Rusland

Simpele vraag. Ingewikkeld antwoord. Eigenlijk is de vraag: waarom wordt Rusland al.zo lang tot vijand verklaard? Het antwoord is historisch en laat zich niet in een paar regels uitleggen. Ik zal dit proberen te doen als ik wat meer tijd heb om hier echt voor te gaan zitten.

Mike
 
Slowakije gaat euro's voor roebels wisselen om Gazprom-gas te kunnen kopen.

Dit boycotverhaal zou wel eens het einde van de EU kunnen betekenen.
Kan Poetin niet een paar doelzoekers op Brussel, Straatsburg en Frankfurt afvuren?
 
Geen politiek contact meer tussen NAVO en Rusland.
 
Brecht Arnaert in zijn nieuwsbrief over de koppeling van roebels aan de goudprijs:
Mag ik uw aandacht vestigen op een wel heel bijzondere actie van de Russische Centrale Bank: sinds maandag 28 maart 2022 betaalt die 5000 Roebel (RUB) per gram goud. Ter info: een Roebel is ongeveer 1 eurocent waard, dus dat betekent dat de Russen op dit moment 50 EUR per gram betalen. Dat is ietsje minder dan de marktprijs op dit moment, die draait rond de 55 EUR.

Bij mijn weten is er geen enkele andere centrale bank die dit doet. Het goud op de balans van de Fed, bijvoorbeeld, wordt nog steeds gewaardeerd aan 42,22 USD. Niet per gram trouwens, maar per troy ounce, wat 31,103 gram is. Dit als gevolg van de Bretton-Woods-akkoorden uit juli 1944. Met andere woorden: zelfs de machtigste CB ter wereld heeft lak aan een vaste goudprijs: zij laten hem graag fluctueren, en passen de waarde van hun voorraden zelfs in de eigen boeken niet aan.

Poetin doet dat vanaf nu dus wel, en heeft daarmee in mijn ogen een geniale zet gedaan. Want gecombineerd met die zet deed hij er onlangs nog een andere: hij wil voor zijn olie enkel nog Roebels. Ziet u de driehoek al komen? Wil men nog Russisch gas, dan ben je met je dollars niks meer. Je moét Roebels hebben. En waar haal je die Roebels? Rechtstreeks van de Russische CB. Die kan er, net zoals elke centrale bank, zoveel van bijdrukken als men wil. Met één verschil: zij koppelen het dus wél aan goud.

Want via dit dollar-recuperatie-systeem wordt eigenlijk gewoonweg kortlopend papier (Amerikaanse Dollars, geprint door de Fed) geruild tegen langlopend papier (Amerikaanse Treasuries, geprint door de schatkist), en in het proces vermaalt de VS alle reële economische waarde tot pulp, en zuigt het naar zich toe. Dat is al sinds 15 augustus 1971 het geval, en nog nooit heeft iemand daar een sluitende strategie tegen gevonden: hoe begin je aan het kapot maken van zo'n macht?

Het is niet dat het niet geprobeerd werd, overigens. Toen Saddam in 2001 besliste om geen olie meer te willen verkopen in USD, werd hij via valse propaganda van de macht verwijderd. Ook Khadaffi, ooit president van het rijkste land van Afrika, probeerde het met de gouden dinar, en de zilveren dirham. Afgemaakt. En zo zijn er nog een aantal landen die, wanneer ze de petrodollar in vraag stelden, een bezoekje kregen van NATO, die je nog het best van al kan zien als de monetaire deurwaarder van de wereld.

Maar nu heb je dus Poetin, die de laatste 20 jaar keihard ingezet heeft op zijn militaire capaciteit, en die zo samen met China en Iran het Euraziatische continent veilig kan stellen tegen de dollarmaffia. Biden kan dan wel wat zijn oude spierballen rollen, maar niemand gaat de militaire soevereiniteit van die landen zomaar in twijfel trekken. Zij weten dat militaire soevereiniteit in de feiten neerkomt op monetaire soevereiniteit: willen zij geen dollars meer voor hun olie, dan is dat gewoon zo, NATO of niet. Met andere woorden: ik denk dat dit een game changer van jewelste kan worden. Wat als ook de Iraniërs geen dollars meer voor hun olie willen? En we dus een petro-rial krijgen? Naast een petro-yuan? En, waarom niet, ook een petro-roepie? Wat als de CB's van al die landen een vloertje leggen onder de goudprijs? Nou, dan is Powell een dead man walking. Spannende tijden. Ik breng alvast een kilootje naar Moskou.
Gold shall destroy the FED denkt ook Brecht.
 
Putin Blames the Leaders of Western Countries for Making Decisions That Lead to a Global Recession


"Step by step, they make one [decision] after another; they make decisions that push the global economy [into a] crisis, [into a] recession. They break up chains of logistics and supply; they increase inflation and inequality. They decrease [the] well-being of millions of people, [especially] in the poorest countries. And I am just sad about that. It could be leading to massive famine, and who's going to be responsible for that?"


Mike
 
Zo zou Poetin ook 'COVID-fobisch zijn en zich tussen 2020 en 2022 uitsluitend onringd hebben met vertrouwelingen die hem alleen maar naar de mond praten. :rolleyes: 🤡

Mike
 
Zegt het niet: 'peut-on achter la liberte?' vertaald: kunnen we vrijheid kopen?

Daarom volg ik geen Franse les, je had op staande voet ontslag gekregen

In het Frans ben ik een peuter van een jaar of vijf en die je moet je niet lastig vallen met enige vorm van grammatica, dat begint pas na je 7 de leerjaar op zijn vroegst

En met dat vrouwelijk en mannelijk gedoe, dat begrijpen de Fransen zelf niet eens en gokken ook maar wat in veel gevallen

De Franse taal doe ik in 5 minuten per dag, .... als ik toevallig wat tijd -over- heb

Ik heb twee weken Franse les gehad en daarna ben ik gestopt, was ook zo'n grammatica Miep

En, ... kan vrijheid gekocht worden? is een vraag
En die vraag is reeds in de praktijk beantwoord dus dat past helemaal niet meer in mijn verhaal

Waarom doe ik zo bot?

Vroeger kreeg ik elke maand een paar spellingscorrecties toegestuurd, doen de spellingscorrectie nog niet zo goed werkte

en daar heb ik de schurft aan gekregen

en ... maak er verder nog een leuke dag van, want zo is het ook
 
Voor degenen die de Telegraaf kunnen lezen, ik heb dit via mijn man zijn telefoon gelezen
 
ACH3T3T
ACHTER en waar is de betrokkenheid van Putin in jullie verhaal / kijk op de zaak
Nergens
Dit staat er toch : P3UT-ON ACH3T3R L4 LIB3RT3 ?

Manifestatie voor de vrijheid in Frankrijk, vrij van pas sanitaire/gouvermentele dictatuur. Peut on acheter la liberté ? Kunnen we de vrijheid kopen ? dmv prik, coronapas, digital ID

Wat niet wegneemt dat Putin met zijn werk in Ucraine de wereld bevrijd van nazis, biolabs, ed en zodoende uiteraard ook meehelpt aan het bekomen van die vrijheid.

Maar ik veronderstel dat de persoon die dat gemaakt heeft niet zo ver heeft nagedacht, en dan eerder had geschreven : P UT- N ACH3T3 L4 LIB3RT3 ?, Putin achète la liberté ?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
501.395
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan