Rhodiola en Ashwagandha

Zonne

New member
Hallo allemaal,

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze (adaptogene ) kruiden ? Ik ben net sinds 3 dagen rhodiola aan het slikken ( om er meer energie door te krijgen is de bedoeling ), maar ik merk nog niet zoveel.
Ik heb al wel begrepen dat rhodiola er is in verschillende sterktes varierend van 1 tot 3,6%. En dat een lage dosering oppeppend werkt en een hogere dosering juist voor minder energie zorgt.
Ook las ik dat soms het ene merk niets voor je lijkt te doen en het andere merk juist heel goed werkt.

En Ashwagandha ? Werkt dat hetzelfde of totaal anders ?
 
Ik had het volgende al gevonden, staat veel info over Rhodiola:
http://serotonine-tekort.blogspot.nl/2011/05/rhodiola-rosea.html

En ook nog:
http://naturelz.nl/rhodiola/
 
Volgens mij doet het allebei hetzelfde.
Zelfde eigenschappen. Allebei een adoptogeen.
Misschien moeten we het allebei uit proberen?
 
Zelf uitproberen doe ik altijd wel, ik hou erg van experimenteren, kijken wat voor je werkt. Zelf heb ik nog niet veel gemerkt van dit soort plantendelen (vaak wortels, soms ook bast).
Ik ben nu bezig met Rhodiola, gebruik het pas een paar dagen. De dosering schijnt ook van invloed te zijn, meer is niet altijd meer van hetzelfde effect als bij minder (1x), het kan ook precies andersom gaan werken. Soms lees je ook dat er verschil is in werking tussen verschillende fabricaten. Is ingewikkeld, alles uitzoeken gaat niet lukken, beetje inlezen en af en toe iets anders proberen, dan kom je wel wat tegen.
Valeriaan werkt bij mij wel, maar heeft ook een licht giftige werking, ik krijg er soms hoofdpijn van.
Relora zou rustgevend zijn zonder slaperigheid, merk er weinig van.
 
Ik gebruik zo min mogelijk (dure) supplementen en ben al een tijd aan het experimenteren met verse biologische gember. Stuk goedkoper dan Ginseng en zeer krachtige oppeppende werking. Ik zou me daar eens in verdiepen als ik jou was.
(Voornamelijk voor de mannen die meelezen een echte aanrader ook. If ya know what I mean. ;) )
Gewoon lekker wat schijfjes laten koken en thee van maken. Of als je een slowjuicer hebt,...persen en toevoegen aan water of thee. Citroen erbij, heerlijk.
 
Goede tip van, die gember. Ik maak het fijn met de staafmixer en doe dat dan door de honing. Als dat een maand gestaan heeft, zijn de smaken in elkaar over gegaan, heerlijk!
 
Zelf had ik gekozen voor ashwagandha. Nu ik dat slik kan ik eindelijk weer probleemloos een hele tijd op de pc werken zonder een vol hoofd te krijgen.

Het mooie van een adaptogeen is dat het reguliert. Ashawagandha verhoogt je cortisol als het te laag is en vice versa. Volgens James Wilson heeft Ashwagandha ondanks dat het bekend staat als Indische ginseng, niets te maken met ginseng.

Hij noemt in zijn boek 'Bijnieruitputting' wel ashwagandha maar niet rhodiola als supplement. Rhodiola werkt met name op de neurotransmitters serotonine en dopamine. Zorgt dus meer voor een mentale 'feel good' lijkt me.
 
Elkedageenei,

Op de computer werken houd geen mens vol.
Achter de computer wel ??
 
Elkedageenei, ik dacht eigenlijk dat Rhodiola ook op cortisol inwerkte ? Maar jouw uitleg zou wel verklaren waarom ik (nog) niet reageer op de rhodiola. Ik heb het niet nodig voor humeur, maar echt voor concentratievermogen en energie.
 
Hmmm, ook eens over lezen dan. Maar ik wil niet teveel in 1 keer proberen. Eerst nu de rhodiola een kans geven.
 
Ja gelukt, daarin staat dat ashwagandha zeker met rhodiola goede resultaten kan geven voor stress vermindering en energie. En dat je het 3 weken moet innemen en dan 1 week niet. Toch weer die rhodiola dus ook....
 
1 ding tegelijk inderdaad en sowieso verder kijken wat de onderliggende oorzaak is, maar dat gaat beter als je meer energie hebt ?

Mark
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan