Ritalin

I-lady

Member
Hoi allemaal,

Door de psycholoog is er onlangs ADD bij mij geconstateerd.
Nu willen ze mij ritalin voorschrijven, maar dat voelt ontzettend tegen natuurlijk voor mij.
Tegelijkertijd heb ik wel erg last van "prikkels", slecht kunnen ontspannen en slaap problemen.
Dus ik ben een beetje in twee strijd...graag zou ik jullie meningen en ervaringen willen horen.
 
Ritalin is een spychoticum, je wordt er niet beter van, wel een braver slaafje van de grote jongens.
Lees maar:
http://www.adhdfraude.net/blog/
en ga daarna gezond eten (vindt je op dit forum heel veel informatie over) en ga bewegen. Kijk eens naar je leven, is het naar je zin of zijn er belangrijke dingen die anders kunnen? Doe je wel de dingen die je leuk vindt, of denk je van alles te moeten?

Succes!
 
Ik zou geen ritalin nemen, denk ook niet dat het je slaapproblemen oplost, maar nog andere veroorzaakt. Zoek rust in de natuur, doe dingen waar je blij van wordt met mensen die rust brengen. Magnesium, vit B, bijnieren ondersteunen, darmen helen mbv gaps, dat zou mijn plan zijn.
Denk ook aan rustgevende kruiden, geuren ( etherische olieen), ademhaling, yoga.
 
Een psycholoog mag geen medicatie voorschrijven, dat zal via een huisarts gaan. Dan weet je meteen hoeveel basis kennis een psycholoog van medicatie heeft: heel weinig. Maar met de kennis die de huisarts heeft zijn we het vaak ook niet eens..

De enige manier waarin Ritalin goed werkt is bij incidenteel gebruik, bijvoorbeeld bij het leren voor tentamens. (op deze manier heb ik het helaas nooit gebruikt) Ook dan blijft het geen fijn spul.
Slaapproblemen is een van de belangrijke bijwerkingen:
http://www.apotheek.nl/medicijnen/m...in#belangrijk-om-te-weten-over-methylfenidaat

Ik: ADD en slecht slapen, zeer oppervlakkig, licht slapen, overal wakker van worden en moeilijk, soms niet (weer) in slaap komen.
-Veel magnesium, vooral ook olie smeren om een tekort weg te werken. Nu is een beetje tri magnesiumcitraatpoeder in water vlak voor het slapen genoeg. Dit zorgt voor genoeg magnesium tijdens de nacht, waarschijnlijk helpt dit ook de natuurlijke melatonine aanmaak.
-Melatonine. Uit principe zou ik het liever niet nemen, echter lijkt het me beter dan slecht slapen.
 
neem gewoon Ritalin, je groei wordt belemmerd als bijwerking maar je bent toch volwassen en oh ja, een hartaanval ligt ook op de loer, maar ja... :>((((
Hoezo tweestrijd, sorry hoor, ga maar eens inlezen,
het is zwaar verslavend en ligt op dezelfde lijn als illegale drugs zoals cocaine, amfetamine enz.
 
De tweestrijd komt omdat ik zo ook geen leven heb, heb erge darm problemen...{prikkelbare darm} en zwaar fibromyalgie. Ik kan niet meer sporten, nauwelijks werken en de dingen die ik leuk vind om te doen schieten er vaak bij in door moeheid, lichaam wat niet mee werkt.
Als ik met mensen om ga word ik snel al heel druk, en als ik s"avonds met iemand afspreek blijven mijn hersenen alweer te actief en gaan ze de hele nacht alles verwerken waar door ik weer een nacht niet slaap..waar ik lichamelijk weer verder van achteruit ga.

Ik doe aan tai chi, probeer regelmatig te ontspannen tussen door..maar dat gaat helaas alleen als er verder geen prikkels zijn en dus ook geen andere mensen aanwezig. En aangezien ik het zat ben om als kluizenaar te leven vind ik dat ook geen oplossing.

Melatonine neem ik wel, lichte dosering dat helpt met inslapen.
Ik gebruik Ruval extra forte met valeriaan, magnesium glycinaat. Bio-glycozyme forte en ik wil eigenlijk ook rhodolia gaan uit proberen.

Ook pak ik mijn stress uit het verleden aan dmv allerlei therapieen.

En probeer ik niks meer te "moeten"...ontspanning heb en krijg ik wel via mijn dieren.

Ik wil het liefste echt niet die drugszooi gebruiken die ritalin heet, maar ben inmiddels wel aardig wanhopig...
 
hoi I-lady, sorry voor mijn niet bijdragende info. Ik dacht, je zit hier al lang en weet hoe er over chemie gedacht wordt, wat voor antwoord verwacht je dan..

Heb je aan cannabisolie gedacht, THC voor rust en ontspanning. Dat is een zeer prettige bijwerking van dit middel. Het helpt heel goed bij slapen voor de meeste mensen, kijk eens op www.stichtingmediwiet.nl bij het gastenboek. Staan heel veel ervaringsverhalen beschreven, ook met jouw klachten.

Ik zou altijd combineren met CBD en dat is ook wat Wernard Bruining van de St. adviseert.
CBD is meer voor alertheid, energie, helderheid, ontstekingsremmend en zenuwschade reparatie. CBD is makkelijk en legaal via internet te koop.
THC olie moet je zelf maken of misschien nog aan te komen via de St.
Even contact maken via de website bij Contact. De 20ste zijn ze op vakantie een paar weken, dus als je contact wil moet je snel handelen denk ik. Als je me persoonlijk mailt kan ik je evt. misschien ook verder helpen.
Sterkte met alles.
 
aanvulling:
ik zie dit middel op het moment als: "eerste hulp bij ongelukken"
Het kan heel snel zaken verbeteren,
maar verder zou ik zeggen wel aan je gezondheid blijven werken via voeding, ontstressing enz.
 
Hoi Marijan, dat geeft niet...beide olieen heb ik ook geprobeerd maar de CDB merk ik niet veel van en de THC word ik juist eigenlijk heel angstig van...nu weet ik dat het je gevoel versterkt dus ik heb gewoon teveel angst in me. Maar ja...
 
misschien toch nog wat langer proberen,
voor mij werkte het in eerste instantie ook niet, hoofdpijn, misselijkheid, band om mijn hoofd enz. Een keer of 3 opnieuw begonnen met opbouwen en nu neem ik bv. 3 druppels van allebei zonder probleem met alleen de voordelen ervan.
Mijn man had binnen 10 min. een zeer gunstig effect.

Ik heb een keer gelezen dat hoge hoeveelheid geelwortel bij jouw angst zou kunnen helpen, is wat me nu even te binnen schiet, (10 gram per dag en gemengd met 10% zwarte peper voor betere opname) en er zijn nog meer dingen maar daar kom ik nu niet op.

En voor wat betreft de versterking van je angst, neem eens contact op met Wernard Bruining om te overleggen. Hij kent vele gebruikers en hun ervaring, misschien herkent hij dit en kan hij je op zeg helpen.
Sterkte meid.
 
I-lady, Je schrijft: de dingen die ik leuk vind te doen schiet er vaak bij in.
En je wilt niet als kluizenaar leven.

Maar: er zijn mensen, schilders of schrijvers die graag alleen zijn omdat ze maar 1 ding willen. Schilderen of schrijven.
De manier waarop je tegen de dingen aankijkt zou ook heel anders kunnen zijn.
Zelf ben ik graag alleen, waarom, omdat ik tevreden ben met het alleen zijn.
omdat ik me nooit verveel en inderdaad ook niet aan alles toekom wat ik leuk vind, maar ik klaag daar ook niet over.
Niet dat je moet zijn of worden als ik, zo moet je het niet zien.
Wat vind je leuk? Waar kom je niet aan toe?
,s-avonds een tijdje geen mensen ontmoeten, dan ben je ook minder moe.
Slecht slapen? ik weet niet beter dan dat ik slecht slaap. nou en?
Ik gebruik wel de radio om in te slapen, verder niets. Gewoon geklets. Daar luister ik naar en val van zelf in slaap. Muziek zou ook kunnen. Je eigen gedachten zijn daardoor op iets anders gericht. ik ga dik na 24.00 naar bed en ben om 3 uur al weer wakker. Nog geen tijd, omdraaien en doorslapen. 6 uur weer wakker, nog geen tijd? weer omdraaien.

probeer een andere houding aan te nemen tegenover je leven, of dat lukt dat weet ik niet.
Mijn zus heeft ook fybromialgie en is moe enz. net als jij. Toch heb ik soms het idee dat ze in zelfmedelijden blijft zitten. Ik krijg bij jou ook dat gevoel.
Ik wil niet rot tegen je doen, ik ken je niet, maar juist mensen die jou niet kennen kijken anders tegen je probleem aan.
Je kunt hier zeggen wat je wilt, we menen het goed met je. En goede voeding zal daar zeker bij kunnen helpen.
 
@Jhanne:
Ontregeling door melatonine zie ik als bangmakerij. Bij de meesten die het gaan nemen is het daarnaast sowieso al een zooitje.
Ik ben wel met je eens dat je het serieus moet nemen, maar daar heb je zeker geen psychiater voor nodig.
Ikzelf slaap slecht zonder, maar het is er niet slechter op geworden. Een kennis neemt 5mg en is een tijdje (paar maanden) gestopt. Sliep toen goed zonder, weer begonnen omdat het slapen weer slechter ging.

@I-lady: Bij mij en die kennis heeft magnesium olie smeren het verschil gemaakt. Zeker bij darm klachten denk ik dat de magnesium opnamen slecht is.
 
Oke dan is rhodolia dus wel goed, want dat ondersteund de bijnieren. Ik ga magnesiumolie smeren, kan heel goed dat dat gewoon niet opgenomen wordt.

Verder is het moeilijk om altijd positief en optimistisch te blijven als je niet kunt wat je graag wilt. {een normaal sociaal leven, partner, paardrijden} dus die frustratie heb ik inderdaad weleens last van. Niet zo zeer zelfmedelijden, maar frustratie.
 
Interesant ook die ontregelde glucose huishouding, ik heb hypoglycemie dus daar ook last van. Eet al laag glycemische voeding omdat het anders al niet goed gaat..
 
De tweestrijd komt omdat ik zo ook geen leven heb, heb erge darm problemen…{prikkelbare darm} en zwaar fibromyalgie. Ik kan niet meer sporten, nauwelijks werken en de dingen die ik leuk vind om te doen schieten er vaak bij in door moeheid, lichaam wat niet mee werkt.
Als ik met mensen om ga word ik snel al heel druk, en als ik s”avonds met iemand afspreek blijven mijn hersenen alweer te actief en gaan ze de hele nacht alles verwerken waar door ik weer een nacht niet slaap..waar ik lichamelijk weer verder van achteruit ga.

Ik doe aan tai chi, probeer regelmatig te ontspannen tussen door..maar dat gaat helaas alleen als er verder geen prikkels zijn en dus ook geen andere mensen aanwezig. En aangezien ik het zat ben om als kluizenaar te leven vind ik dat ook geen oplossing.

Melatonine neem ik wel, lichte dosering dat helpt met inslapen.
Ik gebruik Ruval extra forte met valeriaan, magnesium glycinaat. Bio-glycozyme forte en ik wil eigenlijk ook rhodolia gaan uit proberen.

Ook pak ik mijn stress uit het verleden aan dmv allerlei therapieen.

En probeer ik niks meer te “moeten”…ontspanning heb en krijg ik wel via mijn dieren.

Ik wil het liefste echt niet die drugszooi gebruiken die ritalin heet, maar ben inmiddels wel aardig wanhopig…

Als ik dat zo lees, dan heb je hoogstwaarschijnlijk een burnout.
Recept: Heel veel rusten, regelmatig lichaamsbeweging in de natuur (heb je een hond?) en natuurlijk zoveel mogelijk alle stress vermijden, dat is ook verkeerd eten vermijden.
Ik weet dit uit eigen ervaring.
Melatonine kan helpen, maar 5-HTP kan voor jou wellicht het beter middel zijn, wel werkt het bij veel mensen pas na een week of 3.
Medicijnen die de verschijnselen onderdrukken werken uiteindelijk tegen je, want je kan nog even doorgaan terwijl dat voor het lichaam heel slecht is. Er zijn nu echt wel genoeg signalen, negeer ze niet langer!
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan