Schilderen huis

kaasmeisje

New member
De buitenkant van het huis van mijn vriend moet nodig worden geschilderd.

Zelf denk ik aan lijnolieverf van Rolsma (een Nederlands bedrijf). De verf is aan de buitenkant deels afgebladderd, binnen idem dito. Ik ben benieuwd of hier een schilder of een ervaringsdeskundige met lijnolieverf actief is die mij kan adviseren m.b.t. de voorbereidingen voordat ik de eerste laag verf erop kan zetten. Ik kom er niet uit of ik nu moet gaan schuren met de hand of een machine of moet ik eerst de verf er afbranden?

 
Voor maximaal behoud van het hout is het belangrijk dat het houtwerk aan de buitenkant vocht kwijt kan dar er aan de binnenkant in trekt. In huis is het meestal vochtiger dan buiten en buiten is het meestal kouder dan binnen. Dit heeft tot gevolg dat kozijnen vocht gaan transporteren van binnen naar buiten. Komt dit vocht een dikke verflaag tegen, dan kan het niet weg en zal zich ophopen. Heeft het hout een vochtgehalte bereikt van 20%, dan begint het rottingsproces. Om het vochttransport optimaal te doen zijn, moet er aan de binnenkant van de kozijnen een goed afsluitende laag aangebracht zijn (hoogglans) en aan de buitenkant een dunne laag dekkende beits. Afbranden van oude verflagen kan dus lonend zijn doordat het houtwerk lang meegaat.

Voor de hechting is afbranden niet nodig, je kan volstaan het repareren van naden die open staan, door ze enigszins uit te hakken en met flexibele blijvende kit te vullen, dit voorkomt dat er bij de overgang tussen liggende en staande delen vocht in de naden trekt. Vervolgens los zittende verf verwijderen en alles goed ontvetten, b.v. met st.Mark. Waar losse verf is weggehaald liefst zo min mogelijk plamuren en goed glad schuren. Je kan de rest ook even licht opschuren met schuurvlies, dat werkt sneller en mooier van schuurpapier. Ontvetten is belangrijker dan schuren voor een goede hechting.

En nu maar aan de slag, meestal is de voorbereiding meer werk dan het uiteindelijke schilderen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan