Room(boter) uit Isigny

G

Guest

Guest
Ik was in de gewone supermarkt (Delhaize in België) en had daar het beste bakje zure room gevonden die ik kon vinden en nog geen spijt van gehad!

Het is room uit de streek Isigny zonder additieven en het viel me op, naast de lekkere smaak dat het een gelige kleur heeft (meestal van gewone fabrikanten ziet room er wit uit).

Eventjes gegoogled en ik lees dat boter uit Isigny weer zo'n traditioneel product is uit Frankrijk die niet voor niets gekend is voor zijn kwaliteit:

The fame of Isigny butter goes back to the 16th century. Years later, in the 19th century, the population of Paris alone consumed 800 tonnes of butter a year.

How do we explain the fact that the gourmets of the day favoured Isigny butter? It is simple! The Isigny terroir has the advantage of a mild, damp climate, is near the sea and enjoys the benefits of the Bessin and Cotentin marshes. The cows which grazed there fed on grass rich in iodine, beta carotene and trace elements.

The quality of Isigny butter reflects all these natural advantages: it is impossible to confuse it with any other butter. It is yellow like buttercups, it has a faint taste of hazelnuts and it is rich in vitamin A. All these qualities were noted in the Appellation d'Origine Controle specification, which has been in force since 1986.


Op de site staat ook nog dat ze hun boter verkopen van traditioneel gekarnd tot onbehandelde boter gemaakt van ongepasteuriseerde room! Die laatste wil ik zeker eens proberen en hopelijk hebben ze die bij ons in de supermarkt ook!

 
Zo'n boter eet ik zelfs zo met een eetlepel in de mond.

Hoorde hier van een botermaker van de oude stempel dat men hier in de roomboter een plantaardig mengsel uit de tropen doet om het een geelsig kleur te geven zodat het grasboter uit de zomer lijkt en dit heb ik vaker gehoord.

Lekkerromig, geniet van je boter en als je de kans krijgt zou ik zeggen koop de traditioneel gekarnd onbehandelde boter van ongepasteuriseerde room.

Ik weet niet hoe het met de biologische roomboters zit maar volgens mij wordt hier ook gepasteuriseerd, gehomogeniseerd en gesteriliseerd.

Bij melk is dit heel slecht, bij boter minder maar toch nog niet om naar huis te schrijven en het karnen in hout biedt ook gezondheidsvoordelen door de materiaal en ook qua smaak en ook de tijd die er voor wordt genomen.

Volgens mij heb jij toch wel een goed product te pakken.

Belgen en Fransen weten wel wat lekker is hoor.Ook vaak goede producten.

 
Volgende keer als ik naar de supermarkt ga, ga ik zeker uitkijken naar nog meer lekkers van Isigny. Niet al hun produkten zijn rauw, ik heb gezien dat ze ook room hebben die UHT(Ultra High Temperature?) behandeld zijn. :(

#haydarpasa:

Indien ze kleurstof of iets anders toevoegen om de klant te doen geloven dat het grasboter is, kun je nog altijd op de smaak afgaan en de consistentie moet ook zacht zijn indien echte boter (tenzij dat ook door het goedje komt die ze erdoor draaien).

Ik heb wel ergens op een forum gelezen dat je deze boter ook in Nederland zou kunnen kopen bij Kaasbest in Bilthoven.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.839
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan