Schaarste van roomboter in Noorwegen

G

Guest

Guest
Vandaag gehoord op het nieuws via de radio:

Culinaire kerstcrisis in Noorwegen, de boter is op

Opvallend in het verhaal:

Quote:
Maar ook een nieuwe dieetrage heeft roet in het eten gegooid.

Dat dieet bestaat uit weinig koolhydraten, maar wel veel boter.


Hebben ze veel Weston Price aanhangers in Noorwegen soms?

 
Ik moest denken aan de Zweden die zich helemaal klem zuipen in Denemarken omdat het in Zweden niet mag of veel te duur is: misschien hebben de Denen met hun vettax de boter in Noorwegen weggekaapt? Maar dat is een beetje ver weg!

 
Het blijkt dat de schaarste is ontstaan door een low-carb/high-fat dieet, dat het hele land in zijn greep heeft!!!

http://articles.nydailynews.com/2011-12-09/news/30500300_1_butter-shortage-norwegians-reuters

http://gizmodo.com/5866703/norway-ran-out-of-butter-because-the-entire-country-ate-it-all-for-their-fad-diet

De naam van het dieet heb ik nog niet weten te achterhalen, maar deze uitspraak is om in te lijsten:

Quote:
Norwegians are not afraid of natural fats, they love their butter and cream.


Gelukkig schieten de Belgen hen te hulp:

http://theforeigner.no/pages/news/norway-butter-crisis-eased/

Mike

 
De schaarste komt uitgebreid in het nieuws, ik hoop dat hierdoor mensen nieuwsgierig worden waarom de Noren zoveel echte boter eten en dat meer mensen zich hierin gaan verdiepen.

 
Er blijkt maar 1 nationaal zuivelbedrijf te zijn in Noorwegen. Het verhaal wordt nu al zo omgebogen dat de schaarste niet is ontstaan doordat men massaal roomboter is gaan inslaan, maar dat dit komt door het monopolie van dit zuivelbedrijf, dat nu onder zware kritiek is komen te staan. En zo verwordt een voedselrevolutie in de media tot een economisch verhaal...

Mike

 
Men had in Noorwegen 20 miljoen liter melk minder dan in 2010. Door regenval en voedseltekort voor de koeien, gaven ze minder melk. Het nationaal zuivelbedrijf TINE schatte de situatie verkeerd in, ondanks dat de boeren op tijd aan de bel trokken.

Door 300 ton vanuit Belgie en 1000 pakjes vanuit Denemarken is er voorlopig weer wat boter in Noorwegen.

Men noemt het her en der een raar, maar ook een ideaal dieet. De discussie is los of het waait over.

 
Ik hoop dat de discussie los komt, ik had het al in een ander topic vermeld, leuk stukje over vetten/vettax in de volkskrant vandaag. Van Michiel Bussink.

Ik was blij verrast dat er eens iemand anders durft te kijken naar vetten en erover schrijft in de krant.

 
Ja, dat googlen gaat nog net, maar het hier plaatsen.....aj, dat is brug te ver voor mij, en het is mij heel vaak uitgelegd en voor gedaan en ze draaien zich om, en het is alweer verdwenen uit mijn hersenen.

Ik denk dat ik nog veel meer vet moet eten voor dit blijft hangen :wink:

 
Hoi Dirtsa,

Ik heb net een mail naar Mike gestuurd met een uitleg over een link plaatsen en met de vraag die mail door te sturen naar jou.

Veel leesplezier.

Zou iemand mij uit kunnen leggen hoe je i.p.v. dat je de www...adresregel ziet in de link dit kunt vervangen door bijvoorbeeld het woordje 'hier'.

Ik zie het mensen wel eens zo plaatsen en die brug is voor mij dus te ver.

Je ziet Dirtsa ik weet ook niet alles.

Maar samen met anderen weet je veel meer en kun je veel meer dan je dacht te kunnen.

 
Ik zie geen knopje URL op mijn toetsenbord. Waar moet dit staan dan? Ik heb me altijd al afgevraagd hoe jullie dit doen!

Mike

 
Wanneer je een nieuwe reactie schrijft, typ je de letters in een wit vak. Dan zie je boven dit vak allemaal kleine knopjes, op het beeldscherm dus.

B - I - U - S - URL => BINGO!

Die URL kun je dus gebruiken!

En nu we het daar toch over hebben. Waar dienen de knopjes rechts van "quote" eigenlijk voor?

Weet iemand dit?

Test UL

Test OL

Test LI

Test center

Test CODE

Test close

De testen maken het niet duidelijk...

 
Resultaat knopje 'B':

Hallo, dit is dikker

Resultaat knopje 'I':

Hallo, dit is schuin

Resultaat knopje 'U':

Hallo, dit is onderstreept (Underlined)

Resultaat knopje 'URL':

Hallo, dit is een link naar Google

Resultaat knopje "quote":
Quote:
De testen maken het niet duidelijk...


Resultaat knopje 'UL':
  • Dit is een list item gemaakt met het knopje 'LI'

  • Dit is nog een list item voor de 'Unordered List' (UL)

Resultaat knopje 'OL':
  1. Dit is een list item gemaakt met het knopje 'LI'

  2. Dit is nog een list item voor de 'Ordered List' (OL)

Resultaat knopje 'center':
Hallo, deze tekst staat in het midden​

Resultaat knopje 'code':
Code:
Hallo, deze tekst geeft een onderscheid tussen code en normale tekst.


Als je bijvoorbeeld het knopje 'B' gebruikt, wordt het knopje ineens '/B', dat betekend dat je de functie van dat knopje nog moet afsluiten. Dit doe je door er nogmaals op te klikken. Dat weet de browser dat die tekst een andere opmaak heeft en wanneer het moet worden afgesloten.

Je kunt bij gebruik van die knopjes ook aan het eind van je reactie op het knopje 'close' klikken zodat alle functies netjes worden afgesloten waar je dat vergeten was. Maar dat kan tot ongebruikelijke en ongewenste teksten leiden.

Waarom ik dit allemaal weet? Het is mijn vak als internetprogrammeur ;-)

 
Allen bedankt voor de uitleg.

Fijn en leuk om te weten.

Weer wat geleerd. En dat op een gezondheidforum. :wink:

 
Alleen kan ik die pagina waar 'zo' naar verwijst niet openen. :mrgreen:

Of is het iets waar wij niet op in kunnen loggen, de ondergrond van dit forum?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.742
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan