sapvasten combineren met leverreiniging?

misjabos

New member
Hoi allemaal,

ik heb in het verleden vaker een 7-daagse sapvasten gedaan. Dit heeft altijd een goed effect gehad. Met leverreiniging heb ik geen ervaring maar ik ben van plan om bij mijn komende sapvasten ook een leverreiniging te doen volgens de methode van Andreas Moritz. Mijn plan is om eerst af te bouwen en de leverreiniging te doen om vervolgens nog 6 dagen aansluitend een sapvasten te doen. Daarna natuurlijk weer rustig opbouwen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoop van jullie ervaring te leren ten behoeve van mijn kuur. Vriendelijke groet, Misja Bos (38jr)

 
Ik zie niet in waarom je 13 dagen zou sapvasten. Wat voor sappen zijn dat? Waarom zou je sapvasten?

Ik doe t dus niet, vet, vet en vet is wat ik voor en na de reiniging eet.

 
Mijn idee erbij is, ik leg de boel toch al stil voor een sapvasten dus kan ik net zo goed een stap verder gaan en van de afbouw gebruik maken om ook een leverreiniging te doen. Het verschil is dat ik vervolgens niet direct opbouw naar vast voedsel maar nog doorga met een sapvasten. Ik wil dus niet 13 dagen sapvasten maar 6 dagen afbouwen leverreinginging met 7 dagen sapvasten en dan weer opbouwen naar vast voedsel.

De sappen die ik gebruik zijn: 7dl groenten cocktail van Demeter en 7dl versgeperst fruit per dag (plus de nodige glazen lauw water).

 
Misschien dat Liesje hier iets mee kan, want die deelt vroeger ook sapvasten en waren er mensen die een leverreiniging deden. Hier op t forum zal je weinig hierover terug vinden.

De afgelopen dagen zijn we toto de ontdekking gekomen dat als je wapf eet je vervolgens vanzelf tot een dagelijks vasten komt. Hier kan je over lezen in dit topic https://www.fatsforum.nl/topic/afvallen/page/3 buiten dat er een theorie achter zit, is het een kwestie van luisteren naar je lichaam.

Mocht je interesse hebben in wapf, kijk dan eens op de site van Poekie voor een overzichtelijke website. Dit forum kan wat chaotisch overkomen :wink: www.voedingisgezondheid.nl

 
Misja,

Ik heb dit ruim een jaar geleden ook gedaan, eigenlijk precies zoals jij het beschrijft, alleen maakte ik zelf sap in de centrifuge. Ik ben iemand die alles graag uitprobeert en een sapkuur (want van vasten is geen sprake) kreeg ik in de opleiding uitgelegd. Ik vond het wel een geslaagd experiment en heb me goed gevoeld. Ik zou het nu niet meer doen, omdat er zoveel suikers in die sappen zitten. De groentesappen vond ik niet zo'n succes, niet lekker en daar had ik ook meer hongergevoel van (lees suikerdip).

Ik doe vanavond de leverreiniging plak er nu een rauwe melk/kefir kuur aan vast, voor zolang ik er zin in heb. Dan heb je én geen honger én je zit niet met die grote hoeveelheden suikers, wel de reinigende werking van een kuur. Daarnaast scheelt het mij een berg werk, omdat ik ze zelf maakte en geld, want rauwe melk kost mij slechts 2,10 euro per dag voor 3 liter.

In elk geval snap ik de redenatie om er een kuur aan te verbinden, je darmen zijn toch al leeg en je hebt al afgebouwd (hoewel ik het protocol van Moritz niet zo strikt meer opvolg). Mocht je interesse hebben in de melkkuur kun je hier verder lezen.

https://www.fatsforum.nl/topic/de-melkuur-goed-uitvoeren

 
Dank je voor je reactie. Goed om te horen dat het te combineren is met de leverreiniging. Ik heb tot nu toe geen problemen gehad met hongergevoelens tijdens een sapvasten en omdat ik al ervaring heb met sapvasten, zal ik dit als eerste proberen in combinatie met de leverreiniging.

Ik heb me ondertussen op het forum ingelezen op de melkkuur en dat ziet er interessant uit. Het lijkt me een goede kuur om in de winter te doen, ongeveer een half jaar na mijn aanstaande kuur en dan kan ik in de tussentijd de leverkuren herhalen.

Omdat ik nog geen leverreiniging heb gedaan, heb ik geen idee wat me in de praktijk te wachten staat. Een deel van mij is sceptisch omdat er ook tegenberichten zijn over het ontstaan van de balletjes door verzeping. De vele getuigenissen op dit forum maken wel dat ik denk dat het een echt proces is maar ik heb daarnaast nog een extra test bedacht om mezelf te overtuigen:

Wanneer ik de olie met grapefruitsap ga drinken (dat wordt 20 juni) dan ga ik het mengsel met bietensap mengen om een rode kleur toe te voegen. Als ik dan daarna de bolletjes uitscheid en ze opensnij, dan kunnen ze van binnen rood zijn of een andere kleur zoals wit/groen/etc.

Rode kleur betekent dat ze gemaakt zijn van het mengsel dat ik heb gedronken. Elke andere kleur betekent dat de bolletjes al in mijn lichaam zaten omdat olie en bietensap niet door en door in vetbolletjes kunnen dringen die al eerder bestonden.

 
Leuk bedacht, maar ik denk toch echt dat het niets met verzeping te maken heeft. Mijn moeder verliest altijd al stenen na het drinken van het bitterzout dus voordat ze het olijfoliemengsel heeft gedronken, hoe verklaar je dat dan? Maar laat ons weten hoe je experiment verloopt, blijft altijd leuk om te horen. Succes alvast.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan