Relatie Dikke Darm en Bijnieren/Schildklier

G

Guest

Guest
Hallo allemaal,

Ik stel mezelf hier even voor en heb meteen een vraag waarvan ik niet weet of ik dat hier of elders zou kunnen plaatsen.

Ik ben Bianca. Soms lees ik hier mee. Nu voor het eerst wil ik toch een bericht plaatsen omdat ik het even niet meer weet en hoop op een beetje hulp.

ik kamp al een aantal jaren met vage klachten.
Dan gaat het weer goed en dan weer minder.
Ik heb voornamelijk problemen met mijn dikke darm. Veel,lang en meerdere malen op een dag diarree gehad een aantal jaar. Daardoor weinig opname van voedingsstoffen en tekorten waardoor ik mezelf dus ellendig voelde.
Zelf denk ik dat ik te lang mager vlees heb gegeten en te weinig vet erbij.
Sommige groenten kan ik ook niet hebben al vind ik ze nog zo lekker. Een voorbeeld is asperges.


Eiwitten kan ik niet goed verteren. Zeker niet in combinatie met koolhydraten.
Ik gebruik voor de eiwitvertering betaine HCL.

Mijn voeding bestaat voor een groot deel uit zelf getrokken bottenbouillons.
De botten komen van grasgevoerde koeien.
Verder gebruik ik Biologische rauwmelkse producten als Yoghurt, kefir, boter etc.
Ik maak mijn eten zoveel mogelijk vloeibaar in de vorm van soepen.
Sindsdien ben ik absoluut in gewicht aangekomen. 10 kilo erbij.
Probleem is echter dat ik aan kom op mijn bovenlichaam. Krijg een dikkere buik en borsten. In begin vond ik dat niet erg want er mocht absoluut wel iets bij. Alleen nu word ik bang van eten omdat ik bang ben nog meer aan te komen.
En eerlijk is eerlijk. Ik ben niet iemand die kleine porties eet. Vind zelf dat ik best veel eet op een dag.

Zoals ik nu eet gaat het wel beter. Zal niet zeggen dat het optimaal is, want heb nog steeds wel diarree, alleen niet meer zo vaak.

Omdat mijn lichaam lang lichamelijke stress heeft gehad vanwege mijn darmproblemen ging ik vermoeden dat ik te maken had met bijnieruitputting.
Ik heb nog wel steeds pijnen in mijn lichaam. Voornamelijk op ribhoogte.
Dit manifesteert zich alleen aan de linkerkant van mijn lijf zoals meerdere klachten zich alleen beperken tot de linkerkant wat ik zelf raar vind. Onlangs en ontstoken oog gehad aan de bovenlid rand welke nog steeds niet helemaal weg is. Ook verlies ik veel haar.
Ik ging dus bijniersupplement gebruiken van Adrenal Natural Glandular van Nutricology.
Al snel bemerkte ik positieve dingen. Zoals o.a minder moe en minder zorgelijk.
Anderzijds merkte ik dat ik na eerst 1 nacht goed slapen, 3 nachten achter elkaar niet kon slapen. Nu is slapen al jaren problematisch bij mij. Slaap over het algemeen heel licht.
Ik dacht dat de slapeloze nachten aan de Glandular lag, maar wilde ook niet meteen het bijltje erbij neer gooien. Ik merkte dat als ik die nachten niet sliep, ik daar geen last van had overdag. Wellicht omdat ik de pillen nog gebruikte en deze mij energie gaven. Ik weet het niet zo goed. Ik heb ze 2 weken gebruikt. 1 maal op een dag in de ochtend bij het ontbijt.
Gisteren heb ik besloten om ermee te stoppen omdat ik niet weet of dit wel oké is naar aanleiding van de enorme spierpijn die ik gisteren ineens had. En niet zomaar spierpijn, maar erg heftig. Een trap oplopen voelt echt heel zwaar. Veel van de pijn zit hem in de aanhechtingen. Knieën, armen en schouderbladen.
Ook mijn kuiten doen erg zeer. Magnesium op de huid hielp niet.
Verder was ik onwijs moe. Heb gistermiddag 3 uur geslapen.
Vannacht minder. Wel vast geslapen maar kort.
Verder sinds ik dit gebruik heb ik het idee dat ik ineens last heb van een schimmelinfectie (candida) Ik heb ook enorme pijn in mijn lies. Aan de bovenkant.
Mijn vrees is nu dat ik zuivel moet gaan laten staan? En vlees ook. Echter wil ik dat helemaal niet. Maar als het moet dan moet het.

Ik vraag mij nu af of ik mogelijk een probleem met mijn schildklier kan hebben iplv de bijnieren. Ik vind als ik erover probeer te lezen, de materie nogal ingewikkeld.
Misschien weet iemand een goeie arts om dit te laten testen?
Ik wil ook niet zomaar wat gaan slikken zonder te weten wat er nu werkelijk aan de hand is. Iemand in mijn omgeving wees mij op de ziekte van cushing. Nou, of ik dat heb weet ik echt niet. Daar komen wel meer klachten bij kijken.
Het is een periode echt heel goed gegaan. Alleen nu lijkt het alsof ik verval in mijn oude klachten. Soort herxheimer reactie als dat al kan.
Zou evt alleen cortex nog een optie zijn?

Mijn supplementen:

Gefermenteerde levertraan (Green Pasture)
Glutamine
Betaine HCL
Acai poeder door yoghurt smoothie.
Magnesium olie of Bysglycinaat

 
Beste Bianca,

Eerst en vooral vind ik het moedig van je dat je de bouillions bereidt en neemt. Zij hebben een helende werking op je dikke darm en ga hier vooral mee door.

Je uiteenzetting is heel helder waarin heel wat aanknopingspunten zitten om je klachten te kunnen plaatsen.

Je meldt pijn aan de linkerzijde van je lichaam. Aan deze zijde ligt de pancreas en hier zou ik er niet vreemd van opkijken dat deze een stuk van de verklaring van je klachten is. In feite dient uitgezocht te worden of je lijdt aan een exocriene pancreasinsufficiëntie die de niet optimale spijsvertering en niet optimale darmwerking verklaart.
http://www.menssana.nu/pages/nl/publicaties/ziektebeelden/exocriene-pancreas-insufficientie-epi.php

Er kan tevens relatie zijn tussen niet optimale darmwerking en te trage schildklierwerking die zich uit in het toenemende lichaamsgewicht en haaruitval. In sommige gevallen hangt dit samen met overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen.

Tevens vind ik het ontstoken oog verdacht. Ik vermoed dat je te weinig vitamine B12 opneemt. Niet goed een trap op kunnen is ook een signaal die me in deze richting doet denken.
Meer hierover zie volgende link
https://hhhpraktijk.nl/node/143

Bij B-12 tekort is inname van B12 zuigtabletten met als werkstoffen methylcobalamine, adenosylcobalamine en actief folaat in de meeste gevallen een effectieve oplossing.
http://www.menssana.nu/pages/nl/vitamine-b12-tekort-nieuw/oorzaken.php

In jouw geval zou ik overwegen om Dr. Reijnen te raadplegen van Mens Sana die zowel op het in kaart brengen van de exocriene pancreasinsufficiëntie en het B12 tekort kundig is.

Volgens mij zullen pancreasenzymen en de B12 zuigtabletten in jouw geval betere resultaten bieden, echter vraag op het vlak van de inname van de pancreasenzymen eerst raad aan hem op dit vlak. Op het vlak van de B12, is deze een goede
https://www.bonusan.com/nl/co-enzym-b12-1500-mcg-plus

Het bijnierextract onder de vorm van de Adrenal is inderdaad geen oplossing voor je.
 
Hallo Vivianne,

Dankjewel voor je reactie.
De B12 is jaren geleden idd al uit bloedbeeld gekomen.
Hiervoor kreeg en kan ik nog steeds injecties krijgen als ik dat wil.
Mijn pancreas is al eens onderzocht omdat ik zelf ook een vermoeden in die richting had.
Dit is gebeurd met bloed prikken.

De pijn aan de linkerkant van mijn lichaam klopt.
Als ik iets heb dan is het altijd links. Nooit rechts.
Ontstoken oog is links. Pijn in de ribben is links.
Ook lang zijn in mijn heup gehad. jaren. Daarvan denk ik nu achteraf dat dat uitstraling heeft kunnen zijn van dikke darm.
Omdat het nu zo goed als weg is bij mijn heup.
Destijds als ik eten had genuttigd kreeg ik echt pijn en steken aan de linkerkant van mijn buik. Het ging rommelen en meteen moest ik rennen wegens diarree.
Daarna had ik dan vrijwel weer meteen honger. Oké misschien is honger niet het juiste woord maar zo voelde het wel.
Ik vind het idd heel typisch dat alle problemen links zitten bij mij.
De klachten die ik beschrijf is nog maar nihil.
Kreeg ook diagnose Fibromyalgie. Daar geloof ik niet in.
destijds van de natuurarts ook enzymen voor geschreven gekregen van een natuurdietiste. Andere dan de link die jij stuurt.
Wel van bonussen ook.
Uit ontlastirngonderzoek kwam ook wel e.e.a uit maar weet niet meer exact wat.
Ik zou te verzuurd zijn en teveel goeie bacterieeen hebben.
het dieet wat ik kreeg hielp een beetje.
Maar de aangeraden havermout kon ik echt niet verteren. Ook niet met enzymen.
Evenals boekweit niet.
Ik zal je advies op volgen en eens kijken bij `Mens Sana en informeren.

Nu blijk ik dus een potje Adrenal te hebben waar ik geen baat bij heb :-(
Iemand interesse?
 
Dag Bianca,

Het wordt duidelijk dat je alle granen niet goed kan verteren. Er zit kans in dat er een exorfinen overbelasting bij je speelt.

Meer hierover zie volgende link
http://exorfinen-analyse.nl/exorfinen-analyse/

Op dit vlak is forumlid Marijn heel kundig.
 
Dag Vivianne,

Nu gaat het pas echt duizelen hoor.
Ik he wel eens gelezen op de site van ergomax over DPP-IV enzymen dacht ik uit mijn hoofd.

maar als ik dit zo even lees dan mag ik ook geen zuivel meer? Of lees ik dat verkeerd?
Ik neem eigenlijk niet tot nauwelijks granen. Deze week toevallig een beetje gierst.
En gisteren een paar boekweitcrackers.
Dat gaat wel goed. Althans, geen diarree van gehad.
Ik las ook over Mens Sana. Ik zie dat je dan word door gemeten met bio resenantie.
Ik heb echter al 4 keer aan hetzelfde apparaat gezeten maar is niks uit gekomen.
Althans niet in die richting. Uit ontlastirngonderzoek uiteindelijk wel.
Maar nu snap ik het niet meer. Het gaat over het algemeen nog steeds beter en heb niet 7 keer op een dag meer diarree. Want zo was het in het verleden wel.
De spierpijnen die ik heb is sinds de Adrenal. Daarvoor was ik al geruime tijd ervan af. Behalve de pijnen op rib hoogte niet.
maar nu met deze info ben ik echt ff van het padje af hoor...
Wil het best laten testen. Alleen ik lees dat ik mezelf dan helemaal vol mag gaan proppen met de verkeerde granen :-(
Ik zie niks staan over eieren. Maar daar heb ik wel veel moeite mee. 1 ei en het is rennen als ik geen maagzuur bij neem.

Nu heb ik weer wat om over na te denken :)


 
is het nu eigenlijk wel of niet zaak om mijn bijnieren te ondersteunen?
Maar dan alleen met een cortex variant?
Misschien is het toch niet onverstandig om weer verteringsenzymen te gaan nemen.
Ik heb ze nog niet gebruikt sinds ik mezelf beter ging voelen op de rauwmelkse producten en in combi met maagzuur. Alleen apart maar deed niet zo heel veel, dus ook mee gestopt.
 
Dag Bianca,

Qua granen zit het niet goed bij je, dus mijden is de boodschap. In sommige gevallen treden er gecombineerde allergieën op met b.v. melk en eieren. De eieren kunnen mogelijk verklaard worden vanuit het feit dat de kippen met graan of maïs worden gevoerd. Eieren van eigen gras gevoerde kippen is misschien een oplossing voor je.

Qua zuivel bestaat dus de kans dat je er ook overgevoelig voor bent en om deze reden is het heel verstandig om dit uit te zoeken. De link van Marijn is als volgt :
www.balans-balans.nl.

Zij test aan de hand van kinesiologie en gaat per melkvariant na of je er wel of niet overgevoelig voor bent.

Mens Sana doet tegenwoordig heel veel metingen met de bio tensor in plaats van bio resonantie.

In jouw geval ben ik er niet van overtuigd dat er bijnierextract nodig is. Het is duidelijk dat de Adrenal geen verlichting van je klachten biedt. Meerdere forumleden zijn hier al tegenaan gelopen. Soms is de Cortex een oplossing. Zelf ben ik meer voorstander van gemmo therapie. Je zou het inzetten van berk kunnen overwegen. Berk heeft goede werking op zowel alvleesklier, schildklier en bijnieren.

Meer hierover zie :
http://www.santi-shop.eu/nl/p780-Berk-moedermaceraat-bio-Herbalgem.html


 
Hi vivianne,

Thanx voor de tips!

Voor wat betreft de eieren, die komen van grasgevoerde kippen.
Ik wil ze niet anders meer.
Verder gaat het wel beter sinds ik rauwmelkse zuivel weer ben gaan gebruiken.
Ik nam deze voorheen niet. Nu in de vorm van kefir, yoghurt, kaas en boter.
Vlees haal ik ook bij de biologische boerderij.

Ik zou het niet zo leuk vinden als ik al deze producten nu zou moeten gaan schrappen eigenlijk.
Ik haal mijn spullen bij de Beekhoeve in Kamerik.

Ik weet niet zo goed wat je bedoeld met melkvariant. Bedoel je daarmee het verschil tussen melk en b.v kefir of yoghurt?
Of de melk uit de supermarkt en de rauwmelkse?

Ik eet echt bijna geen graag. Mijn menu is als volgt zo ongeveer.

Ontbijt:

Smoothie van yoghurt, room, lijnzaadolie, kokosolie, rood fruit, gember, citroen, munt, klein beetje honing, amai poeder.
Daarnaast 2 gekookte eieren.

Ik kan hier lang op teren dus neem niet altijd lunch. Als ik wel lunch neem is het een soepje van botten bouillon. Of een combi van zelf gemaakte soep met vette vis en groente. Af en toe een boekweitcracker erbij.

Diner:

Vet vlees met wat groente. Soms een toetje van room en wat rood fruit.

Voor het slapen, kefir met gebakken ei.

Er zijn wel combinaties waar ik niet tegen kan maar ben kwijt welke dat exact zijn.
Van een klein beetje graag heb ik geen last. In de vorm van gierst of boekweit. En dit is echt minimaal.

Koekjes en andere zooi eet ik niet. Ik hou niet van die zoete dingen.

Ik had gister wel de enzymen genomen. Mede ook omdat de dietiste dit destijds op basis van ontlastirngonderzoek had aangeraden. Maar nu heb ik ze genomen in combi met betaine HCL. Ik had nog enzymen staan. Aangezien ik de enzymen van bonusan voor mijn kat heb, die ook alvleesklier ontsteking heeft en een dikke darm probleem. Maar dat even terzijde.

Ik merk wel meteen al resultaat. Ontlasting is vaster.

De problemen kreeg ik idd na de start van de Adrenal. Hoewel, in begin positieve resultaten met de adrenal was ik er blij mee. Tot eergisteren. Toen had ik ineens diarree en die pijnen. Pijn links tussen ribben en schouderblad was er al. Maar dat werd erger. Daarom ben ik gestopt. Dacht dat er misschien teveel adrenaline in zou zitten voor mij.

Ik zal de berk idd eens gaan overwegen.

Buiten de berk om en de supplementen die ik nu gebruik vraag ik mij af of ik evt nog andere supplementen nodig heb?
Want 1 ding staat wel vast. Ik blijf aankomen.
Het stopt gewoon niet. heb inmiddels een heel leuk zwembadje rondom mijn buik :(
En mijn portemonee vind dit ook niet zo leuk. Heb al een complete garderobe vervangen. Was een mooi excuus om te shoppen natuurlijk, maar dat kan niet ongelimiteerd door gaan.
Misschien eet ik wel teveel? Of is het vetgehalte toch te hoog en heb ik juist meer groente nodig?
 
Met betrekking tot de melk kan je inderdaad verschillende indelingen maken.
A1 en A2 melk is het meest belangrijke op dit vlak. Hier doelde ik in feite op en zou de verklaring voor de moeilijkere vertering van de eiwitten kunnen zitten.

A2 melk is de variant die beter verteerbaar is. Hieronder vallen geitenmelk, schapenmelk en melk van Jersey en Guernsey koeien.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/152573-gezonde-melk-a2-melk.html
http://www.semex.nl/i?lang=nl&viewnews=1457017994
http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=680&cod=676&page=

Ik zie dat de koeien van de Beekhoeve rood bontkoeien zijn waardoor het vermoedelijk om A1 melk gaat.
 
Ik weet het zo net niet. Het is juist beter gegaan sinds ik de rauwmelkse zuivel koop.
Melk drink ik niet omdat ik dat niet lust. Maar wel kefir, yoghurt,karnemelk en kwark.
Ik ben gek op zure dingen. En zout.

De combinatie ei en yoghurt gaat goed. Maar de combi van allen een gekookt ei of een haring om zomaar te zeggen gaat niet goed. dan ontstaan heftige steken in mijn buik links en een hoop gerommel en een run naar toilet.

De beekhoeve heeft nog wel andere rassen. Blaarkoppen ook heb ik begrepen.
Over de A1 of A2, daar ben ik niet zo in thuis. het klinkt een beetje als een soort keurmerk. Ik dacht dat alle rauwmelkse zuivel in orde was eigenlijk.

In dit filmpje worden de rassen genoemd.

&feature=share
 
Gelukkig dat de rauw melkse zuivel goed bij je werkt. Kefir wordt ingezet bij darmklachten.Bij een volgende bezoek aan de Beekhoeve kan je vragen of de melk van de blaarkoppen A2 is.

Onder het topic A1 en A2 en caseïne onder Vragen over Voeding en gezondheid kan je aanvullende informatie terugvinden.


 
Kan iemand mij vertellen of er een relatie is met bovengenoemde klachten met betrekking tot aminozuren?
Ik heb al dagen spierpijn en gewrichtspijn na de Adrenal.
Nu heb ik amino 75van solgar. Na 1 pil verdwijnt de spierpijn?
Dit supplement is overigens op advies van mijn arts.
 
Dag Vivianne,

Dus het is best mogelijk dat ik door de adrenal deze spierpijn heb gekregen?
Eerder had ik het ook en toen kreeg ik Fibro diagnose van reumatoloog. daar geloofde ik iet in en met een natuurdietiste onder controle gekregen. De pijn zat hem voornamelijk in de aanhecjtingen destijds. Maar sinds deze week na 2 weken adrenal exact dezelfde pijnen in aanhechtingen. Dat was o.a de reden om te stoppen.
Wat ik dan dus niet begrijp is dat ik wel overal lees bij een slechte werking van alvleesklier, dat je juist bijnieren moet ondersteunen. Waarom is dat mij niet het geval? Ik loop al dik 8 jaar te kloten met die vertering. Veel heup en rugpijnen gehad.
Wat kan ik er verder aan doen om het onder controle te krijgen? Ik voel mezelf na 1 zo een pilletje aminozuren best weer oke. Maar met die Adrenal voelde ik mezelf ook in het begin goed op het niet kunnen slapen na dan. Ik vervaarde het een beetje als een soort drugs...

Ik weet niet of hij hier bekend is. Ik denk het niet hoor.
Ik heb een homeopathisch, orthomoleculair en regulier arts in 1.
 
Bianca, ik weet niet of je baking soda al geprobeerd hebt, maar daarmee ben ik van een verstopte alvleesklier afgekomen. Dagelijks een theelepeltje in glas water 's ochtends opdrinken.

Ik kreeg er een enorme stinkende ontlasting van, maar dat was dus kennelijk nodig.

Mark
 
Nee, behalve als mondspoeling niet gedronken. Wel een sole. Werkt dat niet hetzelfde als baking soda?

Wat waren jou klachten met betrekking tot een verstopte alvleesklier?
 
Sole werkt niet hetzelfde nee.
Ik had een kloppend gevoel ter hoogte van de alvleesklier. Ik zag het ook kloppen en het voelde alsof ik heel veel gegeten had, terwijl dat niet het geval was. Benauwend gevoel gaf het.

De baking soda ontzuurde de boel.

Mark


 
Zo een gevoel heb ik niet. Bij mij was het eerder al hevige pijnen tijdens het eten, of er vlak na. Meteen rennen.
En de hele voedselbrij kwam er onderhand onverteerd weer uit.
Ik zal de baking soda gaan proberen en zien wat het doet.
Vreemde is wel dat ik een buikecho heb gehad en er meerdere malen bloed is geprikt voor de alvleesklier.
Ik vraag mezelf af of ik het allemaal nog een keer moet laten onderzoeken. Het voelt voor mij inmiddels alsof dat geen enkele zin heeft omdat er toch telkens niks uit kwam bij mij. En het uiteindelijk op de hoop fibromyalgie werd gegeooid. De afvalbak als ze niet meer weten wat ze met je aan moeten.
Mijn dikke darm werkt ook niet naar behoren.

Wat is nu het beste qua voeding? Wel of geen vetten en eiwitten.
Want ik ben mezelf wel beter gaan voelen met de rauwmelkse producten.
Welke enzymen zijn het beste?


In het verleden heb ik ook geprobeerd gescheiden koolhydraten en eiwitten te eten.
Dit ging wel goed maar ik bleef wel honger houden. Het was niet te doen om elke dag na te moeten denken over hoe te eten en wanneer.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.754
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan