Schildklier of bijnieren of beide?

Bianca

New member
Beste allemaal,

Ik heb er op dit forum al veel over gelezen, maar ik kom er niet uit. Daarom hoop ik dat jullie je licht er op kunnen laten schijnen.

Ik heb eind 2011 een crash gehad, het begin van een burn-out:

hart bonken, paniekaanvallen, bijna niet meer slapen (vecht/vlucht). Cortisol bleek heel hoog, dus aan de bijnierondersteuning. Dit heb ik zo'n 4 a 5 maanden genomen en het slapen werd veel beter (met af en toe een dip) en ik ging me veel beter voelen. Maar ik ben er nog niet, want ik heb nog haaruitval, de laatste tijd weer wat vaker een wat fellere harslag bij vlagen, en ik heb het heel vaak koud (vooral koude handen/voeten, maar ook helemaal koud), droge huid. Ik vind mijn schildklier ietsje opgezwollen.

Ik heb pas de Dr. Rindd temperatuurmeting gedaan en mijn lichaamstemperatuur is te laag, dus hij zegt dat het dan de schilklier is, die te traag werkt. Mijn temperatuur schommelt nauwelijks, dan zijn het volgens hem niet de bijnieren. Maar hoe weet ik nu zeker of mijn bijnieren al voldoende hersteld zijn? Ik heb nog wel een paar symptomen van bijnier-moeheid, zoals gemakkelijk gewicht bijkomen op buik/heupen. En de vlagen van de snelle/wat fellere hartslag: dit kan schilklier zijn, maar ook bijnieren..,

Moet ik mijn bijnieren weer gaan ondersteunen of alleen mijn schildklier? En zo ja: met wat? Ik heb nog Core Level Adrenal pillen staan. Voor de schilklier heb ik niks in huis. Dat zou ik moeten bestellen.

Veel dank voor jullie adviezen!

Bianca

 
Hoi,

Ik lees met je mee in dit topic.

Van de week ga ik beginnen met adrenal. Maar ik heb in 2006 al een jaar lang hydrocortison en DHEA geprobeerd zonder merkbaar verschil.

En thyrax daar raak ik vrij snel hyper van.

dus waar ik het zoeken moet ??

 
Hoi Zonne,

Ja, de Dr. Rind metabolische symptomenlijst heb ik al helemaal doorgespit en ook de temperatuurtest gedaan. Volgens deze methode heb ik een te trage schildklier en zijn mijn bijnieren ok. (temperatuur is te laag, maar schommelt weinig). Maar ik ben bang dat mijn bijnieren toch nog niet helemaal goed zijn, omdat ik nog een aantal symptomen van bijnieruitputting/vermoeidheid heb. Lastig he? Iemand nog advies?

 
Bianca,

Ik gebruik n.a.v klachten als vermoeidheid en het onvermogen om een te veel aan urinezuur uit te scheiden sinds 3 weken Cytozyme. Moet zeggen dat ik er nu al veel baat bij heb, zowel de jichtklachten alsmede de vermoeidheidsklachten nemen sterk af !

 
@Bianca

Ik weet zeker dat ik een trage schildklier heb, laat het vrij regelmatig onderzoeken door middel van bloedonderzoek. Laatste bloedprik was november 2012. Ik neem geen thyrax maar wel Thyrotabs van het merk Biotics. (via Roode Roos) Nu neem ik Arenal erbij, omdat ik koolhydraten eet, is suiker = stres voor de bijnieren. 2x in het jaar bloedprikken vind ik daarom genoeg (die kosten moet je zelf betalen). Ik kan dus in de toekomst zien of de schildklier door de Adrenal beter wordt. Ik heb niet veel klachten van een trage schildklier, ook niet van de bijnieren. Schijnt voor iedereen anders te zijn. Ik houd het wel goed in de gaten of er veranderingen ten goede of ten kwade zijn.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

 
Wilma,

Ja die gebruik ik...samen met Nemabas mineralen in tabletvorm !

 
In tegenstelling tot wat Dr Rind (die ik overigens zeer respecteer) suggereert, is het niet zo simpel om bepaalde symptomen toe te schrijven aan de schildklier en weer andere symptomen aan de bijnieren. Er is zeer zeker sprake van overlap. Als algemene stelregel moet je aanhouden dat de bijnieren en de schildklier een dusdanig symbiotische relatie met elkaar vertonen dat als je een bijnierprobleem hebt je ook automatisch een schildklierprobleem hebt en andersom. De truc is om erachter zien te komen of je te maken hebt met een primair bijnierprobleem en een secundair schildklierprobleem of andersom. Meestal begint het bij de bijnieren. Zie ook mijn artikel over de hormonale hierarchie.

Mike

 
Dat klopt precies met ik volgens mij heb..had vorig jaar trage schildklier waarden en pas qua uiterlijk,en symptomen precies in het bijnierplaatje..na aanpassing van mn dieet {geen gluten meer} zijn mijn schildklier waarden weer normaal geworden.

 
Het is nu bijna een jaar geleden dat ik begonnen ben met het veranderen van mijn eetpatroon, het eten volgens de voedingswijze van WestonPrice. Het bevalt me erg goed vooral het feit dat ik nooit geen honger meer heb! Het vervelende is dat ik nog steeds last heb van hooikoorts. Ik lees overal op het forum dat dit te wijten is aan slecht functionerende bijnieren. Is het verstandig om een dierlijk bijnier extract te gaan gebruiken, zoja welke moet ik dan gebruiken aangezien er zoveel soorten genoemd worden op dit forum.

Wat is de beste manier om de bijnieren qua functie te testen?

 
Er is inderdaad veel informatie te vinden over de "ziektebeelden bijnieren", alleen ik weet niet of dit voor mij van toepassing is. Veel van deze ziektebeelden passen niet bij mij, alleen die van de allergieën omdat ik dus hooikoorts heb. Als je (alleen) hooikoorts hebt, betekent dit dus automatisch dat je bijnieren minder goed functioneren?

Zo ja, welk bijnierextract raad je mij dan aan?

 
Mike wat raad je me nu aan? Moet ik zorgen voor meer aanmaak van maagzuur dmv citroenwater, ceterizine of msm, of door het ondersteunen van de bijnieren dmv een dierlijk bijnierextract? Ik neem aan het laatste aangezien dat de primaire oorzaak is. Welk dierlijk bijnierextract moet ik dan nemen?

 
Niburu,

Voor meer maagzuur aanmaken kun je beter appelazijn gebruiken, dat is zuurder.

citroen in water gebruik je eerder voor ondersteuning van de lever.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan