Relatie artrose & voeding

Pieta

New member
Sinds een week of 6 ben ik actiever bezig met eten volgens WAP-richtlijnen.
Sindsdien heb ik weer meer last van mijn bovenste kootjes/ gewrichtjes op mijn vingers: ze worden dikker, licht rood en pijnlijker, een tijd geleden ben ik hier al mee naar de huisarts geweest, zijn mededeling: "artose, niets aan te doen". Ik had in het verleden het idee dat de klachten afnamen/ verdwenen bij minder vlees/ melk.
De richtlijnen en achtergrond van WAP bevallen me echter erg goed en het liefst wil ik ze blijven volgen, maar toch heeft mijn lichaam ergens moeite mee.
Wie heeft hier een verklaring/ oplossing/ tips voor?
 
Lijkt eerder op jicht door afzetting van overtollig urinezuur op spieren en gewrichten. Ofwel je eet teveel magere eiwitten, ofwel je eiwitvertering verloopt sowieso niet optimaal.
Wat eet en drink je zoal op een dag?

Mike
 
Het vlees en de melk waaraan je refereert, wat kregen de dieren te eten? Als ze veel maïs, graan en soja kregen kan het omega-6 gehalte vrij hoog zijn. Dit werkt ontstekingsbevorderend, dat kun je bij artrose niet gebruiken. Misschien hier eens op letten. En ja, daarvoor kun je in de boerderijwinkel van mijn ouders (ecoloar.nl) terecht, dus ik ben misschien bevooroordeeld. Andere ideeën zijn welkom.
 
Wat ik nu zo'n beetje eet:
's ochtends rauwe melk, smoothie met sinaasappel, groene groenten en kefir van rauwe melk, plak kaas van rauwe melk
's middags (tomaten)soep van bottenbouillon met wat créme fraiche, een gekookt of gebakken ei, rauwe melk, stukje leverworst
's avonds stoofpotje of iets dergelijks met rijst/ gierst

Magere eiwitten gebruik ik volgens mij niet.
Vijf jaar geleden werd bij mij (na diagnose borstkanker) middels bioresonantie gemeten: glutenintolerantie en lactoseintolerantie. De rauwe melk hebben we getest pas geleden, daar 'reageerde' ik niet op, op de kefir reageerde ik wel....

Ik gebruik nu de boerenmelk van Eko de Eerste uit Markenesse, ik ga er achteraan wat de koeien daar te eten krijgen en hoe vaak ze buiten zijn.

Ik ben dol op melk en zou het graag blijven gebruiken, maar mijn lichaam protesteert ergens tegen.
 
Hoi Heksje, ja ik weet het, ik ben nog zoekende naar alternatieven. Mijn kinderen zijn zo dól op tomatensoep en ik ben dan alweer zo blij dat ze in ieder geval de bottenbouillon binnenkrijgen. Het is af en toe een hele zoektocht!
 
Begrijp ik het goed dat je groenten verwerkt in je smoothie? Niet alleen nachtschades bevatten antinutrienten (die overigens reumatische klachten in de hand werken!), maar je kunt jezelf ook op deze manier volladen met schildklieronderdrukkers, oxaalzuur en fytaten!

Mike
 
Pompoensoep maak ik ook maar die vinden ze niet allemáál lekker (ik heb 4 kinderen), ik zei het al ik vind het een uitdaging.
Ja Mike, ik verwerk graag groene rauwe groenten in mijn smoothies, omdat ik daar echt naar hunker als ik het niet doe. Voordat ik met melk en kefir en meer vlees startte at ik meer smoothies dan nu, daar deden mijn vingerkootjes het wel goed op :-D
Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp de anti-nutriënten, maar daar had ik gewoon geen (merkbare) klachten. Ik waardeer het meedenken!!
 
Je krijgt er nooit meteen last van. Ze stapelen zich op en opeens 'uit het niets' ontstaan er klachten. Hoofdverdachte op dit moment zijn neurotoxines in nachtschades.

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan