Relatie Dikke Darm en Bijnieren/Schildklier

Zijn je klachten na de amalgaamverwijdering veranderd? Dus verminderd of verergerd? Of zijn de klachten hetzelfde gebleven?

Mark
 
Nou dat weet ik eerlijk gezegd niet goed. Dat is in dezelfde periode geweest namelijk als dat ik met de rauwmelkse producten begon.
Dus ik weet niet waardoor ik mezelf beter ben gaan voelen.
Ik ging ook vloeibaarder eten, dus veel soepen en zelf getrokken bouillon.
Wel heb ik bij inspanning steeds pijn aan de linkerkant van mijn lijf. Op heup en rug hoogte.
Mijn klachten werden erger na een paar weken Adrenal voor de bijnieren.
 
Misschien eens goed om op zware metalen te testen, zoals kwik.
Ik heb de helft van m'n leven gezocht naar de oorzaak van m'n klachten en kwam uiteindelijk op kwikvergiftiging uit. Ook heup/rug/spierklachten (fibro), verteringsklachten, mentale klachten en nog een hele zwik dingen.

Hier kun je een haartest doen:
http://www.holisticheal.com/hair-elements-test.html

Mark
 
Oké dankjewel!

Ondertussen blijf ik wel met de vraag zitten of ik die aminozuren langere tijd kan gebruiken.
Ik lees dat dat ook niet helemaal zonder gevaar is.
Kan het zijn dat mijn hoge eiwitinname omgezet word in glucose?
En dat dat de reden is van aan blijven komen?
 
Wat ik dan dus niet begrijp is dat ik wel overal lees bij een slechte werking van alvleesklier, dat je juist bijnieren moet ondersteunen. Waarom is dat mij niet het geval?

Niet iedereen blijkt daadwerkelijk aan bijnier uitputting te lijden of in een fase hiervan te zitten waarbij Adrenal past, vandaar dat jij hierop op een andere manier reageert dan andere mensen met vergelijkbare klachten.

Bijgaand link die interessant op dit vlak is
http://exendo.be/wp-content/uploads...orzaken-van-burn-out-en-bijnieruitputting.pdf

Hij verklaart in dit artikel waarom je in zo'n geval qua lichaamsgewicht aankomt.

Exocriene pancreasinsufficiëntie is trouwens een relatief nieuw begrip binnen de alternatieve geneeskunde en blijkt in heel wat gevallen spijsverteringsklachten en spierpijn te verklaren.

Bijgaand meer info op dit vlak
http://www.menssana.nu/pages/nl/bns-therapie/exocriene-pancreas-insufficientie-epi.php
http://www.menssana.nu/pages/nl/publicaties/ziektebeelden/exocriene-pancreas-insufficientie-epi.php
http://www.darmen.net/exocriene-pancreas-insufficientie.html#.V2Us8ZXCSM8

De spierpijn kan dus voortvloeien door een verstoorde werking van de bijnieren als door een niet optimale werking van de pancreas. In jouw geval zou ik om deze reden in zetten op gemmo therapie door middel van ribes nigrum die op beiden werkt. Voordeel hiervan is dat er hierdoor geen negatieve bijwerkingen naar boven kunnen komen.

Juglans Regia (= walnoot) blijkt zowel helend te zijn op de werking van de pancreas als de darmfunctie

Bijgaand citaat uit de Puurnatuur
Ribes Nigrum (Zwarte Bes) bevordert de functie van de bijnierschors. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat Ribes nigrum een stimulerende werking heeft op zowel de bijnierschors als op de productie van ontstekingsremmende hormonen. In de nieren zelf zorgt zwarte bes voor vrijzetting van histamine uit de mestcel. Het werkt opbouwend en bevordert de nierfunctie.

Citaat uit de Goed Gevoel
een maceraat van zwarte bes, één van de best werkende gemmotherapie extracten, een krachtig tonicum dat een gunstige invloed heeft op alle fysiologische stelsels van het lichaam. Het biedt een goede ondersteuning bij allergische reacties, hoofdpijnen van allergische oorsprong, netelroos, eczeem, hooikoorts en leveraandoeningen. Het stimuleert de bijnieren, de nieren, de pancreas en de lever. Het heeft een gunstige invloed op het ademhalingsstelsel en helpt bij vermoeidheid omdat het de endocriene klieren stimuleert en slaperigheid tegengaat.
 
Even een update.

Ik denk idd dat je gelijk hebt Vivianne.
Ik neem nu een week de spijsvertering enzymen in combinatie met extra maagzuur.
Ik heb geen diarree. De pijn in het ribben en rug gebied zijn weg.
Of weg, misschien zit er nog 10% maar voor mij is dat weg.
Inmiddels slaap ik heel erg goed. Eerder kon ik weken achter elkaar wakker zijn midden in de nacht. Om dan weer eens 1 of 2 nachten wel te slapen maar niet uitgerust te zijn.
Inmiddels heb ik ook de gelentanine van great lakes besteld.
Ik nuttig nog steeds dagelijks de botten bouillon.
Om die reden wil ik wellicht toch met mijn arts gaan overleggen of ik een scan mag om te zien of er iets te zien is aan die alvleesklier.

De homeopatische onderzoeken ga ik niet doen. Sorry zonder negatief te willen zijn, ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in.

Wel vind ik het zorgwekkend dat op mijn leeftijd die alvleesklier dus niet goed genoeg functioneert. Ik heb ook gelezen dat het van een ongeluk kan komen?
Ik heb in he verleden wel een ongeluk gehad op de fiets. Ben keihard over het stuur gevlogen en tegen een lantaarnpaal opgeklapt. Hoe het precies ging weet ik tot op de dag van vandaag niet. Wel dat ik vanaf dat moment hevige pijn in mijn rug had.

Enfin ik heb dus jaren geklaagd over rug pijn. B12 tekort was ook al vast gesteld 10 jaar geleden.
Ik heb de ene na de andere fysio gehad. Telkens kreeg ik mee dat ik oefeningen moest doen, mijn houding zou niet goed zijn en bla bla.
Maar als ik mezelf in spande had ik alleen maar meer pijn. Dat aangegeven te hebben was het antwoord dat ik te slappe buikspieren had en dat dat de reden was dat ik toch maar oefeningen moest doen en sporten. Voor mij voelde het niet oke. Helse pijnen.
Om de haverklap moest ik naar het toilet.
Vorig jaar werd gezegd dat ik PDS had. Dat zal ook best wel zo zijn. Van het 1 komt het ander denk ik dan maar. Maar ik denk dat de hoofdzaak die alvleesklier is.

Voor wat betreft A2 melk. Ik heb gelezen dat dat niet zo makkelijk te krijgen is. Althans het is voor mij ver uit de buurt. Ik hou het voorlopig even bij de producten van de Beekhoeve. Eerlijk gezegd ook omdat het voor mij een uitje is om naar toe te gaan en ik zo af en toe bij spring als vrijwilliger.
Verder vroeg ik mij af of 4 capsules levertraan van green pasture per dag teveel is?

En wie heeft er interesse om de Adrenal van Nutricology over te nemen? Want voor mij is dat dus geen optie.
 
Hoi Binc, voordat je een alvleesklier-onderz. gaat doen eerst zoeken op Google wat dat precies inhoudt en hoe dat gaat. Ze moeten met een slangetje door je maag naar binnen en het heeft risico,s. Die risico,s worden meestal gebagataliseerd.
Mochten ze iets vinden dan willen ze meestal opereren en zou je dat dan willen?
Kun je niet net doen alsof je een ontsteking hebt en dat dan alternatief aanpakken.



 
Bijgaand link met meer info over de exocriene pancreasinsufficiëntie, kan inderdaad door een trauma (b.v. ongeval of andere ingrijpende gebeurtenis) ontstaan.
http://www.darmen.net/exocriene-pancreas-insufficientie.html#.V2ktTJXCRes
http://www.mdl.nl/p_vragen?func=vie...;pageId=6&wid=67&noCache=3;1260437968

De melk van schapen en geiten is trouwens ook A2-melk.
Bijgaand link die hier nader op ingaat.
http://www.ecoboerderij-dehaan.nl/images/Tekstbestanden/Factsheet A2 melk 20150218.pdf

Op het vlak van de levertraan wordt dosering van 2 capsules per dag geadviseerd.
 
Hi Liesje,

Nee dat wil ik idd niet. Maar ik had gelezen dat een Echo en MRI kunnen volstaan.
Dan hoeven ze nog geen biopten te nemen toch?
Ik was al eens doorverwezen om biopten van mijn dikke darm te laten nemen.
Echter, heb ik dat niet gedaan. Doodsbang ben ik voor dat onderzoek en bovendien wil ik mijn darmen helen. Daarbij als ze biopten nemen op de verkeerde plek dan kan de uitslag nog negatief zijn. Maar een MRI durf ik nog wel aan.
Ook gelezen dat via urine gezien kan worden of er veel exorfinen aanwezig zijn, wat er op kan wijzen dat je een tekort hebt aan het DPP-IV enzym.
Ik wil het toch graag met mijn huisarts bespreken. Hij is gelukkig niet moeilijk.
Er zijn wel meer dingen die ik niet verteren kan en vraag mezelf al jaren af hoe dat kan.
Peulvruchten is ook zo een ding. Soms heb ik zin in die dingen maar ik mijd ze.
En als ik ze eet gaat het niet goed. Evenals champignons maar dat is geen verassing omdat die sowieso al een schimmel werking hebben.
Spinazie is een probleem. Spruiten en andere groenten met zetmeel is ook problematisch.
 
Ik sta open voor suggesties op alternatief gebied. Mijn huisarts is ook Orthomoleculair arts. Maar ik ga niet meer aan een apparaat hangen want dat heb ik nu al 6 keer gedaan, zonder resultaat.
 
Vivianne,

Dankjewel weer voor de info!
Ik lees in de link het volgende stukje over enzymen en maagzuur.
Even ter controle, dit houd toch in, een tekort aan maagzuur?
Of hebben ze het hier over een teveel? Ik neem 2 tot 3 keer per dag Betaine HCL en heb daar geen hinder van.

In de capsule zitten kleine bolletjes samengeperste pancreatine (pancreasenzymen), die ieder zijn omgeven door een zuurbestendige coating. Deze coating beschermt de pancreasenzymen tegen de lage zuurgraad in de maag. Met name lipase is een fragiel enzym dat irreversibel wordt geïnactiveerd als de pH daalt onder de 4,0. Zodra de pH stijgt boven de 5,0 tot 5,5 lost de coating op waarna de enzymen beschikbaar komen voor de vertering. Dit gebeurt normaliter in het duodenum.
 
Dag Bianca,

In jouw geval begrijp ik heel goed dat je het niet meer ziet zitten om aan zo'n apparaat te gaan hangen. Zou ik ook niet meer gaan doen. Niet alles wordt op deze manier gevonden.

Hier vraag ik me af of het zin heeft om de Betaïne te combineren met de pancreasenzymen en of het de werking van de enzymen al dan niet belemmert. Is echt iets om met je huisarts te gaan bespreken.

Dr. Reijnen van Mens Sana is goed in de materie van de EPI in relatie tot vitamine B-12 tekort onderlegd. Ik verwijs je naar nieuwsbrief 26 van hem voor meer achtergrondinfo over de exocriene pancreasinsufficiëntie. Misschien een idee om dit nader met je arts te gaan bekijken. Hij heeft mijn zoon voor EPI behandeld in combinatie met het B12-tekort zonder de Betaïne HCL. Inmiddels zijn de pancreasenzymen bij hem niet meer nodig en volstaat enkel de B12.
http://www.menssana.nu/media/Nieuws/Nieuwsbrieven/MS_B_26 (EPI).pdf

Ik hoop dat je deze link kan openen.

Dr. Reijnen doet zijn metingen tegenwoordig met de bio tensor. Mij is bekend dat hij een aantal artsen op dit vlak heeft opgeleid.
 
Je kan bij de nieuwsbrief geraken door

www.menssana.nu
tabblad nieuws
tabblad publicaties
tabblad nieuwsbrieven
onderdeel nieuwsbrieven downloaden
selecteren nr. 26
 
Ik weet het ook niet Vivianne.
Ik heb eerder enzymen van gastrozym (Bonusan) genomen zonder maagzuur erbij. Het hielp niet.
De maagzuur alleen doet wel wat maar niet optimaal.
De combi van beiden lijkt te werken.
Ik vraag mij alleen wel af of het EPI is, of een ontsteking, of wellicht nog erger...
Ik word er een beetje bang van. En ook de lange tijd dat ik al mee loop.
In het verleden heb ik er niet een al te gezonde levensstijl op na gehouden.
De echte ellende begon rond mijn 32e. Ben nu 39. Ben toch wel te jong om al een alvleesklier probleem te hebben?
Destijds kreeg ik bloedarmoede. Zowel ijzer tekort als ook B12. Het begon toen ook met pijn in rug en heup. Diarree kwam ook snel. Ook open wond gehad op mijn voet. Tot 3 keer aan toe pp dezelfde plek. Op een gegeven moment wilde mijn vorige huisarts stoppen met B12 injecties. Ik wilde dat niet omdat er geen oorzaak was. Toen kwam ik bij mijn huidige arts die als ik dat wil gewoon injecties blijft geven wanneer ik wil. Maar verder begreep hij ook mijn klachten niet. Zoveel onderzoeken gehad. Op een gegeven moment ging ik niet meer en dacht het zal allemaal wel.
Totdat vorig jaar ik mezelf echt weer ellendig voelde en niet meer kon lopen van de pijn in rug en zij. Moest naar de neuroloog. Bleek een Borellia bacterie te hebben. Lumbaal punctie gehad, die natuurlijk negatief bleek. Toen maakte ik mezelf daar druk om en gaf die bacterie de schuld van mijn jaren lange klachten. Ik heb een AB kuur gehad voor 10 dagen. Of het weg ik weet ik niet maar ik maak mezelf er nu niet meer druk om. Ik maak mezelf nu wel druk vanwege die alvleesklier. Hoewel dat in eerdere bloed onderzoeken er ook niet uit is gekomen. Ontlasting test via de natuur diëtiste was niet al te best. Er was iets met de vetvertering. Ik kan hier geen bijlage bij voegen helaas. Anders had iemand misschien mee kunnen kijken. Ook was de PH van mijn darmen niet goed. En er was een verhoging van ontsteking te zien. Maar dit kwam nooit uit een bloedtest. Ondertussen krakende gewrichten die pijn deden. Een voorloper van botontkalking in een vroeg stadium. Dat kwam uit de dexa scan die ik heb gehad.
De aminozuren doen mij in elk geval wel goed.
 
De afgelopen 2 jaar heb ik mij veelvuldig verdiept in pancreatitis. Dit komt omdat mijn kat dezelfde vage symptomen had als ik. Tig onderzoeken, geld, en ruzies met dierenartsen en internisten verder met hem, kwam daar de FPLI test de uitslag Pancreatitis, waarop ik direct heb gevraagd of ze ook de TLI test hadden mee geprikt omdat ik weet dat EPI hier ook een rol in kan spelen. Niet dus. Niet geprikt. Dit heb ik later toch laten testen vanwege zijn gedrag. Negatief. Maar zijn B12 en foliumzuur waren te laag. Hij zou in eerste instantie geen eens medicijnen mogen van de toen behandelde dierenarts. Via een omweg heb ik enzymen geregeld voor hem en een pijnstiller buprecare. Enfin, ik weet de symptomen bij mijn kat en de behandeling.
Telkens heb ik mijzelf herkend in hem. Ontlasting 1 grote brij net als bij mij.
Buiten adem zijn. 1 keer vond ik hem thuis op de grond snakkend naar adem midden in de zomer. Toen met spoed weg gebracht en in de zuurstof kooi. Ik had het ook vaak net zo benauwd als hem. Wat dat betreft heb ik echt wel een hechte band met hem.
Ik ken dus de linken die je mij door stuurt. Maar wat ik dan zo vreemd vind, is het feit dat het bij mijzelf niet aan het licht komt middels bloed onderzoeken. Ik heb die alvleesklier namelijk best vaak laten prikken op enzymen maar telkens is er niks mis. Ik word er moedeloos van. En dat terwijl nu blijkt dat alle pijntjes bij mij zo goed als sneeuw door de zon verdwijnen in zo een kort tijdsbestek.
 
Beste Bianca,

Alle begrip voor je bezorgdheid. Hier ben ik ervan overtuigd dat de aminozuren een goed begin zijn en dat de pancreas heel wat van je gezondheidsklachten verklaart.

Jammer genoeg valt de verklaring hiervoor niet altijd uit een bloedonderzoek te halen. Dr. Reijnen gaat hier op zijn site ook nader op in.
http://www.menssana.nu/pages/nl/publicaties/voor-professionals/auto-immuunziekten.php

Bij een exocriene pancreasinsufficiëntie maakt de pancreas door tekort aan de 8 essentiële aminozuren te weinig spijsverteringsenzymen aan. Hieruit kan B12-tekort voortvloeien.

Misschien een idee om te achterhalen welke B-12 variant je via de injecties aangeboden krijgt. In sommige gevallen werken de zuigtabletten ook optimaal.
http://www.menssana.nu/pages/nl/vitamine-b12-tekort-nieuw/behandeling.php

Bij borrelia is er sprake van verlaagde afweer. In dat geval biedt een levende bloedanalyse vaak meer duidelijkheid.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.541
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan