Relatie darmen en spierpijn

polyglot

New member
Hoi,

Ik ben 20 jaar en heb al zo'n 3 jaar last van spierpijn. Genoeg spierpijn om geen echte sport uit te kunnen oefenen, echter functioneer ik wel gewoon normaal en kan ik gewoon werken. Het is vervelend maar niet echt beperkend. Het pijngevoel is het beste te beschrijven als het verzurende gevoel dat je krijgt na het fitnessen.

Nou laat ik dit een beetje met rust en negeer ik dit. Het valt me echter op dat, wanneer ik last heb van mijn darmen, deze spierpijn veel nadrukkelijker aanwezig is. Heeft iemand hier misschien een idee bij?

Ik eet sowieso altijd lowcarb, genoeg vezels, zit hoog in vetten (ook verz. vet). Ik 'lurk' veel op dit forum dus pik ik veel op. Er zijn echter geen stoffen die ik volledig elimineer uit mijn dieet.

Ik hoop dat iemand hier een passende reactie op kan geven, als er meer informatie nodig is dan geef ik deze.

Bedankt!
 
Nee, ik heb ook periodes dat ik gewoon veel koolhydraten at. Bracht geen verandering.

Ik eet veel groente, 300-400 gram per dag.
Vlees is vaak kiphaasjes of kippendijen, gehakt, soms biefstuk. Overdag eet ik vaak groente, veel noten (anders vind ik het moeilijk om mn calorieën te halen).

 
Veel noten verstoren je verhouding tussen omega 3 en 6 negatief en samen kunnen ze zorgen voor teveel MOV's. Wellicht zit je met de KH aan de te geringe kant(mits je schatting klopt).
je eet veel groente, zit daar dan bv. veel paprika's bij.
Hoe zit het met verzadigd vet?
 
Hoe komt het dat je noten nodig hebt om aan je calorieën te komen?
Dan vraag ik mij af wat je dan precies eet op een dag.
 
Hoi Polyglot, problemen met je darmen en spierpijn kunnen beide ook het gevolg zijn van stress.
Zou stress bij jou een factor kunnen zijn?

De relatie tussen oorzaak en gevolg kan bijv. ook via deze weg gaan:
Bij stress verhoogt het ademvolume.
Een verhoogd ademvolume leidt tot verkramping van het gladde spierweefsel rondom de spijsverteringsorganen.
Een verhoogd ademvolume heeft bovendien tot gevolg dat minder bloed de spijsverteringsorganen bereikt ten gunste van de spieren.
Het lichaam is tijdens stress voorbereid op vechten of vluchten en daarvoor is het nodig dat energie in de vorm van bloedsuikers naar de spieren gaat.
De spijsvertering krijgt zo minder zuurstof.
Stress verlaagt het zuurstofniveau in het lichaam en dit vermindert het functioneren van alle organen in het lichaam en dit heeft weer een overproductie van melkzuur tot gevolg: dit laatste beinvloedt je spieren negatief.
Je verzuringsdrempel kun je o.a. verlagen door buteyko-ademhalingsoefeningen te doen.
Bron: Ademhaling als medicijn: Marc Scheffer en Mathilde Scheffer-Holzapfel.

Hier https://www.fatsforum.nl/forums/topic/natriumbicarbonaat/page/41/ heb ik beschreven hoe Lothar Hirnreise het melkzuurprobleem aanraadt aan te pakken: namelijk met natriumbicarbonaat alias baksoda alias zuiveringszout.
 
Nee weinig nachtschade. Zitten er wel tussen natuurlijk.

Vandaag:

10g kokosvet
Smart bar bodyenfit (heb toch altijd behoefte aan zo'n snack)
Notenpasta 40 gram
Pure chocola 85% 25g
Gehakt rund 300g (chili dus ook uien, knoflook, kruiden e.d.)
Chia zaad 10g
Kapucijners 80g
Ijsbergsla 50g
Portie kibbeling (eens in de 3 maanden denk ik)

Dit is wat ik vandaag tot nu toe op heb. Eet normaal wat meer groente, vaak bijv. Biologische pompoensoep van de AH.
 
Bij een snelle verzuring denk ik aan teveel afvalstoffen.
Ook denk ik aan voedselintoleranties.

Ik heb ook een snelle verzuring, maar ik heb dan ook fibromyalgie en een traag werkende schildklier.

 
Ik zie mager vlees en veel te weinig (verzadigd) vet. Het kan maar zo zijn dat je teveel urinezuur produceert en dat dit wordt afgezet in je spieren, die daardoor verzuurd raken.

Mike

 
Ten eerste is het natuurlijk abnormaal dat een 20 jarige zoveel onverklaarbare spierpijn heeft en dat al drie jaar dus ik zou dit zeker verder gaan onderzoeken.

Zie het volgende:

http://www.schildklier.nl/blogs/entry/spierproblemen
Vanuit mijn achtergrond als fysiotherapeut raakte ik steeds meer geïnteresseerd in de oorzaak van de diverse spierproblemen, die er kunnen zijn bij een te traag werkende schildklier. De ene patiëntengroep heeft er slechts hinder van of wordt er met sporten door beperkt, terwijl een andere groep er zwaar door beperkt wordt in zijn of haar dagelijks leven

Als ik jou was zou ik wat veranderingen in je voedingspatroon doorvoeren die je schildklier ondersteunen inplaats van ondermijnen.

Zo min mogelijk meervoudig onverzadigde vetzuren. Die eet je nu relatief veel in de vorm van noten en noten pasta. Mijn advies is te stoppen met de noten, zaden en peulvruchten in elke vorm en je vetten te halen uit verzadigd vet.
Vitamine A in de vorm van lever. Met 150 gram per week zit je al goed.
Meer calcium dan fosfor, dat betekent meer zuivel dan vlees.
Ongeveer 100 tot 120 gram eiwit per dag.
Minimaal 150 gram koolhydraten.
Voldoende calorieën, in jouw geval denk ik toch wel zo'n 2500.
Dagelijks bottenbouillon.


Eventueel extra magnesium, selenium en een hele kleine dosis jodium nemen (150 mcg )

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.285
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan