Rauwe melk van Holsteinkoeien

Food en Mood

New member
Sinds kort drinken wij rauwe melk (biologisch-dynamisch)van Holstein koeien. Eigenlijk zijn het Holstein-Fries koeien zoals de boerin ons vertelde.

In het boek, voedzame tradities, las ik dat de Holsteinkoeien speciaal worden gefokt om veel melk te produceren.

Het zijn dus hoog-productieve koeien. Het boek noemt ze ook onnatuurlijke hypofyse-koeien.

Deze koeien hebben dus abnormaal actieve hypofyse-klieren, die niet alleen de productie van melk stimuleren maar ook de productie van groeihormonen.

Deze onnatuurlijke hypofyse koe is ook ontvankelijk voor vele ziektes. Scheiden altijd etter in de melk af en heeft dus frequente dosis aan antibiotica nodig.

Ik weet het niet, maar na het lezen van deze bladzijde smaakt de melk ineens heel anders.

De boerin heeft me verteld dat de koeien altijd gras eten maar in de winter een korte periode worden bijgevoerd met....? Ze zei dat ze dan ook iedere dag een schep droogvoer krijgen.

Misschien toch maar eens vragen waar dat droogvoer uit bestaat.

Van welke koeien krijgen jullie de rauwe melk?

Tanja, hoe heet het ras waar jij de melk van krijgt?

De boerderijwinkel waar ik mijn andere producten koop, heeft van die Guernsey of Jersey-koeien geloof ik, maar hun gebruiken de melk alleen voor de kalfjes.

Ik heb haar al gevraagd maar ze wilgeen melk aan me verkopen. Er zijn te stricte verordeningen voor of zoiets... :(

Ik weet dat ik laatst ook een artikel heb geplaatst dat hierover ging, maar laat ik dat nu niet meer terugvinden :oops:

 
Je doet er inderdaad verstandig aan om op zoek te gaan naar een ander adres voor rauwe melk. Holsteins zijn gefokt op kwantiteit, niet kwaliteit. Hierdoor is hun melk magerder, zoeter en wateriger. Ik ben ooit begonnen met melk van Holsteins, maar drink deze al ruim 3 jaar niet meer. Mijn vriendin gaf de aanzet hiertoe, ze vond de melk maar zoet en mager. Ik ben toen ook op zoek gegaan naar andere, betere melk en heb sindsdien niet meer teruggekeken, ik ben helemaal klaar met Holsteins.

Mike

 
Mijn boertje heeft verschillende rassen, ik heb het weleens gevraagd maar kan me alleen nog herinneren dat hij ook (naast nog andere rassen) Zwitserse (Milka de niet paarse variant))koeien had en roodbonte. In elk geval niet die wandelende uiers.

 
Ik haal mijn melk via de hofwebwinkel bij boerderij De Eerste in Marknesse. Heb bovenstaand verhaaltje over Holsteinkoeien zojuist naar ze gemaild met de vraag van welk ras hun koeien zijn. Als ik antwoord krijg zal ik het jullie laten weten.

 
Wij drinken melk van blaarkoppen. Die geven niet zoveel melk (althans bij onze boer) dus hebben ze geen krachtvoer nodig. Ze staan zomers buiten en 's winters krijgen ze ook gras gevoerd.

Lia

 
Ik lees mee emveehaa. Daar haal ik de melk ook. Heb er al eens naar gevraagd, maar degene in de winkel wist het fijne er niet van.

 
Ok! Nou we zullen maar afwachten. Ik ga nu in elk geval naar het afhaalpunt voor 7 flessen en hopelijk is het niet de laatste keer ;-). De melk is in elk geval zeer smakelijk en doorstaat de dagen-op-het-aanrecht-laten-staan-test.

 
Ik ben net terug van melk halen en heb een gesprek hierover gehad met de boerin.

Ze schrok van hetgeen ik haar vertelde en was zich dit niet bewust. Wel dat de koeien gefokt worden voor de melkproductie maar de rest wist ze niets vanaf.

De koeien krijgen in geen geval antibiotica en geen soja heeft ze me op het hart gedrukt.

Ze zei wel dat zij haar hele leven al rauwe melk drinkt van hun eigen koeien. Het is een familiebedrijf.

En haar vader drinkt ook al zijn hele leven deze melk, hij is nu zeventig jaar :wink:

Het is een biologisch-dynamisch bedrijf,de melk wordt heel goed gecontroleerd. Ze heeft het me uitgelegd maar dat kan ik niet meer na vertellen. Ik was meer bezig met haar te observeren om te bepalen of ze er wel gezond uit zag, en dat was erg gezond moet ik zeggen. :lol:

Wat de melk betreft. Als ik de fles opendraai en ik drink er een slok van dan is de eerste slok net slagroom. Er zit dus een dikke laag room op.

Misschien zegt dat iets?

En de boerin zei dat het geen zuiver Holsteinras is omdat ze ook altijd een roodbonte koe erbij heeft. Dus vandaar Holstein-Fries.

Ik wil gewoon dat het goeie melk is want we vinden hem heeeeerlijk. Wij drinken hem nu plusminus drie weken en mijn zoon krijgt al spierballen 8O Een ongekend iets.

Als dat maar geen teken is van groeihormonen :roll:

Hij traint nu bij Ad Ligtvoet maar daar kan het nog niet van zijn. Hij is pas één keer trainen geweest.

Hij wordt " gepersonal coached " door Ad, super!

Ik ga er denk ik een blogje over schrijven, lijkt me leuk. Dan kunnen jullie ook weer meegenieten :mrgreen:

 
Jaja, Food en Mood, volgens mij worden de Holsteiners in Winsum ook zo behandeld.

Zal het dinsdag even navragen. Mike is daar dan ook vanwege een lezing.

 
Ik zal morgen eens kijken of ik nog iets kan achterhalen mbt A1 of A2 melkkoeien.Kan me niet alles meer herinnen maar het heeft te maken met de moluculaire structuur en opiatische werking.Voor wie zelf wil kijken,ik heb dit een poos geleden gelezen op undergrounwellness.

ad

 
Bij Holstein koeien worden tegenwoordig gefokt op Melk, Vet%, Eiwit%, celgetal (witte bloedlichaampjes in de melk), vruchtbaarheid, de bouw van het skelet, de vorm van het uier en hoe sterk de benen zijn. Veehouders willen niet alleen maar melk maar ook een gezonde, sterke probleemloze koe die oud kan worden. Ik denk dat er tussen de melkveebedrijven veel variatie is in veestapels, Bij sommigen zijn ze veel te scherp gebouwd en bij anderen veel beter en sterker gebouwd, hangt vooral af van wat voor stieren die boer uitgezocht heeft en wat voor paringen hij maakt tussen koe en stier. In de begin jaren negentig heerste er wel een fokbeleid wat vooral gericht was op melkproductie en de vet en eiwit percentages in de melk. Maar daar zijn de laatste 15 jaar allerlei gezondheidskenmerken om te selecteren bijgekomen. Binnen het Holstein ras is er dan ook veel variatie. Maar ik ben het er mee eens dat ze op sommige bedrijven echt te extreem gebouwd zijn.

Dat de melk magerder is geworden blijkt hier in Nederland niet op te gaan. We hebben hier in Nederland altijd geselecteerd op Vet en Eiwit% en die is de laatste 20 jaar ook hoger geworden. Gemiddeld zo'n 4.4% Vet en 3.4% eiwit. Vroeger was 4% vet al hoog. Dat het zoeter is weet ik zo niet waar het van komt. Een koe heeft vrij standaard 4.5/4.6% Lactose in haar melk ongeacht of ze nou 10 of 40 liter per dag geeft. De A2/A2 melk is laatst in een vakblad onder de aandacht geweest. Een Nieuw Zeelander maakt hier nogal wat werk van. En ook in Australie en Engeland schijnt daar nu toch aandacht voor te komen. Maar in Nederland nu toch al paar keer vanuit de sector wat over gelezen. Las eergister op deze website dat deze KI organisatie haar stieren had getest voor A1 of A2 http://www.ki-samen.nl/index2.php?id=2#28-05-2013-A2BETA-CASEINESTIEREN en dan bij die hele witte stier begint dat verhaal. Holstein hebben vaak A1/A1 melk maar er zijn er ook met A2/A2.

Jersey's zijn kleine koetjes die op het eiland Jersey gefokt zijn en inmiddels over de hele wereld verspreid. Dat is een klein koetje die veruit de hoogste gehaltes in de melk heeft, die hebben gemiddeld wel 6% vet en 4% eiwit, terwijl alle andere rassen in de buurt van Holstein zitten. Aangezien het melkquotum er in 2015 af gaat welke een vetreferentie heeft is het niet interessant of melk af te leveren met 6% Vet als je vetreferentie bijvoorbeeld 4.5% is. Maar aangezien het quotum eraf gaat zou dit ras wel eens een opleving kunnen krijgen in Nederland.

In de winter krijgen koeien kuilgras. Omdat er in de winter geen gras groeit maaien veehouders nu gras, dat laten ze op het land indrogen en dan rijden ze het op een bult en wordt het met plastic luchtdicht afgesloten en wordt het geconserveerd en in de winter gevoerd. Koeien krijgen doorgaans ook nog wat krachtvoer (wat jij droogvoer noemt) bij. Dat zijn geperste brokjes waar o.a tarwe, soja, mais, bietenpulp, raapschroot, e.d inzitten. Eigenlijk geraffineerde producten die sneller worden afgebroken. Dit stimuleert de melkproductie. Van nature is het zo dat koeien in het voorjaar kalven, dan het beste gras eten wanneer ze de meeste melk voor een kalf moeten produceren en naarmate het seizoen vordert wordt de graskwaliteit minder en daalt ook de productie. Omdat koeien tegenwoordig het hele jaar afkalven is dat krachtvoer om dat goede voorjaarsgras na te bootsen.

Gezien de WP voeding zouden we dus het beste vette jersey melk kunnen drinken. Maar verder denk ik dat het belangrijker wat voor voeding koeien krijgen, net als bij ons mensen dan welk ras je nou melk moet drinken (Holstein of Guernsey of ....). Een koe zoveel mogelijk gras te laten vreten van gras wat op een rijk bodemleven groeit met voldoende variatie in grassen zodat ze ook veel mineralen binnenkrijgt die de plant uit de bodem heeft opgenomen. Dat is volgens mij de basis. En verder A2 stieren inzetten voor de fokkerij.

 
en als toevoeging op de laatste zin. Sterke, gezonde koeien fokken i.p.v koeien die meer willen produceren dan ze lichamelijk aankunnen.

 
Ik zou die melk gewoon blijven drinken, tenzij je dicht wellicht wat anders zou kunnen krijgen. Wat zijn de percentage qua vet en eiwit? Ik heb ook meer dan een jaar melk gedronken van dit soort koeien. Daarbij liep het vetpercentage soms op tot wel 5,6%. Derhalve geenszins magere en waterige melk.

Wat betreft het fok-beleid, dat was er vooral op gericht om probleemloze koeien te hebben, maar koeien die met minder krachtvoer toe kunnen. Als ik dan hoor vertellen dat verscheidene koeien een leeftijd van meer dan 10 jaar hebben met uitschieters naar 13 of 14 jaar, dan denk ik dat je wel kan spreken van kwaliteit. Helaas zit er tussen biologische melk en biologische melk soms best wel verschil. Ik heb ook wel een melk gedronken van een bio dyn boer uit de buurt, maar ik vond het absoluut geen lekkere melk. Inderdaad mager en waterig. Het betroffen voornamelijk geen holstein koeien.

Het is inderdaad zo dat je van rauwe vette melk ontzettend sterk wordt, ik heb dat inderdaad ook geconstateerd bij ons zoontje van 5, die is in een paar maanden sterk geworden, ongelofelijk. Om maar niet te zwijgen van onze oudste dochter (7) die ondanks dat ze de kleinste van haar klas is en ook de jongste desondanks het snelst en sterkst is. Regelmatig doen ze wedstrijdjes onder elkaar en altijd komt ze vol trots vertellen dat ze het snelst was... boter, kaas, eieren en ook melk :)

 
Holsteins geven een standaard vetpercentage van 4,3-4,4%. Oudere koeienrassen als Blaarkop of Fleckvieh geven standaard 5% of meer. Hoe minder vet in het melk, hoe meer de suikera de overhand krijgen. Dit maakt dat de melk van Holsteins wel degelijk mager (naar WAPF-standaarden) en zoetig is.

Mike

 
Allemaal hartstikke bedankt voor het meedenken. Ik ben wel nog steeds benieuwd van welke koeien de meeste forummers hun rauwe melk betrekken.

Of zijn PuurNatuur en ik de enigen die melk van Holstein-koeien drinken?

Volgens mij is er maar moeilijk aan melk van Jersey-koeien te komen of vergis ik mij hier in?

 
Jersey-koeien worden wel steeds populairder in Nederland, dus dat is in principe een goede ontwikkeling! Voor de oorlog liepen er volop Jerseys rond in Nederland, maar toen we in Nederland na de oorlog alsmaar vetfobischer werden zijn we meer en meer Holsteins gaan gebruiken. Ik zou op zoek gaan naar Blaarkoppen, Fleckvieh of Brown Swiss, die vind je in Nederland sneller dan Jerseys.

Mike

 
Normaal drink ik melk van de koe uit de alpina reclame. Zal wel Browns Swiss zijn? Nu drink ik melk van vermoedelijk Holstein, erg mager vergeleken de melk die ik normaal drink. De melk die ik normaal drink drijft altijd een laag room/vet op. Mmmm

 
De lekkerste melk die ik ooit gehad heb, was in USA van grasgevoerde jersey koeien in een perceel meer veel diversiteit aan grassen en lucerne hooi.

Er waren in 2012 maar 484 jersey's die meedoen in de melkcontrole (iedere 4 of 6 weken wordt de inhoud vet, eiwit, lactose, celgetal bepaald) dus dat zijn er helaas maar weinig. Hadden gemiddeld 5.89 vet en 4.07 eiwit in 2012.

Fleckvieh is een ras in opkomst, veel kruislingen met Holsteins. Er waren er 695 zuivere Fleckvieh die 4.36% vet hadden en 3.54 eiwit

Blaarkop lopen er 663 van met 4.41 vet en 3.57 eiwit.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan