Reflux bij baby ?

G

Guest

Guest
Heb maar even een apart topic geopend voor bovenstaand probleem.

We ondervinden momenteel een aantal 'opstartproblemen' met onze dochter die straks bijna 2mnd oud is. De voeding valt bij haar niet echt lekker. We zijn gestart met de Raw Milk Baby Formula maar na verdenking van koemelkallergie door de mesoloog (bultjes, obsstipatie) zijn we overgestapt op geitenmelk. Dit was geen verbetering. Mike noemde in het topic over 'Alternatief voor flesvoeding' al dat ze waarschijnlijk zwakke bijnieren heeft met een reflux tot gevolg. De laatste dagen heb ik ook steeds meer het idee dat ze inderdaad weleens last kan hebben van een reflux.

Momenteel geven we weer gewoon de Homemade Babyformula op basis van rauwe melk. Ze drinkt 80cc (van de 160cc) en begint vervolgens alles bij elkaar te schreeuwen. De voeding komt er echter niet weer uit, maar ik heb wel het idee dat de voeding vanuit de maag terug de slokdarm instroomt. BIj het schreeuwen strekt ze zich helemaal en vervolgens is ze ook erg onrustig.

We hebben geprobeerd een afspraak met de kinderarts te plannen, maar daar kunnen we pas volgende week terecht omdat ze niet levensbedreigend ziek is (wat een land !).

Nou vraag ik me af wat we zelf kunnen doen als het inderdaad een reflux is waar ze last van heeft ?

 
Bedankt Mike.

Vanaf vandaag gaan we inderdaad over op de 'liver based formula'. We gebruiken hiervoor een bouillon als basis die we trekken van mergpijp, schenkel of ossenstaart. Net als de lever is dit allemaal afkomstig van schotse hooglanders.

Kun jij wellicht logisch beredeneren waarom deze formule goed zij zou kunnen zijn tegen reflux ?

 
Hoi Satfat, niet fijn dat jullie dochtertje zo'n last heeft van de voedingen. Heel herkenbaar. Ons nichtje heeft hier (kreeg borstvoeding) ook last van gehad en ook ons meisje was erg onrustig na haar voedingen. Ons nichtje was ook helemaal gespannen en overstrekte zich ook, zo zielig om te zien. Misschien heb je de tip al gehad, maar een osteopaat kan hier wel wat mee. Ook wilde ons meisje zo rechtop mogelijk drinken, later toen ze de fles kreeg zat ze gewoon helemaal rechtop. Ook lang rechtop houden na het drinken. Maar dat doe je misschien allemaal al. Ik weet niet of een andere basis voeding beter voor de reflux zal zijn, het heeft toch te maken met het nog niet volledig ontwikkeld maagklepje. Hoop het natuurlijk wel voor jullie kleintje! Heel veel succes en ik hoop dat jullie meisje zich snel beter zal voelen! Groet Frida

 
Als het reflux is osteopaat. Maar kinderen die last hebben van kma kunnen ook erg gaan huilen bij het drinken, weigeren, weinig drinken etc, ze voelen dat ze niet tegen de voeding kunnen (ook als ze borstvoeding krijgen). Volgens mij is het niet zo logisch dat een kind met reflux last heeft tijdens het drinken, integendeel, kinderen met reflux willen juist de hele dag aan de borst omdat dat drinken juist verzacht.

 
Inderdaad, osteopaat! Dat heeft bij heel veel kindjes een goed resultaat. Zorg wel dat je naar iemand gaat die de boel niet forceert maar zacht werkt. Vaak door rondvragen in je omgeving kom je wel bij een goede uit.

Maar echt, ik kan een osteopaat van harte aanbevelen. Op de werkvloer adviseer ik dat heel vaak aan mensen met goede resultaten als gevolg.

 
Ik heb een lichtelijk andere vraag. Mijn peuter (19 mnd) geeft regelmatig een klein beetje over zoals in de babytijd, door zijn mond of neus. Vooral na het eten van (zure) melkproducten. Het ruikt ook heel zuur, wat er uit komt.

Nu heb ik zelf als kind een zwakke maag gehad en veel overgegeven. Dus allicht dat ik dit aan hem heb doorgegeven.

Wat kan ik voor hem doen? Moet ik kwark en zure room ed vermijden of niet?

 
Even een update over onze dochter, nu 2,5 mnd.

Ze heeft nog steeds erg veel last van de verborgen reflux en het lijkt de laatste tijd alleen maar erger te worden. Ze weigert nu sinds vanochtend voor het eerst zelfs te drinken terwijl ze wel honger heeft. We zijn kort na de geboorte gestart met de babyformule op basis van rauwe melk, maar omdat ze het hier niet goed op deed (uitslag, obstipatie) en de mesoloog aangaf dat ze allergisch was voor koemelk, zijn we overgestapt op de geitenmelk. Eerst tijdelijk Nannycare maar al snel had ik een adres voor rauwe biologische geitenmelk gevonden. We maken de formule nu dus op basis hiervan. In de tussentijd hebben we ook nog de 'liver based formula' geprobeerd. Ik weet niet wat we hier verkeerd deden, maar hoe we de lever ook kookten in de bouillon en pureerden er bleven altijd stukjes inzitten waardoor we genoodzaakt waren met grote spenen te gaan werken hetgeen weer problemen opleverde ivm haar reflux.

We zijn weer met haar bij de osteopaat geweest, maar die kan de reflux ook niet goed behandelen.

Het lijkt er steeds meer op dat de enige weg die overblijft het gebruik van maagzuurremmers is. Ik weet het anders ook niet. Natuurlijk gaat dit helemaal in tegen mijn gevoel, maar was ik nog het alternatief ?

Mike zegt altijd : "maagzuur dat omhoog komt heeft juist te maken met het feit dat we juist te weinig maagzuur hebben."

Ik kan haar toch moeilijk een glas water met een beetje appelazijn geven om de aanmaak van maagzuur te stimuleren ?

Wie heeft er nog ideeën ?

 
@Alexandra

Bedankt voor je reactie. Wat betekent kkz ?

Hierboven schreef ik :

Quote:
Ik kan haar toch moeilijk een glas water met een beetje appelazijn geven om de aanmaak van maagzuur te stimuleren ?


Later dacht ik ook : "Waarom niet ? " Dus straks maar eens proberen om een beetje troebele appelazijn in de fles te doen. Ik begin met 1/4 teaspoon.

 
Keltisch zeezout bedoel ik. Was een beetje lui :lol: ergens op t forum staat dat iemand zijn kindje t gaf met een theelepeltje.

 
heb je al aan dondormelk gedacht? er zijn natuurlijk ook kindjes die borstvoeding krijgen met reflux, maar misschien kunnen jullie op die manier wel uittesten of het probleem toch ook deels bij de ingrediëntende ligt. uiteindelijk is mensenmelk de meest natuurlijke voeding voor een mensenbaby.

 
Nou de eerste fles met 1/4 teaspoon appelazijn zit erin. Iemand enig idee hoeveel appelazijn ik op dagbasis zal geven. Iets van 1 teaspoon ?

@ Mus : nee, donormelk is voor ons geen optie. Ben je natuurlijk ook weer erg afhankelijk van wat de donor gegeten en gedronken heeft. Komende woensdag ga ik opnieuw met haar naar de mesoloog en testen we naast de flesvoeding op basis van geitenmelk ook de ingredienten afzonderlijk om zo uit te sluiten dat ze bijvoorbeeld verkeerd reageert op levertraan, boterolie, gelatine etc.

 
Ineesn schiet mij te binnen dat kokosmelk een goede basis zou kunnen zijn voor de formula. Misschien wordt dit zelfs wel een nieuwe variant en kunnen we deze doormailen naar de WAPF!

Mike

 
Hallo allemaal,

Sinds 4 maanden is mijn dochter van 16 bevallen van een gezonde dochter. Helaas had ze te maken met veel stress tijdens haar zwangerschap en dit heeft volgens een babytherapeut tot gevolg gehad dat haar kindje een verborgen reflux had. We zijn 4 keer naar Sylvia Verduin geweest om dit te verhelpen. Sylvia is kinesiologie ze geeft les als Touch for health therapeut en was de kraamhulp van mijn dochter. Sylvia heeft samen met een aantal andere therapeuten in een landelijk seminar georganiseerd waar ze het belang van baby therapie aan een groter publiek bekend wil maken. Ze gaan ervan uit dat een (verborgen) reflux een gevolg is van stress in de baarmoeder, tijdens geboorte of vlak daarna. Er zijn 7 cruciale moment waarin een baby stress kan ervaren en het para sympathische zenuwstelsel wordt geactiveerd (overlevings mechanisme) De baby van mijn dochter had erg veel last van de hik en een verborgen reflux (uitgetest via de moeder) dus spuugde veel. Na de eerste behandeling (5 weken oud) bij Sylvia was het hikken aanzienlijk minder en na 4 behandelingen (in een tijdsbestek van 7 weken) was het spugen en hikken gestopt. De baby krijgt alleen borstvoeding, is niet ingeënt, slaapt door vanaf de 6 de week. Heeft geen buikkrampjes, geen eczeem, geen berg en blaakt van de gezondheid. Binnen kort beginnen met eigeel en vleesbouillon. Zo trots op mijn dochter…..en blij met mijn kleindochter.

 
Gefeliciteerd bizzkwiekje, fijn dat het nu zo goed gaat en jullie de verborgen reflux zo hebben kunnen oplossen.

 
Anti-reflux bedje (AR-bedje) http://www.b-and-j.eu/product/ar-bed-anti-reflux/ of hellend bedje http://www.hln.be/hln/nl/38/Familie...1/Hellend-bedje-stopt-reflux-bij-baby-s.dhtml

Hellend bedje stopt reflux bij baby's
1/01/08 - 00u01

Voor de allereerste keer lijkt een afdoende oplossing bedacht die voorkomt dat de maaginhoud van een refluxbaby weer richting mond vloeit. Serge Vleeschouwer, een producent van kinderbeddengoed, ontwierp een antirefluxbed en zorgde zo voor een wereldprimeur.
In het hellend bed worden baby's zodanig vastgemaakt dat de zwaartekracht haar werk doet en de maaginhoud "beneden" blijft.

Meer dan de helft van de baby's kampt in de eerste maanden na de geboorte met reflux, een aandoening waarbij de maaginhoud terug in de slokdarm vloeit, omdat de sluitspier tussen maag en slokdarm nog onvoldoende ontwikkeld is. Zodra de baby één jaar is, heeft die sluitspier zich wel helemaal ontwikkeld en is zo ook het probleem opgelost.

Na flink wat denkwerk heeft Serge Vleeschouwer, ook de man achter het Multicare-kinderbeddengoed, nu het antirefluxbed ontworpen: een hellend bedje waarbij de baby's op hun rug moeten slapen. "Vroeger was het de gewoonte om refluxbaby's op hun buik te leggen in een wiegje dat 30 graden helt", legt Vleeschouwer uit. "Alleen bleek dat die buikpositie een verhoogd risico op wiegendood inhoudt en dus kon die methode niet langer worden gebruikt. In mijn AR-bed wordt het kindje nu veilig op zijn rugje gelegd, in een helling van 40 graden."
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan