Scheurbuis

fatsnotbad

Administrator
Forumleiding
Aan het eind van het jaar deel ik met jullie een nieuw inzicht in dat jaar opgedaan. Vorig jaar was dat de https://www.fatsforum.nl/topic/trage-galstroom]trage galstroom[/url]. Dit jaar een fenomeen dat ik 'scheurbuis' noem.

Dat lijkt op 'scheurbuik', nietwaar? Geen toeval. Wat is scheurbuik precies? Het is een aandoening die wordt veroorzaakt door een gebrek aan vit. C. Vit. C is de bouwstof van bindweefsel (collageen), waardoor dit kan verharden (verkalken) en barsten of scheuren kan vertonen, waardoor er inwendige bloedingen kunnen ontstaan.

Volgens de autoriteiten is scheurbuik uitgebannen in de moderne samenleving, omdat we 'voldoende' vit. C binnen zouden krijgen. Maar hoe verklaar je dan aderverkalking? Wat verkalkt er precies? De ader zelf? Nee, dat is de aderwand en deze bestaat uit...tromroffel...bindweefsel!

Stress kan ook bijdragen aan verkalkingsprocessen, omdat het magnesium rooft en magnesium houdt de calciumkristallen in het bloed vloeibaar, anders worden deze onbruikbare kristallen afgezet in weefsel, bijv. bindweefsel rondom de bloedvaten. Maar waar ik het hier over wil hebben, is een ondervoedingsverschijnsel, waarbij er wel degelijk sprake is van vit. C-tekort en van een gebrek aan voedingsstoffen afkomstig uit de 'vergeten' delen van het dier, de niet-vleesdelen die we nu weggooien, maar vroeger gebruikten om er soep van te trekken.

Ik heb het natuurlijk over gelatine en kraakbeen. In combinatie met werkelijk voldoende hoeveelheden vit. C houdt dit je bindweefsel stevig maar flexibel tegelijk. En is aderverkalkingsproblematiek niet epidemisch in onze samenleving? Scheurbuik bestaat nog steeds, maar het uit zich nu op een andere plek, onze 'buizen' (vaten en aders). Scheurbuis dus!

Neem dus voldoende hoeveelheden vit. C, maak regelmatig gelatinerijke soep van de niet-vleesdelen van het dier. Slik daarnaast gefermenteerde levertraan voor vit. D3 in relatie tot vit. A voor een goede calciumopname (vit. D is calciferol) en magnesium om de calciumkristallen vloeibaar te houden. En, zeer belangrijk: doe aan stressreductie! Op deze manier breng je het risico op 'scheurbuis' aanzienlijk terug en gaat het misschien wel definitief aan je deur voorbij. Een goed en gezond 2015!

Mike

 
Goede voeding en bewust in het leven staan, daar kom je ook in 2015 een heel eind mee.
iedereen een gezond 2015(and beyond) gewenst.
ad

 
Je hoeft natuurlijk niet te wachten op een jaarwisseling om nieuwe inzichten te delen Mike! Mooi samenvattend stukje. Stressreductie is mijn grootste werkpunt.
Ik wens ook iedereen een gezond 2015!

 
Iemand die al veel langer op dit spoor zit, is Dr Rath. Hij vroeg zich af waarom dieren geen hartaanvallen krijgen en mensen wel en het essentiele verschil is dat dieren hun eigen vit. C aanmaken en mensen niet. Hij heeft hier een http://www4.dr-rath-foundation.org/pdf-files/why-book/whybook_02_sep2003.pdf]ebook[/url] over geschreven. Een zeer interessant ebook, waarin ook te lezen valt dat aderverkalking een vroeg stadium is van scheurbuik. De relatie tussen vit. C-tekort en artherosclerose wordt aangetoond en uitgediept. Ik zie ook een relatie tussen vit. C-tekort en gebrek aan bindweefsel (gelatine, kraakbeen) uit voedsel en een te dunne of poreuze darmwand (leaky gut). Doe er je voordeel mee!

Mike

 
Dit staat uitgebreid beschreven in o.a. dit artikel van Dr. Mercola (uit 2001) http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2001/03/28/linus-pauling.aspx

The Pauling and Rath theory postulates that the root cause of atherosclerotic plaque deposits is a chronic vitamin C deficiency which limits the collagen our bodies can make.

A surprising body of experimental research supports the Pauling/Rath view. Careful studies with animals that do not make their own endogenous vitamin C prove that when the dietary intake of the vitamin is low, collagen production is limited, and blood vessels tend to become thinner and weaker from wear and tear. Plaque deposits then form to compensate for this weakness. Such animals are rare.

Ik heb al vaker gelezen dat de combi vit C en lysine je aderen weer schoon kan krijgen.

 
Die is volgens mij best goed dorthebjs, alleen moet je er dan wel heel veel van nemen om aan grammen te komen.

 
Ik kan geen Vit.C vinden bij Mercola. Wel bij Dr. Rath

http://shop.dr-rath.com/vitacforte?returnurl=%2fsearch%3fq%3dvit%2520c

Wordt hier de Vit.c van Dr. Rath bedoelt of gaat heet hier om andere Vit.C???

 
Over vit. C zijn de meningen verdeeld. Ikzelf ben een voorstander van ascorbylpalmitaat (vetoplosbare vit. C). Desiree Rover houdt het op gewoon ascorbinezuur. Lijkt me ook niets mis mee, mits het uit een niet-GMO-bron afkomstig is. Sommigen zweren weer bij vit. C uit bessen (acerola, acai). Misschien is het allerbeste nog wel om zowel ascorbinezuur als ascorbylpalmitaat tot je te nemen.

Mike

 
en die kan dan, denk ik, ook wel met kefir en eigeel genomen worden..?
Ik drink 's morgens altijd zo'n kefir smoothie met eigeel erin.

 
Kan je ook op internet gelatine kopen, en is dit (bijna) net zo effectief als zelf gelatinerijke soep maken? Of zijn er misschien plekken waar je goede bouillon kan kopen? Mijn ouders willen niet de hele dag een kokende pan aan hebben staan.

 
Ik gebruik ascorbinezuur van DSM. (Non gmo en geproduceerd in Europa). Echter las laatst dat bij langdurig gebruik deze vorn van vit c nineralen zou roven. De meningen zijn nogal verdeeld in gezondheidsland.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.669
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan