zuur tast het gebit aan.

Aanwezige elektrostatische negativiteit werkt in op zenuwuiteinden en veroorzaakt pijnsignalen.

Bij stofwisselingsafbraak van ons voedsel kan dus van zuurstof gebruik gemaakt worden om de vrijkomende elektronen en protonen te helpen afvoeren. Zonder zuurstof hopen deze op, met als gevolg: rotting en pijn. Zuurstof reguleert de zuurgraad.

Om rotting en pijn te voorkomen, moet het koolhydraatbestanddeel in het voedsel ingeperkt, om deze bacterën stil te leggen. Dit kan door meer natuurlijke eiweitbestanddelen in te nemen en vitamine A en D uit grasboter en smeuige vette kaas bijvoorbeeld. In afwezigheid van zuurstof verzeept eiwit en dit is nuttig voor glazuur en tandbeen.

Wortelontsteking breekt door apex in kaakbot - nagebootste voorstelling

Onder de oppervlakte

Tandbederf, ofwel cariës, speelt zich voor het grootste deel af onder de oppervlakte in tubili van tandbeen. Poetsen en flossen bereiken de bacteriekolnies niet die zich in poreuse kanaaltjes van de tandwortel en wortelkanaalvertakkingen hebben gevestigd. Tandbederf wordt niet perse veroorzaakt door tandplak, dit hangt af van de chemische samentstelling. Tandplak met vitamines A en D uit grasboter, room en amines uit gerst is juist voedsel voor het gebit en moet niet owrden weggepoetst dat dit aantasting zou verergeren. Volmaakte beheersing van tandplak en tandsteen biedt geen enkele zekerheid voor duurzaam behoud van het gebit. Het hangt af van de verhouding koolhydraten versus amino-verbindingen wat de zuurgraad bepaalt als er even geen zuurstof beschikbaar is. Bovendien raakt het verziekende proces van tandbederf namelijk het gehele gebitselement doortrokken. Tandbederf doordrenkt de tand en kies namelijk in zijn geheel. Dus glazuur, dentine, pulp, wortel tot in de apex en wortelvlies en uiteindelijk kaakbot. Dit ontaard in parodontitis.

Bactriën verwijderen en uithongeren

De oplossing van tandbederf ligt in het beleid de veroorzakende bacteriën te verwijderen door oxidatie en ze vervolgens niet van voedsel te voorzien. Aangetaste stukken tandweefsel dienen in onze visiedus gekuurd en niet te worden verwijdert met een tandartsboor. Dit leidt uiteindelijk tot verlies van het natuurlijk gebit. Een afbraakbeleid wat wij op alle mogelijke manieren waaronder Healozon proberen te voorkomen.

Schadelijke aanslag

Er moet onderscheid gemaakt worden tussen schadelijke aanslag en nuttige aanslag op het gebit. Schadelijk aanslag bestaat uit korte koolstofketens van koolhydraatachtige voedingsstoffen die zich nestelen in en rondom het natuurlijk gebit. In afwezigheid van vrije zuurstof wekken deze koolstofketens verziekende bacteriën op doordat ze bij stofwisselingsverval protonen (zuren) laten vrijkomen. Dit zuur voedt de verziekende bacteriën, waardoor deze bacteriën de kans krijgen om calcium en fosfaat los te werken uit het tandmateriaal. In de afwezigheid van vettig eiwit zal er tandbederf en tanderosie ontstaan; er kan dan geen tandglazuuur en dentine aangroeien. Afbraak van vettig eiwit verzeept in afwezigheid van zuurstof en vormt ammonia NH4, neutraliseert zuur (vormt een buffer) en is bevorderlijk voor inbedding van calcium in tandweefsel. De dag beginnen en eindigen met botervet, room, eieren en vette kaas is bevorderlijk voor gebitsherstel en weert tandbederf en tanderosie.

Nuttige aanslag

De natuur maakt nuttige aanslag. Onder meer uit deze aanslag wordt secundair dentine gevormd rondom en onder een aantasting. Ook glazuur kan weer opkomen. Hierbij zijn de zogenoemde beneficiale bacteriën betrokken die gedijen in een eiwitrijke omgeving gelinkt aan natuurlijk vet. Natuurlijke vetten bestaan uit lange koolstofketens. Parallel gerangschikt vormen deze een vernislaag als een membraan. Aan de uiteinden van de vettige ketens zitten eiwitmoleculen bestaand uit aminozuren. Deze zorgen voor nieuw calcium en fosfaat om in te bedden in glazuur en tandbeen, zodat er herstel optreedt.

Nuttige aanslag bestaat dus uit lange koolstofketens met aminozuren aan de uiteinden die met behulp van beneficiale bacteriën werken aan herstel.

 
Gerard,is dit oorspronkelijk een Engelse tekst en heb je daar ook een link van?

 
Quote:
Is de pijn vanzelf overgegaan? Was het gewoon een kwestie van de pijn uitzitten? Een ontstoken kies is toch ontzettend pijnlijk?

Wat heb je toen tegen de pijn gedaan en wanneer was het 'over'?


Ik nam Adrenal (bijnierextract) in tegen de ontsteking en deze ging binnen no-time over. Toen was het inderdaad gewoon een kwestie van wachten tot het over ging. Aanvankelijk was het zeer pijnlijk. Ik stond dan ook op het punt om alsnog naar de tandarts te gaan maar heb volgehouden met dit resultaat!

Mike

 
Ik heb een paar weken geleden een witte vulling verloren. Ik wist al lang dat deze los zat en hoopte dat ook een secundair laagje zich ging vormen ondertussen. Geen idee, want het gat is ontzettend diep. Ik kan niets voelen. Er is ook een stuk van die kies ooit afgebroken. Ik ga er nu vanuit dat alles dusdannig sterk is, dat ik hier gewoon verder oud mee wordt. En anders wordt het trekken, ik ga niet nog een keer laten vullen.

Ik heb er geen last van, af en toe is het met eten wat gevoelig, maar zeker niet altijd. Volgens mij heeft er ook aan die kies ooit een wortelkanaalbehandeling plaats gevonden. Ik hou het allemaal wel goed in de gaten, maar verwacht gewoon verder te kunnen leven met een halve kies en een gat dat zichzelf verzorgt.

 
In de praktijk zou het dus mogelijk moeten zijn om een vulling te laten verwijderen en goede voeding zijn werk laten doen zodat er secundair tandbeen ontstaat.

Wie durft.

 
Ik ben er mee bezig, per ongeluk, maar toch. Een hele bewuste keuze om deze niet te laten vullen, maar de natuur haar goede gang te laten gaan!

 
Pike: De link die ik heb geplaatst is niet helemaal goed, hier alsnog een pogingJe kan daar kiezen :D voor tekst in een Engelsachtige taal.

 
Bij mij is het niet de vulling die afbreekt, maar juist steeds een stukje kies dat afbreekt. Toevallig vanmorgen die kies weer laten vullen, maar ik vrees dat het de laatste keer is geweest. Er is te weinig kies om bij een volgende afbraak nog een keer mee te kunnen vullen. Opbouw van tandbeen heb ik nog niet gemerkt. Sterker nog, die kies breekt dus steeds af. Heel stom, het is mijn enige zwakke kies.

Misschien als ik wat langer op de gezonde toer ben, dat het nog eens beter gaat met die kies en hoeft hij er niet uit. Vooralsnog gaat het dus nog niet goed genoeg allemaal.

Overigens zou het wel een mooie ontkrachting zijn van het feit dat kiezen dus wel degelijk hersteld kunnen worden en het dus niet weg=weg is.

 
Een kies kan niet opnieuw aangroeien, maar wat wel kan (op basis van werkelijk gezonde voeding) is dat er zich een beschermende secundaire tandbeenlaag vormt over de open zenuw. Dat is bij mij dus nu gebeurd. Eind vorig jaar lag hij echter wel degelijk bloot en dit was zeer pijnlijk!

Mike

 
Mijn kies is ook dusdanig afgebroken dat de de tandarts ook niet verwacht had dat de vulling zolang zal blijven zitten. Ik verwacht ook niet dat de kies terug zal komen, maar wel dat deze door de voeding versterkt zal zijn en blijven dat ik met de "restjes" de rest van mijn leven goed kan blijven kauwen. Als dit niet lukt, dan zal hij eruit moeten. En dat wil ik toch echt proberen te voorkomen!

 
Quote:
maar wat wel kan (op basis van werkelijk gezonde voeding) is dat er zich een beschermende secundaire tandbeenlaag vormt over de open zenuw



Gezonde voeding ja EN zoals Ramiel Nagel in zijn boek ook beschrijft de AFWEZIGHEID in de voeding van sommige producten.

Niet bij iedereen maar het is blijkbaar zo dat voor sommige mensen het niet genoeg is om gewoon WAPF te eten maar deze moeten ook de gefermenteerde granen, havermout, noten etc. weglaten.

Havermout is sowieso heel moeilijk fytinezuur en andere anti-nutriënten vrij te maken omdat deze door de fabrikant eerst wordt verhit waarna je nog zolang kan fermenteren etc. de anti-nutriënten verdwijnen daarmee niet meer.

 
Granen en nachtschades bevatten antinutrienten die werken als drugs (stimulerende middelen), waar mensen daadwerkelijk aan verslaafd kunnen raken. Jij en ik kunnen dan praten zoveel we willen, men wil deze slechte gewoonte maar niet afzweren. Zoals je weet heb ik hier vrijwel dagelijks mee te maken. Als ik dan probeer duidelijk te maken dat we ons dergelijke fratsen niet meer kunnen veroorloven omdat we op uitsterven staan a.g.v. onze slechte voedingsgewoontes zijn het altijd de granen- en nachtschade-eters die meteen beweren dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen. Geloof wat je wil geloven, maar draag dan ook de consequenties van je keuzes...

Mike

 
Voor de computer zit een blij man. Eerder deze middag had ik een afspraak met Henny Solleveld. Wij gaan samenwerken, in de zin van dat we naar elkaar gaan doorverwijzen. Vorige week sprak ik Hila Moskovich en had het met haar over mijn geremineraliseerde kies. Als ex-tandarts opperde zij dat een andere verklaring voor het feit dat ik met deze rechterkies nu kan kauwen zonder pijn zou kunnen zijn dat de kies is afgestorven. De kies voelt echter niet morsdood, integendeel.

Minder dan een jaar geleden (in december 2012) schreef ik nog over een open zenuw en een daaropvolgende ontsteking:

https://www.fatsforum.nl/topic/sinusitus#post-35537

Vanmiddag heeft Henny ernaar gekeken. Hij zag duidelijk dat de vulling was afgebrokkeld, ongeveer driekwart volgens hem. Daaronder zag hij eveneens een laag secundair tandbeen, precies zoals ik zelf ook al had gevoeld met mijn tong. "Remineralisatie," concludeerde Henny. Verder merkte hij op dat mijn gebit er heel erg goed uitziet!

Het is dus waar, mijn kies heeft daadwerkelijk onder die witte vulling een nieuwe laag secundair tandbeen aangemaakt! Ben ik nu de enige in Nederland en dus een uniek geval? Weston Price constateerde dit bij Eskimo's in Noord-Canada en zag het bij geen enkele van zijn Amerikaanse patienten terug. In ieder geval is dit wat mij betreft het ultieme bewijs dat WAPF werkt. En niet zo'n klein beetje ook!

Mike

 
Dat klinkt goed Mike! Bijzonder dat dit bij jou gebeurt, blijkbaar werpt het WAP-pen zijn vruchten af zo.

Ik ben nu de link aan het bekijken op de site van Poekie, met de tanden en hun relatie tot organen etc. Ik heb echt veel last van terugtrekkend tandvlees, en bij bepaalde tanden en kiezen is het extra erg. Al deze tanden en kiezen staan in relatie met maag, schildklier, darmen en lever... Mijn zwakke punten dus. Ik krijg wel last van de tandhalzen die blootliggen. Bij 2 kiezen is er 3 jaar geleden een laagje over de wortels geplaatst. Ik zit te denken om dit weer te laten doen, heb een constant raar gevoel aan 2 tanden. Of zit er in die laagjes ook BPA, morgellons, etc.?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.458
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan