Rauwe lever pil "challenge"

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Pike
  • Startdatum Startdatum

Pike

Member
Ik heb al van verschillende mensen vernomen dat ze door lever te eten o.a meer energie kregen maar ook andere gezondheidswinst.
Ik heb zelf ook die ervaring en op het internet heb ik ook veel anekdotisch "bewijs" daarvoor gezien.
Daarom lijkt het mij interessant om eens te kijken wat de uitwerking ervan is op meerdere mensen. Omdat veel mensen lever niet te eten vinden laat staan rauwe lever stel ik voor om elke dag wat rauwe lever te eten in de vorm van rauwe lever 'pillen'.
Rauwe lever heeft blijkbaar ook nog een extra voordeel t.o.v. gebakken lever.

De "challenge" is als volgt:
Je eet elke dag 10 a 20 gram (meer of minder kan natuurlijk ook, dit is een richtlijn)rauwe lever pillen en kijkt dan na een week of twee weken of je iets merkt.
En dan zou het leuk zijn als je deze ervaringen hier wil delen. Wat dat dan ook moge zijn, niets, iets of heel veel het maakt niet uit.

Voor de lever gebruik je bij voorkeur runderlever van biologische en grasgevoerde koeien.
Ik maak de pillen als volgt:
Ik snij elke week de al ingevroren lever in 7 stukjes ter grote van wat ik elke dag rauw wil opeten.
Dus b.v. 7 stukjes van 15 gram. Deze doe ik in een zakje en elke dag pak ik 1 stukje eruit, snij deze in pil grote stukjes en slik deze zonder te kauwen met water door.
Bij voorkeur vlak voor het eten.
Hier staat nog een andere methode om de lever pillen te maken:
http://www.primallyinspired.com/friday-favorites-frozen-raw-liver-pills/

Wie doet er mee?

 
Het lijkt me inderdaad een hele mooie uitdaging. Twee weken geleden bleek bij de mesoloog dat mijn lever niet van zijn afvalstoffen af kan, hetgeen ik al bemerkte aan een zeer geïrriteerde huid. Ik eet inmiddels wel weer elke dag een stukje leverworst maar dat kan niet op tegen een stukje rauwe lever lijkt me. Ik ga kijken of ik op korte termijn aan een goede lever kan komen, ik wil het zeker gaan proberen!! Ik ben geen liefhebber van "pure" lever dus deze methode lijkt me wel wat.

 
Ik heb een hele grote lever liggen, van een koe. Maar hoe krijg ik die nu nog in stukjes.... Dan zou ik m toch eerst deels moeten laten ontdooien, want hier kom ik echt niet doorheen! Tips hiervoor zijn van harte welkom. Anders gaat deze hele lever in een stoofpot volgende week. Maar ik wil wel met de challange meedoen :D

Wommes, bij de Beukenhof. Ik verwacht dat de lever van de vorige koe nog niet helemaal op zal zijn. En anders komt er binnenkort weer aan. Ik zou m even reserveren dan als ik jou was.

Wat is het voordeel van rauwe lever ten opzichte van verwerkte lever?

 
Hier wil ik best aan meedoen. Lever vind ik helemaal niet vies om te eten, maar ik merk dat ik het op de een of andere manier toch niet zo vaak maak. Dit lijkt me dus wel een leuke manier om wel voldoende lever binnen te krijgen.

 
Ja, dag 3 van de rauwe leverpillen zit erop.
Dit is wel een goede methode, want ik zet de lever anders toch veel te weinig op het menu omdat ik hem toch niet echt lekker vindt.
Ik had 2 plakjes lever iets laten ontdooien en er daarna pil-grote stukjes van gesneden en die weer liggend op een dienblad van elkaar af ingevroren en daarna verpakt in een bakje weer terug in de vriezer. Ze plakken dan niet aan elkaar en je kunt er elke dag zo veel uit halen als je zelf wilt.

 
Alexandra,
je hoeft hem ook niet helemaal te laten ontdooien, als je een goed scherp mes hebt kan je na een paar minuten vaak wel een hoek of verschillende hoekjes ergens vanaf snijden.
Dan doe je het grote stuk lever weer in de diepvries en wacht je nog heel even totdat je de afgesneden stukken in de gewenste maat kan snijden.
De lever is dan een heel klein beetje ontdooit maar dat is niet erg.

Het voordeel van rauwe t.o.v. gebakken lever is dat er toch altijd een gedeelte van de vitaminen verloren gaat. En misschien nog wel andere dingen zoals de zogenaamde 'anti-fatique factor" al zit dat ook in gebakken lever maar wellicht nog meer in rauwe ?

 
Ik ga vanaf morgen weg, dus kan ik vanaf volgende week starten. Ik zal het 1 en ander eens gaan uitproberen. Straks eens wegen hoeveel 10-20 gram eigenlijk is.
Persoonlijk heb ik tot nu toe liever een stuk gebakken lever dan deze rauwe leverpillen. Maar zal het zeker een serieuze kans geven. Lever staat op dit moment toch weer even op nummer 1 bij mij, de lever in mijn lichaam bedoel ik dan.

 
Lever is besteld maar deze zal dan nog 2 weken de diepvries in moeten. leggen jullie deze ook nog vantevoren in bv. melk?
ad

 
In de melk leggen is om de smaak zachter te maken. En de clou van deze "pillen" is juist dat je niets proeft. Zonde van de lekkere melk dus ;)

 
Leuk dat er al zoveel mensen meedoen ik ben heel benieuwd naar de resultaten over een tijdje.
ad. Waarom in melk weken als je ze toch zonder te kauwen doorslikt?

 
Duidelijk. Ik ga de stukjes echter gewoon in 50 gr formaat snijden en er een beetje op kauwen. Doorslikken.....ook zonde!
Ik eet ongeveer 800 gr (zal nu 806 gr worden,bijnier :wink:)aan orgaanvlees per week en nu wordt dat dus een beetje minder. Dit dan weer aangevuld met de rauwe lever.Ben benieuwd.
ad

 
Ad, je bent mijn held. Maar heb het weleens gedaan, op een klein stukje rauw gekauwd. Niet mijn ding. Gebakken eet ik het zo op, in de stoofpot ook, allemaal geen probleem. Maar rauw, dat vindt ik echt niet lekker!

 
Dank je Alexandra. Meestal wordt ik voor gek versleten. Maar, goed weten zij veel!
En dat zegt dan weer iets over jou!! :wink:
ad

 
Ik doe ook mee! Had al een tijdje een lever in de vriezer liggen, maar het kwam er maar niet van, dit is ideale oplossing, thanks Pike! Heb net mijn eerste hapje al gehad! Kon ook wel wat gebruiken na twee dagen koorts en een keelontsteking )-: Dus mijn beginsituatie van deze challenge is wel ietsjes minder. Mijn lief net ook wat brokjes lever (uhum) gebracht, mmmm!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.285
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan