Rauwmelkse kaas

-B.arr

New member
Ik kan een heleboel oude topics niet meer openen helaas.
Ik heb rauwemelkse kaas gekocht, in Alkmaar, ik neem aan dat belegen/oud niet zo heel veel uitmaakt.
 
Mis je bepaalde topics? Er zijn er de nodige verdwenen, maar als je laat weten welke kunnen we deze terugplaatsen.

Mike
 
Veiligheid ivm mogelijke aanwezige bacterieen. Ik zocht naar de topic waarin stond dat er in de rauwmelkse kaas met een rijping vanaf een X aantal maanden zeker geen kans meer is op vervelende bacterieeen.
Ik had de belegen variant maar ik merkte dat ik het daarna heel warm kreeg, roodheid in m'n gezicht enzo, ik weet niet precies wat dat is. Heb het nu nog een beetje (gisteren voor het laatst gegeten). Misschien ontgifting.
De rauwmelkse kaas die ik had gekocht kwam van 'n winkeltje in Alkmaar, maar wel officieel verkocht onder de naam boerenkaas. Dus het kwam niet vd boerderij af. Maar dat zal wel niet uitmaken, of wel? Nu weet ik natuurlijk niet wat voor leven de koeien hebben gehad.
 
@celticmyst: Woon je in Noord Holland dat je je kaas in Alkmaar hebt gehaald? Misschien heb je vervoer en is het mogelijk voor je naar dit adres te gaan: Gebroeders Verdegaal, Dorpsweg 68, Oudendijk
Eigen gemaakte roomboter, rauwmelkse kaas, rauwe melk en karnemelk.
U kunt er ook vleespakketten bestellen.
Openingstijden: maandag t/m zaterdag van 8.00-19.00 uur
De kaas en roomboter zijn regelmatig te proeven tijdens de lezingen.
Ze hebben geen biologisch keurmerk maar dat ze goed bezig zijn dat proef je terug in hun producten.

bron: http://www.voedingisgezondheid.nl/Handige_adresjes.html

De kaas, roomboter en vlees van deze gebroeders zijn overheerlijk en verslavend ;)
 
Reageerde jij niet ook al op melk? Zou dat het niet zijn? Listeria zit niet/nauwelijks in harde kazen, maar waarom toch die angst voor rauwe melk?
 
ja, ik woon in Noord-Holland.

IK begrijp dat belegenboerenkaas dus ook onder 'harde kaas' valt.
 
Met zachte kazen bedoel ik van die Franse kaasjes, brie ed. Ik zou de melkproducten toch echt eens weglaten, ik vind dit best een sterke reactie die eerder aan intolerantie/allergie doet denken dan aan ontgifting.
 
Ja, dat zei je inderdaad al. Dat is misschien wel een goed idee. Maar roomboter kan denk ik wel gewoon. En inderdaad de yoghurt en kaas dan even weglaten. En over die vriendin, ja ik was toen wel ontspannen.
 
Toch nog even een kleine toevoeging, het is GEEN allergie voor alle melkproducten, want: de volle bio yoghurt gaat nu gewoon goed... als ik helemaal geen zuivel eet krijg ik hoofdpijn en moet gelijk de bril weer op. Ik ben echter wel na het eten ervan meteen iets ontspannends gaan doen en heb ook niet gelijk een hele liter ervan gegeten maar gewoon 1 bakje, dat scheelt misschien ook!
 
Nou toch te vroeg gejuigd, met de yoghurt, weer problemen gehad 's nachts, de roomboter gaat gewoon goed, en Mike had inderdaad gelijk, geen melkproducten meer voor nu.
 
Was oude (A2) kaas nou makkelijker te verteren dan jonge kaas, omdat de caseïne eiwitten al meer zijn voorverteerd in oude kaas?

Mark
 
Volgens Juglen Zwaan is het precies andersom:

Vooral in oude kaas zitten grote hoeveelheden caseïne. Rauwe melk is voor de meeste mensen beter verteerbaar omdat de enzymen om het te verteren nog niet door pasteurisatie zijn overleden.


Las ik in een reactie onder een artikel van hem.
 
Het verlossende antwoord van Remeker zelf:

Dat is een misverstand; het is eerder andersom, maar dat is maar net hoe je er tegenaan kijkt. De vorm van caseine in kaas veranderd als de kaas ouder wordt. Door de rijping veranderd wel de structuur van het eiwit; door fermentatie wordt caseine uiteindelijk omgezet in aminozuren.

Mark
 
Heb je een link naar wat Juglen zegt? Want ik denk dat je zijn tekst uit de context haalt. (of hij maakt een blunder)

Jaren geleden merkte in verschil bij gewone supermarkt kaas tussen jong en jong-belegen. Van de jonge kreeg ik last als ik het een paar dagen achter elkaar at. Jong-belegen en ouder geen probleem.
Ondertussen eet ik alleen nog goeie rauwe en daarbij is jong ook goed, maar nog steeds heb ik liever iets ouder.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan