Rontgen/tandarts- Rontgen is zo genormaliseerd, waarom?

butterfly2023

Well-known member
Hierbij even mijn vraag. En toch maar weer even dit onderwerp aansnijden.

Ik heb destijds een post gelezen van Poekie op dit forum waarin staat "Rontgen weigeren wij altijd".
Maar verder lijkt het in mijn omgeving dat er bijna niemand op b.v. mijn goede vriendin uit Limmen na die ook stralingsgevoelig is, op de hoogte is van de schadelijkheid van rontgen. Hoe kan dit??

Ik heb mij hierin verdiept. Bij de laatste bitewing uit pak weg 2000 kreeg ik gelijk een wiebelend zicht. Dit nog meer na de lange OPG kaakscan van 15 seconden. Huidschade op het hoofd, bultjes op het achterhoofd en vreselijke jeuk plus bultjes op maagstreek en 'n poliep onderaan de darm dit direct NA de OPG kaakscan in het ziekenhuis. DaarVOOR had ik deze klachten niet.

Mijn stralingsbelasting is daarbij versterkt door het plaatsen van een 5g mast op mijn dak.

Nu wil ik 'n nieuwe tandarts omdat mijn gebit naast kleine schade doormijzelf, fixe iatrogene schade heeft. Biologische tandarts Blok uit Heiloo wil per se een OPG maken opnieuw en zoals u/jullie kunnen begrijpen n.a.v. bovenstaand bericht, wil ik dat niet.

Ik heb nu 'n reguliere tandarts gebeld die door een kennis is aangeraden. Deze heeft goede reviews. Ik heb ze net gebeld. De assistente zei, ja mevrouw, uw aversie tegen rontgen hebben wij eigenlijk nog nooit gehoord. Hoe staat u tegenover bitewings. (korte rontgenfotos). Ik zeg ja liever niet i.v.m. eerdere ervaringen en stralingsbelasting.
Mijn vraag, laten hier mensen nog wel eens rontgenfoto's maken bij de tandarts.

Er was 1 tandarts in Honselersdijk die wilde geen rontgenfoto maken, maar stond dan weer niet open voor mijn beschadigde tandvlees wat door h202 (non foodfrade) in de coronatijd is gebeurd (niet verzonnen, direct daarna had ik kapot tandvlees, slikklachten, bruine vlekken op mijn tanden).
Deze tandarts werkte met een t-scan ipv rontgen. En wilde gebit ophogen.
Ik was erg getraumatiseerd dat ik 't niet aandurfde, weer geslijp aan m'n gebit.

Deze tandarts verwees mij door naar 't ziekenhuis bijzondere tandheelkunde want die zouden 't wel op kunnen lossen. Helaas. Ze zagen met hun beperkte apparatuur (in dit geval een articulatiepapiertje) niet dat de gehele conclusie vernield is door een andere tandarts. Ik moest maar met fluoride poetsen, niet zeuren en ze wilden me niet verder helpen. De rontgenfoto was voor niets gemaakt. Hierover had ik van te voren ook geen informatie gekregen, dat het zo'n lange scan zou zijn. Stelletje duivels. Wel een rekening van 375 en ik zat met de brokken, nog meer schade.

Ok. Ik hoop dat mijn verhaal serieus genomen wordt. Eigenlijk zoek ik dus 'n oplossing zonder rontgen. Ik begrijp dat die reguliere tandarts die ik vandaag belde ook echt veel informatie uit rontgen haalt, maar ik wil dat niet.

Daarbij komt ook nog eens dat reguliere tandarts natuurlijk vaak ook de regels van het rivm opvolgden in de corona tijd, h202 spoelingen, wat zo heb ik ook ervaringsverhalen gelezen op internet, bij meerderen schade heeft opgeleverd aan slijmvliezen, tandvlees en tong.

Dit was het even voor nu.
Ik stel mij niet aan, en wat hier al eerder gezegd is door 1 iemand dat het onzin is dat bep. klachten door rontgen kwamen ---> het is geen onzin.
Ik typ dit niet om een welles nietus discussie te laten ontstaan. Mensen die zelf 'n negatieve ervaring hebben met straling (deze velden zijn niet goed voor ons, lees het internet er maar op na) weten waar ik het over heb.

ps ik weet er is ook een ozontandarts in 't oosten van 't land. Maar ik ben niet bekend met ozon, durf ik ook niet. Deze tandarts doet overigens niks aan de rest van 't gebit.

Een holistische visie spreekt mij voor alsnog het meest aan. Een tandarts die naar het hele lichaam kijkt en het verband tussen mondgezondheid en de rest en visa versa.

Laatst bewerkt:
Zoals je wellicht weet ben ik bezig met het vinden van 1 (liefst meerdere) chiropractors met wie ik kan samenwerken om upper cervical (bovenste halswervels) chiropractie mee op de kaart te zetten in NL. Wist je dat rontgenfotografie is ontstaan vanuit de behoefte van BJ Palmer, de man die deze vorm van chiropractie heeft geintroduceerd, om letterlijk in beeld te kunnen krijgen waar scheefstanden en beknellingen van de zenuwen zitten in de hals en wat het effect is van correctie hiervan? Het kwam voort uit de chiropractie en is sindsduen door de volledige geneeskunde overgenomen voor diagnostische doeleinden. Wie upper cervical chiropractie wil ondergaan kan dan ook niet ontkomen aan rontgenfotogeafie. De vele voordelen wegen echter op tegen de nadelen.

Mike

Ik zou bijna willen zeggen "De vele voordelen wegen echter niet op tegen de nadelen".. :cool:
Of de "de vele voordelen wegen overigens op tegen de nadelen" (wat jij denk ik bedoelt).

Maar ieder persoon is anders he, en heeft 'n andere belasting. In dit geval heb ik het over 'n stralingsbelasting. Ook tandarts in het oosten van 't land zei dat haar patiënten soms zeggen dat ze rontgen weigeren omdat ze hier echt beroerd van worden.

Zoals je wellicht weet ben ik bezig met het vinden van 1 (liefst meerdere) chiropractors met wie ik kan samenwerken om upper cervical (bovenste halswervels) chiropractie mee op de kaart te zetten in NL. Wist je dat rontgenfotografie is ontstaan vanuit de behoefte van BJ Palmer, de man die deze vorm van chiropractie heeft geintroduceerd, om letterlijk in beeld te kunnen krijgen waar scheefstanden en beknellingen van de zenuwen zitten in de hals en wat het effect is van correctie hiervan? Het kwam voort uit de chiropractie en is sindsduen door de volledige geneeskunde overgenomen voor diagnostische doeleinden. Wie upper cervical chiropractie wil ondergaan kan dan ook niet ontkomen aan rontgenfotogeafie. De vele voordelen wegen echter op tegen de nadelen.

Mike
ik heb echter niet op de eerste plats beknellingen en zenuwen in de hals (hoewel, wel nekklachten DOOR ingeslepen gebit), maar de oorzaak zit, bij mij dan, in de gebitschade (voor het grootste deel iatrogeen). EN de oorzaak zit niet in de halswervels.

Is je goed recht: rontgen weigeren.
Tandartsen mogen op hun beurt ook hun wensen hebben van hoe ze te werk willen gaan.

Ben zeker geen fan van de tandarts.
Rontgenfoto's ook geen fan van, maar ja: ook geen last ervan als ze die foto nemen.
Althans ik verbind evt. klachten er niet aan.
Want lastig om oorzaak en gevolgen goed te duiden vooral als je veel later klachten hebt/krijgt dan het moment van de foto bijv.

Ik zit met de naweeen van die articaineverdovingen (week lang misselijk bijv. erna):
dus dan maar zoveel mogelijk pijn lijden -bij vervanging vulling bijv.- (zonder verdoving) en evt. andere verdovingsvloeistoffen die meestal niet zo sterk zijn overigens: dus heb ik alsnog de pijn van de behandelingen.

Omgang met tandartsen:
is gewoon niet ideaal: ik denk voor veel mensen niet.
''Holistisch'' klinkt leuk maar bij tandartsen is dat geen beschermde titel;
dus tandartsen met zo'n titel kunnen je vervolgens nog gewoon reguliere behandelingen geven.
Wil ook niet zeggen dat ''holisme'' nietszeggend is:
ik heb er wel wat aan gehad bij tandartsen:
vooral bij hun diagnostiek als instrument (electro-acupunctuur en spiertesten) voordat ze evt. mijn bek gingen verbouwen (wat vervolgens niet gebeurde).

@butterfly2023 : je schrijft niet wat je wel wil van tandartsen gegeven de omstandigheden wat je al wel weet van je eerdere omgang met tandartsen:
je wil dus geen rontgenfoto's: is je goed recht.
Wat wil je wel?

Als je dat duidelijk hebt voor jezelf, dan is het ook handig om in de communicatie met tandartsen niet te veel nadruk te leggen op eerder opgelopen tandartsschade:
dan sta je al 1-0 achter als je iets van een tandarts wil.
Je moet er gewoon met je kop heel goed bijblijven, inclusief je grenzen helder hebben voor jezelf.

Bijv. ik heb een verstandskies die horizontaal ligt:
en die willen ze er misschien preventief uithalen voor die evt. doorgroeit en naastliggende kiezen wegduwt.
Maar ik heb door internetonderzoek uitgevonden dat de kans 1 op de 10 is dat dat gebeurt dat die horizontale kies dat doet.
En een operatie heeft als risico dat een bepaalde zenuw permanent wordt geraakt waardoor ik een ongevoelige tong eraan overhoud.
Dat laatste is me wel verteld maar niet van hoe klein die kans maar is dat die verstandskies andere kiezen kapot maakt wat wel fijn had geweest voor mijn persoonlijke afweging:
ik ga daar niet snel in mee om die kies preventief te laten weghalen gezien de relatief kleine kans.
Het is wel de reden dat ze die rontgenfoto's bij mij toch regelmatig willen maken om die evt. groei door de tijd in kaart te brengen.

Terug naar jouw verhaal @butterfly2023 :
De tandarts die geen rontgenfoto hoefde van je maar wel een t-scan: maar je gebit wilde slijpen:
wat is het trauma dan dat je daar opliep precies?
Je kunt een behandeling toch weigeren en kijken wat je met die persoon evt. wel wil/kan nog:
voor je het kind met het badwater gelijk weggooit.

Laatst bewerkt:
ik heb echter niet op de eerste plats beknellingen en zenuwen in de hals (hoewel, wel nekklachten DOOR ingeslepen gebit), maar de oorzaak zit, bij mij dan, in de gebitschade (voor het grootste deel iatrogeen). EN de oorzaak zit niet in de halswervels.
Geloof mij, ALLE klachten komen vanuit de halswervels en het halsgewricht, met name de atlas (C1). Voor wie onoverkomelijke bezwaren heeft tegen rontgenstraling, bedenk dat je hiermee upper cervical (toggle recoil) correctie voor jezelf onmogelijk maakt. Via rontgenfotografie, waaronder ook de CBCT '3D' scan, maar ook thermografie moet in beeld worden gebracht wat de 'listing' (diagnose van de ontwrichting van het nekgewricht en de richting waarin gecorrigeerd moet worden) is, zodat de correctie op de juiste manier kan plaatsvinden en er geen averechtse behandeling ontstaat. Het is dus een noodzakelijk kwaad.

Mike

Dat is wel grappig Mike, want toen ik een elektroacupunctuurscan heb laten maken bij een holistische tandarts zei die ook n.a. daarvan dat bij mij de C3 in mijn nek niet goed stond.
Atlascorrectie had ik daarvoor ook al laten uitvoeren.
Ik ben na dat tandartsbezoek naar zo'n orthomanuele Sickesztherapeut gegaan in Scheveningen bij de schoonzoon van de grondlegster van die therapie.
Die bevestigde dat die C3 inderdaad bij mij niet goed stond.
Maar ik heb na die therapiesessies gevolgd te hebben eigenlijk niet direct iets van beterschap gemerkt.
Ook niet na de atlascorrectie die ik al veel eerder had laten uitvoeren.
Wel minder voedselallergieklachten door de tijd heen maar dat wijt ik aan dat ik mijn spijsvertering beter onder controle heb gekregen ook door mijn voedselallergieen te leven maar ja wat komt van wat.
Daarna sprak ik een spierskeletarts voor iets anders en die zei van: als je scans doet bij mensen vind je altijd wel wat maar je moet alleen behandelen op geleide van klachten niet op basis van uitkomsten van scans.
Bijv. zei hij: veel mensen hebben klachtenloos een hernia: dat is gewoon een overlevingsmechanisme.
Wil niet zeggen dat je die hernia dan moet behandelen zolang die mensen er geen last van hebben.
Maar ja, lijkt me ook niet dat zo'n verschoven wervel op zich handig is voor de gezondheid: in heel je rugwervelkolom ook niet.
Schijnt dat die verschoven wervels in je ruggenwervelkolom ook dat beenlengteverschil vaak verklaren: dat is meestal helemaal geen beenlengteverschil maar het gevolg van scheefstand van wervels en dientengevolge het bekken.

Laatst bewerkt:

Forum statistieken

Onderwerpen
4.692
Leden
8.704
Nieuwste lid
Freedomfighter2
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan