School

Gadsie

New member
Ik vraag me af wat jullie van school vinden.

Ik wil niet als een domme puber klinken, maar persoonlijk vind het onzin. Hele dagen op stoelen zitten met 30 mensen in een kamertje. Je mag je eigen meningen nooit uiten (in artikelen bijv.). Je "leert" dingen waar je nooit om gevraagd hebt en eigenlijk leer je überhaupt niks. Ook doen ze alsof 1 opleiding (vmbo, havo of vwo) geschikt is voor alle duizenden leerlingen. Alsof ze allemaal precies hetzelfde zijn; talk about mass-control. Ik zit nu in 4 TTO (tweetalig VWO) en ik heb niet het gevoel dat ik tot zover ook maar iets heb geleerd. Ik heb al m'n kennis opgedaan via het internet, boeken en gewoon leven in deze wereld. Ik wil niet zeggen dat ik dom ben, maar de enige reden dat ik een "hoog" schoolniveau volg is dat ik goed teksten en woordjes uit m'n hoofd kan leren. Goede meting van intelligentie zeg!

Ik zeg: school heeft niks te maken met intelligentie.

Wat vinden jullie van school?

 
Op school leer je onthouden daar heb je eigenlijk alleen wat aan op een bepaald moment, maar je slaat veel op waar je niks aan hebt. Ze zouden de kinderen eigenlijk meer individueele aandacht moeten geven en het kind bepaald dan hoe snel hij leert. Het is niet voor niks dat heel veel mensen nu niet weten wat ze nou echt willen, omdat ze niet echt vrij waren op school. Ook veel kinderen hebben een zogenaamde aandoening adhd. Volgens mij komt dat doordat ze zich niet goed kunnen ontwikkelen op school door verkeerde lesmethode.

Misschien is het leren in grote groepen goed voor de maatschappij zodat we allemaal het zelfde gaan denken maar of de indivu er nu gelukkiger op wordt denk ik niet.

Ik vind leren leuk maar had moeite om me steeds aan te moeten passen op wat de school te bieden had. Het liefst ging ik me eigen weg maar kreeg dan geen begeleiding, omdat veeld stof niet aansloot op de lesstof van dat moment. Ik voelde me altijd gestagneerd in mijn ontwikkeling.

 
School is voornamelijk alleen linkerbrein leren; dat is wel jammer.

Een week op rondreis door een land, lijkt me leerzamer, dan wekenlang boeken zitten lezen over dat zelfde land.

Maar als jij je schoolopleiding onzin vind, heb je wellicht niet de best passende schoolopleiding gekozen...

 
Het is een verouderd systeem , afkomstig uit de 19e eeuwse industriële jaren. In de jaren '40 - '60 heeft het aardig gefunctioneerd - toen was het voor grote groepen mensen toegankelijk die zich anders niet konden ontwikkelen.

Maar in deze tijd werkte het echt niet meer. Alles van kwaliteit is er de laatste 40 jaar uit gehaald (Mammoetwet '68). Leraren hebben heel weinig meer te zeggen over de invulling van de lessen. En de tekstboeken staan vol met propaganda van de VN, en altijd maar weer diezelfde vermoeiende onderwerpen uit de politiek. Leraren zijn ook steeds lager opgeleid vrees ik.

Het advies voor jongeren die iets willen leren: leer in je eigen tijd! Er is toch echt een epidemie van onwetendheid aan het ontstaan, en dat gaat mensen hoe dan ook opbreken.

Zoek familieleden op die je een en ander willen leren, ontwikkel de discipline om hele colleges en lezingen op youtube te volgen. Leer een aantal vreemde talen, zoek mensen met wie je actief kunt gaan corresponderen in vreemde talen. Engels natuurlijk, maar waarom ook niet meteen Duits of Italiaans?

Redice-radio heeft allerlei alternatieve wetenschappers die helemaal op eigen houtje dingen hebben geleerd en dat ook kunnen uitleggen. Juist in deze tijd (dat het schoolsysteem een balast begint te worden) moet je echt zelf op zoek naar kennis.

Ik heb als 14-jarige scholier een briefcorrespondentie gehad met een meisje uit Luxemburg, zo heb ik Duits én Frans geleerd, gewoon buiten school om. Veel profijt van gehad.

 
Ik heb in deze topic al een deel van mijn mening over het onderwijs gegeven, maar zou er nog veel meer over kunnen schrijven...

Maar dit plaatje vind ik ook wel veelzeggend:

 
Ik ben een ongelooflijke studiebol maar heb een hekel aan school...vooral vanwege de inefficiëntie, de traagheid en middelmatigheid van het systeem. Ik ben 18 en heb het op intellectueel vlak altijd van mijn autodidactische levenswijze moeten hebben.

De volgende relevante quote wordt aan Mark Twain, de grote Amerikaanse schrijver, toegeschreven:



Never let schooling interfere with your education


 
Het enige schoolsysteem waar ik iets in zie is een Sudburyschool of Democratische school.

http://www.sudbury.be/

http://www.dekampanje.org/

Er zijn zoveel dingen mis met het hedendaags onderwijs, ik zou niet weten wat er goed aan is. Kinderen van dezelfde leeftijd in één klas wat lijdt tot pestgedrag en peer pressure. Dezelfde leerstof voor iedereen, iedereen op dezelfde leeftijd hetzelfde moeten leren. Testen, punten, beoordelingen, kinderen die niet mee kunnen omdat ze nog niet toe zijn aan de leerstof, kinderen die zich vervelen omdat ze al verder zijn. Jaren worden verpest met leren lezen en schrijven en rekenen (en dan nog met abominabel resultaat), dingen die ze helemaal uit zichzelf op een paar maanden kunnen leren als ze er maar aan toe zijn, het willen leren en daardoor ook gemotiveerd zijn. Iemand die gemotiveerd is kan alles leren en om gemotiveerd te zijn moet je weten wat je wilt. Om te weten wat je wilt in het leven moet je tijd krijgen, je mogen vervelen en leren wie en wat je bent.

Ik ken níemand die in zijn huidig beroep nog profijt heeft van al zijn jaren geestdodend onderwijs. Op school wordt je geleerd volgzaam te zijn, géén moeilijke vragen te stellen, niet kritisch te zijn. Wat moet je zijn in het échte leven? Je eigen kritische leraar en met volgzaam zijn bereik je niks!

 
Ik ben het helemaal met je eens! Ik ben ook nog schoolgaand en zit in 5 VWO. Het enige vak waar we enigszins vrij in worden gelaten, is Kunstvak. Maar voor de rest is alles strak vastgelegd en hebben we maar te doen wat de leraar zegt. Het is net alsof we worden afgericht, als hondjes.

Ik heb het geluk dat mijn school wel aan uitwisselingen doet (trouwens, alleen voor VWO, ook niet erg eerlijk dus). Vorig schooljaar heb ik dat gedaan en daar heb ik echt veel van geleerd. Onder andere ook over mezelf. Dat is toch ontzettend belangrijk, dat we onszelf leren ontplooien? Op school is daar totaal geen ruimte voor.

 
Volgens mij is het belangrijkste van alles dat mensen zichzelf en hun persoonlijke interesses en passies leren kennen.

Vaardigheden en de wil om die onder de knie te krijgen, ontwikkelen zich denk ik het best als gevolg daarvan.

Het hele leven is een school.

Dat wat er officieel voor doorgaat is het vaak juist geenszins.

 
Hoe meer ik leer, hoe meer ik weet.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik vergeet.

Hoe meer ik vergeet, hoe minder ik weet.

Dus waarom zou je nog leren B-)

 
Mn zoontje van 7 vindt school saai.Hij zegt,wat leer je er nou?De hele week hetzelfde woordje,kan jij me thuis ook wel leren!

Wat een wijsneus haha.

Op het 10 minuten gesprek vonden de juffen ook dat hij weinig interesse toont in de leerstof.Hij lijkt in zijn eigen wereldje,en ze hebben hem al bij de verwarming vandaan gehaald omdat hij daar propjes papier tussen stopte..

In een boek gaat hij wel helemaal op,hij zit in groep 4 maar leest groep 6 boeken.

Laatst hadden ze het over meteorieten en dat trekt dan wel zn volle aandacht zegt juf.Nu hebben ze kunstwerk projrct en dat vindt hij geweldig.

Maar dat hij zich dus niet voldoende interesseerd voor het gewone schoolwerk en snel afgeleid lijkt(met de saaiere dingen als schrijven,rekenen)daar maken ze dus wel zorgen om.

Weet niet of ik me daar nu dus ook zorgen om moet maken.?

 
Daniellemv4, ik zou me daar vooral geen zorgen over maken. Klinkt als een normale ontwikkeling. De saaie dingen worden vanzelf leuk als hij ze ineens nodig heeft.

Ik maak me eerder zorgen over de juffen eigenlijk. Die worden getraind om bij kinderen van 5 jaar oud al leerprofielen te maken van competenties, ontwikkelingsplannen etc. En vinden dat nog normaal ook. Als een kind daar gevoelig voor is, of de ouders, kan dat een hoop stress geven.

 
Ja Thijs dat klopt, vooral juffen van de oude stempel ageren daar heel erg tegen.

Zie hier een werkgroep over dat specifieke onderwerp.

http://wegwijs.in/kleuteronderwijs/

Te triest voor woorden dat een stel emotieloze/geleerden het kleuterbeleid bepalen, een hele trietse ontwikkeling en ik hoop dat dit tij heel snel keert! Gelukkig heb ik juffen van de oude stempel. Spelen mijn kleuters 2x per dag buiten 2x per week gym en 1 x in de week 1.5 uur muziekles.

Juist juffen van de oude stempel zouden dit beleid moeten bepalen!

Zie dit verhaal...

http://wegwijs.in/kleuteronderwijs/2013/02/17/zwartboek-verhaal-8/

Ik zou mijn kinderen dus NOOIT op een school doen waar je kleuter in de klas komt bij iemand die net van de PABO komt.

 
Ik zou mijn kinderen niet naar school willen sturen. Ik zou ze als het enigszins mogelijk is zelf willen onderwijzen door ze overal mee naar toe te nemen: dorpen, steden, winkels, musea, bibliotheken en vooral veel natuur en pas op latere leeftijd de multi-media. Ik zou veel met ze op reis gaan en zo veel mogelijk alles vanuit mijn of ons leven leren. Er zijn mensen die het ook echt zo doen.

 
In het buitenland zie je het veel meer dan hier, het zogenaamde 'homeschooling'. Tenminste, dat is wat ik van het internet opmaak. Misschien wordt het daar ook meer geaccepteerd, omdat naar school gaan soms lastig is ivm de grotere afstanden. Ik zou daar zeker de mogelijkheden van gaan onderzoeken als ik kinderen krijg. We zitten hier nu eenmaal met leerplicht dus we moeten ons vast dan ook aan een bepaald protocol houden.

 
Thuisonderwijs....

http://kiind.nl/articles/519/Haaldewereldbinnenmetthuisonderwijs.html

Leuk programma voor thuisonderwijs...

http://weefolkart.com/content/homeschool-companion-guides

 
Ik vind dat thuisonderwijs een boel nadelen heeft tov een democratische/sudbury school. Mijn zoon zit op een freinetschool (vergelijkbaar met jenaplan) omdat de 2 democratische scholen die hier het dichtste bij zijn allebei op meer dan een uur enkele reis liggen, nu moet ik ook 20 min enkel rijden, dat is nog te doen, ook financieel moet je zo´n afstand niet onderschatten, het is 2x op en neer per dag.

Ik wilde hem ook zo lang mogelijk thuis houden, met 6 zijn ze pas leerplichtig (in belgie) en dan nog, we zien wel. Maar als we in de auto zaten en hij zag een ander kind lopen riep hij dat hij met dat kindje wilde spelen. Maar alle kindjes zitten wel op school als jouw thuisonderwijs-kind thuis is, en na die school zitten ze vaak bij oma, of in de naschoolse opvang, dus als je kind nood heeft aan andere kinderen dan wordt dat best heel moeilijk zonder school.

Hij gaat nu dus naar de freinetschool, staat elke morgen te springen, hij vindt het heel erg leuk, hij wil heel graag met andere kinderen spelen, en alle dingen doen die ze op een school doen. Ik kan thuis ook wel knutselwerkjes maken en projectjes rond dinosauriers (hoewel ik eerlijk toegeef dat ik daar helemaal geen zin in heb en ik ook zo gauw ik daar weer meer tijd voor krijg meer tijd in onze eigen zaak wil steken) maar al die dingen die kinderen graag doen worden pas echt waardevol als je interactie hebt. Het is het samen zoeken naar welke dino eet wat, en wat denken jullie hoe zou het werken zo´n tractor, wat kan die allemaal? wat weten jullie daarover?

De input die wij hier op het forum ook bij elkaar zoeken dat is wat ik zou missen bij thuisonderwijs. Gedeeld thuisonderwijs lijkt me dan al meer wat, dus met verschillende ouders rouleren in de schoolzorg maar zoek maar eens gelijkgestemde homeschoolers die op een beetje haalbare afstand van elkaar wonen. Ik zou doodgraag een sudburyschool starten maar het is veel werk, kost geld (geen subsidie) en je staat achteraf zonder diploma, het is heel moeilijk om gelijkgestemden te vinden. En de scholen die er zijn hebben het vaak ook moeilijk.

Voor nu heb ik rust, mijn zoon vindt het leuk en de juf is echt een heel leuke en nu is hij nog klein en wordt met rust gelaten, ze hoeven nog niet echt iets. Maar hoe dat moet als ze straks móeten gaan leren lezen en schrijven. Huiswerk krijgen ze op deze school niet dat is voor mij echt een no-go. Maar moest hij straks met klachten thuis komen als jouw zoon Danielle dan weet ik niet wat ik zou doen. Moest er hier een democratische school zijn dan moest ik niet twijfelen. Maar ik kan tegenover mijn kind niet verdedigen dat hij zich moet inzetten voor iets waarvan ik zelf het nut niet in zie. Mijn hele schooltijd heb ik geroepen ´waarom moet ik dit leren dit ga ik nooit meer nodig hebben´ geen volwassene had er een antwoord op, en al die dingen heb ik idd nooit meer nodig gehad, en heel veel dingen die ik goed had kunnen gebruiken, heb ik achteraf nog op eigen houtje moeten leren of moet ik nu nog gaan leren. Ik vind het heel moeilijk en ik zie nu ik zelf kinderen heb pas echt hoe lastig het is. Ook financieel want ik kan wel thuisblijven en mijn kinderen thuis houden maar veel reizen en uitstapjes zullen er dan niet gemaakt worden want het geld moet ergens vandaan komen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
496.900
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan