rood vlees grasgevoerd ook slecht?

minique

New member
Sinds twee jaar eet ik Paleo. Geweldig goed voor mij, amper meer darmproblemen (PDS). Helaas gebeurt er helemaal niks met mijn (forse) overgewicht. Onlangs ben ik bij een Chinese acupuncturist geweest die mij vertelde (en liet voelen!) dat mijn dikke darm ontstoken is. Ook de hele dikke darm-meridiaan is pijnlijk, al jaren, maar ik wist nooit wat dat was. Zij vertelde mij dat ik geen rood vlees meer mag eten. Dit eet je bij Paleo vrij veel, maar het liefst wel grasgevoerd en/of biologisch. Mijn vraag is nu of ik dan ook geen grasgevoerd rood vlees meer mag eten. Ik lees op internet ook dat je bij overgewicht geen kip moet eten ivm de soja die kippen te eten krijgen. Ben de kluts een beetje kwijt. Ik ben nu overgestapt naar alleen kip en quorn. Heeft iemand hierover ideeën voor mij? En is het niet verliezen van gewicht hier misschien aan gerelateerd?
 
Jouw probleem is je Paleodieet, niet het rode vlees. In de paleowereld hebben ze de onterechte en onjuiste overtuiging dat de vroege mens een spiervleeseter was en dus mager vlees at omdat het afgetrainde wilde dieren betrof. De mens is echter van oorsprong een orgaanvleeseter en at dus de meest voedzame en vette delen van het dier!

De overdaad aan magere eiwitten die je tot je neemt op basis van dit verkeerde dieet is toxisch voor je lichaam, omdat je ondersteunend vocht en vet mist. Dit leidt tot 'rabbit starvation', ammoniakvergiftiging van het bloed. Dit sloopt je nieren en het zou me ook helemaal niet verbazen als je darmen hier ook een flinke tik van meekrijgen. Je overgewicht wijt ik aan omzetting van eiwitten naar glucose, waardoor je insulineniveau door het dak gaat.

Ga naar www.voedingisgezondheid.nl en www.gezondgestel.nl voor recepten voor soepen, bouillons en stoofschotels met veel vet, vocht en gelatine om je darmwand te helen. Hier mijn visie op het Paleodieet. Lees ook dit.

Mike
 
Ik heb ook een periode paleo gegeten en werd er niet beter van. Alleen maar beroerder. Ik heb ook problemen met mijn dikke darm. Paleo maakte dat erger.
Ik kwam erachter dat vloeibaar voedsel veel beter werkt voor mij.
Bij paleo neem je ook geen zuivel.
Ook dat ben ik weer in mijn voedsel patroon gaan toe voegen en dat gaat veel beter.
Idd zoals Mike zegt, veel soepen em vette stoof.
Wel ben ik nu even overgeschakeld op meer vette vis eten. Ik maak er soepen van. Dit lijkt voor nu makkelijker verteerbaar voor mij.
Voor mij nooit geen paleo meer aangezien ik mezelf beterder voel.
Ook geloof ik niet zo in de beweringen det rood vlees slecht voor je is. Als hrt maar van goeie herkomst is.
 
Wat zit er in een rund procentueel gezien aan rood vlees? Ik heb geen idee, maar dat zal toch ook maar een gedeelte zijn en wat doe je dan met de rest? Ik denk niet dat onze voorouders zich wilden en konden permitteren om dat weg te gooien.
Zomaar even een gedachte.

Thineke
 
Van de rest trek je soep. Dit zijn de 'vergeten' voedingsstoffen, waarvan gelatine een uiterst belangrijke is!

Mike
 
Dank je wel voor jullie inspirerende reacties. Ik ben het hele weekend aan het lezen geslagen om te kijken wat ik kan veranderen. Gelukkig ben ik niet zo'n hele strakke Paleo-er, dus ik sjoemelde nogal eens met kaas, af en toe een roggecracker of zelfgemaakt zuurdesembroodje en soms rijst. Maar ik heb nog niet helemaal duidelijk hoe mijn eetpatroon er nu het beste uit kan zien op een dag. Heb veel recepten bekeken en snap de 'warme maaltijd' wel. Ik neem meestal een salade mee naar het werk, (in de winter vaak een thermoskan soep) maar dat is dan toch veel te weinig vet? Hoe regel ik dat? En wat is een goed ontbijt? Kan ik dat hier op het forum vinden? Ik kijk wel op de websites die Mike beschreef en zie daar heerlijke dingen, maar toch zou ik graag een voorbeeldmenu of zo zien. Zou iemand dat voor mij kunnen/willen doen?
 
Was ik laatst bij een biologische slager en vroeg om lever en nier. Was wat moeilijk te vinden, dus zei ik: "doe dan maar een hele koe". Had je die gezichten moeten zien..... hi, hi.
Een koe zit veel vlees aan, maar ook een indrukwekkend spijsverteringsstelsel. Gras verteer je niet zo maar, daar heeft een koe maar liefst 4 magen voor. Maag is ook spier, net als hart. Er zitten dus heel wat volume innemende holle organen in een koe: longen, magen, darmen. Verder de gebruikelijk organen als nieren en lever. Ik zou zo niet weten wat we van een koe zouden weggooien, behalve dan de inhoud van darmen en magen. De rest is eetbaar dan wel zeer bruikbaar.
Heel erg lekker vind ik tong. Een paar uur sudderen, vel eraf en dan plakjes snijden en deze in roomboter bakken. Het lekkerste draadjesvlees dat er is!
 
Volgens mij maak ik een denkfout m.b.t. rood vlees. Ik dacht dat dat alleen biefstuk, bieflap e.d. was, maar dat blijkt niet zo - lees ik net op Wikipedia. Klopt dat? Is alles van een koe rood vlees?

Thineke
 
Ik zag bij AH zowaar niertjes en lever liggen. Zal wel geen grasgevoerd vlees zijn, maar ik heb al heel lang het idee dat er hier behoorlijk meegelezen wordt.
Om eens te proberen hoe het smaakt misschien een idee.
 
Ja Diete031, alles van een koe, een varken, schaap, geit, enz. is rood vlees. Gevogelte, zoals kip en kalkoen, is witvlees.
 
Volgens mij waren de berichten over rood vlees en kankerverwekkend gericht op bewerkt vlees. Aangezien over het algemeen daarvoor kleurzout (met nitriet) gebruikt wordt en natuurlijk veel e-nummers is dat ongezond. Dat hoef ik hier niet uit te leggen. Als je puur vlees eet, van grasgevoerde koeien dan is dat erg gezond.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan