"natuur "geneeskunde

Jolly

New member
Hoi Mike,

Gisteravond de lezing in Schildwolde bijgewoond. Ik "leer" steeds meer dat wat in mijn studie natuurgeneeskunde als "wijsheid" heb opgedaan eigenlijk weer van tafel kan schuiven. Op naar eigen wijsheid en inzicht. Nu eerst maar eens het boek van de galblaas en leverzuivering lezen.

 
@Jolly jij zat in de grote bus ;-) Tot 23 mei......

@fatsnotbad ook hier is de lezing goed ontvangen, mijn ene collega heeft er veel uitgehaald en gaat nu na of ze alles gelooft wat je hebt verteld haha, altijd kritisch blijven......

Ik heb dingen gehoord die ik al wist en lees hier op het forum, maar ook nieuwe info.

Er is ook een lichtje gaan branden na gisterenavond bij de andere collega die met de nieren van haar dochter zit te dubben. Lekkende darm gaat ze zich op inlezen.

Bedankt daarvoor!

ratel

 
De geneeskunde zoals wij die in onze Westerse maatschappij kenden van voor 1920 was een stuk minder middeleeuws dan de huidige kennis van synthetische medicijnen, het snijden en het branden (bestralen) in mensenlichamen.

Wil je meer begrijpen van die verandering van na 1920: lees dan dit boek eens: http://www.spingola.com/Rockefeller medicine men.pdf

Ben je geinteresseerd in de oudere (natuur-)geneeskunde: er zijn oudere boeken in omloop van toen levende artsen met oprechte interesse in en gedegen kennis van het beter maken van de medemens.

Ik wil best eens een leuk boek of naslagwerk noemen:

Bilz- De nieuwe Natuurgeneeswijze (1923). Deel 1de (vrouw)+deel 2 (man) : ik heb dit boek thuis en het staat vol met info over allerlei soorten begietingen, wikkels (warm/koud), (damp-)baden, hydrotherapie e.d.

De schrijver neigt wel de vegetarische kant op, maar er zijn nog meer aanbevelingen in het boek die losstaan van of iemand vegetarisch is of niet om beter te worden.

 
Leuk om te lezen hoe je de natuurgeneeskunde aan het toepassen bent met borstelen, hydrotherapie (wisselbaden en wrijf/zitbaden) Lievergezond. Inderdaad de ouderwetse natuurgeneeskunde die door niet veel mensen wordt toegepast, omdat ze er de tijd niet voor willen nemen of het teveel moeite is. Je inspireert me om dit zelf weer op te pakken, maar ook om het toch de mensen te adviseren. Sebastiaan Kneipp die we nu vooral nog kennen van alle producten werkte ook veel met hydrotherapie (samen met kruiden). http://www.kneipp.de/de/kneipp_philosophie/kneippsche_anwendungen.html

 
Hoi Tanja, tja, maar zoveel tijd kost het niet eens die natuurgeneeskunde.

Het is net als met WAPF: het is de omslag in denken en doen die tijd kost.

Ik ben minder tijd kwijt dan iemand die boterhammen staat te smeren met mijn WAPF-achtige manier van eten.

Die ouderwetse hydrotherapie is echt geen kattenpis.

Typisch is dat de oudere boeken die ik hier heb nauwelijks kunnen aangeven wat de genezende gedachte achter hydrotherapie is: dat heeft ook veel te maken met de conditie van je lymfesysteem vermoed ik.

Hydrotherapie wordt compleet belachelijk gemaakt in dit boek uit de zeventiger jaren: http://www.marktplaats.nl/a/boeken/...49651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr trouwens.

Moet je zien hoe we gestuurd worden.

Een golfbadschommel is misschien een beetje raar: het doet het effect na van de golven van de zee (dat item wordt behandeld in de Bilz-bijbel waar ik het hierboven over heb en het wordt in de kijker gezet in het boek ha dokter ho dokter), maar hydrotherapie is qua effect voor de gezondheid zeker geen fabel.

Ik vermoed dat deze boeken meer achtergrondinfo kunnen geven bij de werkzaamheid van hydrotherapie voor de lymfen: http://www.bol.com/nl/c/boeken/carola-koenig/2094275/index.html

Hier vind je een inkijkje in 1 van die boeken: http://books.google.nl/books?id=udq...epage&q=lymphology compresses&f=false

 
Klopt, eigenlijk heeft het ook niets met tijd te maken.

De genezende gedachte (voor zover ik het heb begrepen) is vooral op de prikkeling van de warmteregeling gericht, zowel de bloedsomloop als de stofwisseling en het zenuwstelsel wordt beïnvloed door warmte/koude. Door bepaalde lichaamsdelen deze prikkel te geven ontvangen de daarmee corresponderende organen ook een prikkel, zodat ook de doorbloeding van de inwendige organen verbeterd, deze stimulering van de bloedsomloop bevordert de uitscheiding van afvalstoffen. Vooral de koude prikkel werkt op de chemische warmteregeling (activerend) die van belang is voor de lever.

Hoe dat precies met de lymfe en hydrotherapie zit kan ik ook niet terugvinden, schoon extracellulair vocht zal de lymfe zeker goed doen, maar ja dat is nogal een inkoppertje.

 
Lievergezond,

Het is me al veel vaker opgevallen, maar nu ga ik het je toch vragen. Slaap jij nog wel? :lol: vanmorgen viel het me weer op. Ik keek rond een uur of half 7 even op dit forum en zag dat je al gereageerd had in een topic. Maar ook midden in de nacht zat je nog op dit forum!

Bijna elk uur staan er wel berichten van jou op dit forum. Hoe en waarom doe je dat als ik vragen mag? Ben je dan echt bijna 24 uur per dag bezig met informatie zoeken over voeding en gezondheid??

 
hoi Janse, afgelopen nacht was ik aan het hyperen.

Ik ben de grenzen aan het opzoeken geweest van het droog borstelen (mijn lymfeklieren ermee stimuleren), maar ik kon daarna savonds niet slapen van de effecten die het vervolgens teweeg bracht.

Verder ben ik in een voor mij soort doorbraakeuforie terecht gekomen van waar ik het kan zoeken om beter te worden.

Ik ben blij daarover.

Ik wil namelijk erg graag af van mijn vermoeidheid en andere klachten en het is me denk ik nog aan het lukken ook.

Liever zou ik ook gewoon een actief leven hebben in de zin van dat ik veel beweeg en zo buiten dit forum, maar tot dusver zat er dat niet in.

Dit forum is voor mij een uitlaatklep.

 
Quote:
Verder ben ik in een voor mij soort doorbraakeuforie terecht gekomen van waar ik het kan zoeken om beter te worden.

Ik ben blij daarover.

Ik wil namelijk erg graag af van mijn vermoeidheid en andere klachten en het is me denk ik nog aan het lukken ook.


Aha, dan begrijp ik je helemaal. Lekker zo doorgaan zou ik zeggen! 8)

 
Sinds kort ben ik bezig met wrijfzitbaden https://www.fatsforum.nl/topic/wrijfzitbaden

Daar zitten een aantal therapeutische onderdelen aan.

Het gaat therapeutisch gezien over wrijven (soort massage: voor de huid en de lymfen van belang voor de toxinenafvoer), het gaat over koudetherapie, het gaat over water (hydrotherapie).

Nu even over koudetherapie, ook wel cryotherapie genaamd: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl...apie-of-de-genezende-kracht-van-de-koude.html

Met brandwonden is dat ook een discussie: in hoeverre moet je iemand met een brandwond nou eigenlijk wel of niet koud water geven vlak na de verbranding.

Ik denk van niet, anders slaat de koude naar binnen zegt men.

Maar eerlijk gezegd weet ik het niet helemaal meer, maar ik wil het wel graag weten.

Als je dan het principe van de koudetherapie erbij neemt, dan zou het misschien anders kunnen liggen omdat je lichaam gelijk in het geweer gaat tegen de koude (dacht ik, maar misschien vergis ik me) met eigen warmte naar de wond brengen.

Ik merk nu al het nut van de wrijfzitbaden voor mezelf in elk geval.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.813
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan