Runderbouillon

edwin

Well-known member
Vandaag zag ik bij EkoPlaza runder- en kippenbouillon van De Kleinste Soepfabriek. Op de ingredientenlijst zie ik geen schrikbarende dingen staan, behalve 'gistextract'. Ik zie dan gelijk een E nummer voor me (E621). Ze zeggen dat dit geen E621 of andere chemische variant van een smaakversterker is. Wat denk jullie hiervan?

Ingrediënten: water, runderdelen* (getrokken van 100% rund), runderpoulet*, wortel*, ui*, zeezout, bladselderij*, peterselie*, gistextract, kruiden* en specerijen*. (*= biologisch). Bevat: selderij, rund.

 
Hoi edwin. Wie zegt dat het geen e-nummer is? Eko Plaza, of staat het op de pot? Anders even een mailtje sturen. Wij hebben heeeel soms ook die soep, ben wel benieuwd.

 
Hoi San,

Het staat op de website van de fabrikant.

"Wij gebruiken gistextract (ook wel gedeclareerd als bouillonpoeder) dat de hartige smaak aan de soepen geeft, gegarandeerd zonder chemische smaakversterkers".

 
Ok. Twijfelachtig dus.. Nou ja, wat Mike zegt, het is dan blijkbaar een smaakversterker

:-( Je zou er een mailtje aan kunnen wagen wat dat extract dan precies inhoudt. De soep wordt anders letterlijk duur betaald als ze er gewoon smaakversterker in doen.

 
Edwin citeert de website van de fabrikant. Die schrijft verder nog: 'In Europa wordt al vanaf begin 1900 gistextract gebruikt (een gefermenteerd product van melasse en gistcultures), sindsdien herkent onze tong deze hartige smaak als soep!

Vandaar dat ik het na jarenlang onderzoek toevoeg aan de soep.

Het geeft de Umami smaak (hartigheid) aan het product. Zoals er ook Umami ontstaat in oude kaas, gerookte producten, en getrokken bouillons, ontstaat het ook in gistextract. Heeft u nog vragen? Ik beantwoord ze graag.

Met vriendelijke groet,

Michel Jansen'

Zelf heb ik net Bouillon met Rundvlees gebruikt van Natur Compagnie, ook met gistextract. Heeft dit middel na de uitleg van Jansen de zegen, moet het in de ban of zal ik Jansen om wat meer informatie vragen?

 
We hebben inderdaad smaakreceptoren voor smaakversterker/gistextract/MSG/E621/ve tsin. Maar om nu te stellen dat dit een soort mini-evolutie is van de laatste 100 jaar gaat mij te ver. Er is niets mis met deze stof, mits deze niet wordt toegevoegd door ons mensen aan voedingsmiddelen die dit van nature niet bevatten. M.a.w. er zijn ook voedingsmiddelen die dit wel van nature bevatten en dat is een veel logischere reden waarom onze smaak het herkent.

Mike

 
Zitten daar ook geen geharde plantaardige vetten in?

Even ter volledigheid; dit is dan wel een leuk bouillon blokje maar dat heeft dus niets te maken met de helende eigenschappen van de bouillon waar wij het hier op het forum vaak over hebben.

 
Quote:
Zitten daar ook geen geharde plantaardige vetten in?



Er zit biologisch palmvet in en rundvet. Maar de conclusie van bovenstaande is dus: schrappen. Jammer, was wel smaakvol ;-)

Heeft iemand nog een goeie tip hoe je stoofvlees lekker kunt bereiden, nu dus zonder bouillonblokje?

 
Toen ik nog geen bouillon op voorraad had maakte ik stoofvlees gewoon met water. Kruiden erbij en lekker smullen maar!

 
en het vocht van het stoofvlees bewaar ik weer in een potje en voeg ik weer toe wanneer ik soep maak. en zo wordt alles weer lekker hergebruikt. Maar ik blijf het wel een beetje apart vinden hoor: de bbb wordt hier als een van de basisvoedingsmiddelen genoemd als WAPF en dat je dan toch kiest voor een wat dan ook bouillonblokje. Het werk valt echt reuze mee om zelf soep te maken en daarna van wat er overblijft (vaak niets)in potjes in de vriezer als basis voor andere soepen/gerechten. Ik maak namelijk ook nog (48 uurs gekiemde)linzensoep voor de koolhydraten.

Kan iemand mij antwoord geven op wat verschil is tussen een fond en bouillon. Ik weet dat de fond wat meer ingedikt is maar zit daar dan ook boter bij of kun je het ook zonder boter doen?

 
Quote:
Toen ik nog geen bouillon op voorraad had maakte ik stoofvlees gewoon met water. Kruiden erbij en lekker smullen maar!



Dat is precies wat ik ook altijd deed. Het hacheerecept van Mike van de rode kool met appeltjes was mijn eerste poging voor een stoofvlees gerecht. Ik was gelijk verkocht.

Dit stoofvlees gerecht is ook voornamelijk met water gemaakt en veel kruiden. De combinatie van de kruiden is zeer goed. Het recept vindt je op de site van Poekie http://www.voedingisgezondheid.nl/recepten.html

Eet smakelijk

 
Fond is inderdaad ingedikte bouillon en kun je als basis voor een saus gebruiken. Als ik teveel bouillon heb doe ik dat om ruimte te besparen. In de winter heb ik een en als koelkast buiten op het terras, zodat ik dat niet hoef te doen. Wanneer je stoofschotel maakt met fond is de saus wat dikker, maar je kunt ook de deksel van je pan een beetje openzetten bij het stoven, dan kookt de saus ook in.

 
Interessant allemaal. Laatst sprak ik iemand die de botjes bewaarde van het eten van een hele kip, die heel lang liet koken (waarschijnlijk met een slokje appalazijn) en het resultaat gebruikte om risotto mee te maken. Ik stond erbij en keek ernaar: uitje fruiten in een pan, wat risottorijst erbij en dan gedurende twintig minuten de kippenbouillon toevoegen, Als de rijst soortvan doorzichtig wordt is die klaar om te serveren. Naar smaak kan eerder nog roomboter, citroensap en citroenschil worden toegevoegd. Mix er wat garnalen en verse peterselie doorheen en je hebt een heerlijke maaltijd.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan