Rauwe melk/yoghurt/boter omgeving Leeuwarden

jolandavanrijn

New member
Hallo, ik ben op zoek naar rauwe boter en yoghurt. Op dit moment is het niet realistisch voor mij om zelf mijn yoghurt te enten op de rauwe melk. Veel te druk. Heb dit al geprobeerd met melkkefir maar ik zorg er niet goed genoeg voor. Heeft iemand voor mij adresjes? Ik bestel mijn bio boodschappen inc rauwe melk nu op bioweb-fryslan. Erg fijn want ze komen het bezorgen. De boerderij waar de melk vandaan komt is Engwerda in Tytsjerk. Daar woon ik vlakbij trouwens :) Ik weet dat er ook een goede bio boer in lauwersmeer zit want die zie ik altijd op de markt in Leeuwarden. Hij had alleen ook geen idee waar ik aan rauwe boter kon komen.

Alvast bedankt!!

 
Hoi Jolanda,

Ik heb ook nog niks in Friesland kunnen vinden waar ik rauwe boter kan krijgen helaas. Ik maak zelf wel yoghurt, heel eenvoudig: melk verwarmen tot 42 graden. Dit in een schone pot met 2 cm. Demeter/Weerribben yoghurt gieten. Goed inpakken met 2 handdoeken, in koelbox plaatsen en na 24 uur eruit halen. Dan nog een paar uur laten opstijven in de koelkast. Klaar!

 
Ik zal eens vragen aan de boer waar ik mijn melk vandaan haal of die bezwaar heeft op de adressenlijst te komen. En vrijdag ben ik weer op de markt dus kan ik die andere boer ook wel even vragen.

En bedankt voor de yoghurt tip!

 
@rupsje: rauwe boter? Dat zou geweldig zijn! Ik haal ook mijn vlees in Tijnje, dus ben dan toch in de buurt. Thanks voor de tip!

 
@San: Ze verkopen daar rauwe melk, rauw melkse kaas, dus ik ga er van uit dat hun boter dan ook rauw is. Maar dat kun je natuurlijk gewoon even vragen ;-)

Je kunt het zelf natuurlijk ook maken door de room van de melk te halen, maar ja, dan smaakt je melk weer zo waterig haha.

Waar haal jij je vlees in Tijnje?

 
Ik maak al zoveel zelf, tot aan de gel voor mijn vriend aan toe (gister voor het eerst gedaan). Dus de boter laat ik dan maar aan iemand anders over ;-) Maar klinkt goed, ik ga er zeker heen!

Ik haal vlees bij boerderij Romsicht. De eieren ook trouwens, ze hebben kippen op het erf scharrelen. Echt een aanrader vind ik. De koeien zijn grasgevoerd, de kippen krijgen wel wat bijvoeding, maar niet veel. De koeien zien er zeer gezond uit, en de eigenaren zijn heel aardig en behulpzaam.

 
Oh dat is zeker jammer. Ik koop daar zelf geen rauwe melk (meer), ik koop het in Drachtstercompagnie, dat is wat dichterbij. Romsicht ben ik nog nooit geweest, moet ik echt eens heen inderdaad. Eieren koop ik ook in Drachtstercompagnie, dat ligt aan de zelfde straat. Het zijn nr. 1 eitjes. En bij Romsicht?

 
Ik zie dat de site onder constructie is, maar ik weet iig waar het is nu. En gelukkig heb ik het goede adres voor ik naar de verkeerde was gereden ;-)

Waar koop je de melk in Drachtstercompagnie? Ik rij nu elke keer naar Marknesse (vanaf Heerenveen), best een eind weg.

De eitjes bij Romsicht hebben geen stempel, die worden "gewoon" uit het hok of van het erf geraapt. Ze zijn iig heel erg biologisch, ik loop vaak tussen de kippen door :-)

 
Moest hem even opzoeken hoor. We rijden er natuurlijk altijd zo heen.

http://www.vaneigenerffryslan.nl/de kompenije.htm

Wat je doet is het volgende: Je neemt zelf een emmer of flessen mee.

Je mag altijd zo naar binnen lopen, naar de melktank. Eens in de 3 dagen wordt hij geleegd 's morgens tussen 10 en 11 (dacht ik). Elke dag, behalve op die middag is er melk te halen, op de dag dat de tank geleegd wordt vanaf een uur of 6 's avonds, en je tapt het gewoon zelf af. Het kost 0.80 cent per liter. Het geld mag je gewoon op een plankje leggen. Morgenochtend wordt de tank geleegd, dus vanaf 's avonds 6 uur kun je melk halen. En dan wordt hij zondag weer geleegd, en ga zo maar door. Je kunt zo laat of zo vroeg komen als je zelf wilt. Wij gaan vanavond bijvoorbeeld pas rond een uurtje of 10. Echt ideaal. De eitjes staan aan dezelfde weg, maar volgens mij ben je al helemaal tevreden met die van jou ;-) Deze bevallen ons onwijs goed. Ze kosten 1.40 per 10 stuks (noem het toch maar even haha). Ze zijn ook altijd lekker groot.

 
Ik heb even gekeken, het is een bio-dynamisch bedrijf. Klinkt goed, bedankt voor de uitleg! Denk dat het qua afstand voor mij hetzelfde is, maar in Marknesse is het alleen biologisch. Ik ga gewoon een keer wat halen, benieuwd of ik verschil merk/proef. Weet je wat de koeien te eten krijgen? Ik vind het altijd leuk om hier in de buurt adresjes te vinden. Haal je daar ook kaas? Lees dat ze vegetarisch stremsel gebruiken, dat is helaas genetisch gemodificeerd (snap dat ze dat doen vanwege het dierenwelzijn, alleen zou ik het zelf niet willen eten).

De boerderij in Rohel ken ik, het staat nog steeds op de planning daar ook naartoe te gaan, maar komt er op de een of andere manier niet van. Ze zijn (nog) niet biologisch, maar wel heel goed bezig voor zover ik weet.

 
Nee, juist door het stremsel koop ik daar geen kaas. Wij halen graag kaas bij de Deelen (die ik je gedeeld heb). Heerlijke kaas! Daar kun je dus ook de boter kopen.

Vorig jaar heeft de oude baas van de boerderij ons meegenomen naar het veld waar de koeien grazen. Helemaal trots op zijn gras met klaver gevoerde koeien haha. Ik weet alleen niet wat ze in de winter eten.

Zelf wil ik ook weleens naar een andere boer om die melk te proeven, zien of er verschil in zit. Ik zie ook een biotap in Jelsum (vlakbij Leeuwarden/Stiens). Volgens mij (maar er staat geen jaartal bij, dus ik moet het even uitzoeken nog) hebben ze daar aanstaande zondag open dag. Mooie gelegenheid om de melk te proeven haha.

Mag ik jouw adresje in Marknesse? We gaan weleens even een stukje rijden, kunnen we daar ook eens even boeren. Kun je daar ook vrij binnen lopen?

 
Nou ik ben erg benieuwd naar de Deelen. Ga zaterdag denk ik met vriend en dochter "de boer op".

Dat is al goed, dat die koeien gras en klaver eten. Denk dat ze weinig bijgevoerd worden op een bio-dynamisch bedrijf. Natuurlijk mag dat. http://www.eko-de-eerste.nl/ Een zeer minimale website trouwens. Er zit een bio-winkel bij de boerderij waar je de melk af kunt halen. Je moet het een dag vantevoren bestellen, voor 5 u 's middags. Dus je kan die winkel gewoon vrij binnenlopen, alleen de melk moet besteld worden. Ze halen namelijk precies het aantal bestelde flessen uit de tank. Het kan zijn dat ze weleens een extra fles over hebben, maar dat is niet zeker.

 
Bedankt voor de info! Inderdaad een erg minimale website (sommige mensen willen gewoon niets verkopen hè haha).

Heel veel plezier bij de Deelen. Mocht je daar om rauwe melk vragen, dan zeggen ze dat ze het niet verkopen. Gewoon even doorvragen. Of even bellen van tevoren. Ik heb alleen geen idee wat die koeien eten.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.527
Berichten
535.238
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan