Rijst fermenteren? en waarom basmatirijst gezonder?

I-lady

Member
Even 2 dingen bij elkaar hoor..

Ik vroeg me af waarom basmati rijst beter is dan de andere rijstsoorten?

En hoe je het dus klaarmaakt als je het wilt eten..heb begrepen dat weken en fermenteren het beste is,maar hoe fermenteer je rijst?

 
Ik was ook verbaasd toen ik zagdat er witte rijst wrdt aangeraden ipv bruine rijst, deze laatste heeft volgens mij meer voedingsstoffen en een lagere GI index?

 
Bruine rijst zit vol met fytinezuur en de rijst zelf kan makkelijk ranzig worden. Daarbij zitten ze vol vezels die de darmwand beschadigen.

Witte rijst wordt aangeraden omdat dat deze nadelen niet heeft. Het is ook alleen maar om wat koolhydraten aan je voeding toe te voegen niet voor de voedingswaarde daar heb je andere voedingsmiddelen voor.

De GI index heeft ook nauwelijks tot geen invloed omdat je het eet met voldoende vet en eiwitten.

 
Mike heeft het ooit uitgezocht en de basmati witte rijst komt als best betrouwbare uit de bus.

Lia

 
Ja, want bruine basmatierijst bevat nog het vlies en dus ook fytinezuur. Wat Pike hierboven ook vermeldt en ook dat de vezels je darmwand kan beschadigen.

Lia

 
Witte rijst is gezonder dan bruine rijst en witbrood is gezonder dan bruin brood. Als ik jou vraag om een bak houtvezels naar binnen te werken verklaar je me voor gek, maar als het Voedingscentrum zegt dat onverterbare vezels in granen gezond zijn (die een houtachtige structuur hebben) slik je het voor zoete koek?

Mike

 
Duidelijk! dank jullie..tja dat voedingscentrum..het is best om niet in de war te raken van al die tegenstrijdige berichten.Daarom kun je het hier maar beter voor de zekerheid nog even vragen toch?

 
i-lady als je alles wat het voedingscentrum zegt omdraait dan heb je de waarheid :D

 
Hier nog een goed stukje over waarom witte rijst beter is:

http://butterbeliever.com/brown-rice-vs-white-rice-which-is-healthy/

Mooie blog ook. Bedankt San!

 
Volgens mij is dit als eens eerder naar voren gekomen hier en wat ik mij daarvan herinner is dat bruine rijst het gezondst is, mits het juist voorbehandeld is. Als je dat niet doet, dan moet je voor witte rijst kiezen.

Dus om op de vraag van het topic terug te komen, hoe doe je dat, goed voorbehandelen?

 
Nee bruine rijst is niet gezonder ook niet als het voorbehandeld is. Er zit dan wel minder fytinezuur in maar nog steeds de vezels en de eventuele ranzige oliën.

En je moet sowieso niet teveel rijst eten dus dat kleine beetje extra voedingsstoffen dat je eventueel binnenkrijgt met nagenoeg fytinezuur vrij gemaakte rijst (en dat lukt nooit voor 100%) is te verwaarlozen.

Maar goed als je echt perse bruine rijst wil dan staat hier e.e.a. uitgelegd over het voorbehandelen:

https://www.fatsforum.nl/topic/fytinezuur-in-vezels-en-de-kwalijke-gevolgen#post-7117

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan