Quote, Citaat, Uitspraak.

Wie heeft dat gezegd? Bewustzijn leidt juist tot gezondheid! Gisteren kwam je al met een uitspraak dat er een dunne scheidslijn is tussen vrijheid en slavernij, waar ik het ook al niet mee eens ben.

Mike

 
hoi Mike, ik heb nu -postuum- de ins en outs van het citaat bij het citaat zelf gezet.

Waarschuwing: citaten kunnen prikkelen.

 
Zolang er bewustzijn is 'van het lichaam', kan er een discrepantie, 'een ego', aanwezig zijn dat het lichaam als lijdend kan ervaren.

En vrijheid en slavernij zijn 2 zijden van dezelfde medaille.

2 eigenschappen die onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden - als 'bewustzijn' voor de ene eigenschap 'kiest' - zich ervan bewust wordt - komt automatisch de andere zijde naar boven.

Een dunne scheidslijn, idd.

In die context kan het boeiend zijn 'Onvoorwaardelijke acceptatie' van Jeff Foster te lezen.

 
Ik zie helemaal geen dunne scheidslijn tussen vrijheid en slavernij. Dat is net zoiets als zeggen dat er een dunne scheidslijn is tussen oorlog en vrede. Het zijn juist elkaars tegenovergestelden! Doet me denken aan de 'double speak' uit 1984 van George Orwell:

Oorlog is vrede

Vrijheid is slavernij

Onwetendheid is kracht

Onze elite maakt gebruik van regelrechte omkeringen. Men maakt negatief gebruik van de polariteit van de natuur. De scheidslijn tussen tegenovergestelde polen kan niet verder uit elkaar zitten dan dat!

Mike

 
Quote:
Gezondheid is de afwezigheid van bewustzijn.

#t=133

Bij 7 minuten: herhaalt Dr. Cory Carter, naturopaat, dit citaat van een niet nader gespecificeerde Maleisische dokter.


In het filmpje heeft die Cory Carter het over de afwezigheid van awareness. Dus het gewaarworden van je lichaam en in deze context dmv allerlei pijntjes en ander ongemak.

Zo bezien klinkt het citaat veel beter.

 
Quote:
In die context kan het boeiend zijn 'Onvoorwaardelijke acceptatie' van Jeff Foster te lezen.


Oh-oh, ik voel weer een aanval van nihilisme opkomen! Jeff Foster is van de advaita/non-dualiteits-school. Wanneer gaan we nu eens stoppen met luisteren naar dergelijke blanke, pseudo-spirituele dwazen en ons werkelijk verdiepen in de spiritualiteit van de hoogstaande, gemelaneerde culturen van weleer?

Mike

 
Hoi Mike over de dunne scheidslijn tussen vrijheid en slavernij: het volgende fragment uit de film One flew over the cuckoo's nest illustreert dit bijv. voor mij in elk geval:



One Flew over the Cuckoo's Nest - You're not Crazy !

 
Livergezond,

Dat is een OMKERING en heeft NIETS te maken met een daadwerkelijke dunne scheidslijn! Onze elite is uit op verwarring van wat in de natuur elkaars directe tegenovergestelden zijn en waarover geen enkel misverstand kan bestaan aan welke kant van de streep deze zich bevinden. De waarheid ligt niet in het midden. Door te stellen dat er een dunne scheidslijn zou bestaan tussen twee tegenovergestelde polen ga je er zelf in geloven en speel je onze machtshebbers direct in de kaart. Dit is mind control!

Mike

 
Mind control lijkt mij eerder het willen laten geloven in een idee, welk idee dan ook.

Geen idee, geen controle - niets om te verdedigen - niets om aan te vallen - alleen helder bewustzijn en juist handelen blijven dan over.

 
Nihilisme, ik zeg het je. Frank, je komt met heldere en humoristische bijdrages op dit forum en je lijkt me een aardige vent. Maar ik heb hier echt een broertje dood aan lui die dwepen met die non-dualiteits-onzin. Jeff Foster niet nihilistisch? Hij stelt dat je op moet houden met zoeken, naar jezelf, de waarheid of wat dan ook. De elite lacht zich te barsten met dit soort idioten! Toe maar, stop maar met zoeken, want stel je voor dat je vindt wat je zoekt en werkelijk diepe (zelf)inzichten krijgt. Nee, los op in leegheid, DAT is wat je moet doen. Suuuuuuuuuuuuuure. Uit jouw artikel:

Quote:
The emptiness finally revealed itself to be total fullness. The detachment and pointlessness (“nothing matters! Everything is meaningless!”) gave way to a fullness of being, to a joy beyond words, a contentment without a name. You could say that Jeff died. The seeker died. The longing for something more died.


Ik ben niets, ik ben alles. Dualiteit bestaat, dualiteit bestaat niet. Vorm bestaat, vorm bestaat niet. Niets is alles en alles is niets. Bla-die-bla-die-bla. Jeff meent zich te onderscheiden van de non-dualiteits-fundamentalisten door te stellen dat er genoeg dingen op aarde te doen zijn en doorbreekt hiermee de passiviteit van hen die tot de conclusie komen dat niets er meer toe doet. Maar als je zijn vervormde logica volgt is actie zowel zinvol als zinloos en uiteindelijk is het allemaal goed (of slecht), wat je ook doet (of niet doet). Ik kan hier echt niets mee en vind het allemaal gebazel van een dwaas.

Hoogstaande natuurvolkeren erkenden een macro- en een micro-realiteit. Deze zou je ook een absolute en een relatieve waarheid kunnen noemen. Niemand ontkent dat we voortkomen uit een immaterieel geheel/eenheid. Echter, in dit aardse bestaan valt deze uiteen in een twee-eenheid, op basis van tegenovergestelde polen. Je zou dit een verstoring van de eenheid, van het evenwicht, kunnen noemen. Onze taak op aarde is dan ook om deze balans, deze eenheid, te hervinden/herstellen. Dit is een ZOEKTOCHT. Onderdeel van de aardse realiteit is dat je hier nooit in zult slagen. Mocht dit nl. wel lukken, dan zou je immers oplossen in het perfecte evenwicht en ophouden in materiele vorm te bestaan. Je maakt dan weer onderdeel uit van de absolute macro-realiteit. Zouden farao's een dergelijke mate van verlichting hebben bereikt? Al hun sarcofagen zijn volkomen leeg aangetroffen!

En nu komt het belangrijkste van allemaal. Die twee-eenheid noemen we dualiteit. Het Latijnse woord voor God, Deus (twee), weerspiegelt dit. Het woord voor Duivel, diabolo, heeft echter ook di (twee) in zich. Deze staat nl. voor dualisme, oftewel: tweespalt/tweedracht. De termen 'dualiteit' en 'dualisme' worden nogal eens door elkaar heen gebruikt, maar het is het grote en essentiele verschil tussen de twee polen proberen samen te brengen (dualiteit) en uit elkaar te houden (dualisme). Onderdeel van een dualistisch bewustzijn is weliswaar erkennen dat je zowel aards (materie) als hemels (licht) bent, maar vooral deze incarnatie (vleeswording) eert en viert, want dat is nu eenmaal de relatieve micro-realiteit waarin je je bevindt. Spiritualiteit met beide benen op de grond dus.

Zo hebben natuurvolkeren het altijd gezien en daar kunnen dwazen als Jeff Foster een puntje aan zuigen!

Mike

 
Quote:
Onze taak op aarde is dan ook om deze balans, deze eenheid te hervinden/herstellen. Dit is een ZOEKTOCHT. Onderdeel van de aardse realiteit is dat je hier nooit in zult slagen. Mocht dit nl. wel lukken, dan zou je immers oplossen in het perfecte evenwicht en ophouden in materiele vorm te bestaan. Je maakt dan weer onderdeel uit van de absolute macro-realiteit.

Mike



Wellicht maakt de voormalige Jeff Foster-verzameling weerstanden/overtuigingen/gedachten na een zoektocht nu weer deel uit van de absolute macro-realiteit?

Is de filosofie van dualiteit niet evengoed gewoon een complex van overtuigingen als de filosofie van non-dualiteit?

Het label non-dualiteit lijkt wel wat heel vlot op alles geplakt te worden dat nergens inpast.

Overtuigingen en gedachten worden ervaren en opgeschreven, dat maakt ze echter nog niet waar.

 
Frank,

Je valt in een zorgvuldig opgezette valkuil, waarin je jezelf makkelijk kunt verliezen in allerlei vaagheden, waardoor niets meer waar of onwaar is. Ik snap bijv. nu al niets meer van wat je schrijft! Dit soort pseudo-spiritualiteit is uit op totale verwarring over wat wel of niet echt is, waardoor uiteindelijk alleen nog maar totale leegheid een bevrijding vormt uit deze verwarring. Don't believe the hype!

Mike

 
:)

Mike,

Jeff Foster is juist geen spiritueel en zweverig mens!

Eigenlijk is hij gewoon vriendelijk, aards, nuchter, eenvoudig en herkenbaar :)

Voor adviezen over gezonde voeding en lichamelijke gezondheid moet je echter inderdaad niet bij Jeff Foster zijn.

Maar als je meer praktisch inzicht wilt in het proces van acceptatie en integratie van je innerliljke beleving, lees dan eens zijn laatste boek 'Onvoorwaardelijke acceptatie'.

De titel is wellicht een beetje misleidend omdat het boek juist niet gaat over het zomaar accepteren van vanalles. Eerder een humorvolle titel net als het boek zelf dat met humor, betrokkenheid en medemenselijkheid is geschreven.

Jeff Foster geeft in dit boek blijk van een diepgaand inzicht in de werking van de menselijke psyche en verwoord dat op heldere en toegankelijke wijze.

Met zijn inzichten los je niet direct en revolutionair wereldproblemen op, maar ze kunnen je wel degelijk helpen je eigen innerlijke conflicten op te lossen waardoor je sterker in de wereld staat met wat je ook maar in de wereld zou willen bereiken.

Revolutionairen die de eigen innerlijke conflicten niet oplossen zijn helaas niet zelden de dictators van morgen, wat in de geschiedenis van de mensheid onderhand goed duidelijk is geworden :|

Als je zijn laatste boek niet hebt gelezen maar er al wel een oordeel over hebt komt de gedachte bij mij op dat je jezelf daarmee tekort doet.

:)

Frank

 
Frank,

Ik ben eerlijk gezegd met een beetje klaar met al die blanke spirillusionisten, zoals ik ze noem. Een gestresste geest maakt alles hopeloos ingewikkeld en dat is precies wat ik terugzie in de artikelen van Foster en ook in jouw posts als je probeert op zijn gedachtengoed in te gaan.

Mijn 'simpele' visie is dat over het algemeen blanken spirituele pubers zijn, enkele uitzonderingen daargelaten. Vanuit deze spirituele onvolwassenheid zijn zij die het ongetwijfeld goed bedoelen vaak alleen maar bezig met pseudo-spirituele bla-bla om toch maar vooral niet hier te willen/hoeven zijn.

Daarom willen ze ook voortdurend het ego, het ik-bewustzijn, uitschakelen, want dat getuigt niet van de eenheid/leegte die ze nastreven. Maar inherent aan ons aardse bestaan is juist een ik-ervaring en het is volkomen zinloos om dit te ontkennen. Ik noem dit soort pseudo-spiritualiteit: vluchten naar het licht. En wat is een vlucht? Een stressrespons!

Ook in de 'wetenschap' en in de juridische regelgeving (bureaucratie is een blanke uitvinding) worden dingen hopeloos ingewikkeld gemaakt. Zij die hiervan weet hebben, moeten ervoor hebben gestudeerd en dat geeft hen een hogere status dan zij die hiervan niet op de hoogte zijn. Zo kunnen we ook spirituele en morele 'hoogstaandheid' creeren door e.e.a. nodeloos ingewikkeld te maken.

Als er nu al vele duizenden jaren 1 ding niet klopt aan de blanke, Europese cultuur, dan is het wel dat we voortdurend denken in termen van 'superieur' en 'inferieur', macht en onmacht dus. Spiritueel gezien is het hemelse, objectieve AL dan 'superieur' en het aardse deelbewustzijn (op basis van een subjectieve ik-ervaring) dan 'inferieur'. We moeten streven naar dat objectieve creatiepotentieel en raken vervolgens gefrustreerd als we dit nooit weten te bereiken. Ook krijgen we dat ego maar niet uitgeschakeld. Nog meer stress dus! Stress kenmerkt de blanke samenleving en cultuur en dus ook hun onderontwikkelde spiritualiteit.

Waar niemand het over heeft is dat er twee soorten ego zijn, een mannelijk (yang) ego en een vrouwelijk (yin) ego. Het vrouwelijke ego betrekt alles op zichzelf, stelt zich op een slachtoffer en dient uitsluitend zichzelf. Het houdt ons klein en remt of verhindert zelfs onze groei, omdat de energie naar binnen trekt en onszelf verteert. Het mannelijke ego is wel naar buiten gericht en wil op avontuur uit en zich ontwikkelen. Het woord zegt het al: ont-wikkelen. Eerst waren we in-gewikkeld (naar binnen trekkende beweging), nu moeten we ont-wikkelen (naar buiten duwende beweging). Overigens hebben deze yin- en yang-krachten niet noodzakelijk iets met mannen of vrouwen te maken. Foster is bijv. een man, maar hij wil niet dat we onderzoekend zijn (yang), maar oplossen in de leegte (yin).

Het ego moeten we dus ombuigen naar een ego dat voor ons werkt en niet tegen ons. De ik-ervaring en het daarmee gepaard gaande ego moeten we niet ontkennen, net zo goed als we onze materiele incarnatie niet moeten ontkennen. We moeten niet vluchten naar het licht, maar wel onze hemelse oorsprong niet vergeten. Het gaat om diep wortelen in de aarde, om vervolgens zo hoog mogelijk te kunnen groeien. Als Jeff Foster hier niet voor staat, dan is hij een valse profeet, of hij zich hier nu bewust van is of niet.

Mike

 
Quote:
Ook in de 'wetenschap' en in de juridische regelgeving (bureaucratie is een blanke uitvinding) worden dingen hopeloos ingewikkeld gemaakt. Zij die hiervan weet hebben, moeten ervoor hebben gestudeerd en dat geeft hen een hogere status dan zij die hiervan niet op de hoogte zijn. Zo kunnen we ook spirituele en morele 'hoogstaandheid' creeren door e.e.a. nodeloos ingewikkeld te maken.


He-le-maal mee eens! Ik pleit dan ook voor afschaffing van de termen hoog- en laagopgeleid om deze te vervangen door theoretisch en praktisch geschoold. Neutraal dus, zonder dat het een impliciet beter is dan het ander.

Quote:
Waar niemand het over heeft is dat er twee soorten ego zijn, een mannelijk (yang) ego en een vrouwelijk (yin) ego. Het vrouwelijke ego betrekt alles op zichzelf, stelt zich op een slachtoffer en dient uitsluitend zichzelf. Het houdt ons klein en remt of verhindert zelfs onze groei, omdat de energie naar binnen trekt en onszelf verteert. Het mannelijke ego is wel naar buiten gericht en wil op avontuur uit en zich ontwikkelen.


Ook dit komt op mij niet neutraal over. Het mannelijke ego is toppie en het vrouwelijke ego houdt ontwikkeling tegen? Ik zie dat anders. Het mannelijke is het scheppende en het vrouwelijke het ontvangende. De zon en de aarde. Allebei nodig. Het scheppende is actiever dan het ontvangende, maar zonder het ontvangende valt er niks te scheppen.

Ik kan hier nu niet dieper op in gaan, want ik ga op stap met de kinderen.

 
Quote:
Ook dit komt op mij niet neutraal over. Het mannelijke ego is toppie en het vrouwelijke ego houdt ontwikkeling tegen?


Ik werd van de week attent gemaakt op het boek De bevoorrechte sekse van Martin van Creveld. Best een eyeopener om het eens van de andere kant te bekijken http://de-bron.org/content/de-bevoorrechte-sekse-%E2%80%93-boekbespreking-%E2%80%93-lang

 
Quote:
Ook dit komt op mij niet neutraal over. Het mannelijke ego is toppie en het vrouwelijke ego houdt ontwikkeling tegen? Ik zie dat anders. Het mannelijke is het scheppende en het vrouwelijke het ontvangende. De zon en de aarde. Allebei nodig. Het scheppende is actiever dan het ontvangende, maar zonder het ontvangende valt er niks te scheppen.


Dat vind ik eerlijk gezegd een mooie aanvulling. De reden waarom ik voortdurend benadruk dat we te yin zijn, is omdat door aanhoudende stress het yang-gedeelte in ons murw gebeukt is. Uiteindelijk draait alles om balans tussen yin en yang, daar kan ik me helemaal in vinden, maar daarvoor moeten we eerst het yin-gedeelte verminderen en het yang-gedeelte vermeerderen. We moeten ons richten op gezondheid en niet op ziekte. Dat verwijst niet alleen naar jouw forumnaam, maar natuurlijk ook naar de mannelijke, scheppende lichtkracht. We richten ons echter op ziekte en dat zie ik ook hier op dit forum nog steeds maar al te vaak terug. We moeten vechten voor onszelf (yang) en niet tegen onszelf. We zullen dus eerst meer yang moeten worden om weer terug in balans te komen.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.859
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan