Rauwe melk vervolg - bij de oude kan ik geen reactie plaatsen

G

Guest

Guest
Laatste reactie van Mike:

Angst. De mensen zijn toen bang gemaakt voor 'koeien-tbc'. Koeien kunnen helemaal geen tbc krijgen, maar er werd toen handmatig gemolken, dus kon de tbc-bacterie via mensenhanden op de uiers en in de melk terechtkomen. Dan is er nog niets aan de hand, want die bacterien in de melk waar men zo bang voor was rekenden vervolgens probleemloos af met de tbc. Bedenk wel dat tbc de kanker van die tijd was, een dodelijke infectieziekte die vele slachtoffers eiste. 'Tering' noemde men het. Er is dus handig misbruik gemaakt van angst voor een dodelijke ziekte.

Mike

 
Mike,

Koeien kunnen zeer zeker tbc krijgen. De veestapel in Engeland is nog niet helemaal tbc-vrij, ik zag onlangs nog een onderwerp in Country file van de BBC waar een boer zei dat hij veel koeien heeft moeten laten afmaken vanwege tbc-besmetting. De koeien-tbc kan overgaan op mensen, en dat is wat ook vroeger in Nederland vaak voorkwam. Mijn opa (melkveehouder) heeft het gehad en is er aan overleden. Ook andere familieleden hebben het gehad maar die zijn gelukkig genezen.

 
Mijn woorden waren wat te kort door de bocht. Hier is een uitstekend artikel van de Amerikaanse WAPF-site:

http://www.westonaprice.org/farm-a-ranch/risk-of-bovine-tb-from-raw-milk-consumption

De auteur noemt het boek The Untold Story Of Milk van Ron Schmid. Mijn woorden waren gebaseerd op wat ik in dat boek had gelezen, maar ik heb de strekking niet goed weergegeven a.g.v. een vervormde herinnering. Ik ga het boek er morgen specifiek op naslaan, want het is nu laat. Ik kom er nog op terug!

Mike

 
OK, ik heb het boek nu voor me liggen. Op blz. 267 van mijn exemplaar van het boek staat:

Quote:
The spread of tuberculosis historically through raw milk is known with certainty to have occurred only when tuberculous milkers or handlers had contact with the milk.

(...)

Animals that react to the tuberculin test are by no means necessarily diseased at all; and even if they are, it appears that the organism does not pass directly into the milk.


Er bestaat dus wel koeien-tbc, maar deze kan niet worden overgebracht naar mensen via rauwe melk. Dit is een fabeltje dat veel onnodige angst heeft veroorzaakt.

Bedenk ook dat Weston Price volkeren bezocht die rauwe melk dronken en geen enkel geval van TBC aantrof, totdat...men moderne, bewerkte vulling (mag geen voeding genoemd worden) ging eten. Hieruit blijkt dat rauwe melk (en andere complete voedingsmiddelen) bescherming bieden tegen TBC.

Mike

 
Deze twee citaten uit The Milk Book van William Campbell Douglass II wil ik jullie niet onthouden;

Quote:
I pointed out that tuberculous people, not cows or cow's milk, give tuberculosis to people.


Quote:
Even advanced cases of pulmonary tuberculosis improved rapdily with milk therapy. (Hippocrates told doctors hundred of years ago that milk would greatly alleviate tuberculosis.) This was ironic in that raw milk was being blamed, incorrectly, for a great deal of the tuberculosis seen in that decade.


Dat laatste citaat gaat over rauwe melktherapie die in 1929 werd toegepast door de befaamde en gerespecteerde Mayo Clinic. De oprichter, J. E. Crewe, was een groot voorstander van rauwe melktherapie. Hoe ironisch om nu te moeten constateren dat diezelfde Mayo Clinic meedoet aan de verspreiding van pseudowetenschappelijke, medische disinformatie, zoals 'verzadigd vet en cholesterol veroorzaakt hart- en vaatziekten'. Vraag het aan Crewe, die de kliniek heeft opgericht!

Mike

 
mijn schoonmoeder vertelde dat er bij haar schoonzus thuis (vrouw van broer) in de jaren '30 TBC heerste. Het was een groot gezin en een aantal kinderen, ik meen 4 zijn er aan overleden. Allemaal rond de leeftijd van 20 jaar. Een paar geopereerd aan de longen en die overleefden de TBC ook. En de schoonzus is een beetje ziek geweest, de jongste van het hele stel en 20 jaar verschil met oudste en jongste.

Mijn schoonmoeder vertelde ook dat er thuis geslacht werd en ze een eigen groentetuin hadden.Er werd ook melk bij de boer gehaald maar werd zelfs toen al gekookt heb ik begrepen.

Nou had niet iedereen in die tijd TBC maar volgens mijn schoonmoeder kwam het in bepaalde families heel erg voor. De schoonzus heeft wel altijd bronchitis gehad, maar ook altijd gerookt vanaf jonge leeftijd (17 of zo ???)

Ik vroeg me zo af waar dan de TBC vandaan kwam bij hen terwijl ze toch redelijk goed leken te eten, ze waren niet arm. En de TBC was erg besmettelijk werd toen ook gezegd.

Iemand enig idee?

 
Marijan,

Ze kookten de melk toen al,das jammer want de melk kon daarom geen bescherming tegen ziekten meer bieden.

De hygiëne was toen ook niet zo als nu,maar waar tbc nu door veroorzaakt werd weet ik ook niet precies.

 
Die rauwe-melk therapie spreekt me erg aan , ga ik zeker doen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.672
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan