sauna bij bijnieruitputting?

Laila Lali

New member
Heeft iemand hier een idee over? Is de sauna nu wel of niet een goed idee als je een bijnieruitputting hebt? Ik heb het namelijk nog nooit zo vaak koud gehad in mijn leven als dit jaar en opwarmen in de sauna is echt heerlijk :) Maar vraag me af of het niet te stresserend is voor de bijniertjes?

 
hoi Lailali, ik vind het heerlijk.

Ik ben al vrij lang bijnieruitgeput en ik denk dat de sauna erg goed voor iemand kan zijn.

Een tijd lang ging ik er te veel in (elke dag 2x een half uur) en toen bereikte ik een verzadigingspunt.

Ik vind het nu 2 jaar later weer heerlijk en je lever krijgt even vrijaf om te ontgiften: dat wordt in de sauna door de huid opgepakt.

Ik gebruik het nu tegen de hooikoortsgevolgen van verkoudheid en sinusitis en het helpt mij daar gelukkig goed bij.

 
Dankje lievergezond! Ik vind het ook heerlijk, het is er zo heerlijk warm en ik heb het altijd zo koud! Maar ik las ergens iets over dat je lichaam gestressed raakt door de hoge temperatuur en dan heel hard moet werken om dat allemaal onder controle te krijgen, ik koppelde daaraan die bijnieren die dan weer cortisol moeten gaan aanmaken....Maar misschien begrijp ik het ook wel helemaal verkeerd hoor :)

 
Volgens mij raakt een lichaam in de sauna juist uit de stress als het goed is Laila.

Het parasympathische deel van het zenuwstelsel krijgt dan de boventoon: het parasympathische zenuwstelsel is het deel van het autonome stelsel dat het lichaam in rust brengt.

Zie website www.drlwilson.com http://drlwilson.com/Articles/sauna_therapy.htm

 
Oh dankje Lievergezond, had wel gezond maar in het Nederlands, niet zo slim...:) Heb het artikel inmiddels gelezen. Ik ga er maar even mee door, lekker, die sauna!

 
Beste Laila,

Er is een wisselwerking tussen de bijnieren en de schildklier. Een te traag werkende schildklier kan ook verband houden met een extreem lage lichaamstemperatuur wat mede verband houdt met een niet optimale bloedcirculatie. Misschien een idee om te achterhalen of dit niet de oorzaak van het vervelende gevoel van kou is.

Meer hierover zie onder topic https://www.fatsforum.nl/topic/trage-schildklier

Een te traag werkende schidklier kan duiden op een tekort aan jodium.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan