Restaurant opzetten met WP-gedachtegoed

jasper

New member
Ik speel al langere tijd met het idee om ooit eens een restaurant/café/lunchroom te starten op basis van het gedachtegoed van Weston Price. Ik heb aardig wat ervaring in de horeca, maar niet in het beginnen van een eigen zaak. Voor het hele juridische en technische verhaal kan ik zeker wat mensen gebruiken. Misschien kent iemand van jullie een goede kandidaat? Ik woon in Amsterdam.

Maar laat ik eerst rustig aan doen en jullie suggesties aanhoren. Wat mag er niet (of juist wel) ontbreken in een dergelijke tent? Mijn ideeën:

Hippe en alternatieve eettentjes zie je steeds vaker, dus zorg dat je er positief tussenuit springt en een verhaal met geschiedenis overbrengt. Wees niet belerend maar laat mensen gewoon kennismaken met lekkere gerechten/producten, dan komt het verhaal vanzelf.

Mensen moeten gelegenheid hebben om wat tot rust te komen. Geen harde muziek, misschien geen wifi? Interieur kan een thema hebben. Mooie muurschilderingen over natuurvolken?

Veel (zelfgemaakte) gefermenteerde drankjes: natuurlijk koffie, thee, wijn en bier, maar ook water- en melkkefir, kombucha, cider, gember- en kurkumabug (vrij makkelijk en goedkoop), kvass, bouillon, yoghurtsmoothie.

Gerechten op basis van vet>eiwitten>kh, van goede leveranciers, waar mogelijk bio/lokaal/seizoen. Dag vooruit werken i.v.m. weken van granen/noten/peulvruchten.

Kleine lunchkaart, alleen topproducten. Ik weet wel waar ik m'n brood, ossenworst en paté vandaan ga halen.

Geen avondkaart, maar vaste gerechten op vaste dagen, telkens beetje variëren (maaltijdsoep, curry, stoof- en stamppotten, salades, pizza (gefermenteerd deeg!).

Zoetigheid die relatief verantwoord is. Heb laatst brownie met zoete aardappel gemaakt, en ongebakken cheesecake. Flink wat vet erin en geen toegevoegde suiker.

Mooi kaas- en borrelplankje. Remeker!

Van tevoren reserveren/betalen, ter plekke alleen betalen voor extra drankjes/hapjes (bij kleine zaak).

Toilet met infographic over hoe je ontlasting eruit zou moeten zien als je goed eet een een goede vertering hebt ;)

Nu jullie.
 
Jasper, ik heb absoluut geen ervaring met waar jij naar op zoek bent. Wat mij opvalt als leek is dat je nogal veel opnoemt om te serveren. Als je alles alleen moet doen (want personeel is duur) zou je misschien alleen drankjes kunnen doen. Tenzij je inderdaad iets kunt inkopen zodat je niet alles zelf hoeft te maken.
Voordat je een lokatie hebt gevonden kun je je vast verdiepen in het opstarten van een bedrijf. Zodat je niet alles tegelijk hebt. In ieder geval succes, ik denk zeker dat daar tegenwoordig een markt voor is.
Groetjes, Liesje
 
Liesje, het zijn maar eerste ideeën ;) ik hoef niet alles (in één keer) te doen. Misschien alleen drankjes, lunch of diner. Ben gewoon benieuwd naar hoe jullie een WP-zaak voor je zien.

Leuk Tanja, ik ben nooit in de buurt maar zal jullie op afstand in de gaten houden. Veel succes en tips & tricks hoor ik graag.

Meer reacties zijn welkom!
 
Ik vind het een heel leuk idee Jasper, alleen die infographic op het toilet zou van mij niet hoeven. Mensen die WAP eten weten dat wel, soms moet je niet willen visualiseren ;-)
 
Vind ik juist een top idee, maak ze bewust dat ze eens achterom kijken en er over na denken. Je zit toch al op de juiste plek? De Bristol stool chart kun je ook niet naast de taart vitrine hangen.

En hoeveel wp georiënteerde mensen zouden er komen denk je die dat al weten. Ik denk niet dat je daar iedere dag de tent mee vol krijgt.
 
Je hebt gelijk en zo zie je maar weer dat smaken verschillen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan