Lievergezond
Well-known member
Als bewoner heft in eigen handen neemt na rattenoverlast, staat binnen mum van tijd politiemacht op de stoep
Ratten zo groot als puppy’s teisteren volgens de bewoners het woonwagenkamp aan de Ina Boudier-Bakkerlaan in Utrecht. Afgelopen donderdag werd het een bewoner te veel. Wanneer hij een rat ziet, pakt hij zijn luchtbuks en schiet op de rat. Binnen een mum van tijd staat er een enorme politiemacht...
Woonwagenkamp IBB wordt geteisterd door een rattenplaag. © DPG Media, inzet Getty ImagesWoonwagenkamp IBB wordt geteisterd door een rattenplaag.
Als bewoner heft in eigen handen neemt na rattenoverlast, staat binnen mum van tijd politiemacht op de stoep
Ratten zo groot als puppy’s teisteren volgens de bewoners het woonwagenkamp aan de Ina Boudier-Bakkerlaan in Utrecht. Afgelopen donderdag werd het een bewoner te veel. Wanneer hij een rat ziet, pakt hij zijn luchtbuks en schiet op de rat. Binnen een mum van tijd staat er een enorme politiemacht op de stoep. „Ik schaam me dood dat dit is gebeurd.”
Lieske Pricker
1 augustus 2026
De bewoners van het woonwagenkamp op de IBB zitten ’s avonds buiten nog een koffietje te drinken wanneer er weer eens een enorme rat voorbij sukkelt. Een bewoner is het zat. Zonder al te veel na te denken, loopt hij naar binnen, haalt zijn luchtbuks, komt weer naar buiten en schiet op het ongedierte. Kort daarna staat de politie al op de stoep.
„Ik ben niet heel verstandig geweest door dit in het openbaar te doen”, laat de 55-jarige bewoner, van wie de naam bekend is bij de redactie, achteraf weten. „Nu ga ik maar kijken of ik met cement rattenholen dicht kan gooien.”
Studenten pleuren afvalzakken naast de container
Dat hij naar dit middel greep, komt doordat hij inmiddels helemaal gek werd van de rattenplaag op zijn woonplek, geeft hij aan. Volgens hem lopen de ratten al rond sinds de ondergrondse containers zijn geplaatst. „Studenten pleuren hun afvalzakken met eten daar ook gewoon naast”, zegt hij.
Als je een kop koffie buiten laat staan en je loopt even naar binnen, dan zit er al eentje bij
Bewoner woonwagenkamp IBB
De ratten komen naast de bijplaatsingen bij de ondergrondse containers ook af op de pruimen die op de grond liggen te rotten bij de ingang van het kamp. „Die beesten hebben hier genoeg te eten, dus ze blijven maar fokken.”
Naast het feit dat de bewoner ratten smerig vindt, vreten de beesten volgens hem ook de kabels onder de woningen aan. De bewoner wijst naar een van de woonwagens, waar aan de onderkant rondom het huis ruimte is.
„Daar kruipen ze in. Ze maken holen waardoor alles verzakt en vreten de kabels aan. Die heb ik vier jaar geleden nog aangepakt, maar dat moest nu alweer.”
Woonwagenkamp IBB wordt geteisterd door een rattenplaag. © AD![]()
Hij schaamt zich voor wat er is voorgevallen. „Maar je moet wat”, zegt hij. „Ze zijn hondsbrutaal. Als je een kop koffie buiten laat staan en je loopt even naar binnen, dan zit er al eentje bij.”
De politie laat weten dat zij donderdagavond een luchtdrukbuks aantrof en dat de man daar afstand van deed. „Verder is er geen zaak of aanhouding”, aldus de politie.